hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Et godt miljø i stallen....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Et godt miljø i stallen....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  15:53:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi kan vel alle være enig i at det må samarbeid til for å få et godt miljø i stallen.
I stallen hvor min hest står er det et godt miljø, vi ser hverandre ikke hver dag, men kommuniserer mye gjennom sms, telefon og oppslagstavle i stallen( gjerne med litt hyggelige meldinger og smilefjes)
Er det noe vi er misfornøyde med tar vi det opp så fort det er mulighet.

Har selv både jobbet i og observert staller hvor miljøet har vært mildt sagt elendig. Tror nok mye av grunnen til det kan være mangel på samarbeidsvilje, stolthet, nedvurdering og misunnelse av andre oppstallører osv.

Hva synes du om samarbeidet/ miljøet i din stall, og evt. hva gjør du for å forbedre det?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2005 :  21:14:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg synes miljøet i stallen der jeg har hestene mine er relativt dårlig! Men en ting skal være sagt og det er at det har blitt betydelig bedre nå enn det har vært på lenge.

Jeg synes det er allt for få stall møter, og jeg synes folk klager for mye på allt mulig.
Og en annen ting jeg reagerer sterk på i stallen vår er forskjells behandling (noe jeg er veldig i mot), og at enkelte stall regler er det ikke så nøye med, mens andre må følges til punkt og prikke!!
Og sikkerheten taes det veldig liten hensyn til.

Det jeg gjør for å få til et bedre miljø er å passe mine egne ting, prøve å arrangere littt turer med grilling og slikt. (men er nesten ingen fra stallen som gidder bli med)

Før spiste vi grøt på låven ved juletider og hadde ofte stallmøter.. Kjempe hyggelig!! Savner sånt samvær veldig!!

*Redigert pga skrivefeil*

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 28/01/2005 21:15:44 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2005 :  23:41:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det gjør vel ikke miljøet noe bedre dersom man skal legge det ut her?

Fint for meg, er at jeg ikke er i noen slik "råtten" stall. Det finnes staller med folk som til enhver tid ødelegger, men man skal også huske at miljøet kanskje i størst grad styres av hva man legger i det selv. Og hvis problemer først oppstår gjør man dumt i å ikke løse problemet.

Ofte er det ikke nødvendigvis stalleier som bør ta initiativ. Det er vel så mye oppstallører?

I vår stall (jaja.. Jeg er vel egentlig i mange staller for tida..) har vi et veldig godt miljø. Selvfølgelig er ikke alle bestevenner på godt og vondt, men vi går godt sammen. Det vil alltid være noen man har mer til felles med, og som man går godt overens med. Men det er likevel viktig og også holde en god tone ovenfor de som ikke nødvendigvis er "bestisser". Ha en hyggelig tone i stallen generelt. Slå ann en prat, og vær imøtekommende. For min del synes jeg det også er hyggelig med en stall som også virker imøtekommende for folk utenfra. Det koster så lite å være hyggelig, og det er faktisk viktig å fremstå som et hyggelig miljø dersom man skal ha et hyggelig miljø.. Et slikt miljø virker enkelt å komme inn i, og for nye oppstallører er det veldig viktig. Og det koster deg så innmari lite! På stallen vår arrangerer vi også fra tid til annen litt sosiale ting. Gjerne uten hest. Det er litt ok og møtes over en god middag, ikke nødvendigvis iført stallklær og i en stresset situasjon hvor man skal få unnagjort alt på en gang. Det trenger ikke være ofte, men en gang i blant.

Som sagt.. Man får gjerne ikke mer enn hva man legger i det, og det er ofte ikke mye som skal til. Og det hjelper lite å sutre om dårlig stallmiljø dersom man er den verste sladrebøtta selv, og imøtekommer det meste med negativ holdning.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  00:05:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
For at det skal bli godt stallmiljø syntes jeg det er viktig at det finnes voksne ansvarlige mennesker til stede. Staller bestående av kun "fjortiser" kan virke veldig kjekt i bøker og sånt, men i virkeligheten blir det veldig fort baksnakking og dårlig miljø. For å fungere sammen må man klare å være voksne og samtidig kunne ha det kjekt også. Pripne fruer gjør heller ikke miljøet bedre. Man må være åpne for å kunne fungere sammen med dem som er eldre og dem som er yngre, dem som har lang erfaring og dem som har lite. Som spoff sier: ha en hyggelig tone generelt.

Selv er jeg nok heller fredelig av meg og hater å være i konflikt med folk, så legger meg ikke inn i småintrigene som oppstår når det er mange jenter på en plass. Syntes det er lurt å holde seg unna sånn. Er man "venner med alle" fungerer ting som utslipp, foringer og andre ting man deler på mye lettere. Der hvor vi hadde forhesten min før, ble noen andre på stallen plutselig uvenn med eieren til forhesten min. De nektet da å fore hesten og slippe ham ut om morgenen med de andre, så han sto inne og hylte hele formiddagen. Helt idiotisk og barnslig oppførsel, så vi byttet stall med en gang.

Det som jeg syntes er veldig positivt med å ha hest er nettopp det sosiale og at man blir kjent med mennesker som man ellers aldri hadde blitt kjent med. :)

Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 29/01/2005 :  12:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
I stallen vår synes jeg egentlig at det er et veldig godt miljø. Det er en ganske liten stall, og alle er opptatt av at vi skal ha det trivelig sammen. Vi har stallmøter, stallgrøt og pizzakvelder, og nesten alt arbeidet gjør vi gjennom dugnad. Hesjing og litt kjedelige oppgaver som å sette opp gjerder blir egentlig veldig morsomt når vi gjør det sammen! :)

Tror dessuten det er viktig å fokusere på å bevare det gode miljøet, nettopp ved å være hyggelige mot hverandre uavhengig av alder og erfaring, og gjerne finne på ting sammen utenom de daglige stallaktivitetene også. Selv om vi i stallen finner folk i all slags aldersgrupper (som dessuten er ganske ulike ellers også), kan alle ha det kjekt sammen fordi vi har nettopp denne ene felles interessen - HEST! :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.