hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - TRAVERE!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 TRAVERE!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Charoline

» VIP

Skrevet - 18/01/2005 :  16:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet at dette er et emne som kanskje ikke passer inn her, men jeg skriver det nå bare...
Syns mange har fordommer mot travere, personlig syns jeg travere er vakre, flinke hester som gjør sitt beste!
Har hatt traver selv og planlegger også og få meg en ny!

Syns hestesporten er blitt en skikkelig snobbesport. Det første man spør etter når noen har fått ny hest er; "Hvor mye ga du for den, da?"
Da helst snobbete ryttere som skal ha ridehster til 50.000 selv om de ikke konkurrere engang. Bare delta på en og annen time og få en forrytter på hesten. Bare for og ha den beste hesten. Og det er jo folk som kjøper hester til 100.000 og mye mer, og det skjønner jeg jo, hvis de konkurrerer og trenger en hest til de høye klassene, da er jo ikke travere et så godt alternativ. Men for oss "vanlige" mennesker som bare har råd til en traver, la oss være i fred!

Og absolutt ingen vonde ord om konkurranseryttere eller andre folk med ridehester... Men sier bare at det ikke er noen grunn til og rakke ned på folk med travere og travere...

Ridehester er flotte, nydelige og flinke hester, men det er travere også! De gjør sitt beste! Men de er jo tross alt avlet opp for trav, ikke ridning og slikt. Men de kan trenes til og bli utmerkede hester, mange blir kjempegode i sprang og gode i dressur, selv om de aldri kan gå grand prix og slikt. Men elsker man hester så burde man vite at det er ikke det viktigeste! Hvor høyt hesten hopper, og hvor bra dressur den går...

Mitt poeng er at travere er like flotte som ridehester, likeverdige!
Og en del av mitt poeng er også at ridesporten er blitt litt for snobbete, men det er ikke noe nytt...

Gjerne noen synspunkter!

Opal

» VIP

Skrevet - 18/01/2005 :  17:26:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen motforestillinger mot noen type hester men det finnes mange hesteraser/typer jeg selv ikke har noe ønske om å eie ganske enkelt fordi de sannsynligvis ikke passer til mitt bruk.

Folk må få lov å ha den hesten de vil ut i fra preferanser, ambisjoner og lommebok

Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 21/01/2005 :  15:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trodde dette var et aktivt sted, men tydeligvis ikke...
ET svar på et så brennheit tema som travere, d må jeg virkelig si! Dette stedet her er jo DØDT! Alt man svarer på er bagateller til noen som har skrevet 1000 andre innlegg her!!!
Som sagt, DØDT
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  16:07:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror dette på mange måter er et litt utdatert tema. Det har vært flere debatter oppe om hvorfor eller hvorfor ikke traveren er en god ridehest. Det har også vært debatter oppe om andre typer hest, alt fra arabere, fullblodige hesteraser, fjordinger, og generelt tunge/kaldblodige raser, om hvorfor de blir sett ned på, hvorfor de ikke er "så bra" osv..

For min del synes jeg enhver rase er fullgod slik den er. Jeg vil ikke dømme en rase for bedre eller dårligere enn en annen, men jeg er av den oppfatning at noen raser egner seg bedre til en type bruk enn en annen.

Varmblodstraveren er f.eks. et supert travemne, men den er avlet og ofte også trent for dette formål, og har derfor en dårlig galopp eller iallfall et utgangspunkt for en dårlig galopp. Den har ofte heller ikke gode gangarter generelt, og er derfor ingen rase som p.g.a. sin egenhet noen gang vil kunne nå langt i f.eks. dressur. Det betyr ikke at travere ikke kan gå dressur, men at den generelt vil ha et langt dårligere utgangspunkt for å gå bra dressur, enn en ridehest som er avlet for dressur.

Igjen vil det kanskje være ennå mer håpløst å spenne en dressurhest forran sulkyen for å starte travløp..

Min mening er at traveren er en flott hestetype, og ridehesten er en flott hestetype. Men jeg ville ikke satset dressur på en traver, likeledes som jeg aldri ville ha satset på trav med en dressurhest. Siden min interesse ligger i dressur, vil det da være naturlig å skaffe seg en godt egnet hest for det formålet, og jeg synes likevel traveren er en fullgod type hest. Og all respekt for de hestemennesker som har valgt en annen "gren" som sin favoritt enn hva jeg har gjort. Vi har jo våre interesser..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  16:12:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Har to travere og en dansk sportsponni. Driver med westernridning. Konkurrerer litt, men ikke med særlig store ambisjoner.
Som regel blir jeg nødt til å arrangere heller enn å delta... ;-)

Travere er hester som alle andre, de... Og som alle andre raser fins det gode og dårlige hester der også. Ser ikke noe negativt i det at en hest er av traverblod. Det legger ingen begrensninger på MIN bruk av hestene mine, ihvertfall...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  23:21:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:

Ridehester er flotte, nydelige og flinke hester, men det er travere også! De gjør sitt beste! Men de er jo tross alt avlet opp for trav, ikke ridning og slikt. Men de kan trenes til og bli utmerkede hester, mange blir kjempegode i sprang og gode i dressur, selv om de aldri kan gå grand prix og slikt.

Dersom en traver blir omskolert skikkelig og (litt) tidlig kan den, likegodt som fullblodsen til 80.000, nå høye klasser i f. eks. sprang eller dressur.. går man inn for det med liv og lyst ser jeg ikke bort fra at traveren KAN kommer på GP nivå.
Det kommer selvsagt an på talent da.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2005 :  23:42:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dersom en traver blir omskolert skikkelig og (litt) tidlig kan den, likegodt som fullblodsen til 80.000, nå høye klasser i f. eks. sprang eller dressur.. går man inn for det med liv og lyst ser jeg ikke bort fra at traveren KAN kommer på GP nivå.

Opprinnelig postet av Ullsokken

Da sitter du med en så unik eksemplar av hest, at du i utgangspunktet egentlig kan utelukke denne muligheten. Dvs.. Det kommer jo ann på hva man legger i "hva er en GP-hest" også da.. Det er jo de som har hester som går piaff og passage og av den grunn tror at hesten går GP dressur. Etter min mening er GP dressur ganske mye mer enn piaff og passage.

Men på en annen side.. Som Bent Bendrup sier så pent, "Det er rytteren som former hesten", og det er jo noe sant i det også. Men det vil nok gi rytteren en enklere oppgave dersom utgangspunktet faktisk har egenskaper som gjør det enklere. Skulle jeg satset på trav ville jeg kjøpt en traver. Skulle jeg satset på dressur eller sprang, ville jeg kjøpt en egnet ridehest, sannsynligvis en varmblods eller halvblods av noe slag. Skulle jeg satset på distanse ville jeg satset på en utholden og egnet hest, f.eks. en araber, og skulle jeg satset på galopp ville jeg satset på en fullblods som er skapt for å galoppere fort.

Det blir litt som om vi mennesker som er skapt for å gå på to, og bevege oss på den måten f.eks. skal settes inn i agilitytrening eller noe i den duren. Det er godt mulig jeg kunne blitt en god "agilityhund", men utgangspunktet for det er og blir håpløst. Det er ikke det jeg er ment for.. Jeg skal gå på to, og selv om jeg ikke løper fort, tror jeg heller jeg burde satset på sprint eller noe mer i de baner.

Igjen.. Jeg synes alle hesteraser og hestetyper er fullkomne hester, men de er jo skapt for sine behov.

Det man faktisk kan trekke frem ved traveren (som er nevnt i en annen debatt her før) er at traveren kanskje på mange måter kan trekkes frem som mer alsidig da den faktisk har bruksområder også utenfor travbanen. Til tross for at utgangspunktet så regel er dårligere, går det ann å bruke traveren i både sprang og dressur. Og ofte kan du få resultater som er respektable, selv om de aldri blir noen verdensmester på området.

Dressurhesten på travbanen hadde igjen vært et håpløst tilfelle..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 21/01/2005 23:48:26 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  00:10:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må nok si meg enig med Spoff til tross for at jeg selv har en varmblodstraver
For å være helt ærlig føler jeg at jeg har et godt utgangspunkt med min hest, nettopp av den grunn at han hverken er travkjørt eller innkjørt.
Tror nok min hadde gjort det dårlig på travbanen med sin altfor smale bakbensføring, noe som er bra for meg som ønsker å få ham lengst mulig innen dressur.
Har nok vært heldig med min da han minner mer om en ridehest enn en traver( noe dommeren på en uoffisiell utstilling påpekte) både eksteriørmessig og ifht. gangartene.

Man kan iblandt være heldig og få en traver for en billig penge som kan vise seg å være et dressuremne, men jeg ville ikke satset mye på det

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 22/01/2005 :  10:54:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...

Nå blei det litt fart på sakene, og da må jo jeg gi litt feedbacks på det jeg mente...

Altså; Jeg er for det meste enige med alle dere som skriver her, men det som er poenget mitt er at man ikke skal se ned på andres hester fordi de er travere og kanskje din egen er ridehest.

Som da jeg kjøpte min varmblodstraver (solgt nå) betalte jeg 18.000 for han. Jeg hadde han i en liten privatstall, og der uttalte hun som eide stallen: "Betalte du atten tusen for han??? Jeg kunne fått en like bra hest til slaktepris! Det er jo det travere går for!"
Det er jo ikke sant! Har sett travere som går for 30.000!
Og min nydelige hest var så flink, så! Han fattet galopp fra stående og både venstre og høyre! Han så mer ut som en halvblods enn en traver! Han var kjempeflink i dressur også! Selv om jeg aldri hoppet med han, så kunne han sikkert ha gjort det og...hehe...

Så med den historien prøver jeg og si at det er stor forskjell på travere!
Noen trives, og er flinke på travbanen. Andre er flinke i sprang. Noen er flinke i dressur. Og andre er helt supre turhester!
Så ikke døm en traver...

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  12:33:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt før; det finnes gode og dårlige hester i alle raser. Traver-rasene er ingen unntak. Med litt flaks OG hestekunnskap kan du få en flott hest for 3.000.- Så på sett og vis hadde stall-eier rett i det. Men jeg vil tro at den jobben som tydeligvis var lagt ned i den hesten du kjøpte bidro til prisen. Og det er da en selvfølge, egentlig?
Utdanning av hesten øker verdien ved salg. Sånn er det med ALLE raser, ikke bare varmblodstraver eller kaldblodstraver.

En annen ting som jeg mener påvirker pris på hest er helsen dens. En frisk og myk og velstelt hest er verdt mere enn en skjev, feilmusklet eller med et eller flere dårlige bein. Er helsa dårlig vil også utdanning være mindre verdt.

Selv med god helse vil tilstanden påvirke prisen. En mager, umusklet, ustelt hest med lange høver og magen full av mark som heller ikke har sett en vaksinasjonssprøyte på år og dag vil ikke være verdt mye salgsmessig. Uansett rase.

Noe jeg skulle ØNSKE påvirket prisen mere enn det gjør, er gemyttet. Noen fæle beist av noen hester blir solgt for enorme summer pga prestasjon. Flott at de kan prestere, men først må folk komme helskinnet fra stell og håndtering, oppsaling/oppseling osv....
Prestisje og penger prioriteres visst framfor sikkerhet noen ganger...
Jeg har sagt nei takk til hester jeg kunne få gratis, dersom jeg kjenner i magen at hesten ville få det bedre på brødskiva... Og at JEG vile få det bedre med den på brødskiva... ;-)

Håper jeg provoserer litt med den siste delen... ;-)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 22/01/2005 :  19:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er jeg igjen!

Altså, stalleier mente at MIN hest ikke var verd atten tusen... Dette var fordi hun var sjalu, da hun hadde 2 islandshester på ca. 30 år og min NYDELIGE hest kom og tok all oppmerksomheten...

Og den siste kommentaren, skjønner ikke hvordan en hesteelsker kan spise hest på brødskiva... Du minner meg om Tom, en kompis... Men det er en annen historie. Men uansett, han sier alltid: Hest er best... som pålegg! Så da spørs det jo om du er en hesteelsker, for minner litt mer om en pengeslesk travtrener... Hvis noen skjønner...
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  19:39:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg bryr meg svært lite om hva noen måtte kalle meg for å føle seg bedre selv... ;-)
Og pengeslesk er vel så langt fra meg man kan komme... He-he..
Trav har jeg null snøring på, dermed ryker den sammenligningen også.
Hvorfor skal vi ikke spise hestekjøtt, da? Kan ikke se at spekepølse på brødskiva gjør meg til noe mindre glad i hest... ;-)
Det kommer vel mere an på andre ting enn hva man spiser, vil jeg tro?

Dessuten er det faktisk slik at enkelte hester ville gjøre best nytte for seg som mat for folk i stedet for å kanskje skade noen alvorlig eller drepe noen!

Uten bruk av hestekjøtt i matproduksjonen ville hest kanskje hatt enda mindre verdi for enkelte, og kanskje enda flere grusomme vanskjøttings-saker ville oppstått.
Riktignok er slakteprisen lav, men den vil allikevel føre til at enkelte hester som ikke har noe godt liv ihvertfall slipper unna plagene framfor å sulte ihjel pga folk som ikke gir dem mat...
Dersom ingen spiste hestekjøtt ville det ikke være noe vits med slakteritjeneste for å ta imot hester. Hvordan det ville påvirket hesteholdet i Norge vet vi ikke, men jeg tror det kunne skjedd mye negativt pga det... Kanskje ville det blitt transport til Italia og andre land for de heste-eierne som ville ha igjen NOEN kroner for hesten sin, og enkelte har faktisk ingen empati med hester eller andre dyr! Huttetu... Nå fins det ihvertfall slakterier over stort sett hele landet uten at hesten må stå altfor mange timer på henger for å få endt sitt liv..

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  21:23:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig veldig enig i det du sier Cowgirlchris.

Jeg vil heller spørre.. Er man egentlig en hestevenn dersom man ønsker at en hest skal leve, kun etter vårt ønske? Er det ikke riktig å la hesten slippe om det er best for den? Og.. Er det ikke da genialt at vi her i Norge har mulighet for å bruke hesten som en ressurs, også når den er dø? En debatt om dette temaet apropo.. «Spiser du kjøtt fra hest??» (jeg har ikke tenkt til å ta hele denne debatten igjen her, så henviser heller til den, da dette igrunn går mye utenfor temaet her som dreier seg mer om travere).

Ellers har jeg aldri sett travern til Chatrine, så den travern kan jeg ikke si så mye om.

Men mer tilbake til travere, og travere generelt. Som tidligere sagt er travere kanskje på mange måter mer alsidige enn mange andre typer hester, da de faktisk lar seg bruke på hobbynivå også i andre grener. Og et ytters fåtall av denne typen hester har også klart å utmerke seg. Jeg har en venninde som f.eks. startet NM senior med sin avdankede kadblodstraver på slutten av 90-tallet. All respekt til dem, svært dyktig rytter, og en flott hest som vakte mye oppmerksomhet. Men dette er et unikt tlfelle.. Det er en kaldblods som på samme tid gikk i juniorklassene også, og det er vel disse to kaldblodstraverne som har gjort seg bemerket på dressurbanen i løpet av de siste 10 årene. Dette er altså snakk om sjeldenhet, og ikke hva man kan vente seg med en "normal traver". Men det viser kanskje likevel en "mulighet", som neppe hadde latt seg utføre andre veien (altså ved å plassere en dressurhest på travbanen).

Likevel.. De færreste travere utmerker seg ikke som noe særlig mer enn hobbyridehester, men man skal være klar over at veldig få (kanskje ingen?) sprang- eller dressurhester noen gang hadde egnet seg som hobbytravere f.eks. Sånnsett er jo likevel traveren allsidig.

Det jeg derimot synes kan være trist med traverne er at det finnes eksemplarer som f.eks. gjør det dårlig på travbanen, som heller ikke egner seg til ridning. I de senere år har det nesten blitt en ny gren å drive omskolering av travere (FDAT i mente..), og selv om nivået er lavt, så skal travere som ikke egnet seg for travere, benyttes til aktiviteter de kanskje egner seg ennå mindre til. Jeg har sett travere som rett og slett ikke burde vært ridehester. Som til og med har skader som gjorde at de ikke egner seg til trav, som fremdeles har en skade når man sitter på hesten. Heldigvis er de færreste traverne av den sorten som jeg vil betrakte som "stakkars traver som må inn i dette omskoleringsprosjektet", men de finnes. Dette gjelder også noen galopphester som også er en "populær" omskoleringshestetype. Ridehester som ikke egner seg til ridning har det enklere sånn. De ender på slaktebenken, eller benyttes til avl. Jeg vil ikke si at alle travere (eller galopphester for den saks skyld) vil få et ennå verre liv som ridehest. Tverimot! Jeg tror mange travere trives godt som ridehester, og kan for mange være supre hobbyhester. Det som er trist er de traverne som kjøpes inn av muligens litt "frekke" travtrenere (ofte er det noen tusenlapper med å få om man selger travern som omskoleringsobjekt, enn å slakte den) som selger traveren videre til en kanskje ikke så erfaren førstehestkjøper som rett og slett ikke har råd til å betale for mye. Og i disse tider hvor omskolering har blitt så hipt, også kaster seg på denne bølgen.

Jeg håper ikke folk misforstår meg og tror jeg er mot omskolering og den aktiviteten FDAT driver med, men jeg ser av og til tilfeller som etter min mening kanskje er uheldig. Og sånnsett synes jeg det av og til kan være trist at traveren skal være så allsidig, slik at den ikke kan få slippe fra, eller kun slappe av som avlshest. Men istedet må settes inn et omskoleringsprosjekt som kanskje fører den inn i noe den egner seg ennå dårligere til enn til trav. Sånnsett blir jeg kanskje tildels skeptisk til den generelle omskoleringsbølgen som har kommet, selv om jeg ser travere som trives godt som ridehester, gjør det suverent, og jeg selv synes traveren er en flott hestetype (men som oftest til sitt bruk..).

Egentlig er jeg også litt lei denne typen debatt.. Mest fordi de alt har vært oppe opptil flere ganger før. For de som derimot ikke har fått dem med seg, finnes det mer lesestoff her «Ser dere ned på travere? (den debatten jeg fant som mest liknende.. Vi har jo tilsvarende debatter om alle typoer heste).

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 22/01/2005 :  22:09:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, her ble det mye negativt...

Men ang. hesteslakt, noen hester har godt av og få død, det er sant...
Men KUN hvis de er syke... Mener jeg. Vi har ingen rett til og ta et annet liv med mindre det er for hestens beste. Og jeg har sett for mange friske, livsglade og unge travere som har blitt slaktet uten og engang bli lagt t på salgsmarkedet. Det er så mange ufølsomme folk her i hestebransjen og det er absolutt en snobbesport.

Men syns denne diskusjonen aldri går av moten, selv om den har vært oppe gjentatte ganger. Men nå har den beveget seg litt bort fra det jeg mente: Hva du syns om travere...

Menmen...

Jeg kunne i alle fall aldri spist hestekjøtt... La andre sitte og spise hester, men det blir ikke meg!!!

Syns det er mye bedre og la hesten få en sprøyte av vetrinæren, menmen...
Sender i alle fall ikke MIN hest til slakt noen gang!

Dere får gofle i dere så mye hest dere vil, men er ikke en sånn: "Skaden er nå gjort" person.

Kos dere med hestene på brødskiva, dah...
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  23:23:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
Men ang. hesteslakt, noen hester har godt av og få død, det er sant...
Men KUN hvis de er syke... Mener jeg. Vi har ingen rett til og ta et annet liv med mindre det er for hestens beste. Og jeg har sett for mange friske, livsglade og unge travere som har blitt slaktet uten og engang bli lagt t på salgsmarkedet. Det er så mange ufølsomme folk her i hestebransjen og det er absolutt en snobbesport.

Kos dere med hestene på brødskiva, dah...

Originally posted by Charoline

Jeg er enig i at dersom hesten er frisk både fysisk OG psykisk er det trist at den blir slaktet.
"KUN hvis de er syke", sier du, hva om hesten har særs dårlig lynne da? Burde man ikke først ta hensyn til de menneskene som omgår den? En slik hest i en stall der det er unger kunne gått virkelig galt..

Når det gjelder å spise, eller ikke spise hest, er jeg ikke en av dem som scanner etiketten på pølsa før jeg kjøper den. Der det hest i den, så er det hest i den..
Nå skal det sies at jeg ikke hadde følt meg særlig bra hvis det var min beste firbeinte venn i den. Da hadde jeg stått over.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  23:37:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">

Opprinnelig postet av Ullsokken

Da sitter du med en så unik eksemplar av hest, at du i utgangspunktet egentlig kan utelukke denne muligheten. Dvs.. Det kommer jo ann på hva man legger i "hva er en GP-hest" også da.. Det er jo de som har hester som går piaff og passage og av den grunn tror at hesten går GP dressur. Etter min mening er GP dressur ganske mye mer enn piaff og passage.

Men på en annen side.. Som Bent Bendrup sier så pent, "Det er rytteren som former hesten", og det er jo noe sant i det også. Men det vil nok gi rytteren en enklere oppgave dersom utgangspunktet faktisk har egenskaper som gjør det enklere. Skulle jeg satset på trav ville jeg kjøpt en traver. Skulle jeg satset på dressur eller sprang, ville jeg kjøpt en egnet ridehest, sannsynligvis en varmblods eller halvblods av noe slag. Skulle jeg satset på distanse ville jeg satset på en utholden og egnet hest, f.eks. en araber, og skulle jeg satset på galopp ville jeg satset på en fullblods som er skapt for å galoppere fort.

Det blir litt som om vi mennesker som er skapt for å gå på to, og bevege oss på den måten f.eks. skal settes inn i agilitytrening eller noe i den duren. Det er godt mulig jeg kunne blitt en god "agilityhund", men utgangspunktet for det er og blir håpløst. Det er ikke det jeg er ment for.. Jeg skal gå på to, og selv om jeg ikke løper fort, tror jeg heller jeg burde satset på sprint eller noe mer i de baner.

Originally posted by spoff

[/quote]

Det jeg mente var at noen travere som blir trent til trav ikke egner seg i det hele tatt til det, og gjør det hundre ganger bedre i f. eks. dressur. Ikke alle travere ser ut og beveger seg som traveren egentlig skal/burde.
Dersom traveren slutter å gå travløp i 3-4 årsalderen, ser jeg ikke at det er noe i veien for at den etterhvert skal kunne gjøre det knallbra på dressurbanen dersom den er et talent. "Traveren som egentlig er en dressurhest", kan man si..

Mennesker kan jo også drive med håndball, uten at de har talent for det i det hele tatt, for senere kanskje begynne med roing, og kanskje finne ut at den er et supertalent innen dette, selv om både mor og far har vært stjerner på håndballandslaget.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.