hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høyde på hest og rytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Høyde på hest og rytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2005 :  23:52:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Hadde et problem med hvor jeg skulle legge dette innlegget, men det ble visst her.
Satt å tenkte litt på det her i stad. Jeg rir nå en liten pånnis med en mankehøyde på 138. På fredag skal jeg å prøveri en hest med mankehøyde på ca. 170. Det er jo en enormt stor forskjell. Selv er jeg 166.
Men hvordan er det forholdet mellom høyde på hest og rytter skal/bør være? Det er jo slik at lange personer kan få problemer med å gi korrekte sjenkler når de rir små hester, men er det omvendt også? At små personer vil få noe form for problemer når de rir store hester?
Spørsmålet jeg egentlig lurer på er:
Finnes det noe slags idealhøyde mellom hest/rytter, eller er det bare smak og behag? Og hvordan er deres høyde i forhold til hesten dere rir?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  00:14:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det finnes en slags "idealhøyde" husker ikke helt hva det er nå. Men sånne ting er jo forskjellige fra folk til folk og fra hest til hest. Noen har lange bein i forhold til høyden; hester har forsjellig form ol. Forskjell å ri på en 145cm smal, lettbygget ponni og en 145cm kraftig fjording, selv om høyden er lik. Noen små hester kan bære veldig tungt, noen store hester er veldig rolige-

Det er ulemper både å være for liten og for stor for hesten; er du for liten er det først å fremst vanskeligere å holde kontroll på hesten og gi de rette signalene. Man bør liksom få beina "rundt" hesten på en måte. Men det er såklart også en smaksak, noen liker store hester, noen liker små.

Jeg rir 148 sportsponni og er tja 170cm høy ca. Syntes selv jeg er litt i høyeste laget for ham og det er som du sier vanskelig å gi korrekte sjenkler. Når jeg strekker hælene ned uten stigbøyler henger de sånn omtrent en halvmeter nedfor hesten, hehe.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  00:15:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hestens høyde i forhold til rytter er også styrt mye i form av hestens bygning, såvel som rytters bygning. Alder spiller også tildels inn. En ung hest uten noen særlig muskler vil ikke passe en person som kanskje ellers er på grensen for å ri denne hesten om hesten hadde vært eldre og mer muskelsatt (uannsett.. Når du skal ut å kjøpe hest bør du uannsett holde deg unna "i grenseland"-hestene). Hestens bevegelser har også mye å si. I det siste har jeg ridd litt på to ulike hester, hvor den ene er merkbart høyere og kraftigere enn den andre. Det som er litt "merkelig" er at jeg føler at den laveste av disse hestene er størst å ri, i og med at han har litt større gang enn den som er litt høyere. Igjen kan en stor hest virke liten å ri, eller eventuelt veldig stor.. Du må nesten bare prøve. Få noen til å filme deg når du prøver hesten (eventuelt ta noen bilder dersom du ikke har videokamera). Du vil antagelig få et inntrykk av hvordan det ser ut da. I tillegg må du jo også ta hensyn til hvordan du selv føler det. En hest som virker for kort i gangen synes jeg lett virker for liten, selv om den høydemessig kanskje ikke er det. Igjen kan bevegelsene blir litt for store til at jeg føler at man får noen god kjemi ut av det. Tror mye er en tilvenningssak, men skal man først ut å kjøpe hest, kan man finne gode hester som man også føler god kjemi med fra første stund. Det finnes jo også hester som går stort, og har god gang f.eks., som ikke kjennes ut som elefanter å ri.

Jeg har ingen idealhøyde for hva slags hest som passer best. En liten rytter kan se passe ut på stor hest dersom de passer godt sammen kjemimessig, og forholdet ser noenlunde greit ut. Ofte kan "forholdet" justeres litt til, dersom ekvipasjen ser godt sammenspleiset ut.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  00:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener det kommer an på mye forskjellig, og at det ikke er noe "regel" på det. Det kommer an på hva man skal bruke hesten til, hva slags type hest det er, hvor sterk man er i kroppen, hvilken balanse man har osv osv (mange andre grunner, men kommer ikke på flere nå!). Et eksempel kan være islandshestene som ries av voksne mennekser i alle størrelser.

Jeg er selv ca 162, og har ridd alt fra shettiser til store hester på over 180. Jeg har klart litt problem med å ri en stor hest som er litt typsik "mannehest" (altså som trenger mye mer kraft enn hva jeg noen gang kan få til!), men kan fint ri en stor hest som er litt "dametype":)
Hestene mine har alltid vært rundt 165/170, men det er bare en tilfeldighet, for jeg velger aldri hest utfra høyden. Jeg velger ut fra smak og behag, og hva jeg liker:) Eneste grunnen til at jeg ikke vil ha små hester, er at hinderne blir så store da:p

Hege Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  00:26:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
"Eneste grunnen til at jeg ikke vil ha små hester, er at hinderne blir så store da:p"

Hehe, godt poeng hege.jo ;) Selv trives jeg bedre med større hester enn små, hvorfor? Aner egentlig ikke.. Skal ihvertfall bli morsomt å prøveri hesten på 170 på fredag. Har ikke ridd så stor hest siden høstferien. Det vil bli litt lengre å falle ned enn hva jeg er vant med nå for tiden :P
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  10:26:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Angående diskusjonen forholdet mellom høyde på hest/rytter, så synes jeg man skal gå ut fra følelsen om det føles rett eller ikke. Dette med sjenkler justerer seg etter hvor høy hesten er.
De fleste glemmer jo oss som sitter på islandshester - disse kan jo være alt fra 125 - 153 (høyeste jeg vet om).

Om det føles rett, så gå for det.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/01/2005 :  14:56:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg rir no på fjording med mankehøyde 147 cm (ca er forstatt i vekst) For meg som er knapt 160 så synest eg det blir heilt ok størrelse.

Hadde tidlegare ein fjording på 140-142 ca. Den føltest større pga att ryggen var omtrent like høg som manken. Ergo blei den like stor å sitte på som ein med meir manke som kanskje målte 147 cm.

Har også ridd nokre dansk og norsk varmblod som har vore på alt frå 165 til 178. Den på 178 følte eg meg ikkje heilt vel på. Måtte klatre oppå den, og måtte nesten ha hjelp til å få legge på salen. Det blei litt høgt syntest eg. Følte meg ikkje trygg oppå der. Ein annan av dei følte eg meg meir vel på. Den var vel ca 165 og velutdanna. (middels dressur) Ein slik hest kunne eg nok absolutt ha kjøpt meg om det hadde vore aktuelt å satse meir. Det blei litt meir riktig størrelse til meg. Klarte å stige opp uten trapp eller liknande og det er litt fint om man er ute på tur og trenger å komme seg opp igjen på hesten.

Men sånn sett så synest eg det er heilt ok for meg å ha ein stor fjording. Rundt 147-148 i mankehøyde. Det passer ganske bra til meg.

Forøvrig er det stor forskjell å sitte på min fjording på 147-148 og slank, og venninna min sin fjording som er ca 143-144 men med ein mykje kraftigare bygning. Da blir beina mine kortare på den faktisk.

Redigert av - Lucinda: den 19/01/2005 14:58:34 Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 07/02/2005 :  15:34:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei

fikk bare lyst til å skrive litt hær.. sånn ser æ d på mæ iværtfall.

æ e sånn ca. 150cm høy(blir 16år enda e æ så lita)
bruker nu å da når æ får anledning ri ei shettis hingst. han e 103cm høy. æ e ikke så altfor stor, når såvidt under magen når æ sitter i sal, men kroppen fra ryggen å opp.... men vi har en shikkeli go kjemi oss imællom å føler mæ ikke sæli stor.

men han image, han e ei varmblodstraver. ca. 158 høy. han e jo ei grei str. men han e vældi tong å ri. grunnen, han ris på ei helt anna måte en ka æ bruker. å æ m lite muskla får da stoooore problema m å ri han

primula, ei varmblodstraver d åsså. ca. 156 cm høy. ho passe æ gådt til, men kjemien, ja den e ikke egentli så go... vældi fin å ri, passe m kropp, værken for mye eller for lite!(korte bein æ)

hålt åsså på m ei fjordhoppe. ho e ca. 137. ho va for brei får mæ, følte æ. men ho va både stor, å litn samtidig.....

kan ri store hæsta, men d kan desværre ikke være sånn kraftie, ellers føler æ mæ ikke komfortabelt. æ e nu vældi gla i pånnia æ da. men d e hæsta æ må satse på om æ har lyst å prøve å komme opp i sprang. ellers blir jo hindran høøøøøøøøøøy............. skommælt...

dettan blei langt men æ har åsså læst et sted, om at man bør ha 10cm lavere enn sæ. men som sagt, kjemi, str, steg og bygning har mye å si. stå på!!!!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/02/2005 :  22:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er nokså lang, og føler meg mest komfortabel på hester som er så store i kroppen at bena mine ikke stikker nedenfor magen på hesten. Helst vil jeg ha føttene litt ovenfor slutten på magen til hesten, slik at sjenklene kommer inntil hele veien. Både store og små hester duger, men de små (ca. 160 kanskje) må være litt kraftige for å ikke få dinglebein. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 09/02/2005 :  15:01:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man måler først seg selv. Si 170 cm. Hvis man er utvokst med denne høyden. (slik at man ikke vokser mer.) Da trekker man ifra 10 cm. Da finner du ut at du må ha en hest på 160. Dette er fordi att man skal klare å bruke sjenklene skikkelig.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  16:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mattå: en hest på 160 er som regel ganske liten for en rytter på 170 vil jeg si.. Den hesten jeg har nå er ca 165, og jeg er ca 162, og vi er "perfekt" for hverandre!

Men som vi har diskutert før, så kommer det an på så mange ting, at en enkel regel blir litt vanskelig:)

Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  19:18:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Heh, er over 170cm og rir mest ponnier, så hest på 160cm er skikkelig skip for meg, hehe. Men som du sier, det spørs på så mye, både rytters og hests bygning.
Gå til toppen av siden

irockyou

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  21:21:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideirockyou  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at ideel-høyden er at du er 10 cm lavere enn hestens mankehøyde.
Men dette avhenger selvfølgelig av hestens bygning!

MVH Hilde

<3 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 16/02/2005 :  22:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forrige helg var jeg og prøvde en hest som jeg skal ha på fòr ett år. Han er 1.70 i mankehøyde, og jeg er for det meste vant med fjordinger og andre kaldblodser på opptil 1.50. Trodde han kom til å virke kjempestor å ri, han ser veldig svær ut i boksen. Men da jeg red han, virket han som "en helt vanlig hest", og det hele funket fint, til tross for størrelsen. Så her må han heller gå ut i fra følelsen enn håndboka! Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 17/02/2005 :  11:56:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Som liten har man en fordel, hvis man da ikke er veldig liten. Man kan ri både store og små hester. Men likevel i mange tilfeller virker det ikke slik. Jeg er selv bare 1.62, men jg har en fordel, jeg kan ri både store og små hester uten at det ser dumt ut og uten store problemer. Jeg har ridd ponnier uten problem og rir en hest på 1.80 og et eller annet innimellom, også den uten problemer. Og mange sier at det faktisk ikke ser teit ut. Setter meg bare enda dypere ned i salen, strekker på bean, og vips, så rir jeg den også. Hesten min er derimot, like høy som meg, eller kanskje et par cm. høyere, det er perfekt.

Så lenge man ikke føler et visst ubehag ved å ri store hester er det ingen problemer. Jeg kan ikke tenke meg at du får noe problemer med en hest på 1.70, men selvfølgelig, er det et stort sprang.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 17/02/2005 :  16:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den forrige hesten min var 158, selv er jeg 180, og følte meg ikke særlig stor. Grunnen er vel at jeg har så korte ben, og er forholdsvis slank:) Nå rir jeg en på 184, ganske forskjell:) Synes man skal sitte på det man føler seg komfortabelt på, så lenge ikke hesten har fare for å knekke sammen under deg.. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.