hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - TRAVERE!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 TRAVERE!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  01:33:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hva er "satsing"? Hvor mange av oss hesteeiere og ryttere "satser" egentlig? Tror veldig mange (de fleste) har lyst til å eie en "type hest" heller enn å legge ned all den jobben en "satsing" virkelig krever...

"Nei, jeg har dressurhest, jeg!"... Jaha? Altså noe varmblods ridehest, eller??
Kan ikke folk holde seg til rase heller enn type ridestil om de skal si hva slags hest de har?
Kunne ikke ramle meg å si jeg har "westernhester" selv om det er western som er min HOBBY! Hobby betyr at jeg ikke driver profesjonelt med det, men bruker fritiden på det i stedet.

Hvor mange der ute kan helt ærlig si at de "satser"? Vet de hva dette innebærer? Satsing innen en spesiell gren har jeg oppfattet å være egen instruktør, mange timer per uke med undervisning og enda flere med terping alene, treningsleire, kurs, konkurranser etc. hele året... Tenk på tusenlappene... Jeg ser dem fly allerede... Og hva har du lagt i egenutdanning og utvikling/trenertimer FØR du investerte i en hest med topp gener eller allerede gode resultater?

Folk som satser er ikke på nett... De sitter og rir... He-he..

Mvh ikkesatsende Line, hobbyrytter.

PS; travere smaker garantert det samme som DV, KWPN, Quarter og Lippizaner...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 23/01/2005 :  12:49:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja... Det ble mye om mye... Men uansett, hestekjøtt er ikke noe jeg kunne spist uansett, men jeg ser ikke på etiketten på pølsen etter hva det er i. Men er det en pølse jeg VET det er hest i, så spiser jeg den ikke. Syns rett og slett det er motbydelig!

Ang. hestens lynne så har jeg stor tro på at alle hester kan behandles for dårlig lynne, men det kan ikke hester som er fysisk syke!
Ta Monty Roberts! Han gjør underverker med problemhester og han KLARER det! Ta også Peer Werner Vogel, for dere som har lest noen av hans bøker, så vet dere at han og kan gjøre underverker med hester!
Jeg er av den oppfatning at ALLE hester har NOE godt i seg! Uansett...

MEN... er hesten vrang og mannevond, og ALT er blitt prøvd, forstår jeg at den slaktes... Men jeg spiser den allikevel ikke på brødskiva...
Gå til toppen av siden

SuperJumJum

Skrevet - 23/01/2005 :  15:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding

Snodig dette med at det til stadighet dras frem at en traver aldri kan gå høye klasser i dressur. Men hvor relevant er det da? Hvor mange av oss er det som rir høye klasser i dressur? Når man prater om at en traver kan være en jevnbyrdig hest med en kun avlet for ridning, så er det vel for den jevne rytter man prater om? Det skal godt gjøres å gå høye klasser i dressur med en traver, men en kaldblods kan fint gå LA-nivå i dressur.

Selv har jeg vært borti allle typer travere, både de "håpløse" med traver-trav og et eksteriør som ikke tilsier dressur og de som du overhodet ikke merker at er av traver-rase.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  16:17:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner Peer. Og det finnes hester han har anbefalt slaktet. Pga gemytt...
Så jeg ser ikke helt sammenhengen her.
Vi snakket vel ikke om menneskeskapte problemer som kan løses, men om hester med et farlig gemytt..? Og slett ikke alle hester har "problemer" som kan løses. Noen er rett og slett ikke i stand til å endre seg, og trening kan være livsfarlig og hensiktsløst.

Tilbake til traver-debatten; jeg har stor tro på travere som gode allbrukshester, og mener hardnakket at en kan ha like stort utbytte og glede av hvilken som helst hest, uavhengig av rase.

Gemytt og bruksegenskaper har i siste rekke større betydning enn rase etter min mening.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 23/01/2005 :  16:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
MEN... er hesten vrang og mannevond, og ALT er blitt prøvd, forstår jeg at den slaktes... Men jeg spiser den allikevel ikke på brødskiva...

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, er alt prøvd og hesten fremdeles mannevond, så burde den jo slaktes.

Ang. gemytt, så er jo det selvfølgelig viktigere enn rase! Det er bedre med en snill traver, enn en mannevond DV...

Og med travere, noen har raveren i seg for alltid og vil aldri bli "ridehest". Men dette gjelder da ikke alle travere!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  23:54:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he he

Melder meg ut, skal ut på kjøkkenet og spise brødskive med "svartpølse"

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  19:23:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!
kunne ikke dy meg å kommentere....bra skrevet Cowgirlschris =)
Charoline: hvorfor ta opp ett dødt tema, som travere, hvor bra de er....(les: jeg har ingenting imot travere) ....det finnes et tema på det....Dressurtanter og traver entusiaster vil aldri bli enige....er bare å godta at vi har forskjellige meninger....og en ting til ang Peer, det fins ingen mirakler, men fins metoder for å kurere dem....har selv snakket med broren hans , og han selv...
jeg sier ikke noe galt om han....ikke misforsstå....

Ha en fin dag!! =)

Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 25/01/2005 :  22:41:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne ikke dy meg for og si at jeg mener det jeg mener! Og at dette er et diskusjonsforum som er åpent for og skrive det du føler. Og det gjør jeg! Jeg har ikke deltatt i noe forum før, så jeg er ikke synsk. kan ikke vite at: Oi! Dette har vært oppe hundre ganger før!

Og P.S. Det at det er så mange som svarer, inkl. deg selv, viser jo at temaet ikke er dødt!!!
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 03/02/2005 :  13:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg begynner med et enkelt spørsmål, hvor langt når en travhest i sprang og dressur?
jeg tror de kan nå så langt som lett a i begge grenene, og det er ofte nok for mange. men lengre som til medium og oppover, nei.. da må man nok kjøpe en "ordentlig" ridehest..
har selv traver, en kaldblods. og jeg ser et potensiale i henne som kan føre meg høyere enn til lett c og nesten lett b nivå. hun er veldi følsom, på alle signaler du gir henne og er veldi lærevillig.
dessuten misliker hun rockerten sterkt....

det med å spise hestekjøtt, hva er galt med det? hvis hesten må slaktes, så er det nå bedre at de som vil spise det gjør det, enn at kjøttet ligger å råtner..
det er nå min mening...

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.