hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir på falabellaer!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Rir på falabellaer!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  15:44:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Naboen min har to falabellaer som hun lar unger ri rundt på.
Jeg har snakket med henne og prøvd å forklare henne at hester av rasen falabella faktisk ikke er egnet for ridning, men jeg når ikke fram.

Alle kilder jeg kjenner til bekrefter det jeg sier; falabellaen er så innavlet at beinstrukturen er for svak til å bære rytter. Ryggen kommer altså ikke til å holde særlig lenge.
Det er vondt å se disse små søte hestene bli ridd rundt av jenter som er så store at beina subber i bakken, men hva skal en gjøre? Anmelde?

Er det noen her som har noen erfaringer med falabellaer, eller noen glup idè om hva jeg kan finne på?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:35:32

colombus

Norway

Skrevet - 20/03/2003 :  18:19:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Dette er jo helt sykt!!!
"Alle" vet vel at falabellaen ikke kan bære en rytter!
Du bør anmelde det til dyrevernet, mange sier nok at det ikke er vitsi siden dem ikke gjør noe med det, men det kommer an på dyrebeskyttelsen dere har i komunnen.
Det skader ikke å anmelde det, men det kan skade ved å ikke gjøre det!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  21:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er helt enig med deg i det. Har tenkt på anmeldelse flere ganger, men har ingen tro på at det vil nå frem. Har snakket med noen veterinærer om det, men de har liten tro på at en slik sak vil bli prioritert..(!!)

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2003 :  21:22:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ring din lokale representant for dyrevernet straks! Be vedkommende se nærmere på bruksområder for denne spesielle mini-rasen og fortell at disse ikke er egnet for bruk til barneridning. Ta bilder av dette svineriet også! At det går an! Grrr! Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  21:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg holdt på å ta bilder idag, men rakk det ikke før de var forbi. Skal være bedre forberedt neste gang!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2003 :  22:56:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig med dere, dette bør meldes i fra..

Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  11:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter min mening er dette helt klart misshandling!
Folk som ikke vet at Falabellaer ikke er "ridehester" burde ikke ha ponnier av den rasen!
Meld fra til dyrevernet så fort som mulig!!!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:05:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ringt dyrevernsnemda, de skulle "se" på det. Håper de reagerer.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/04/2003 :  23:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrevernet gjør ingen ting med saken.

Nå har de fått enda en falabella, og rir på dem alle tre!
Det er helt tragisk, men hva skal jeg gjøre da? Føler meg helt maktesløs! Hun dama som eier dem er ikke tilsnakkendes til i det hele tatt. Jeg har prøvd, men kom ingen vei, så jeg ser ikke noe poeng i å forsøke en gang til -det er som å snakke til en vegg.
Jeg må sikkert få tatt bilder og vist det til flere sentrale mennesker, kanskje noen reagerer til slutt?
Eller hva synes dere? Er det dumt å tro en kan "redde hele verden", eller bør jeg blande meg mere inn? Burde jeg anmelde til politiet siden dyrevernet ikke reagerer på tips? Ved politianmeldelse har dyrevernet plikt til å sjekke saken, kanskje de reagerer da?..
Huff, jeg blir så frustrert!

Redigert av frik den 28/04/2003 21:00:08
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 05/04/2003 :  23:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trodde dyrevernet hadde plikt til å følge opp tips, selv om det ikke er politianmeldt?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/04/2003 :  00:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ser i alle fall ikke ut til at det skjer noe her! Tror neppe de kan ha fått noen advarsel eller noe slikt, for de gallopperer rundt som aldri før, og helt åpenlyst! Hestene ser jo ut som de skal knekke sammen når som helst!

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  14:34:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hei!
Hvis ikke dyrevernet bryr seg bør du politianemelde det. Du bør også si ifra til flere innen hestesport rundt i distriktet, slik at flere kan reagere også. Kanskje du også kan skrive om det i et leserinnlegg til lokal avisa?
Jo mer du gjør andre oppmerksom på det, jo lettere er det at dyrevernet bryr seg.

Lykke til!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2003 :  16:20:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding

Purpose of Such a Small Horse

Falabella's can only be ridden by the smallest of children. With such amenable and affectionate natures, Falabella's are easily trained, enjoying the attention afforded by regular handling.

Due to increasing interest in the delightful breed, showing is becoming more commonplace, with specially allocated classes.

Carting remains a favourite past-time for Falabella owners. With good turn of pace, and keen intelligence, the Falabella affords all the enjoyment of a larger horse, without the associated costs, transporting and land requirements. Consequently, horse lovers without the necessary acres of pasture, can still enjoy the pleasure of owning a horse.

http://www.equiworld.net/uk/horsecare/Breeds/falabella/
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 07/04/2003 :  00:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm.. Der står det jo at de kan bli ridd av små barn.. Kanskje jeg har overreagert? Barna er jo riktignok små (8-12 år, 20-35 kg. antar jeg) selvom de rekker ned til bakken med beina (det skal jo ikke så mye til)....
I nosk litteratur står det at de ikke kan rides. Hva er rett og hva er galt?

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 07/04/2003 :  16:01:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres jo litt rått ut at folk lar barna sine dra å ri hos en som har sexmissbrukt dattera si og som er smågal ellers!??
Uansett om dyra har det fint, høres det helt forfærdelig i mine ører slike folk burde ikke hatt lov til å ha barn hoss seg i det hele tatt.
Jeg har tidligere hørt om en mann som har benyttet seg av ungjenters hestegalskap for sexuell nytelse...Grøss...Man vet jo ikke hva denne mannen er i stand til, tydeligvis...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  00:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, helt enig..
Men det var jo ikke barnas ve og vel denne debatten egentlig handlet om, men fallabellaenes.....
Er det noen der ute som har erfaring med ridning på fallabellaer? Er det forsvarlig, eller burde det til enhver pris unngås??

Redigert av frik den 28/04/2003 21:43:39

Redigert av frik den 29/04/2003 13:10:51
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.