hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan vasker dere shabracker, voilocker & dekken
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvordan vasker dere shabracker, voilocker & dekken
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

jalla

Skrevet - 01/01/2005 :  22:36:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har visst for siste gang brukt mammas vaskemaskin til å vaske skitne shabracker og voilocker, og ikke minst dekken...

Hvordan vasker dere dette utstyre når dere ikke har tilgang på vaskemaskin?...

Har stått gnukket og gnidd det inn med grønsåpe nå, men det må da finnes en bedre og enklere måte å gjøre dette på??

Opal

» VIP

Skrevet - 01/01/2005 :  23:07:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huttetu..Håndvask frister ikke spesielt...Ikke blir det rent heller....
Vasker salunderlag i den vanlige vaskemaskinen men børster godt av alt av hår først. Vasket dekken der en gang med det resultat at maskinen ble full av hår, så det gjør jeg ikke igjen...

Er heldig og har en stallvenninne med ekstra vaskemaskin så hun tar seg av dekken mot et lite vederlag. Store vinterdekken/stalldekken skal jeg levere på rens evt. ta med å vaske på en rideskole i nærheten hvor de har industrivaskemaskin.

Har du mulighet til å anskaffe en ekstra maskin (evt gå sammen med noen andre om dette) og en plass å ha den, kan jo det være en løsning..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  23:08:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er da et stort vaskeri på Otta. Kanskje ikke det billigste alternativet, men om dere går sammen fler så funker det nok :-) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  23:24:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vasker salunderlag og tynne dekken i vaskemaskinen, men hvis de er fulle av hår, hiver jeg de heller i en stor balje med vann og sånne poser vaskemiddel til håndvask og lar de ligge en stund for jeg spyler de rene. Tjukke vinterdekken blir sent til rens :P
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  23:27:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
vasker alt i vaskemaskinen jeg. har en gammel 'gummibørste' som jeg fikk i penny for leeenge siden, som jeg fjerner alle hårene med. er mye bedre enn de sorte gummibørstene, det er en mye seigere gummi som er brukt, og den fjerner nesten alt veldig raskt.

i neste uke får jeg en ny sal da (bomfri), med spesialpad med fleece under, så hvordan jeg skal få vekk hårene der det aner jeg ikke. menmen, kan ikke ta sorgene på forskudd heller.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 02/01/2005 :  01:55:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Salunderlagene blir fulle av tjukke, strie og lange fjordingshår. Hjelper ikke stort å børste dem, hårene kiler seg fast likevel.
Er vel derfor mamma ikke er så veldig glad i å ha dem i vaskemaskinen...

Et vaskeri blir drøyt, når det er bare sånne småting det er snakk om! Dyrt blir det også når det blir litt da, og da. Tror jeg heller skrubber selv da, og legger av de pengene til noe annet hesteutstyr... ;)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  02:43:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jalla: stri fjordinghår vet jeg alt om, første hesten min var en fjording. jeg har også hatt en døl, og nå har jeg en kaldblods. og jeg skal love deg, kaldblodspelsen er minst like ille som fjordingpelsen. men, med den vidunderbørsten så får jeg bort nesten alt som heter pels så lett som bare det. en stiv kardask hjelper også, eller en vanlig (sort) gummibørste.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  11:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve å få tak i en gammel vaskemaskin.
Kanskje flere på stallen kan gå sammen å spleise?
Vi har en gammel vaskemaskin her hjemme så den bruker jeg til alt fra dekken til bandasjer.

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  12:02:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har lurt på det samme... mamma hadde vel stryki med om jeg hadde putta hesteting i vaksemaskinen!
Dekkener har jeg foreløpig bare børstet rene (hvis de er skikkelig møkkete, har jeg brukt høytrykksspyleren), men shabraker har jeg putta i en balje og vasket for hånd. Men det blir lissom ikke helt det samme som vaskemaskin... Har også brukt kompressoren med en slags "luftpistol" og blåst ting rene... De blir jo ikke ordentlig rene, men mye av skitten forsvinner ialllefall!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  12:28:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som flere har nevnt kan man vurdere å kjøpe inn en billig maskin selv. Du kan nok få de ganske rimelige om du kjøper dem brukt. Problemet er å finne et sted man kan ha den (hva med i stallen?).

Ellers finnes det flere staller som har vaskemaskiner. Også flere som har store maskiner som egner seg for store dekner etc. Jeg vet at det finnes de som tar inn store mengder dekner f.eks. og vasker alt for en billig penge. Dekner må ikke vaskes så ofte, og det er ikke mange som har maskiner som vasker disse bra. Man kan jo også levere inn dekner og shabraker til skikkelig vask en gang i blant, og heller håndvaske av og til ellers. For min del er håndvask skrekk og gru, så det hadde jeg neppe giddet, men når man ikke har noe valg..

Ellers vet jeg at mange vasker en tom vask etter "hestevasken" for å få fjernet mest mulig hestehår. Går det? Evnt. vaske når du er alene? (*hihi* Kanskje dårlig løsning, men den metoden har jeg benyttet før da jeg bodde hjemme..)

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 02/01/2005 12:29:34 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 02/01/2005 :  13:06:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å kjøpe egen vaskemaskine er uaktuelt, siden det er både dyrt og jeg har heller ingen steder å ha den. Ikke i stallen heller. Dessuten har vi den eneste stallen her i mange milsomkrets.

Det var nettopp det jeg gjorde Spoff; vaska det når mamma var borte. Satte på en tom vask etterpå, slik at hun ikke skulle oppdage det, men ei heller... Klærne våre var fulle av hestehår i lang tid etterpå...

Må vel trå til med håndvask likevel da tenker jeg!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  16:16:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg vasker shabraker, voilocker, grimer, leietau, transport sokker, og innedekken i vaskemaskinen... Utedekkenene går for hånd.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  19:44:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg vasker salunderlaget mitt i vaskemaskin. Det er mest effektivt! Det er mest vanlig at voilocker og shabraker kan vaskes i vaske maskin(40 grader tror jeg!!)!! Det samme gjelder vel dekken??
Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  21:05:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hårene messer om vaskemaskinen ja, det er derfor jeg tyr til vaskebalja. Er ikke så ille som det høres, håndvask. Skal du ha det helt gullende reint, må du vaske gost og nøye, men er det for å få bort gammel møkk, svette og lukt, går det fint med et par bløtlegginger i varmt vann og sånne biotex poser eller hva det nå enn heter. Pleier å vaske alle dekkene om sommeren, for da kan de spyles ute og henges til tørk i sola.

Pleier også å vaske shabrackene hjemme når foreldre er borte en helg, hehe :D

kirsty: Sånn grønn pennybørste har jeg et sted, det må jeg prøve!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  22:06:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette er noe jeg aldri har testet, men hva med å sy en stor sekk i litt tynt stoff som gjør at hårene ikke ligger igjen i maskinen, samtidig som at shabraken lar seg vaske? Det burde jo kanskje gå på et vis.. Men vasker jo BHer i egne poser for å unngå at spilene faller ut, og de blir jo rene selv om de ligger i pose.

En uprøvd idé som kanskje kan fungere?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 02/01/2005 :  23:37:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke så dum den der Spoff, men jeg vil tro at hårene finner veien ut av sekken likevel.... (?)

Tror en del har misforstått meg her; Det jeg lurer på er hvordan dere vasker utstyret når dere IKKE har tilgang på vaskemaskin....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.