hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir på falabellaer!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir på falabellaer!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Udinese

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  09:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Politianmeld det med en gang! Dette er dyrevernet nødt til å gjøre noe med! Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 10/04/2003 :  09:08:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Falabellaer kan godt ris på.

Enkelte individer innen denne rasen kan være svært krokhasete (sjeldent, men det forekommer). Hester som har en slik alvorlig eksteriørfeil tåler ikke belastningen ved ridning (gjelder forøvrig alle raser med denne feilen, ikke bare Falabella). De aller minste eksemplarene er nok også av naturlige årsaker mindre egnet til ridning. Men da skal de være svært små. Prisen på Falabella øker når størrelsen minsker, så jeg tviler på at disse hestene her er av de minste (gode eksemplarer kan oppnå en høy prisklasse).

Har ikke sett disse hestene selv, men jeg vet at det er noen barn som er og steller dem. Datteren min har fortalt dem litt om hvor viktig det er med vaksine og tannrasp og sånne ting, da hun går i klassen med en som har en sjettis på samme stall. De som steller disse hestene er mindre enn henne (12 år). Hun er nokså 'kresen' på at hester skal behandles ordentlig, så jeg tror kanskje jeg ville hørt det om de ikke hadde det bra, hun er av og til med henne med sjettisen i denne stallen. Har så langt ingen dårlige erfaringer med dette så langt, uten at de har av og til klaget over at det er noen som 'bryr' seg med hva de gjør med hestene, og det synes de (barna) er kjedelig.

Hvorfor ikke la disse barna få holde på med hestene i ro og fred?

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 10/04/2003 :  14:17:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier, jeg håper du har rett i at de kan ris på!
Angående størrelsen på disse falabellaene så er to av dem veldig små, tror de er under 60 cm. i mankehøyde. (Ta deg en tur og se selv.. :))Disse folkene er ganske rike, så innkjøp av små falabellaer er nok ikke noe problem. Den første de fikk vant de i et lotteri(!), deretter kjøpte de ei hoppe i Sverige som siden har fått to føll. Hoppa og det ene føllet er veldig små og blir ridd. Godt mulig det er forsvarlig, ikke veit jeg, men det ser ikke bra ut.. Jeg har i alle fall tipset dyrevernet om saken, og de er nok bedre i stand til å vurdere dette enn hva jeg er.

Fint at datteren din hjelper jentene litt. Ang. at folk bryr seg så er jo ikke det så rart, da stallen ligger midt i et tett befolka boligstrøk.. Jeg tror forresten at det var mest i vinter folk brydde seg, da det ikke ble tatt hensyn til at hestene sklei på isen når de ble ridd, men ble pushet i trav og galopp oppetter veiene her som var ganske glatte. Vet at mange naboer reagerte på det, inkludert meg selv. Syntes det så ganske brutalt ut.. Dessuten så er jeg jo som sagt i tvil om at det er dyrevernsmessig forsvarlig å ri på disse falabellaene, da all informasjon jeg finner tilsier det motsatte.
Men jeg har i hvertfall aldri sagt noe negativt til disse jentene, da det selvfølgelig ikke er 10-årige jenters ansvar å vite hva disse hestene tåler og ikke tåler, men jeg har snakket med heste-eieren, og stilt henne noen kritiske sp.mål. Det ser jeg på som mitt ansvar når jeg ser omgang med dyr som jeg selv ikke mener er forsvarlig!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  20:03:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
SYKT!!!!!!!!! Si eventuelt ifra til FORELDRENE til disse barna, eller barna selvf, en falabella skal IKKE rides på... Det sto de aller minste... Da tenker jeg 4 5 år gamle barn... Men de kan kjøres... Meld det!

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

crissy_88

Skrevet - 14/04/2003 :  19:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Fallabellar kan faktisk ri på, me personen som rir kan ikke være såååå stor...

Under 30 kg. tror jg oppriktig talt den skulle klare når den kan trekke en voksen mann...(da er d jo mannen og vognen..) d blir jo hvertfall 100kg., men d er jo litt anderledes og trekke enn og ha noen på ryggen.
Niesen min har ridd på fallabella da hun var 5-6 år, ikke så høy og ikke tung, d gikk bra.
Men dette er jo egentlig en "selvskaps"ponni, men den klarer sg bra i løshoppping og longering og lat sånn uten rytter, og trekke vogn går oxo bra ;)
Men hvor store er disse ungene som rir fallabellaene??? er de over 10 år?

Chrristina
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 14/04/2003 :  23:01:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt sikker på hvor store disse ungene er, men et sted mellom 8 og 12 år, og 25-40 kg tenker jeg. Det er ganske varierende alder og størrelse på dem, så det er vanskelig å anslå. De ser store ut i forhold til hestene, det er i alle fall sikkert..
Men jeg kommer uansett ikke til å engasjere meg mer i denne saken, jeg har meldt i fra til dyrevernsnemda, og da får det bli opp til dem å vurdere om det er dyrevernsmessig forsvarlig eller ikke.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/04/2003 :  15:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg tatt bilder.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  22:54:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
har du tatt bilde med digitalkamera? i såfall, kan du sende noen til meg?? vil gjerne se på det her...

men hva er vitsen med å ri på fallabellaer??? de er jo så små!!!! herregud! og jeg trudde de bare var til "pynt", utstilling, kos og sånt jeg...jaja...stakkars dyr...

og jeg skjønner ikke hva foreldra tenker på når de lar barna være hos den GALE mannen!!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  01:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan sende deg bilder hvis du vil.
Jeg har også lagt ut bilder av fallabellaene på min presentasjonsside, men ikke med ryttere, da det er veldig lett å identifisere hvem det er. Men hestene kan dere jo se! De er nydelige! Legger adresse til et av bildene her; http://www.hestemarked.no/vip/1074/Gullet%203.jpg
Flere bilder er det på min presentasjonsside, men som sagt; uten rytter! (Kan prøve å redigere bildene og klippe av hodene på rytterne, hvis det lykkes kan jeg legge ut bildene)

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  01:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ja, send meg gjerne bilde.

amayan@hotmail.com

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  10:05:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Du kan jo bare 'gråe' dem ut, trenger ikke klippe hodet av dem. Bruk sånn pensel eller lignende, og 'mal' oppå ansiktene dems.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  13:41:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg spraya ansiktene dems, bildet ligger på min presentasjonsside! Det er den største og den minste av fallabellaene.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/04/2003 :  14:18:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lagt ut enda fler bilder av fallabellaene på presentasjonssiden min. http://www.hestemarked.no/vip.asp?ID=null&IDnumber=60
Den bakerste av hestene er en shettis, så da er det lettere å få et visst inntrykk av hvor store(små!) fallabellaene er. På to av bildene kan dere også se at de galopperer på asfalt!

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  15:48:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei!
jeg har ikke sagt noe tidligere i denne debatten, men når jeg ser bildene ser jeg hvor alvorlig dette faktisk er! har du tatt med disse bildene til dyrevernet? står de på den stallen som man ser i bakgrunnen? det må da være andre som ser og reagerer på dette? den hvite er jo spesielt liten bygd, og en av jentene rir jo ikke med hjelm!

*helene*
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  16:28:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg sier som jeg har sagt før: Dette er helt sykt!
Du bør ta med bildene til dyrevernet eller politiet, dette er klare bevis på at dette er dyreplaging!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.