hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan jeg få hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Kan jeg få hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

ShyBoy

Skrevet - 27/09/2005 :  08:02:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvis det er noen som tror at det er viktigere å kunne ri, enn å kunne strigle, pusse utstyr, fôre, laste hest på hengeren, kunne om mange sykdommer, sal opp, ha kunnskap om forskjelligt utstyr,høver, hesteraser, giftige planter, hestens naturlige behover + voldsomt mye mer, så tar de feil. Man kan fint ha hest uten å kunne ri, men ikke uten å kunne f.eks å pusse lærutstyr helt riktig (hvor skal man ha balsam og hvor skal man ikke ha, sette sammen hodelag ++). Eller hva?
Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

På sett og vis enig, men dog. Det å ha hest krever også at man kan en del om ridning, feil ridning kan gjøre stor skade på hesten i form av feilbelastninger, overanstrengelse, utvikling av gale muskler osv. Det viktigste uansett nivå tror jeg er at man har tilgang på folk med erfaring, som kan hjelpe til når man står fast og kunne følge med på hestens utvikling slik at den ikke lider noen nød, enten med eller uten rytteren oppå.

Opprinnelig postet av Christine26

MÅ man ri da? Man kan da fint ha hest bare for å kose med den og kanskje bruke den til kløvhest f.eks eller bare kjøre med den eller annet. Man er ikke nødt til å ri når man har hest...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2005 :  19:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
er egentlig litt enig der... man trenger ikke nødvendigvis ri for å ha hest... enkelte hester, som en eldre hest som kanskje ikke kan ries lengre, men ellers er i fin form kan jo være en fin selskapshest... og det er ikke alle som har muligheten til å ri, pga skade sykdom eller liknende, og mange hester, også her i norge har det vondt og kunne kanskje ha godt av å leve en pensjonist tillværelse som selskapshest...? det tror jeg kanskje også ville godt for en person som ikke kan ri grunnet skade eller sykdom... det er jo bevist at dyr skaper glede hos syke og eldre....
dette ble litt off topic...

men til deg som ønsket deg hest....:
jeg mener som mange andre at du kanskje er litt ung...
jeg begynte også å mase på foreldrene mine tidlig for å få min egen hest... jeg hadde jo gått ridekurs og mente dermed at jeg var erfaren nok...i dag er jeg glad for at foreldrene mine nektet...:)

det var et år jeg var overbevist om at jeg kom til å få hest til jul, så jeg ventet meg at det skulle stå en hest med rød sløyfe rundt halsen utenfor døra på julaften... (hehe, var jo lov til å drømme...;)) men d ble ikke noe hest... i gaven min lå det et lite brev om at jeg nå hadde blitt forvert 1-2 dager i uka på en islandshest som het pusur... jeg ble jo kjempeskuffa i begynnelsen, jeg hadde jo forventet meg min egen...
men heldigvis!! skuffelsen gikk jo selvfølgelig over...
jeg har oppgjennom årene hatt (ævve!! ikke tøm nykokt kaffe i munnen!!!) øhhh.. ja... jeg har hatt 4 hester på for, en av dem hadde jeg over mange år, og på slutten hadde jeg han på helfor, og skulle opprinnelig kjøpe han, men han måtte nødslaktes pga sykdom (hele historien på vip`n min) rett før jeg skulle kjøpe han.... så hadde jeg Wanda på helfor... i tillegg til disse hestene, ridde og stelte jeg to andre hester som ingen andre ville stelle... og i perioder var jeg også hestepasser for to privathester på stallen... og på traverstaller i nærheten har jeg ridd inn tre travere... men det er først nå jeg er klar og føler jeg er erfaren nok til å kjøpe meg egen hest... desverre er økonomien dårlig så jeg må vente til den blir bra og jeg har en jobb med skikkelig lønn....

en ting som er kjempeviktig i forhold til hestehold er nemlig økonomien... det er jo ikke bare penger til å kjøpe hesten, betale stallleie og for som skal til... hesten skal også skoes ofte (alt ettersom hvor fort hoven på hesten din vokser,++) vetrinærsjekk, vaksiner, rasping av tenner, forsikring, +++ er utgifter man må regne med... og enn om hesten skader seg og trenger viktig behandling....? alle som har en del erfaring med hest vet at vetrinærer er dyrt....
*phu... lommeboka mi svetter bare jeg tenker på ordet vetrinær....;)*

huff... enda et langt innlegg... jeg tror jeg har problemer med å skrive korte innlegg....

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.