hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestekjøp i inn- og utland, hva med MVA?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hestekjøp i inn- og utland, hva med MVA?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  19:02:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg ser av og til, både her i Norge og i Danmark (er mest der jeg har sett etter hest) at prisen er f.eks. x kr inkludert MVA.

Litt off-topic, men likevel.. For et par uker siden bestilte jeg fire hestebøker fra Danmark. Prisen av disse bøkene ble billigere for meg siden jeg bodde utenfor Danmark, og MVA ble trukket fra. Nå skal egentlig dette legges på igjen etter norske regler over grensa (har ikke fått bøkene ennå, så vet ikke hva som skjer, det hender jo at de "glemmer" det), og med MVA-avgifter som tilsvarer omtrent det samme vil iallfall jeg anta at sluttprisen blir omtrent det samme som ved innkjøp i Danmark.

Spørsmålet mitt er da, hvordan er dette på hest? Hest er vel egentlig en ting man skal betale moms for både når det gjelder innenlands og utenlands. Eller? Ser iallfall de som skriver inkl. moms., og da antar jeg at man må inkludere moms ved enhver hestehandel. Eller er dette en egen regel for hestehandlere, og gjelder ikke privat? Eller er dette noe lureri, eller en ting også hestehandlere (både offesielle og private) har litt i kortene at de lurer unna?

Mitt regnestykke vil iallfall tilsi at dersom prisen som angis på hester i Danmark er inkludert MVA, så må jeg som norsk kjøper kunne trekke den fra, for så å betale MVA etter norske regler over grensa. Eller er kanskje alle priser som oppgis hester uten MVA inkludert, og jeg måtte ha kjøpe hesten til prisen + MVA også om jeg var dansk? Eller er vi hestefolk så frekke at vi overser hele greia, eller er det kanskje jeg som bare har misforstått disse MVAreglene totalt? Bare stusser siden jeg av og til kommer over priser hvor det står "inkl. MVA". Noen som vet? Jeg har ikke forsøkt å lete opp reglet på dette..

Finnes mange fine hester i Danmark som det er lov å drømme om

dressurblogg.no

Opal

» VIP

Skrevet - 11/01/2005 :  21:12:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.toll.no/veileder/merverdiavgift/merverdiavgift.pdf

http://www.toll.no/rundskriv/EKS/2003_1484.html

http://bam.mattilsynet.no/eksternlogin/start/start.jsp

Hest = Vare, altså mva dersom den selges av en person/et firma som er momspliktig. (I Norge har grensen vært en omsetning på 50 000 pr år før man driver mva pliktig virksomhet).
Ettersom hest er vare vil jeg tro at det gjelder de samme mva regler som en hvilken som helst annen vare (hmm..) som du skisserer fradrag for mva i f.eks DK og tillegg av mva i Norge.
Beregningsgrunnlaget fastsettes av tollvesenet (jf div japp japp i linken over om tolltariffsatser)
I tilleggkommer jo tollavgifter jf link til Mattilsynet som har med import av levende dyr å gjøre.

Er nok en grunn til at mange ønsker en faktura pålydende et lavere beløp en faktisk kostpris......
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  21:39:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men i praksis. Hvordan fungerer dette da?

Kjøper jeg hest i Danmark, får jeg da fratrukket momsen dersom den er inkludert? Vil en danske eventuelt betale moms ved siden av, dersom momsen ikke er inkludert i prisen?

Om man selger en hest med 50000kr i fortjeneste, mer som et engangstilfelle. Regnes en da for å ha 50000kr i omsetning i året? Eller jukses det også mye fra selgers ståsted?

For meg er det kjent at folk sier at de ikke vil kjøpe hest i utlandet fordi de ikke vil betale moms, eller fikle med momsen ved å operere med to kvitteringer, for å lure seg unna (man skal gjøre alt "rent"). Men om du først kan trekke av momsen i Danmark, og legge på norsk moms igjen, er jo prisen omtrent den samme. Gitt at hestens pris er angitt inkludert moms. Og etter hva jeg har inntrykk av så fikles det mye med unnasluntring på momssiden også ved innenlandssalg. Men folk er kanskje ikke klar over dette i samme grad?

Disse momsgreiene er forvirrende.. Jeg har faktisk lenge gått rundt og trodd at man kun betaler MVA for hest dersom den fraktes over grensa. Men etter at jeg bestilte disse bøkene, og etter å ha sett endel her og der, og observert at priser av og til oppgis med "inkl. moms" har jeg begynt å lure.. Tror ikke jeg er den eneste som tror at man ikke betaler MVA på hestekjøp innenlands.

Hva kan du regne med at er den oppgitte salgssummen? Både når det gjelder Danmark, og Norge. De hestene jeg har sett på i Danmark selges ofte fra hestehandler eller stutteri. Gitt at reglene i Danmark er like de i Norge, så vil jeg jo tro at de omsetter såpass mye hest at de er momspliktige. Og en lur hesteselger vil vel gjøre ting mest mulig rent også forhåpentligvis.

Salg og kjøp av hest skal ikke være lett.. Og ikke om du importerer iallfall.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  23:32:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Du får ikke trukket fra momsen du betaler i utlandet hvis ikke du kjøper fra "næringsdrivende" som er momspliktig. Kjøper du privat, må du altså betale momsen både i Danmark, og inn til Norge.
Mange som kjøper hest som reisegods, men da er det viktig å være klar over at man ikke kan avle, konkurrere eller selge hesten uten å betale avgiftene til den norske stat først. Dette er fordi man ikke skal kunne lure seg unna å betale moms. Det er dessuten ikke alltid tollvesenet godtar at hesten blir fortollet som reisegods...de er blitt mer og mer obs på lureri.

Har nettopp kjøpt hest fra Danmark, og betalte følgende:
Kjøpesum + moms
Kjøttavgift + moms
Frakt + moms (du må betale moms på tjenester fra utlandet også)
+ veterinær i Danmark.

Så det blir fort penger ut av det...*sukk*

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/01/2005 :  00:38:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prøvde å lese litt her:

http://www.lovdata.no/all/nl-19690619-066.html

men jeg ble ikke særlig mye klokere..
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  01:44:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte hest fra Danmark. Og hentet den selv. Vi gjorde tre ting for å spare litt penger.
1. Deler av kjøpssummen ble satt opp som stall-leie (fra den dato jeg sa jeg skulle ha hesten og fram til jeg hentet den).
2. Salgssummen ble inkludert frakt, dvs. at kjøpekontrakten inneholdt ordene "ferdig levert".
3. Eget skjema ble fylt ut for at jeg skulle slippe å betale Dansk MVA.

Det kommer an på rasen om det ligger begrensninger på bruk ved import.... Eller nærmere sagt; det kommer an på raseFORBUNDET...

Quarter kan du f.eks. om du så vil smugle inn og så både avle på og konkurrere med...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/01/2005 :  02:38:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tjaa...

Det er mange raser nå som går innunder "spesialrase" (som bla. Quarter) med egne pass/reg.bok registrerte i andre land, og som man rent teoretisk kan smugle inn.

Men: Man skal da imidlertid være klar over at dette kan være meget uheldig, om man en dag feks. skulle finne på å ville dra til feks. Sverige/Danmark fra Norge for å bedekke, til veterinær/treningsleir/stevne/beite ved familiens "sommarstuga" o.lign..

Da du nemlig som kjent søke midlertidig importtillatelse, og da vil all informasjon om hesten komme frem på dataen, om den ikke er smuglet...
Finner de ingen tidligere informasjon/importpapirer på hesten, og du fyller ut søknadspapirene (for det må du jo) om å få ta hesten over grensa for stevne/trening/bedekning mm., er man ille ute..

Gitt at hesten er smuglet inn i landet du skal reise ifra, hvorfor skal du da søke om å få den inn i samme landet den "egentlig" allerede befinner seg i...
Du kan jo ikke bare kjøre tvers igjenom tollen med hesten uten å stoppe heller.

Hmmm, tror ikke man skal "oppfordre" til å smugle verken spesialraser som Quartere eller andre for den saks skyld...

Redigert av - xxxx den 12/01/2005 03:18:07 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  07:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er selvfølgelig ute etter å finne ut av hvordan dette gjøres på en mest lovlig måte, og om det er slik at man skal betale dobbel MVA (altså både til Danmark og til Norge), eller om man kjøper hesten uten MVA inkludert i Danmark for så å importere, og betale MVA ved passering av landegrensa til Norge.

Cowgirlchris: Hva slags eget skjema leverte du for å slippe dansk MVA?

Jeg lurer som sagt på dette da jeg nylig bestilte noen bøker fra Danmark, hvor MVA ble trukket fra. Nå var jeg litt kjapp i å fortelle om dette, men ser nå at dette med fjerning av MVA gjelder kun sendinger til land utenfor EU (sendt fra Danmark). Nå har vel EU noen regler om at man ikke betaler MVA mellom EU-land, men dette kjenner jeg ikke så godt til, og er egentlig ikke relevant heller. I forbindelse med dette utføres det jo også fradrag av MVA ved kjøp av hesteutstyr. Ikke at jeg blir veldig klok av dette, men det har vært diskutert rundt dette temaet i debatten «Tikarideudstyr.com».

Jeg vil jo påstå (uten å kunne noe som helst om tollregler) at det virker litt rart at det for en og samme vare skal betales MVA to ganger.

Litt av problematikken rundt dette her baserer seg jo litt på hvordan dette gjøres ved internt innenlandssalg. Jeg har aldri kjøpt hest, og aner ikke om man pleier å betale MVA på hest i Norge også. Gjør man ikke det, og gjøres heller ikke dette i Danmark, er jo saken grei, Da betales MVA kun ved innkomst. Men siden hester av og til oppgis med "inkl. MVA" lurer jeg jo. Også i forbindelse med "er selger MVA-pliktig eller ei", hvor går grensen på dette? Opal nevnte noe om "hvis man omsetter for 50000kr eller mer i året så er man MVA pliktig". Men spørsmålet er jo litt, når gjør man det? Om man i løpet av en tiårsperiode selger en hest til 200000kr, er man da MVA-pliktig?

Tollregler er aldri å bli klok av..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/01/2005 :  11:36:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm...Virker nesten som man må gjøre det i praksis for å komme i nærheten av forståelse...
Moms er en sisteleddsavgift. En kjøper skal ikke betale mva to ganger på samme produkt. Mva kan erstattes av andre finurlige avgifter slik som omregistrerings avgift på biler f.eks
Ved kjøp av andre varer fra utlandet kan man få refundert mva hvis man søker om det og hest er jo vare... Vi handlet parkett og fliser i Sverige, betalte det det kostet inkl mva. Fylte ut skjema og fikk mva tilbake (tok en evighet men vi fikk den tilbake..). Man skal fortolle varene på grensen evt oppsøke eget tolldistrikt og betale norsk mva (plystre plystre..)
Levende dyr kan man jo ikke bare kjøre over grensa med. Import skal varsles Mattilsynet.
Norske næringsdrivende eksporterer varer til utlandet uten mva og importerer varer uten mva. Ikke avgiftspliktig omsetning samt at det ikke kan fratrekkes mva på kjøpene fra utlandet. Dette er nok regler som gjelder for de fleste land i Europa. For å unngå at det skal være for lukerativt samt for at norsk næringsliv skal overleve beregnes det toll og diverse andre festlige avgifter.

Du blir mva registrert det året du overstiger en omsetning på 50 000 i Norge..Så om du driver i 10 år og selger for 49000 i 9 av dem og 200 000 det tiende året er det først det tiende året du blir mvapliktig av ditt salg.

Merverdiavgift
Merverdiavgift kan ikke føres til fradrag på grunnlag av utenlandsk faktura hvor norsk merverdiavgift ikke er spesifisert.
Det er innførselsdeklarasjonen med tollvesenets fastsettelse av innførselsmerverdiavgift som legitimerer fradragsretten for inngående merverdiavgift ved import.

Hvorfor skal en som ikke er næringsdrivende i DK beregne og kreve mva..? Dette vil jo være lurerei...

Like klok.....

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  11:58:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Må bare understreke dette igjen jeg: Kjøper du hesten fra en privatperson, får du ikke refundert dansk (eller andre lands) moms... Jeg ringte til noe toll-greier (husker ikke hva det heter) og spurte.
Altså: kjøper du et kjøleskap i en forretning og får med kvittering, kan du få refundert momsen..noe som ofte tar laaang tid. Men kjøper du et kjøleskap av en privatperson, har du ikke rettigheter til å få igjen momsen fordi selgeren da ikke er momspliktig (eller noe...)

Dette var det svaret jeg fikk iallefall... Men skal jammen ringe en gang til for å sjekke, for det blir jo endel moms på en hest!

Angående å sette halve prisen til stall-leie, fikk jeg beskjed (fra tollkontoret) om at dette ikke er en mulighet, siden stall-leie er en tjeneste, og også skal betales moms for. Nå skal det sies at dama jeg prata med var ei skikkelig megge som sikkert trodde jeg var en stor stygg kjeltring som likte å smugle..hehe..

Det er sikkert mange måter å gjøre dette på... jeg overlot alt dette til stutteriet jeg kjøpte fra, siden de har mye erfaring med dette fra før. Men jo mer du kan fikse sjøl, jo billigere blir det jo :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/01/2005 :  12:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvorfor skal en privartperson som ikke driver avgiftspliktig omsetning beregne og kreve mva ved salg???
En mvaregistrert næringsdrivende er pliktig til å levere omsetningsoppgave hvor den utgående avgiften man får ved salg av varer/tjenester fratrekkes den inngående avgiften man har ved egne kjøp av varer/tjenseter (forutsatt at de er fradragsberettiget..)
Hvis vedkommende krever mva og ikke er mva registrert putter jo vedkommende mva pengene rett i lomma...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  01:19:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ein privatperson tar ikkje inn mva.

Eks: hest til kr 10 000 blir solgt av privat person. Da blir prisen kr 10 000.

Samme hest som blir solgt av f.eks ein bonde med omsetning på meir enn 50 000 kr i året som dermed er mva pliktig. Dvs att bonden må ta mva på salg av hesten (dersom den er ein del av besteningen på garden, dog.) Dermed blir prisen på hesten kr 12 500 (mva 25% etter 1.1.05, trur eg ?) Bonden får kr 10 000 av desse, slik som privatpersonen, resten blir betalt til staten i mva oppgjøret der bonden må betale inn mva på alt det han har solgt og får igjen mva på det han har kjøpt (kort fortalt og litt forenkla anngåande å få igjen - litt investeringsavgifter osv)

Håper dette var forståeleg.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  08:39:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Angående skjema for mva ved import; spedisjonsfirmaer har slike skjemaer. Vi brukte den gangen noen hundrelapper på å få et spedisjonsfirma til å fylle ut alle eksportpapirene fra Danmark. Det sparte oss for mye mulig trøbbel siden vi ikke hadde peiling hverken selger eller kjøper... ;-)

Det der med å betale norsk moms på stall-leie i utlandet er pisspreik! Du blir ikke stoppet i tollen og må betale moms av et hotellopphold du har vært på, ikke sant! Damen du snakket med løy i irritasjon fordi hun nok som du selv sier så på deg som potensiell smugler.. ;-)
Jeg mener det er noen regler angående oppstalling og trening og bedekning på hest som DU TAR UT av landet for nettopp trening/avl og så tar inn igjen, og at det muligens er noe mva der pga verdi-økning eller noe sånt...? Dette vet Nancy sikkert mere om..

Angående å ta inn hest svart; det er helt klart stor forskjell på å ta inn hest for eget bruk i eget land og drive internasjonal konkurrering... Og slik internasjonal konkurrering er så svinedyrt i seg selv at da har man sannsynligvis råd til å betale moms og toll også... ;-)
Poenget mitt var at det HER I LANDET ikke vil være noe hinder for hverken avl eller bruk i konkurranser med f.eks. Quarter eller Paint. :-)

Det er sant at privatpersoner ikke er momspliktige. Da blir det også et lite problem med å få tilbake moms ved innføring av hest.
Sånn sett lønner det seg å handle med næringsdrivende i utlandet.
Forøvrig vil heller ikke privatpersoner være skattepliktige på fortjeneste av hestesalg, da det ansees som en hobby når man ikke er reg. næringsdrivende... Dermed åpner det seg endel muligheter med tanke på fakturaoppsettet. (Say no more...eh? eh? ;-) he-he..)

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2005 :  23:48:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
"Ponnimamma" sa:
Kopi av melding:
mva/ moms er en avgift på OMSETNING, så hvis du kjøper en hest i Danmark betaler du ikke mva i Norge, for det har jo ikke foregått noen omsetning i Norge.

Dette er dessverre feil...

Jeg kjøpte hest i danmark og betalte på tollkontoret toll på 5000.- + mva på kjøpesum + toll. Egentlig skulle de hatt mva av fraktkostnadene mine også, men selger skrev "ferdig levert" og da er det kjøpesum inkludert frakt. Damen på tollkontoret påpekte dette og sa det var meeeget uvanlig, for vanligvis dekker hestekjøpere frakten selv, og må da betale mva av fraktkostnadene sine. Hun spurte faktisk HVORFOR jeg hadde fått frakten inkludert i kjøpesummen... Jeg serverte en hvit en om senere avlsavtale som hun svelget greit.

Jeg har faktisk kvitteringen her...

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 14/01/2005 :  09:08:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merverdiavgift ved import av varer
Det skal betales merverdiavgift ved import av varer. Dette skal sikre at varer som føres inn i landet, får samme avgiftsbelastning som ved innenlands omsetning. Tollvesenet er avgiftsmyndighet ved import, og beregner og krever opp avgiften

Merverdiavgift (eller moms) er en avgift på forbruk av varer og tjenester.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.