hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tunge hesteraser..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Tunge hesteraser..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  21:04:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Noen her som har noen synspunkter på tunge hesteraser?
Håper på å slippe kommentarer som "dritthester" og lignende,men en saklig diskusjon

Personlig er jeg veldig gla i tunge hester,og mener de kan brukes til det meste.Og så utrolig pene...
Pålitelige de fleste av dem også,og allsidige :)

Og til dere som ikke liker tyngre hesteraser:
Se på dølahesten Simen! Simen kom i en alder av 18 år på 3 plass i felt-NM,og det er en prestasjon det!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  21:36:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes godt trente, tunge hester er fine. Ingenting er som å se en tung "en" i dressur :-D Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 01/01/2005 :  21:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tunge hester er fine ja...
Morfar hadde jo kaldblodstravene, som i hans øyne var de de eneste "skikkelige" hestene, og jeg må nok innrømme at jeg har blitt litt påvirka av den tankegangen der :P (ikke at jeg har noe imot lette hester eller..for alle del)

Er spesielt svak for shirehesten... når en sånn en kommer travende får jeg nesten gåsehud.. de er så mektige og staselige!
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  00:07:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker tyngre hester jeg, kanskje fordi det er de jeg har "vokst opp med".

Jeg syns også tyngre raser er utrolig vakre, og ja, de kan brukes til vel så mye som lettere raser.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  20:52:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg foretrekker nok de litt tunge rasene. De er så "stødige" og fornuftige synes jeg! Og de har så gode gangarter og fine bevegelser og de er rolige samtidig som de har kraftig motor, og det liker jeg.... Herlige raser!!:D

(Har ikke noe imot "lette" raser!!!)

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 12/01/2005 :  19:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg elsker de digre hestklumpene - ardenner, percheron (original, ikke amerikansk), belgier osv... Generelt syns jeg de har både mer personlighet og sjarm enn mange varmblods. Min drømmehest er en blåskimlet ardennertype eller en shire med skikkelig sabinomønster.. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  20:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg red en Litauisk trekkhest(tror det er det de heter) et sted jeg jobbet for mange år siden. Var så stor at vi hadde ikke sal til han, hadde skikkelig problemer da jeg skulle opp....
Innrømmer at jeg ble mektig imponert over hvor lette bevegelser det var på en hest som veier ca ett tonn.

Men personlig mener jeg, etter å ridd veldig mange forskjellige typer tunge hester, at den litt lettere typen er lettere å jobbe med i både dressur og sprang.

Men.....jeg ønsker meg en skikkelig diger arbeidsgamp som tur/kose/trekkhest.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 12/01/2005 :  23:40:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hesten min var jo en kaldblods, men hun var i letthet som en connemara, så jeg anser ikke henne spesielt tung... Men hun sto sammen med en ardenner, og han var solid! Han var ca. 150cm mkh, og veide 800kg. I kontrast til min "kalde" som var 147cm mkh og veide 420kg.....

Ardenneren var fantastisk smidig og rørlig! Han hadde energi som en hvilken som helst "varm" hest, og han danset rundt! Ville galopper med de to på jordene var heftig, og han var fantastisk å kjøre med. Høye løft og staselig holdning.

Jeg er veldig glad i de kalde og tunge. Vil gjerne ha døl eller annen tung rase neste gang, som fjording el. haflinger. Liker dem i ponnistørrelse best, og da er det jo ikke så mye å velge i...

Min mening er at de tunge og kalde er sterkt undervurdert som brukshester. Gi dem samme trening og jobb som de varme så vil de også gå bra. Men ikke vent at de skal gå bra uten trening, det gjør ingen hest.

De kalde har også ofte en bedre bygning for samlet ridning og slikt arbeid enn de varme...noe å tenke på?

Og til slutt: De kalde er absolutt de aller vakreste hestene! De forener styrke og eleganse på et spesielt sett, vakkert!

Cessa
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 13/01/2005 :  10:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tunge hester er flotte de. Særlig Shire`n. Liker nok best hester med lange ben og derav shiren. Har hatt Ardenner også, og hadde mye moro med henne. Finnes også endel flotte tungdøler. Men ridehest modellen er nok min favoritt Gå til toppen av siden

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2005 :  11:10:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg elsker tunge hester.. sjøl har jeg en kaldblonds x`traver som er uuuuutrolig vakker

syns de er veldig fiiiine i dressur, ridelæreren min har kommet på 1.plass i Lb.dressur med ei tinker hoppe, det er veldig bra=)

tungehester er så allsidige og kan faktisk nesten brukes til alt

Det er vanskelig å være kvinne - en skal tenke som en mann, se ut som en ung pike og arbeide som en hest...:P Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.