hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan jeg få hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Kan jeg få hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Monroe

Norway

Skrevet - 08/05/2005 :  23:18:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Til du som starta hele debatten:
Jeg va så "heldig" at jeg fikk meg hest som 6-åring, en treig gammal shettis som gikk akkurat der den ville! Stor stas å ha hest. Jeg kunne ingenting, men hadde en søster som hjalp meg mye!
Som 11 åring overtok jeg den "stooooore" nordlandshesten til søstera mi, da var det meg og noen venninner som dreiv stallen! Jeg hadde hovedansvaret! Og jeg kan bare fortelle deg det at det ansvaret gikk rett til helvete!!!
Jeg var plikoppfyllende, jeg stod på, tok hele ansvaret for hesten min (+di andre hestene), og det endte ikke godt! Det enda på sykehus! mer sier jeg ikke....vil bare si at en hest er alt for mye ansvar for en 13 åring. Jeg er selv 15 år, og klarer ikke å være så pliktoppfyllende som jeg skulle vært! Og hadde jeg kunnet velge nå, ville jeg ikke hatt hest! Ikke missforstå, jeg elsker hester, men ansvaret er for stort! Og slitet jeg hadde som 11-12 åring henger enda igjen i meg. Nå tåler jeg ikke stress, og jeg har litt problemer med å nyte tiden min sammen med hestene! (selv om jeg ikke kan se for med livet mitt uten hester) Dette fordi jeg tenker mer på det som arbeid, enn kos! (Jeg jobber med å få det til å bli kos=p)

Jeg sier deg; Hvis du virkelig er skikkelig interessert, vent! Livet ditt varer forhåpentligvis i 80 år til, så du har god tid! Får du for mye ansvar, og stress over deg, vil det kanskje ikke vare fullt så lenge!
Jo lengre du ønsker deg hest, jo større glede får du av den når du endelig får den!!
Jeg har aldri hatt sjangsen til å ønske meg hest, så jeg vet ikke hvordan stor gleden er av å endelig få sin egen hest, men den er sikkert veldig stor!!
Nå syns jeg heller du skal nyte begynnelsen på tenårene, ta livet litt med ro, for stress er ikke bra! Ha heller en hest på fòr, eller halvfòr, eller vær hestepasser! Du har like stor glede av hestene da, de gir deg like mye!

Jeg råder deg bare; Vent! For din egen del!

Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  14:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du er litt for ung enda. De fleste 12-åringer som går på ridekurs tror at det bare er å komme på stallen for å måke og ri, og deretter dra hjem igjen, men det er mer enn det som må gjøres. Jeg mener ikke å ta alle under en kam, og jeg sier heller ikke at akkurat DU tror det, men å ha ansvaret for en hest alene er vanskeligere enn man kan forestille seg. Jeg fikk min første hest da jeg var 14 år, og det var bare såvidt det gikk den første tiden. All min tid brukte jeg på hesten min, men så var ikke hesten jeg kjøpte egentlig den rette for meg heller. Jeg kjenner ei jente som fikk en ponni da hun var 9-10 år, og hun fikk masse hjelp av foreldrene sine og kusinen sin, slik at hun slapp alt selv. Det var utrolig bra, og i dag er hun fantastisk flink til å ri til å være 11 år! =) Men hun fikk masse hjelp, for hun kunne ikke ta det ansvaret selv.

Hvis moren din sier nei så er nok ikke det for å være slem, men for at hun ikke vil at du skal bli lei hest med en gang fordi det er så mye arbeid. Vent et par år til du, så kommer nok drømmen til å gå i oppfyllelse! =)

Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 17/05/2005 :  16:54:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.... Jeg tror på det du sier Spinnvill.

Jeg er bare 12 år, men jeg har ikke lært å ri på rideskole. Eller har jo vært på en del kurser, men aldri fast rideskole. Men så har jeg også lært veldig mye av fire jenter (blandt annet Monroe). Og de lærte oss jo en del om ridning, men de hadde et stort fokus på sykdommer, foring, pussing, rydding osv. Ridningen er bare en liten tid av alt det andre rundt hestehverdagen. Så jeg skal ha ei 13 år gammel stødig nordlandshoppe på fôr ifra sommeren og frem et år! Jeg kjenner hoppa godt (red henne første gang da jeg var åtte og ble fôrrytteren hennes da jeg var ti) og hun er til å stole på. Men hun er også utrolig sta og lat av og til. Men hvis jeg trener mye blir hun nok lydig og med mye fart. Så det gleder jeg meg til.

Så husk å lær om alt det andre! Det er ikke så moro å få se hesten sparke seg i magen og sånne ting og ikke vite at det kan være kolikk!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/05/2005 :  21:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk hesten min når jeg nettopp hadde fylt 13.. har vært på 2 uker med rideleir, det er alt! hoppa var bare 2 år og jeg måtte ri henne inn selv! nå er hun en kjempe snill ridehest!

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  23:06:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ikke for å virke frekk eller noe, men det hørtes helt horribelt ut. Å ri inn en hest etter to uker på rideleir? Håper virkelig du hadde kyndige folk med deg ihvertfall. Gå til toppen av siden

Maryildhane

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  02:24:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMaryildhane  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMaryildhane  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg må bare komme med noe som ingen av dere andre har kommet med,Jeg er selv mor til 2 Barn begge fikk hest mens de gikk på barneskolen, men jeg oppdaget noe som kan være litt skummelt når det gjelder hest/ponni for Hest/Ponnien forskjelds behandla barna og oss voksne, for så snart jeg snudde ryggen til eller ikke var helt i nærheten så prøvde hesten å gjøre mere som den ville og den viste veldig godt at det var et barn den hadde på ryggen så nå er ikke mor på plass så da gjør vi som vi vill og det kommer sikker av at et barn har ikke den samme fastehånden og styrken som en som er litt mere voksen har, Begge jentene mine har gått på flere ridekurs og tatt flere rideknapper,
Så til dere unge jenter som vil ha Hest ikke skaff dere hest uten at dere har en voksen som er villig til å hjelpe dere for det trenger dere virkelig,
dere kommer også i en alder hvor gutter er mere spenende og da er det jo noen som må ta seg av hesten til det har gått over, jeg snakker ut av erfaring,Hos oss var det Mamma (jeg) som måtte være hestepasser en stund.

Mary Nesfeldt Gå til toppen av siden

Keeshaan

» VIP

Skrevet - 18/05/2005 :  21:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å si det sånn, jeg var 11 nesten 12 (visst jeg husker riktig) når jeg fikk meg en varmbloods traver på samme alder. Det gikk supert i 2 månender og da hadde vi en ulykke fordi jeg ikke hadde god nok kontroll på hesten. Etter det var det faktisk dager hvor jeg ikke turde å ri han lengre enn 15 min tur (er faktisk utrolig flau over den tiden med Brett)Og i tillegg fant jeg på masse grunner til å ri andres hester istedenfor min egen. Altså det jeg prøver å si er få det så mye erfaring som mulig fram til du får lov til å få egen hest og du vil få det så fint!!

Lykke til med fratidig hest og hesteerfaringer!!!!!! koos Keeshaan lover
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  22:10:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg fikk hesten min når jeg nettopp hadde fylt 13.. har vært på 2 uker med rideleir, det er alt! hoppa var bare 2 år og jeg måtte ri henne inn selv! nå er hun en kjempe snill ridehest!
Opprinnelig postet av krastine

Enig med Ragnhild E her, håper du får masse hjelp med denne hesten!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  21:02:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror du burde vente noen år. Mange forandrer interesser i den alderen. Gå til toppen av siden

Lizzie91
» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  13:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du!

Jeg syns egentlig at ingen alder er i grunnen ung, så lenge du har god økonomi, mange til å hjelpe deg med hesten, lang erfraing og har hatt hest på hel eller halvfor før.
Jeg er 13 år og fikk en smågal hoppe på halvfor i høstferien 2004 (var 12 år da), og nå har jeg henne fremdeles på halvfor. Nå mener jeg at jeg er helt klar for å ha en hest på helfor, men kjøpe meg en hest skal jeg ikke gjøre før i april (da jeg blir konfirmert) pga. at jeg ikke har råd til å kjøpe en hest ennå...

Men siden moren din sier nei er det mest sannsynlig en god nok grunn til å la vere å kjøpe en hest, ja... De andre har helt rett;

VENT TIL MOREN DIN MENER AT DU KAN FÅ DIN EGEN HEST

Veldig glad i deg Bella-monsteret mitt
Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  15:12:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg fikk selv hest da jeg var 13 år men da hadde jeg alt hatt en hest på helfor i 8 mnd.for å se hva det innebar.

Jeg fikk også god hjelp av ei eldre veninne som hadde hatt hester i mange år + at foreldra mine stilte opp å hjalp meg med foringer ol.når jeg var på skolen.

Jeg syns det er veldig stor forskjell på 13-åringer,noen er voksne/modne for alderen,andre er fortsatt umodne... Jeg syns uansett at du burde ha en hest på for før du evt.kjøper,da ser du hva det innebærer og du får evt.også"bevist"hva du klarer/orker ovenfor foreldra dine

Uansett så ønsker jeg deg lykke til

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 17/06/2005 :  09:50:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Hør på moren din du! Selv om man ridemessig er klar for å eie egen hest er man ikke dermed sagt klar for å håndtere hesten i alle situasjoner som kan komme opp.
Du kunne heller snakket med ridelærern og moren din om du eventuelt kunne hatt en ponni/hest på fòr noen dager i uken? Det er en fin måte å prøve å ha "egen hest" før man fakisk kjøper en.
Lykke til videre!

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  23:03:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes åsså at du e litt for ung til å få egen hest. E utrolig mye ansvar!!
Har sjøl to hesta nu (blir 20 i år) å jobbe 100% i tillegg.
Har du egen hest har du ALDRI "helt fri", det e værtfall min mening.
Reise sjeldent bort, men når æ først gjør det, e det et styr å finne nån å passe dæm som æ stole på at dæm gjør det ordentlig, åsså nu sæll om dæm e på beite. (Den ene e et føll på 1 mnd)

Men e ikke helt fri når æ e borte heller. Om det skulle være nåkka galt med ene av hestan mine (sykdom ol) e det raka veien hjem igjen, omså midt på natta.

E du forberedt på å tilbringe for eksempel julaften på stallen med syk hest??
E du forberedt på å kanskje måtte avbryte ferien for å dra hjem igjen å ta vare på hesten din?

En ting å tenke på når du e så ung e utdannelsen, ka med hesten da? Har du tid og råd å ta den med deg? Å ikke minst: har du stallplass til den dær du skal gå på skole?

Æ fikk min egen hest da æ va 13, men har en pappa som va, å e flink å hjelpe til. Og hadde mine hesta sammen med en godt erfaren voksen mann som hjalp mæi mye. Har drevve med hest sia æ va 6, hadd mange på halvfôr, helfôr å på fôr sammen med venninner før æ kjøpte egen.

Det e også mye i det daglige som nok mange ikke tenke på før dæm kjøpe egen hest.
Man må slippe dæm ut å fôre dæm om morran og ta dæm inn om kvelden, samt fôre dæm middag om dæm ikke går på rundball.
En ting æ alltid gjør, å synes alle bør gjøre, e å gå over hestan hver kveld når dæm kommer inn for å se etter om alt e ok. Sjekke beinan vældig nøye, kan være småe stikksår som e vanskelig å oppdage, å uten behandling kan det ende styggt..
Har også tilsyn av dæm på dagen å de dagan dæm ikke trenes åsså, e mye rart som kan skje..

Det e så uendelig mye å tenke på når man skal ha egen hest, men hær va litt av det..

Lykke til uansett ka det blir til,men hest på fôr e en fin plass å begynne :)

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  13:26:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Du får myye mer glede av hesten hvis du venter noen år!! Da kan du mer, kan kjøpe en litt "vanskligere" hest, som du kanskje kan ha i ti år, og bli nært knyttet til, i stedenfor å kjøpe en nå, som du allikevel må selge igjen etter et år, fordi du trenger nye utfordringer.

Skaff deg heller en hest på fôr, som du kan ha det gøy med, og samtidig lære en hel masse, om både ansvaret og utgiftene med å ha hest...
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  14:50:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Tja, jeg har vel egentlig ingenting jeg skulle ha sagt for jeg fikk hest da jeg var 12 år...
Men i to år før det jobbet jeg på nabogården i stallen. Hadde ansvaret for satllen en gang i uka(alle hesten var ute, så det var kun stallen), møkket og gjorde alt stallarbeidet. Dette lærte jeg utrolig mye av, og det var de jeg jobbet hos som solgte meg Blidamor =)
Jeg har oppigjennom årene fått utrolig tett og god oppfølging av de samme personene og foreldrene mine. Bor på gård så forholdene var lagt til rette mm.

Men jeg må tilføye at det finnes så mange modne hesteeiere under 15 år og mange over som ikke er klare til å ha hest i det hele tatt....

Jeg var heldig, men synes du burde vente litt og ta til deg all kunnskap du lærer på veien.

Lykke til =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.