Roxira

» VIP
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 15:39:45
|
Jeg prøver jo å få forryter på hestene mine.... Og det er ikke så lett, for hestene mine er ikke i topp form, og da er det heller ikke så stor interesse for folk.
Jeg tenkte på hester som nesten ikke blir ridd i det hele tatt... Da burde jo eieren tenke på å gjøre noe?? Eller hva? Iallefall hvis de har en hest som ikke tåler å stå... Av mine hester har jeg noen som sikkert kan stå i flere år bare de blir børstet og kost med hver dag, de hadde synes det livet var herlig... Samtidig så har jeg også hester av motsatt type som trenger å bli brukt... Ellers blir de sure og grinete og finner på rampestreker mot andre hester og mennesker.
Synes ikke jeg snakker mot meg selv når jeg sier jeg ikke vil sette bort hesten min på helfor eller selge den... Jeg velger heller å sette bort hesten på halvfor/skaffe forrytter...
Hva andre gjør er jo opp til dem ja, og jeg skjønner det jo... Men er det lurt å la hesten bare stå?? Mange er jo ikke i stallen i det hele tatt... Burde de ikke i det minste vise hesten at de bryr seg? De trenger jo ikke vise verden rundt det, men de burde iallefall vise hesten de eier det!! En dagelig børst og litt kos, skader det da??
*~Susanne~*
Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Redigert av - Roxira den 04/01/2005 15:43:55
|
Horton & Renate
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 16:03:44
|
Kopi av melding:Fleipet når jeg nevnte på å selge ungen (lysten er der av og til... ) men det vil adri være noe tema uansett (Tror ikke det er lov heller.... ).....
Opprinnelig postet av Opal
|
Skjønte det Opal he he he
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."
Bill Dorrance
|
Horton & Renate
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 16:07:02
|
Hva mener du med bare stå? Stå i boksen hele tiden?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."
Bill Dorrance
|
Roxira

» VIP
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 16:19:43
|
Kopi av melding:Hva mener du med bare stå? Stå i boksen hele tiden?
Opprinnelig postet av Renegate
|
Ikke bli brukt... Ikke ridd... Og ikke stellt!! Altså ikke børstet... Og ikke kost med!!
Skader det så mye å ta seg litt ekstra tid til å kose og børste litt på hesten?
Bare spørr...
*~Susanne~*
Redigert av - Roxira den 04/01/2005 16:21:25
|
Horton & Renate
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 16:22:39
|
Hvordan vet du det, såfremt du ikke er i stallen fra tidlig om morgen til sent på kvelden?
Bill Dorrance
|
Roxira

» VIP
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 16:30:26
|
Kopi av melding:Hvordan vet du det, såfremt du ikke er i stallen fra tidlig om morgen til sent på kvelden?
|
Jeg snakker ikke om en spesiell her som det virker som om du skal ha det til!!!!!!!! Er flere hester jeg vet om som har det slik... Ganske mange faktisk!! Hester som er blitt pernsjonert blant annet... Hester som går i rideskole... Hester som står helt alene på stall, med ingen andre hester og forholde seg til...
*~Susanne~*
|
Horton & Renate
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 16:40:48
|
Er litt usikker på det Roxira, ser du ofte referer til hester på din stall i andre innlegg du har, blandt annet under "Vil ikke hjem fra tur".....
Bill Dorrance
|
Opal

» VIP
Skrevet - 04/01/2005 : 19:50:09
|
Tror vi som mennesker skal være litt moderate med å tillegge hesten alt for mange menneskelige egenskaper. Det er våre forfedre som en gang fanget hester og temmet dem. Hestene kom ikke til oss.... Kunne hestene velge (forutsatt at de hadde tilgang på mat, litt bedre klimatiske forhold enn her i det kalde nord osv) spørs det om de ville hatt så mye med oss mennesker å gjøre.... Hester trenger ikke lide om de ikke blir børstet, klappet på og brukt av folk daglig...Men hester lider dersom de ikke får mat/vann, utegang og selskap av andre hester samt nødvendig sjekk av helse/høver mv...
|
Roxira

» VIP
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 21:36:20
|
Kopi av melding:Er litt usikker på det Roxira, ser du ofte referer til hester på din stall i andre innlegg du har, blandt annet under "Vil ikke hjem fra tur".....
|
Ja du får tro hva du vil!!
I innlegget "vil ikke hjem" brukte jeg det som en sammenligning!!!
*~Susanne~*
|
Lucinda:
Norway
Skrevet - 04/01/2005 : 23:44:38
|
Har sjølv hatt hest som blei "ståande" ei stund pga samlivsbrudd og barnefødsel. Hesten fekk mat og fekk gå ute stort sett heile dagen. Den hadde det ikkje vondt.
Treninga blei tatt gradvis opp igjen i sommer/høst. Har fått ein hest som gjør kjempefremgang og som så absolutt ikkje har tapt seg. For meg var det ikkje aktuelt å selge hesten heller ikkje sette vekk på for pga att eg sjølv ville ri inn hesten min og lære den det grunnleggande innen dressurarbeidet. Vil no sei att det egentleg berre var min dårlege samvittighet som led noko nød da hesten blei ståande ein vinter.
|
Horton & Renate
Norway
Skrevet - 05/01/2005 : 09:44:09
|
Bra du sier det Lucinda Ifht innridning og skolering av unghester er det utrolig viktig at de får noen "tenkepauser" innimellom slagene, ny lærdom skal fordøyes.... Har brukt "tenkepausemetoden" på min egen hest, noe som jeg tror har ført til at han alltid går på ny lærdom med godt mot. Tror nok jeg hadde fått en rimelig sur og gretten unghest hvis han aldri hadde fått disse pausene til å fordøye.
Hadde inne et emne her tidligere som het "sesong om vinteren" hvor jeg påpekte hvor lite flinke folk er til å bruke sommeren til trening fremfor å pine seg gjennom vinteren. Jeg for min del har valgt å bruke sommeren/ våren/ høsten og heller la hesten få litt mer fri på vinteren.
Bill Dorrance
|
Roxira

» VIP
Norway
Skrevet - 05/01/2005 : 10:14:57
|
Når jeg har gitt ung hesten min tenke pauser har folk "klaget" på at den ikke går nok!!
Tror hestefolk må klage på hverandre uansett hva man gjør...
Når jeg skulle ri inn Araberen min, maste de jeg sto oppstallet hos om at jeg snart måtte begynne å ri på henne... Noe jeg egentlig ikke ville siden hun var så uferdig i kroppen... Så etterhvert som de maste mer og mer, så fant jeg ut at jeg bare måtte begynne smått, for de trodde jeg ikke tørte selv. Jeg red ikke mye da, men bare litt for å vise at jeg red henne. De ville gjerne at hun som var ridelærer derda skulle ri henne inn for meg, noe jeg ikke ville selv, for den dama hadde noe veldig rare måter å ri på, da hun søkte hesten ned på bittet hadde hun hendene på knærne... Så mer ut som hun sagde hesten ned enn å søke den ned!! Noe jeg ikke ville at min hest skulle bli gjort med...
Synes det er kjipt andre skal bestemme over hestene til folk, jeg valgte i dette tilfelle å begynne selv, enn at de til slutt satte denne dama på hesten min!!
Så som sagt, tror hestefolk alltid må rakke ned på hverandre og klage på hverandre!! Noe som er utrolig kjipt.. For ellers hadde jo hestemiljøet vært kjempe koselig. Jeg vet en del om å bli hakket på i hestemiljøet siden jeg rir ponni i voksen alder. Og pga av at jeg er veldig overvektig og driver med ridning... Ganske mange ganger jeg har fått høre, stakkars hesten brekker jo ryggen jo!!
*~Susanne~*
|
Mona_Wendy

» VIP
Skrevet - 05/01/2005 : 10:34:45
|
jeg ville bedt de andre på stallen om å holde kjeft å la deg og hesten få gjøre som dere ville...
håper du finner forrytter snart,men var jeg deg ville jeg nok ha solgt en hest eller to; om ikke annet så bare for å få bedre tid til de andre du beholder....
|
Horton & Renate
Norway
Skrevet - 05/01/2005 : 10:50:32
|
Roxira, drit i hva andre mener om at du rir ponni( tror foresten tigern er stor og sterk nok til det meste)det er din avgjørelse. Jeg tror nok andre hestefolk synes jeg skolerer hesten min i rykk og napp, men helt ærlig så gir jeg f....i det, så lenge det fungerer for hesten min. Jeg har uansett jevnlig kommunikasjon med mennesker som virkelig har kompetanse til å uttale seg, som støtter mine "metoder" så gidder ikke høre så mye på "synsere" og "menere". I forhold til det med å ha et bra miljø i stall og med hest generelt tror jeg man må være ydmyk men samtidig velge ut hva man selv mener er riktig så lenge man har grunnlag/ kompetanse for å forsvare det. Tror nok vi hestefolk er altfor stolte til tider, og det kan man tape på ifht gode råd osv. Det med å sitte med hendene på knærne er en uvane jeg til tider har selv når jeg virkelig skal lede en unghest/ uerfaren med tøylene, men "saging" hørtes jo ikke helt bra ut da.
Bill Dorrance
|
Roxira

» VIP
Norway
Skrevet - 05/01/2005 : 12:20:04
|
Kopi av melding:jeg ville bedt de andre på stallen om å holde kjeft å la deg og hesten få gjøre som dere ville...
håper du finner forrytter snart,men var jeg deg ville jeg nok ha solgt en hest eller to; om ikke annet så bare for å få bedre tid til de andre du beholder....
Opprinnelig postet av Weingi
|
Refererer til det jeg har skrevet på side 1 i dette temaet:
Synes synd på mine egne hester oxo!! Og funderer fælt på hva jeg skal gjøre!! For meg er hestene "barna" mine og det blir som å selge ungen sin for meg!!
Har alltid blitt mobbet og sett ned på for den personen jeg er og pga mitt utseende, og har derfor svært få venner så da er det godt og iallefall ha noen 4 beinte venner i stallen å komme til hver dag... De driter i hvordan klær jeg går i, hvordan kroppsfasong jeg har og om jeg har dårlig råd eller ikke.
Å Selge en følgesvenn igjennom livet vil være som å miste en del av meg!! Blir som å selge sjelen min! Jeg har kanskje et litt annet forhold til hestene mine enn mange konkurranse ryttere som bare bytter ut hesten hvis den ikke er bra nok.
Ja jeg er nærtagen av meg, det skal eg ærlig innrømme!! Dette har noe med min oppvekst å gjøre, noe jeg ikke tar her!!
De to minste ponniene vi har har vi sikkert ikke bruk for men Shettisen har vært skikkelig mishandlet så han tørr vi ikke selge videre, og Welshen overtok vi pga han sliter med dårlig mage (vi har hatt hester før som har slitt med samme problemet og derfor sa vi ja til å ta over ham).
Norlandhesten sliter med diare og kolikk, og hvis ikke han for rett foring, kan man bare ringe nødslakt!! Han har vært inne på veterinærhøyskolen en gang før pga 3 dagers kolikk. Så selger jeg ham til en eier som ikke gidder gi ham det foret han trenger, selger jeg han i hans sikkre død!! Pluss at jeg har hatt han 11år nå, og han har trøstet med igjennom hele min vonde oppvekst... Så å selge ham blir som å selge ungen sin!! Prøv det de som har unger!!
Araberen vil jeg ikke selge pga jeg vet at hun har det bedre hos meg hvor hun får gå på store beiter å bli brukt, enn i en liten paddock og gå i avelen resten av livet!! (selvom de blir sluppet på store beiter om sommeren).
Sportsponnien er dressur håpet mitt, om jeg skulle få instruktør, så selger jeg henne går jo drømmen i dass...
Kopi av melding:Det med å sitte med hendene på knærne er en uvane jeg til tider har selv når jeg virkelig skal lede en unghest/ uerfaren med tøylene, men "saging" hørtes jo ikke helt bra ut da.
|
Lede litt ned er greit, men hun satt sånn helt til hesten gikk stabilt... Og hun satt jo helt krum i ryggen...
*~Susanne~*
|