hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan trene seg selv?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvordan trene seg selv?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  22:38:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg skulle gjerne ha trent meg selv så jeg blir en bedre rytter innenfor flere grener.

Er det noen som har noen treningsprogram + dietter å anbefale?

Jeg er overvektig så å gå ned noen kilo er jeg happy for, vil gjerne både ha bedre kondis og mer spenst.
(og bare så det er sagt så føler jeg meg som en hest som har stått på sommerbeite HELE sommeren, eier ikke hverken kodis spenst eller smidighet).

De gangene jeg har begynt å trene har jeg overanstrengt meg og til slutt gått dritt lei hele treningen...

Skulle gjerne ha vært på treningsstudio, men alle mine penger går til hest om dagen, som trenger behandling av kiropraktor, akupunktur og equiterapaut. Så jeg må finne en måte å trene på egen hånd.. Har jogget litt, men dette er veldig kjedelig å drive med hver dag...

Siden jeg er såpass overvektig som jeg er, så vil jeg ikke gå opp i vekt pga muskler... Noe som er vanskelig...

Noen som har noen råd?? Gått tom for ideer selv her nå...
Noen som har noen trenigsprogram og dietter som de selv har brukt/bruker?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  22:58:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Hei!

nå skriver jeg ting som faller inn i hodet mitt, uten sammenheng.. håper du forstår..:

Trene fotball er både gøy og sunt, og det er jo også gøy å sunt å gå/jogge me hesten nå og da;] Prøv å spis sunt, kutt ned på godter og brus, og drikk mye vann. Og spis fem små måltider om dagen.. Spis frukt.. hmm.. det skal finnes en nettside for dette.. skal gi deg linken når jeg finner den;]

-Marte Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 05/01/2005 :  23:22:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta en joggetur eller lang gåtur med hesten. Da blir det ikke så kjedlig, samtidig som man ikke kjenner så godt at man blir sliten! I tillegg får du trenet både hest og en selv.

Dette minner meg på at dette er noe jeg burde være flinkere til selv...

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:53:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som du sier; overanstrenger man seg blir man fort trøtt og lei, og du kan få overbelastningssskader. Så ta det rolig! Det å gå turer masse er et kjempegodt råd, det trener utholdenheten din samtiding som du føler deg mye bedre i kroppen. Ta med en hest eller hund på tur så får du en mening med turen; merker selv at hvis turen ikke har noe mål, snur jeg fort og går hjem :P

Du trenger ikke å gå på treningstudio for å trene spenst, jeg kan godt finne gymboka mi og skanne inn noen siden om spensttrening til deg i morgen, hvis du vil?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  00:05:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg verdens flinkeste person til å trene - og jogging synes jeg er dødskjedelig, enten det er med hest eller uten, jeg har rett og slett ikke viljestyrke nok til å presse meg selv når det gjør vondt i bena. ;-)

Derfor går jeg heller. Jeg velger heller å gå til sentrum, enn å ta bussen. Jeg går gjerne et ekstra busstopp fra stallen, i stedet for å ta bussen rett fra den. I tillegg er jeg veldig glad i å svømme, og dette trener jo mange muskler. Andre ting du kan gjøre, evt. for å trene armer, er å fylle gamle 1 1/2 l. flasker med vann og løfte litt på dem når du gjør andre ting. Å gå til butikken og så gjøre en hel ukes innkjøp er også veldig god trening for både styrke og kondis ;-P
For generell muskeltrening i bena kan man ri en god økt på ridebanen - barbak. Puh, det er tungt.

For å holde meg nogenlunde "sunn" i matveien spiser jeg kun godterier i helgene (og en uke pr. måned som er eeeekstra godtesugen ;-) og jeg drikker heller ikke brus. Jeg lager maten min selv; ikke noe ferdigmat her. I tillegg spiser jeg masse frukt og fisk.
Prøver også å tøye ut litt hver dag.

Nå har jeg aldri hatt noen direkte problemer med vekten, men jeg holder meg frisk og rask slik. Har også et dårlig ben og tidevis dårlig rygg som holder seg gående med jevnlig mosjon.

Men det er ikke lett.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  00:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Gå mykje på tur, gjerne der du leier hesten. Å gå er veldig god trening, i allefall for å "komme i gang".

Et ofte og litt mindre, men ikkje slank deg ved å ete mykje mindre for det kommer på igjen. Drikk masse vatn og minst muleg sukkerholdig drikke. Brus er fy,fy utenom helga. Minst muleg snop og usunn mat. Det også kun ein dag i veke eller noko slikt. Vist du virkelig vil ned i vekt må du "ta tak" i deg sjølv. Det er som regel viljen det står på. Du må vel egentleg prøve å legge om livsstilen din (uten att eg veit korleis den er) vist du vil gå ned i vekt og bli der. Da må du få meir muskler som veier meir, men kroppen minker likevel. Det er den måten du kan gå varig ned i vekt på.

Sjølv la eg på meg kraftig ved mitt første svangerskap. Og eit svangerskap til 2 år etter gjorde det ikkje betre. Frå å vere meget tynn blei eg litt overvektig. Gjekk opp over 25 kg. Ein del forsvant jo etter fødsel, men rundt 15 kg meir endte eg på. Med mine 160cm på strømpelesten er jo det ein del. Har slitt med dette siden. Tok meg kraftig sammen for rundt 8 mnd siden og begynte å vere meir i aktivitet igjen. (var komt inn i ein dårleg sirkel) Turer med ungane, meir ridning, leiing av føl m.m.

I tillegg eter eg nesten ikkje snop lenger og drikker omtrent berre vatn som drikke. Begynte også å ete minst 4-5 måltid pr dag og heller litt mindre til kvart måltid. Det fungerer. Har tatt av 5 kg. Ikkje så veldig masse men saken er den att eg har lagt om livsstilen min litt og sannsynlegvis vil det vere lettare for meg å klare å holde meg nede i vekt. Og det er jo det eg ønsker. I tillegg vil eg ikkje slanke meg hurtig fordi eg ikkje ønsker å miste muskelmasse. Slanking over lang tid er det beste. Målet mitt er å komme meg ned 5 kg til og det trur eg så absolutt er innen rekkevidde.

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 06/01/2005 :  11:00:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Nå vet ikke jeg hvor god form du er i fra før, men her er noen tips

Gå lange turer i raskt tempo. Gjerne i skogen eller på annet mykt underlag. Du har jo skog og grusveier tilgjengelig i nærheten. Ta gjerne med deg de to minste ponniene du ikke får ridd allikevel, de kommer til å kose seg! Turer på en time i raskt tempo i varierende terreng er super trening, gjerne flere ganger i uka! etterhvert kan du legge inn litt jogging i mellom og øke etter som formen øker.

Barebackridning er også veldig god trening. Mye muskeltrening, men også kondisjon. (jeg prøver å gi deg tips som er forenelig med trening av hestene, da du har sagt du har liten tid til det). Ri på bane bareback (krevende!) og på turer i varierende hastighet og terreng.

Prøv også å bruk deg mer i alt du gjør. Når du longerer går du i en indre ring i stedenfor å stå stille i midten, når du henter hestene ute kan du løpe bort eller løpe en omvei (alle monner drar!) og slikt.

Kostholdet er også veldig viktig. Kutt ut godis og snop av alle slag, brus, fete/sukrede pålegg m.m. Spis frukt og grønt ofte. Er du fysen eller godtesyk, spis en clementin og knaskerøtter (eller andre ting du liker av frukt/grønt). Spis grovt brød med sunt pålegg (som magrere ost, magre kjøttpålegg, kaviar, makrell i tomat, laksepostei m.m), kutt ut smør og majones. Middager er også viktig. Spis alltid grønnsaker til middag, gjerne 1/3 av tallerkenen (poteter, ris eller pasta er ikke innregnet der). Velg karbonadedeig fremfor kjøttdeig/familiedeig. Stek i solsikke/olivenolje i stedenfor smør. Velg magre sauser fremfor fløtesaus. Spis mye fisk, helst fet fisk (bra fett!) som makrell og laks/ørret.

Ok, jeg vet ikke hva du spiser, dette var bare tips jeg følger selv (og er veldig fornøyd med).

Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går!

Mvh Cessa

Ps: Hils Mary og ninene fra meg!

Redigert av - Cessa den 06/01/2005 11:02:19 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  11:34:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kutt ut brød! :-) Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 06/01/2005 :  11:55:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Kutte ut brød? Fedontilhenger?

Nei, jeg synes ikke man skal kutte ut brød, men man skal spise rett type brød! Grovt, gjerne rug/surdeig/spelt/spiret brød! Kutt ut lyst lett brød, det gir ikke noe nyttig. Og så er det man spiser PÅ/TIL brødet viktig.

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  12:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja, ridning er faktisk bra trening! For ikke å snakke om møkking og lemping av høy...:) Så du trener nok litt allerede Roxira!
Ellers er det jo fint, som andre også nevner, å gå en lang tur med hesten.. eller jogge.
I tillegg så kan du sørge for å være så opptatt at du ikke rekker å spise mer enn du må. Jeg merker iallefall at når jeg kjeder meg og har lite å gjøre, forsvinner det mye mer inn i munnen enn om jeg er opptatt....

Har du forresten prøvd å ri lett når du rir barbak? Det er fantastisk bra trening av muskler.. I begynnelsen kan du bare ri lett med salen, men uten stigbøyler, så tar du av salen etterhvert og rir lett barbak. Du aner ikke hvor stiv og støl du kommer til å bli de første gangene! :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  12:17:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kom på en ting til... Hvorfor ikke bruke tiden på å leke med hesten? De hestene jeg har gjort dette med, har synes det var gøy. Ta med den noen gulrøtter og løp sammen med hesten... Sisten er en fin ting, f eks! Eller gjemsel... utrolig hva hester forstår!

Ellers går det ann å sette opp noen lave hindre og hoppe over de selv først, og få hesten til å følge etter :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  14:28:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Cessa: Nei, har aldri lest noe av ham og har heller ikke interesse for det. Men jeg vet at folk nå blir anbefalt av legene å kutte ut brød med vanlig hvete i, fordi det er så mange som sliter med å fordøye det. Bl.a. min mor, nå har hun fibromyalgi - men er også overvektig.
Jeg har en del allergier, bl.a. mot div. tilsetningsstoffer i brød, samt at jeg ikke skal ha mye hvete - kuttet ut mye av brødet, og jeg ble bedre i magen.

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 06/01/2005 :  14:59:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Jepp, samme som ubehandlet melk. Det er derfor jeg skriver RETT type brød

Mvh Cessa
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  16:03:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, lever av sjokolade, brødmat og grøt, og er tynn som ei flis og fullt oppegående, så "eksperter" og dietter stoler jeg ikke på. Folk har forskjellige kropper som er bygget forskjellig, og reagerer ulikt på mat. En enkel regel er å spise når man er sulten og slutte når man er mett; småspising og kjedespising legger man på seg av.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  21:49:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Cessa: Kumelk er alt for sterkt for menneskemager uansett. Det er svært få voksne mennesker som faktisk tåler dette; tarmtottene er ikke sterke nok. Når man tenker etter er det bare mennesker som fortsetter å drikke melk hele livet - ingen andre arter gjør dette - og de lever da de og. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/01/2005 :  22:13:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, lever av sjokolade, brødmat og grøt, og er tynn som ei flis og fullt oppegående, så "eksperter" og dietter stoler jeg ikke på. Folk har forskjellige kropper som er bygget forskjellig, og reagerer ulikt på mat. En enkel regel er å spise når man er sulten og slutte når man er mett; småspising og kjedespising legger man på seg av.

Opprinnelig postet av MissEva

Eg og var tynn som ei flis og kunne ete det eg ville tidlegare. Dvs snop, brus osv og eg åt veldig uregelmessig og egentleg ganske mykje.

Du har nok slik eg og hadde, stor forbrenning. Men min forbrenning blei "ødelagt" under mitt første svangerskap pga 6 veker med veldig kvalme der eg omtrent ikkje klarte å ete. Derfor må eg prøve å gjennopprette ein betre forbrenning i kroppen. Det gjør man ved å ete ofte og drikke masse væske, helst vatn.

Men man må stille store og strenge krav til seg sjølv. Man må virkelig ta seg sammen og man må ha vilje.

Som med alt anna. Man kan ikkje berre løyse problemet men også årsaken til problemet. Åltså er det ikkje hjelp i berre å trimme/slanke seg for å bli tynnere/ta av. Man må fortsette, kanskje resten av livet i allefall til ein viss grad.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.