hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tidligere slakt av trav- og galopphester??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Tidligere slakt av trav- og galopphester??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

equador_it

» VIP

Skrevet - 23/04/2003 :  14:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg er heller ikke tilhenger av travsporten, men jeg er for at den heller skal avlives, enn å sendes til en uerfaren rytter som råner rundt over alt.
Selv har jeg en avdanka traver, som jeg må selge pga dårlig økonomi. Her har jeg virkelig fått erfare hvor liten etterspørselen er, og jeg har bestemt; at hvis jeg ikke får solgt han til noen hestekyndige personer over 15 år (hvis ikke foreldrene kan mye da), så avliver jeg ham heller, men jeg sender ham ikke til slakteri. Jeg sender ham til en gård i Larvik, som slakter hesten med en gang den kommer ute på en grønn eng. Den rekker ikke å forstå hva som skjer en gang før det er over. Jeg synes dette er den ,est humane måten å gjøre det på, forrsten betaler de bedre enn slakteriet.
Jeg vet ikke, men jeg tror at galopphester blir slaktet i yngre alder enn travhester, i og med at travhestene ikke begynner i løp før de er 3-4 år.
Jeg tror kanskje grunnen til at vi trav -og galloppfolk har så dårlig rykte når det gjelder behandlig av hestene, er at de blir sammenliknet med alle andre land som er med i den samme sporten.
F.eks i USA kjører de travhestene i harde løp fra de er 2 år, og de er helt ubrukelige pga ødelgate bein når de er 4 år.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2003 :  00:46:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gipsy: Du skrev: "Hvorfor skal det være så mye værre å slakte en hest enn en ku eller geit? Tenk på det når du spiser middag neste gang..."

Det er en vesentlig grunn til det... En ku og en geit er laget for at vi skal spise den. Hesten er laget for at vi enten skal tjene penger på den, eller gi oss fornøyelse. Hvorfor skal det være så mye værre å slakte en hund eller en katt enn en ku eller geit? Det er på en måte noe av det samma... Du hører at det blir litt feil... Eller?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/07/2003 :  20:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ble det helt feil?
Hva har avlsmåla med slakt å gjøre?

'En ku eller geit er laget for at vi skal spise den....'
Og hvorfor skulle det være en formildende omstendighet? De har vel allikevel like mye 'rett' til å leve?

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.