hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan trene seg selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvordan trene seg selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  23:07:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du trenger ikke å gå på treningstudio for å trene spenst, jeg kan godt finne gymboka mi og skanne inn noen siden om spensttrening til deg i morgen, hvis du vil?

Opprinnelig postet av MissEva

Ja, det blir jeg glad for!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  23:13:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Takker alle for svar!! Kjempe masse gode råd her ja!!!

Nesten så jeg faktisk gleder meg til å begynne!!

Skal seriøste sette i gang treningen allerede i morgen... Og legge om kostholdet etterhvert...

Driver å skal flytte nå, så i helgene blir det ikke så mye tid til hverken hest eller trening, men dette er jo bare en kort periode da!
Gleder meg til å flytte nærmere hestene mine, da får jeg mer tid til dem igjen.

Skal skrive hvordan det går ja!!

Nok en gang takk for svar!! Godt å få litt støtte og hjelp

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  00:00:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>
Driver å skal flytte nå, så i helgene blir det ikke så mye tid til hverken hest eller trening, men dette er jo bare en kort periode da!
Gleder meg til å flytte nærmere hestene mine, da får jeg mer tid til dem igjen.
<klipp>

Opprinnelig postet av Roxira

Treningsmessig skal det å flytte være vel så bra som å trene på treningsstudio (kanskje ikke direkte for trening av alle muskelgrupper, men mer med tanke på kalloriforbrenning). Jeg synes igrunn begge deler kan bli litt kjedelig (kommer selvsagt ann på hva man gjør på treningsstudio. Tredemølle er greit, vekter er utrolig kjedelig..), men det er jo greit å tenke på..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  14:09:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jeg tatt meg selv i nakkeskinnet jeg også, og skal begynne å sykle. har tilgang på trimsykler på skola, og i går sykla jeg ei mil *stolt*. blir forhåpentligvis 4 ganger i uka, siden jeg drar hjem i helgene. har også tømt min siste pakke med majones, og skal fra nå av spise mest mulig makrell på brødskiva (som forresten er kjempegodt!).

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  15:18:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra du nevner kosthold Kristy, for det er jo minst like viktig som selve treningen.
Unngå smør så langt det er mulig.
Bruk olje til å steke maten.
Bruk grovt brød fremfor loff, kneipp osv.
Ikke dropp frokosten, dropp heller kveldsmat, hvis du må ha noe til kvelds så spis grønnsaker, salat eller frukt.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 07/01/2005 :  17:57:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke dropp frokosten, dropp heller kveldsmat, hvis du må ha noe til kvelds så spis grønnsaker, salat eller frukt

Eh....repeat?

Cessa
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  18:04:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Olje, som f.eks. olivenolje (kan sette smak), soyaolje eller rapsolje er bra fordi det ikke inneholder det samme(?) fettet som smør. Grovt brød er det samme som jeg nevnte; rug er best - loff og kneipp inneholder alt for mye hvete - jo mindre hvete, jo bedre. Frokosten er viktig for å få igang fordøylensen - det er derfor bedre å droppe kveldsmaten, siden fordøyelsen ikke trenger å startes da.
Frukt og grønt er alltid bra, men ikke alle er like sunne - de finnes de som er 'søtere' enn andre.
(Nå høres jeg ut som den slankeguruen, men sannheten er at vi har veldig mye matintolleranse i familien min, så jeg er rimelig vant til å planlegge måltider fra scratch hver gang det skal handles/spises).
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  18:20:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite tips til olje : Udo'c Choise.

Den smaker riktignok hel****, men den inneholder akkurat det kroppen trenger.

Vet ikke om noen andre her har nevnt det, men yoga, tai chi, pilates ol er treningsformer som gjør deg smidigere, sterkere og gir deg bedre balanse. Og de sliter ikke på ledd og sener slik f.eks jogging kan gjøre. Og ikkeminst er det UTROLIG deilig å trene slike avslappende saker... <3
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  19:03:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
en ting til: hvis du ikke vil kutte ut smør, så kjøpt mykt smør (brelett, bremykt osv). jo mykere fettet er, jo bedre er det. soft, f.eks. er steinhardt når man tar det ut av kjøleskapet, mens brelett er mykt. og gjerne smør med oliven i, det er sunt.

en ting som er enkel å huske: mettet fett er hardt og usunt. enumettet er mykere, og litt sunnere. flerumettet er flytende og det sunneste. da prater jeg om når det blir tatt ut av kjøleskapet altså.

mvh tone kristin (opphengt i smør) og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  19:50:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ikke dropp frokosten, dropp heller kveldsmat, hvis du må ha noe til kvelds så spis grønnsaker, salat eller frukt

Eh....repeat?

Cessa

Opprinnelig postet av Cessa

"Repeat" WHAT Cessa?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  19:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
EEEhhhhhh.........ok....så akkurat på første siden nå Cessa

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 07/01/2005 :  20:09:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå ha rjeg faktisk fått opp treningsmotet mitt jeg også! Skal stå opp i brukbar tid i morgen. Ri først en dressurøkt med Ronja, og så ta en liten joggetur med lille shettisen. Og jeg gleder meg!

Takk alle sammen
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  12:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
HJELP! he he.. sorry for den startet men: For å kutte brød skal man ha gode peil på kosthold for ikke å miste viktige næringstoffer (iallefall om man spiser skikkelig brød i utgnaspunktet).

Som mange her har nevnt er det å starte i det små viktig. Man skal ikke gi 100% første uken for så ikke å orke noe som helst den neste og så slutte. Nå vet ikke jeg hvor overvektig vi snakker om, men om man er veldig overvektig er det å starte å gå turer en bra lsøning, etterhvert som formen bedres og kroppen venner seg til en større belastning kan man sette opp tempo og etterhvert begynne å jogge. Svømming er veldig bra trening, dette fører ikke til belastninger på ledd og skjelett (noe som ofte er belastet i utganspunktet om man har et par kilo for mye). Svømming styrker også muskelaturen og løser opp spenninger i spesielt rygg, skuldre og nakke. Sykling er også en bra form for trening som er snillmot knærene. Og et ekstra pluss med sykler er at du kan ta med de så godt som alle steder du kan ta med hesten og på den måten kan man jo oppdage nye rideveier:)
Styrketrening (f.eks med brusflaskene som en nevner her) er et viktig supplement både for å få mer velformet kropp og for å få en bedre forbrenning hele døgnet. MEN det er rolig, jevn langkjøring som virkelig brenner fett (f.eks gå og rolig jogg i min. 30 min)

Kostholdsdelen: Det viktigste er å kutte ned på tomme karbohydrater (hvitt brød, pasta, sukker) og heller bruke mer innholdsrike karbohydrater som inneholder kostfiber og stivelse (grovt brød f.eks). Man skal ikke avskrive poteten, den inneholder nemlig så mye næringstoffer at den i seg selv kan gi et fullverdig kosthold til en voksen person! Grønnsaker smaker godt, er proppfulle av vitaminer og mineraler og inneholder ofte fiber som gjør at kroppen bruker lengre tid på å bryte ned mat= det tar lengre tid før man blir slten igjen. Når det komemr til fett er det viktig å fokusere på umettede(en eller fler) fettsyrer. Animalsk fett er som oftest mettet og dette har ugunstig effekt på bla. hjerte og karsystemet (noe som gjerne er belastet i utgangspunktet hos overvektige). Fisk, kylling og havre er eksempler på matvarer som inneholde umettet fett og som også har god metningsevne. Havregrøt til frokost med tørket frukt (ikke smørkladd og sukekr) er kjempegodt og en kjempe helsebombe! (havre er vårt sunneste kornslag). Proteiner er også et næringstoff som er viktig når man vil slanke seg eller trener for å bygge muskler.

og helt til slutt: sukker (godteri, rent sukker, lys sjokolade osv.) er ikke bare ugunstig for de det inneholder ca. null næringstoffer (karbohydrat er det jo) men sukker har også den "fine" egenskapen at den opptar plass for sunne næringstoffer. Hvilket vil si at hvis man spiser mye sukker så kan man risikere mangel på vitaminer og mineraler bla.

Men ikke glem at man skal kose seg her i livet også, man skal ikke bli fanatisk bare tenke på hva man gjør og hva man stapper i munnen. Om noen lurer på noe mer så kan jeg sikekrt finne ut mer, det jeg har skrevet her har jeg tatt fra hodet men har masse bøker og permer om ernæring (hatt mye om det på skolen) og trening.

Trim.no har forøvrig hatt en slankeprogram ute gratis. ta en titt;)
Andre treningsider er:
www.iform.nu
www.trening.org
www.trening.net
www.trening.com
finnes mange men disse har jeg vært på en del selv.

Trening er nemlig en stor interesse for meg:) så kan en god del

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  12:57:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det å vite litt om kosthold er dog for meg en selvfølge - alle burde jo tenke over hva de putter i seg. Nå mente ikke jeg kutte ut alt brød, men først og fremst få vekk det hvis største bestanddel er hvete. Mange sverger til speltbrød nå, men ugh, det likte jeg ikke - så jeg holder meg til grove brød med mye rug/havre i :-) Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  13:16:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hvis du VIRKELIG vil slanke deg, eller bli sunnere eller hva enn du vil så orker du også å gjøre jobben for å få resultat. Hvis du ikke orker å begynne å trene så vil du ikke nok.
Sånn var det for meg hvertfall. Jeg ville komme i form, men orka ikke å gjøre noe med det. Jeg tenkte på det 24-7. Tilslutt ble jeg lei av å bare tenke på det og bare tvang meg selv til å gjøre det. Så jeg begynnte å sette av tid til trening, nå er jeg godt i gang og gleder meg hver gang til å ut å jogge og å se hvor langt jeg kommer. Og det er GØY å se resultater!!!
Det er akkurat som å trene en hest. Du vil gjerne ha en god hest, og da orker du å gjøre jobben for å få det til.

Spiser også sunnere etter at jeg fant ut at sunn mat kan også være god mat.
Det er bare noe med å virkelig VILLE gjøre det!!! Hvis du ikke VIL så kan du bare glemme det!!!!

Lykke til!!!

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.