hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordane til høsten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Fjordane til høsten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 22

Kkokos

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  00:06:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Kristin: Eg har ikkje blanda meg i "instillingsdebatten," og kjeme heller ikkje t å gjera da.

Anyway: Eg hadde da iaffal fint. Da variere selfølgelig frå person t person ka ein får ut av året, da kan vera tilfeldighetar, urettferdighetar, folk ein ikkje tåle, hesteskrekk (eg veit alt om den...) og masse masse så kan "gå galt." Ingen kan garantera for nåke som helst. Alt eg veit e at ffhs absolutt va nåke for meg. Eg va så drittlei av mindre turmulighetar enn i Eid (heilt sant!), sure bønder, av "øyo mi" og av å bu heima.. Så for meg va da perfekt (med fare for å sitera nåken...) å gå her oppe. Da e jo og ein av grunnane t at eg kjeme tebake. I love it!

Og folkens: eg blei litt voksnare av å gå der. No blir eg ikkje så veldig lei meg om eg høyre nåke negativt om meg eller får ein sur kommentar eller ka så helst egentlig. Drite i da hehe. Sånn e da når du bur tett på folk. Litt krangling blir da. Og eg va jo toppen heldige med romvenninno mi - på rommet vårt va da alltid fred og mulighet for nåken å snakka med. Da e et hypersosialt liv, og I LIKE!

Takk!

Kristine Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  01:14:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ble egentlig ikke særlig beroliget av å lese dette her...men en ting har jeg allerede gjort: skrudd ned forventningene mine en god del...får bare ta det som det kommer...

men det sier jeg allerede nå folkens, jeg synes vanvittig synd på den som holder meg våken hvis jeg først har gått inn for å sove=)
Gå til toppen av siden

lhn

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  02:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg for mine kraftige utrykk nå: FAEN TA DERE SOM KLAGER PÅ SKOLEÅRET DERE HAR HATT. Dere glemmer utgangspunktet til hver enkelt. Jeg har to år med en ridetime i uka, jeg mener selv jeg har lært mye av det. Utgangspunktet mitt er likevel slik at jeg har MYYYYE å lære både teoretisk og praktisk. Og at nivået mitt er hevet når jeg er ferdig er hevet over all tvil.
Nok om det.

Hva som er sagt om skolen: Overlapping av timer ble nevnt. Har ikke elevene hatt tillitsvalgte?
Skolen har eksistert i så mange år at det er for dumt om man ikke rekker timer om man må gå fra stallen til skolen, det tar 10 min...noe vi vet, og skolen burde vel tatt høyde for det?
Mat er nevnt. Jeg undrer på om det er slik at dere jenter er jævlig kresne? Eller er jeg for vant med grisefor?
Lydnivå på paviljongene er nevnt: Er det ikke slik at det skal være ro etter 23?
Lærere er nevnt: Jeg har litt inside info, som jeg trur jeg skal holde for meg selv også. Men jeg kan ikke fordra humørsjuke mennesker (og er sikkert det selv og, til tider), og det kan kanskje bli et problem. Eller så får vi bare smiske litt med lærerne, og sørge for at de er blide hele tiden.
Fornøyde lærere gir fornøyde elever ;)

Etter et år i militæret har jeg litt erfaring med forhåpninger og skuffelser.
Har bodd på rom med flere andre, og vært til tider grinete pga. manglende respekt fra andre.
To mnd med grisefor til mat tre ganger om dagen gjør at jeg er fornøyd med det meste.

Ut fra det som er å lese her virker det som det er Weingi/Mona og Kristine jeg skal holde meg til det skoleåret.
Og det kan se ut som om Weingi er min perfekte rompartner...Jeg er b-menneske, men når jeg skal sove så skal jeg sove. Jeg gleder meg fortsatt til skoleåret, og kommer til å få det bra. Det har jeg bestemt meg for.
HGusk at det er vi som elever som har makta, det er vi som skaper trivselsnivået. Ting blir ikke bedre uten å gjøre noe med det.
En ting misliker jeg med dere kvinnemennesker, dere er noen forbanna intrigemaskiner!
Husk: Vi er alle like, men noen er likere enn andre! ( Hvem vet hvor det sitatet er fra?)
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  11:14:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
ihn: kan det være animal farm, av george orwell? synes å huske en av grisene sa det i den boka...

jeg er enig med ihn her...det er folka som skaper miljøet, og hvis noen vet allerede nå at de har tenkt å være bitchy og sure trenger de ikke komme for min del...

men vi får nå se til høsten hva som skjer, jeg gleder meg fremdeles....
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  11:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
og forresten: jeg eter alt utenom fisk som ser ut som fisk....=) så maten blir sikkert en fornøyelse...=) Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  11:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
og forresten: jeg eter alt utenom fisk som ser ut som fisk....=) så maten blir sikkert en fornøyelse...=) Gå til toppen av siden

pacasa

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  12:11:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressepacasa  Svar med kopi av melding
Til alle dåkker nye 1.klassinga. Æ trur ikke noen her på NOEN måta prøve å snakke dåkker ifra å gå på Fjordane!! Ikke bli paranoid!! Vi har faktisk gått på den skolen, å ang stille etter 23, og om skolen tar høyde for avstander og slikt: Nei! Selvfølgelig står det i reglene, men kæm i alle daga følge dæm til punkt å prikke? Å det var ikke alle gruppan som hadde problema med avstanda og tider og slikt, men de som hadde det, måtte bare finne seg i det.. sånn var det!
Æ trur ikke en eneste sjel kom til den skolen for å være sur og bitch, dåkker må bare regne med at alle, absolutt ALLE som gikk i fjor gleda seg like mye som dåkker gjør nu. Ting og tang skjedde, og man ble kanskje skuffa, men sånn e det uansett kor man e..
Alt æ har å si e at skolen e ikke så FANTASTISK som alle skal ha det til, og kritikken e ikke ment for at dåkker skal trekke dåkker. For æ mene absolutt at skolen kan være bra for noen. Om æ ville anbefalt den? Æ ville hvertfall sett an mennesket først..Det e på en måte som å flytte "hjem" igjen... Dessuten syns æ så tydelig at det va noen som lurte på koffer noen av oss va skuffa. Så får dere tåle å høre det også!!!!!
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  12:24:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
selvfølgelig vil jeg vite hva som skuffet dere når dere forteller om det, jeg er nysgjerring av natur...

Gå til toppen av siden

pacasa

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  12:25:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressepacasa  Svar med kopi av melding
Og forresten......
Æ har ingen tvil om at dåkker kommer til å lære MYYYE!!
men la oss ikke glemme at folkehøyskole generelt handle om sosialisering! (fikk en lærer til å innrømme det på slutten av året! )
SÅ det e mye sånn " nå skal vi lære elevene hvordan man oppfører seg ute i den store verden dere!"
Gå til toppen av siden

pacasa

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  12:39:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressepacasa  Svar med kopi av melding
All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Har en litt anna mening på engelsk, don`t you think?
Gå til toppen av siden

Icora Frost

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  13:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Ihn: Ble du redd av jeg var litt negativ? Det virker nemlig sånn. Jeg er helt enig med pacasa, hun fikk med noen viktige poeng her.
Vil bare si at det var ganske lavt nivå da jeg gikk, hvis det kommer folk på mange forskjellige nivåer, som det mest sannsynlig gjør, så er det jo begrensa hvor mye de mest erfarne får lært av det teoretiske, fordi undervisninga gjerne blir lagt opp til de som ikke er så veldig erfarne, hvis dere skjønner hva jeg mener...

Over til disse tingene du nevner:
- Skolen har jo elevråd, men det må tre sterkere fram, vise litt mer av de driver med, det kom faktisk fram av en elevundersøkelse rektor hadde. Så vidt jeg fikk med meg dreiv elevrådet mest med skolegensere og den slags. Med forbehold om at jeg fulgte dårlig med da...
- Jada, det skal være stille etter 23, står det i reglene. Men er du så NAIV at du tror det blir fulgt opp??? Det er bare et lite eksempel på at ting som står på papiret ikke nødvendigvis følges opp.
- Du sier du ikke kan fordra humørsyke mennesker. Da kan du få et problem. Jeg gjentar KAN. Men jeg må spørre deg igjen; er du naiv som tror at det bare er så enkelt som å smiske med lærerne, slik at de blir blide og fornøyde hele tida? De er da mennesker de også...Så de må jo få ha sine dårlige dager, men det får da være grenser mener nå jeg da.

Jeg må spørre deg; tror du det er så enkelt som at du kan bestemme deg for noe, og at det da skjer? Tenker på at du skriver at du har bestemt deg for å få det bra og da gjør du det. Jeg tror ikke det er så enkelt, det handler om de menneskene du får rundt deg. Jeg synes det virker litt for lettvint. Og når det gjelder at det er elevene som har makta, så er jeg ikke så sikker på i hvor stor grad... Derfor tror jeg det er bra om det kommer noen "ildsjeler" til Fjordane til høsten, som vet hva de vil.

Og ja, jeg kan være tilbøyelig til å være enig med deg i at kvinner er intrigemakere, i større eller mindre grad.

Til slutt vil jeg poengtere at jeg ikke hadde det fælt på Fjordane. Jeg hadde det helt greit, det var ting jeg var mindre fornøyd med, men sånn er det vel uansett hvor man havner. Så ikke ta dette som en frarådelse, jeg synes bare dere skal vite at det ikke er "himmelen" dere kommer til. Ting blir ALDRI perfekt uansett. Så lykke til dere som skal dit!

Anna
Gå til toppen av siden

lhn

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  14:47:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk alle dere forhenværende elever...Til nå syns jeg det har vært veldig subjektivt det dere har kommet med, utspill om at dere ble skuffa, etc. Men nå kommer dere jo med konkrete ting på hva som ikke var bra. Flott, nå vet vi som skal dit hva vi må passe oss for.

Til Anna: Nei, har ikke blitt redd/skremt av det du eller andre har sagt.
Jeg tror heller ikke du så ironien i litt av det jeg skrev heller. Ja, jeg er naiv (det er ikke nytt).
Det at jeg ikke kan fordra humørsyke mennesker betyr ikke at jeg ikke takler det, jeg har jobbet med mennesker noen år og vet godt hvordan det er å ha dårlige dager.
Anyway...Debatten tok en liten vri nå, så jeg gidder ikke forsvare meg på det jeg sa...Vi fikk jo plutselig i løpet av noen få inlegg her vite litt mer.

Til slutt: Jo, jeg er så naiv at jeg tror jeg kan bestemme meg for at det blir bra. Det har fungert før. ALT trenger ikke være bra, men sånn er det med alt. Men det blir et bra skoleår, ihvertfall for meg.

Lars-Hakon

PS: sitatet var fra Animal Farm ja....Uansett språk og mening, prinsippet er komunistisk.
La oss gjøre FFHS litt komunistisk ;)

Gå til toppen av siden

Kkokos

Norway

Skrevet - 09/07/2005 :  14:51:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tar heilt av her.. Hehe.. Morsomt med litt diskusjonar :)

Satt sjøl i elevrådet i år, og kan no svara for da. Me dreiv med skulegenserar for da mesta hehe. Men da har seg sånn at me tok opp alle saker me fekk inn. Dvs dei 2 sakene me fekk inn i løpet av året.. Ja.. Den eine omhandla maten, og når me tok da opp med administrasjonen fekk me meir grønsaker ei stund.. Hehe.. Den andre saken var at ein elev ønska nye pingpongballar og nye rackertar. Da ordna me. Men ska du sitta i elevrådet: du må vera flink å skriva, for adm (gjett kem!) tar kun imot skriftlige søknadar.. Jadda.. Ska kje vera grett. Men elevrådet kunne vore meir velfungerande likavel, og då me hadde ein representant frå kvar paviljong burde da vera mulig å få inn saker..

Morsomt at da e så monge så engasjere seg her. Da e da me trenge for å få et godt elevstyre og kanskje løysa konfliktar og diverse ting folk e misfornøyde med. Ikkje lett å vera den einaste på rektors time så vil ha nåken svar mens dei andre sove (ikkje alle då! Sant Caroline )... Men alt e ka du gjere da t. Eg e kje redd for å troppa opp på et kontor :)

Eg glømme aldri folket og hestane eg møtte

Takk!

Kristine Gå til toppen av siden

lhn

» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  18:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forøvrig, 50 dager til skolestart Gå til toppen av siden

lienka
» VIP

Skrevet - 09/07/2005 :  18:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forventer ikke at året på Fjordane blir perfekt - da kunne jeg like gjerne be om å bli skuffet. Det jeg derimot forventer er å få et fint år hvor jeg møter trivelige mennesker med den samme hovedinteressen som meg: hest. Jeg forventer lærere som (på samme måte som elevene) har både gode og dårlige dager, jeg forventer å få servert mat som jeg neppe vil lengte tilbake til, jeg har ingen forhåpninger om at det faktisk er stille på paviljongene kl. 23.00, jeg regner med at det blir en del konflikter i løp av året, og ikke minst forventer jeg mange trøtte morgentryner når vi skal på stalltjeneste 06.30.

Likevel tror jeg at året på FFHS vil bli et bra år. Jeg er selv innstilt på å kose meg, jeg føler meg trygg på at jeg vil lære mer om hest i løp av året, og jeg regner med at jeg vil få mye tid til å dyrke hobbyen min. Klart det vil være personer der som jeg ikke kommer like godt ut av det som med andre (det vil det vel alltid være?!), men hvis alle er innstilt på at vi skal få et fint år så burde vel det være mulig å få til?! På FFHS vil ihvertfall de fleste av oss ha en felles interesse som vi kan samles om; da får vi heller bare leve med det om vi har litt ulike oppfatninger på andre områder.

Jeg vet at turmulighetene på Eid er temmelig dårlige, men bortsett fra det regner jeg med at forholdene for å drive med hest vil være bedre tilrettelagt til neste år enn det de fleste av oss har opplevd tidligere. Jeg har ihvertfall aldri hatt råd til 3 ridetimer i uken, og kjøreundervisning har jeg knapt tort å drømme om. Om vi da må ri tur på asfalt de 3 resterende ukedagene (+ evt. ettermiddager) så skal ihvertfall ikke jeg bli den som klager på det! Klart det har en del å gjøre med hva man er vandt til, men jeg tror faktisk at det er fullt mulig å bestemme seg for å se det positive i ting; fremfor å alltid henge seg opp i det som kunne vært bedre.

Får vel masse hissige innlegg etter meg nå, men som Kristine så fint uttrykte det så satser jeg på at (selv om jeg ikke er kommet i gang med mitt Fjordane-år enda) jeg klarer å "drite i da"..

Katrine
Gå til toppen av siden
Side: av 22 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.