hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når hesten blir overflødig!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Når hesten blir overflødig!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  12:18:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har vært borti en del tilfeller av at hesten blir overflødig. For eksempel når folk finner seg kjæreste så svever de i skyene og glemmer omtrent helt hesten...

Og når folk blir gravide og får barn så går hesten også i glemme boka... Noen gravide får jo omtrent helt noia for å være i stallen under svangerskapet...

Da mener jeg burde man ikke da heller sette bort hesten på helfor eller selge den, om man ikke bruker den selv alikevel??
Ser mange som betaler for, skoing, veterinær, markurer og stall leie men de er jo ikke i stallen selv, hva er vitsen med å betale masse for en hest man såvidt ser og som man låner bort til andre hele tiden??

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  13:12:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er noe enig med deg... Men det kan jo hende at dette er bare for en periode da.... Men vis de har mistet interessen for godt, burde de kanskje vurdere å selge den, og om de tror interessen kommer tilbake etterhvert, burde de kanskje sette den ut på for.... Dette er ihvertfall min mening.. Det er deres penger, og de får prioritere dem som de vil..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 03/01/2005 :  16:13:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvsagt er det trist at enkelte hester går i "glemmeboka".
Livet forandrer seg ofte og den hesten som en kjøpte og skulle ha resten av livet - kan en plutselig ikke ha lenger.
Det er ulike årsaker til dette; noen går jo bare lei, mens noen blir gravide og vil av ulike årsaker ikke være i stallen under svangerskapet, dødsfall eller samlivsbrudd er jo også vanlige årsaker.
En vennine av meg har nettopp flyttet fra samboeren, og må må med stor sorg innse at økonomien ikke holder til å dekke alle utgiftene hesten fører med seg. Det som dessverre ser ut til å skje nå er at hun ikke får solgt hesten! Hesten er ikke glemt, men blir lite brukt og må ev slaktest dersom kjøper ikke dukker opp snart. Trist men sant
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  21:05:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det burde vel strengt tatt være opp til den enkelte hva de gjør med hesten sin så lenge den ikke lider noen nød.
Ifht det med graviditet så er det vel kanskje ikke så veldig mange her på siden som har grunnlag for å uttale seg eller?
For min egen del red jeg og jobbet som instruktør/ utstiller store deler av svangerskapet, men jeg hadde et forholdsvis "enkelt" svangerskap.
Mange sliter med kvalme, angst for å skade barnet, hormoner, bekkenløsning osv osv, så har full forståelse for at de ikke er så mye sammen med hesten.
Igjen, strengt tatt burde det være opptil hver enkelt....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  23:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ja seff er det opp til hver enkelt... Men jeg tenker da på dyrenes beste... For eksempel under et svangerskap av den typen som man ikke håndterer hesten noe særlig burde man ikke heller sette bort hesten på helfor eller halvfor 5-7dager i uken?

Tar jo en del tid etter fødselen før man kan ri igjen også gjerne, for en nyfødt baby tar masse tid og energi.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  23:37:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner hva du sier her Roxira, men det om man ikke vil sette bort hesten sin på helfor pga graviditet e.l. og heller ha forryttere på den kan jeg skjønne det veldig godt. Da har man fortsatt mulighet til å hilse på hesten hver dag, ta alle avgjørelser osv, og det trenger jo ikke bety at man ikke bryr seg - heller tvert imot spør du meg.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  00:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke dy meg for å pirke litt...........men ser du er ute etter forrytter selv Roxira........

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  08:21:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan ikke dy meg for å pirke litt...........men ser du er ute etter forrytter selv Roxira........

Opprinnelig postet av Renegate

Hmm.... Ja kan det være kanskje fordi jeg faktisk har 5 hester Og jeg er desverre både for tung og for høy til å ri Welsh Mountainen!!

De jeg har mest ansvar for klarer jeg selv!!!

Men så har vi Sportsponnien som jeg deler sammen med mamma, og siden mamma nå har fått angina rir ikke hun!! Så da trenger jeg noen til å ta over mammas del av hesten!!

Så veit du det!! Jeg prøver da iallefall jeg da!! Og lar ikke hesten bare stå!!
Blir til at Araberen står litt siden jeg ikke har forrytter til Sportsponnien enda, så da bruker jeg lik tid på de to så begge har like mye fri og går like mye!!

Blir ganske sint og oppgitt her jeg sitter... Har man hest så gjør man jo f*** meg noe galt hele tiden!!!
Her sitter jeg med et tungt hjerte og funderer på hva som er den beste løsningen for meg nå, om jeg må selge unnna hest eller hva jeg må....

Men jeg skal bli pirket på alikevel...

Huff, tror seriøst snart ikke ridning er min greie lenger!!!!!!!!!!!!!!!
(Da må jeg iallefall flytte på en gård som ligger langt unna folk og det er 2-3km til nærmeste nabo!!)

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 04/01/2005 :  12:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du sier du har 5 hester, og virker som om du har (svært) lite tid til dem. Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller solgt unna, og brukt tiden min på kun 1, kanskje 2, hester i stedet. Når man har 5 hester, velger jeg å tro at de blir forholdsvis overflødige...

Selv har en hest som jeg har hatt i over 9 år nå. Nå for noen uker siden måtte jeg ta på meg ansvaret for en liten shettlandshoppe som ingen kunne ha. Skal ha henne fram til sommeren, først da kan eierene ta seg av henne igjen. Hesten min er ei fjordingshoppe som krever mye oppmerksomhet og mosjon. Hesten er forholdsvis avhengig av meg (og jeg av den...) og jeg synes at vi har et kjempegodt forhold til hverandre. Nå etter at ponninen kom, har det blitt mindre oppmerksomhet på fjordingen, må jo bruke tid på ponninen også. Viste seg at fjordingen reagerte med å være avvisende mot meg. Bare gikk der og sturet, og stod og gomlet silo hele dagen. Ridningen vår funket heller ikke. Fikk liksom ikke til noen ting...

Tok et lite oppgjør med meg selv; her måtte det gjøres noe! Og oppmerksomhet var tingen! Fjordingen fikk ekstra oppmerksomhet ute på jordet, børstet litt når hun kom inn, kosa litt ekstra i boksen... Red noen koseturer og heller ga f*** i dressur og "seriøs" ridning litt. Hesten ble som ny!! Så nå er alt bare kos og stas hos oss igjen. Før jaga fjordingen den mest mulig, og de tålte ikke synet av hverandre. Men nå har de faktisk blitt bestevenninner!

Ikke for å kritisere ditt hestehold Roxira, men jeg velger heller å gi mye oppmerksomhet til 1 eller 2 hester, enn litt på alle 3,4,5,6,7, osv.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  12:58:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Renegate

Hmm.... Ja kan det være kanskje fordi jeg faktisk har 5 hester Og jeg er desverre både for tung og for høy til å ri Welsh Mountainen!!

De jeg har mest ansvar for klarer jeg selv!!!

Men så har vi Sportsponnien som jeg deler sammen med mamma, og siden mamma nå har fått angina rir ikke hun!! Så da trenger jeg noen til å ta over mammas del av hesten!!

Så veit du det!! Jeg prøver da iallefall jeg da!! Og lar ikke hesten bare stå!!
Blir til at Araberen står litt siden jeg ikke har forrytter til Sportsponnien enda, så da bruker jeg lik tid på de to så begge har like mye fri og går like mye!!

Blir ganske sint og oppgitt her jeg sitter... Har man hest så gjør man jo f*** meg noe galt hele tiden!!!
Her sitter jeg med et tungt hjerte og funderer på hva som er den beste løsningen for meg nå, om jeg må selge unnna hest eller hva jeg må....

Men jeg skal bli pirket på alikevel...

Huff, tror seriøst snart ikke ridning er min greie lenger!!!!!!!!!!!!!!!
(Da må jeg iallefall flytte på en gård som ligger langt unna folk og det er 2-3km til nærmeste nabo!!)

Opprinnelig postet av Roxira

Roxira, det er noe som heter å kaste stein når man selv sitter i glasshus...gammelt jungelordtak he he
Du burde strengt tatt ikke kritisere andre når du selv kan kritiseres for nøyaktig samme tingen eller?

Nå tror jeg vi begge to vet hvem du sikter til i dette emnet, noe som er grunnen for min deltagelse i denne debatten....
Har jeg rett (?) i det så synes jeg du burde revurdere hvordan du behandler og omtaler andre mennesker, og la være å sitte her inne med "skittkasting" når du heller bare kunne gått rett ut i stallen og meddelt hva du følte!

Du skriver at du skal bli pirket på......du får jammen se til å slutte å sutre om det så lenge du pirker på andre som sliter!

Og om folks hester "bare står" i en periode på vinteren, så har det kanskje noe med føret, været osv og at for andre så er sesongen på våren, sommeren og høsten og ikke på vinteren...

Nei, du får slutte å pirke på andre hvis du ikke tåler å bli pirket på selv Roxira!

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  13:19:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Renegate: Jeg hinter ikke til noen med dette emnet her, så det er sagt!!!

Synes bare synd på hester som noen ganger går litt i "glemme boka" som jeg kaller det!!

Renagate/jalla:
Synes synd på mine egne hester oxo!! Og funderer fælt på hva jeg skal gjøre!! For meg er hestene "barna" mine og det blir som å selge ungen sin for meg!!

Har alltid blitt mobbet og sett ned på for den personen jeg er og pga mitt utseende, og har derfor svært få venner så da er det godt og iallefall ha noen 4 beinte venner i stallen å komme til hver dag... De driter i hvordan klær jeg går i, hvordan kroppsfasong jeg har og om jeg har dårlig råd eller ikke.

Å Selge en følgesvenn igjennom livet vil være som å miste en del av meg!! Blir som å selge sjelen min!
Jeg har kanskje et litt annet forhold til hestene mine enn mange konkurranse ryttere som bare bytter ut hesten hvis den ikke er bra nok.

Ja jeg er nærtagen av meg, det skal eg ærlig innrømme!! Dette har noe med min oppvekst å gjøre, noe jeg ikke tar her!!

De to minste ponniene vi har har vi sikkert ikke bruk for men Shettisen har vært skikkelig mishandlet så han tørr vi ikke selge videre, og Welshen overtok vi pga han sliter med dårlig mage (vi har hatt hester før som har slitt med samme problemet og derfor sa vi ja til å ta over ham).

Norlandhesten sliter med diare og kolikk, og hvis ikke han for rett foring, kan man bare ringe nødslakt!!
Han har vært inne på veterinærhøyskolen en gang før pga 3 dagers kolikk. Så selger jeg ham til en eier som ikke gidder gi ham det foret han trenger, selger jeg han i hans sikkre død!!
Pluss at jeg har hatt han 11år nå, og han har trøstet med igjennom hele min vonde oppvekst...
Så å selge ham blir som å selge ungen sin!! Prøv det de som har unger!!

Araberen vil jeg ikke selge pga jeg vet at hun har det bedre hos meg hvor hun får gå på store beiter å bli brukt, enn i en liten paddock og gå i avelen resten av livet!! (selvom de blir sluppet på store beiter om sommeren).

Sportsponnien er dressur håpet mitt, om jeg skulle få instruktør, så selger jeg henne går jo drømmen i dass...

Men.. men...
Var visst dumt av meg å lage dette emnet for folk skal visst bare klandre meg her!! Og hensikten min var ikke å klandre noen, det var bare å høre andres mening om hester som blir overflødige!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  13:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Roxira: Føler med deg på det du sier om fortiden og hvordan hestene har vært (og er) din trøst, og ser godt at det ikke bare er å selge unna eller sette bort spesielt når hestene har sine "sider" som du nevner med behov for ekstra oppfølging. Nå er jo ikke alle mennesker grunnleggende onde og det vil nok finnes andre som kan ta vare på hestene (nesten) like bra som deg, men det er jo ikke lett å vite hvem disse personene er og det kan bli en dyrkjøpt erfaring å gamble....

Som mor til en 14 åring av rase menneske og "mor" til en (snart) 4 åring av rasen fullblods har jeg støtt lyst å selge ungen, men har enda ikke vært innom tanken med hesten

For å finne tilbake til tråden du opprinnelig la ut så kan man komme i livssituasjoner hvor det er vanskelig å følge opp en hest. Man kan jo ha ambisjoner om å ri/stelle hest under et svangerskap men de er på forhånd umulig å vite om man faktisk vil være i stand til det....
At en hest må vike for en kjæreste i en lengre periode synes jeg vitner om umodenhet og man kan stille spørsmål med hvorfor vedkommende i det hele tatt kjøpte hest.

Noen er voksne nok å tar konsekvensen av at de faktisk ikke er i stand til å gi hesten det stell/den omsorg/oppfølging den trenger og selger hesten. Det er ikke straffbart å selge hester/sette bort på fôr og man behøver ikke være noe dårlig menneske om man velger dette....
For meg er tanken helt absurd akkurat nå, men man vet aldri hva fremtiden vil bringe....

Tror ikke en hest som ikke blir masse brukt lider noen nød dersom den har selskap av andre hester, nok utegang og stell. Men man kan ikke PLUTSELIG ta den i bruk og forvente at den skal prestere max....

På stallen der min hest står står det blant annet to hester som ikke blir spesielt mye brukt. Den ene er en x-traver på 18 hvor jeg i går møtte eieren for første gang (jeg er der hver dag og har vært det siden juli).
Hesten hennes blir ridd på tur av forrytter et par ganger i uka, og får ellers oppfølging av de jeg leier stallplass av.
Den andre er en x-galoppør som er avlsmerr. Hun kan ikke brukes spesielt mye pga "elefantfot". Her har jeg ALDRI sett noen eiere...Hun får sitt daglige stell, tilsyn og går ute i paddock om vinteren og på beite om sommeren. Blir ikke dillet og dallet med så mye som f.eks min hest men tror ikke hun lider noen nød...
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  14:09:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Opal: Takk
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  14:35:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate: Jeg hinter ikke til noen med dette emnet her, så det er sagt!!!

Synes bare synd på hester som noen ganger går litt i "glemme boka" som jeg kaller det!!

Renagate/jalla:
Synes synd på mine egne hester oxo!! Og funderer fælt på hva jeg skal gjøre!! For meg er hestene "barna" mine og det blir som å selge ungen sin for meg!!

Har alltid blitt mobbet og sett ned på for den personen jeg er og pga mitt utseende, og har derfor svært få venner så da er det godt og iallefall ha noen 4 beinte venner i stallen å komme til hver dag... De driter i hvordan klær jeg går i, hvordan kroppsfasong jeg har og om jeg har dårlig råd eller ikke.

Å Selge en følgesvenn igjennom livet vil være som å miste en del av meg!! Blir som å selge sjelen min!
Jeg har kanskje et litt annet forhold til hestene mine enn mange konkurranse ryttere som bare bytter ut hesten hvis den ikke er bra nok.

Ja jeg er nærtagen av meg, det skal eg ærlig innrømme!! Dette har noe med min oppvekst å gjøre, noe jeg ikke tar her!!

De to minste ponniene vi har har vi sikkert ikke bruk for men Shettisen har vært skikkelig mishandlet så han tørr vi ikke selge videre, og Welshen overtok vi pga han sliter med dårlig mage (vi har hatt hester før som har slitt med samme problemet og derfor sa vi ja til å ta over ham).

Norlandhesten sliter med diare og kolikk, og hvis ikke han for rett foring, kan man bare ringe nødslakt!!
Han har vært inne på veterinærhøyskolen en gang før pga 3 dagers kolikk. Så selger jeg ham til en eier som ikke gidder gi ham det foret han trenger, selger jeg han i hans sikkre død!!
Pluss at jeg har hatt han 11år nå, og han har trøstet med igjennom hele min vonde oppvekst...
Så å selge ham blir som å selge ungen sin!! Prøv det de som har unger!!

Araberen vil jeg ikke selge pga jeg vet at hun har det bedre hos meg hvor hun får gå på store beiter å bli brukt, enn i en liten paddock og gå i avelen resten av livet!! (selvom de blir sluppet på store beiter om sommeren).

Sportsponnien er dressur håpet mitt, om jeg skulle få instruktør, så selger jeg henne går jo drømmen i dass...

Men.. men...
Var visst dumt av meg å lage dette emnet for folk skal visst bare klandre meg her!! Og hensikten min var ikke å klandre noen, det var bare å høre andres mening om hester som blir overflødige!!

Opprinnelig postet av Roxira

Føler selvfølgelig med deg ifht din oppvekst osv.
Men du må vurdere tanken at kanskje andre også har et slikt forhold til hesten sin som du har selv om det kanskje ikke er tydelig for deg.
Du gir gode grunner for hvorfor du ikke vil selge eller sette bort på helfor, men har det slått deg at andre kan ha like gode grunner for akkurat det samme?
Det å selge barnet sitt sammenlignet med å selge hesten sin er vel en sammenligning satt grådig på spissen vil jeg tro, eller hva sier du Opal?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 04/01/2005 :  14:54:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi mener selvfølgelig ikke å rakke ned på deg Roxira, men du sier faktisk i mot deg selv...

Jeg vil heller aldri selge hesten min, hun har det bedre her hos meg, men selvfølgelig finnes det folk som er like flinke (og kankje flinkere også for den del...) til å ta seg av henne som det jeg er. Tror dette gjelder deg også. Generelt "alle".

Hva med å sette bort den sportsponnien på helfòr til en rytter som har lyst og tid til å gi ponnien et midlertidig hjem? En rytter som er interessert i dressur og som kan lære ponnien din noe imens den er borte på fòr? Så kan du konsentrere deg litt mere om de du har igjen.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  15:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fleipet når jeg nevnte på å selge ungen (lysten er der av og til...) men det vil adri være noe tema uansett (Tror ikke det er lov heller....)..... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.