hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kan noen hjelpe meg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Junior
 Juniorsnakk
 kan noen hjelpe meg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2004 :  21:37:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
er det noen som kan hjelpe meg???jeg trenger noe tips til meg og hester....grunnen er at JEG er redd hester men det er jo yndlingsdyret mitt,,,jeg kan jo ikke leve uten hester,,,jeg går på rideskole og jeg EEEELSKER å ri...men det er bare det at jeg har angst for hester,,jeg rir en hest som heter pluto en STOOOR dølahest.det er den snilleste hesten på ridesenteret...jeg er kjempeglad i han og derfor vil jeg ikke slutte å ri...
så er det noen som har tips til meg om hvordan jeg kan få bort angsten min????det hadde vært fint om noen av dere kan skrive her...det kommer nok helt sikkert til å hjelpe meg og jeg kan jo selvfølgelig prøve det dere skriver,,jeg kommer til å prøve alt som dere skriver....koz fra lille meg.

Elsker deg, Felex ! (L) <33
Redigert av - Julie Anne den 30/12/2004 21:38:08

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  00:56:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på deg horses girl

Trist med problemet ditt
Men tror nok det er overkommelig.
I forskjellig terapi ifht redsler prøver man å nærme seg problemet sakte, og med små steg av gangen.
Du kan for eksempel sette deg utenfor boksen til yndlingshesten din og pusse utstyr, bli vant til lydene dens og hvordan den oppfører seg i boksen sin. Prat med hesten din, få kontakt, se hva slags respons du får fra den når du prater til den.
Vær mye sammen med hesten, puss den og kos med den, ha gjerne med deg en venn som støtte hvis du synes det er skremmende.
Lei den på tur, om det er skummelt kan du få en venn til å leie så kan du gå ved siden av i førsten.
Tror det vil hjelpe hvis du er mye sammen med hester og lærer deres atferd så du vet når du faktisk har grunnlag for å skygge unna dem. Ikke gå for fort frem for å bli kvitt redselen din, vær sikker på at du er helt klar for det før du går et skritt videre.

Ønsker deg lykke til og et godt nyttår!
Blir kjempeglad om du skriver og forteller hvordan det går med deg.

Klem fra Renate

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

miiina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  21:57:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiiina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiiina  Svar med kopi av melding
Du bør gjøre det Renegate sier. Det virket fornuftig. Det og overvinne frykten for noe man synes er skremmendes, skal ikke være en overvinning fordi du vil pushe deg selv til det maksimalet. Men det å overvinne en frykt skal være morsomt og ikke minst lærerikt. Håper du synes dette er et bra tips.

-Mina

The world is so cruel place, and we are here, all together<3 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  22:51:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kanskje du kan snakke med ridelæreren din om det? Du er ikke alene om å ha det sånn, det er jeg helt sikker på...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  23:59:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nesten det samme problemet før. Jeg var ikke redd for hestene og fungerte helt fint på bakken o.l., jeg var bare livredd når folk skulle se på meg (det har sine grunner som jeg ikke vil gå inn på her). Jeg funket helt fint når jeg fikk være alene, men fordi jeg var så nervøs i nærheten av folk trodde de gjerne at jeg løy mht. erfaring o.l. Det var så ille at jeg kastet opp før ridning.
På 5 år red jeg ikke en eneste ridetime.

Jeg klarte å kurere meg selv såpass mye at jeg i dag kan ri en ridetime eller to, men helst uten at det står mengder av folk og ser på meg. Å ri på ridebane alene går helt greit, jeg kan dog finne på å gjøre mye rart når folk plutselig kaster et blikk på meg.

Jeg klarte å kurere meg selv ved å tvinge meg selv til å ri på en ridebane hvor det var folk omtrent hele tiden. Jeg snakket med noen om det, og de var snille og forståelsesfulle. Jeg tvang meg selv til å oppsøke det jeg var redd for, for å overbevise meg selv om at det ikke var farlig, og at ingen kom til å gjøre noe. Men OBS, dette krever en rolig hest ;-)

Nå tør jeg i alle fall til en viss grad å ri når folk ser på meg, jeg tror jeg kan takke Maxipus/Camilla mye for det.

Om du tør, foreslår jeg at du får lov til å være alene en dag - enten på jordet hvor det er stort og hesten kan løpe uten å løpe deg ned, eller på boksen om du synes det er bedre. Prøv å slappe av og å puste dypt og "utforsk" hesten litt - bruk god tid på å børste hesten, kos med den, stell den osv. Det er gjerne litt enklere når man er alene; da har man jo ikke dette evinnelige presset om å gjøre alt 100% korrekt.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/01/2005 :  19:15:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!!

Hadde det samme problemet som deg da jeg var yngre. Red da på større hester om følte meg veldig liten. Men da jeg etterhvert begynte å ri på mindre hester(trenge ikke å bety at jo mindre jo bedre) ble jeg roligere og følte at jeg hadde kontroll. Dette var på rolige hester altså..
Ettersom jeg har blitt eldre har jeg ridd på større og større hester, og fant ut at de var jo ikke farlige. ! Men jeg har fortsatt litt problemer hvis jeg blir satt oppå en diger hest osom jeg ikke kjenner. Det legger jeg ikke skjul på.
Jeg måtte starte "nederst" og bygge meg oppover. Kanskje det kan funke hvis det er noen litt mindre rolige og snille hester der du rir??

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

luvehorses&ponies

» VIP

Skrevet - 08/01/2005 :  19:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hatt samme problemet som du hadde formossisima( skrev jg feil nå!?:P)
har det ganske mye enda nå, har nettopp blitt flyttet til et kurs på lavere nivå...merker jeg greier å slappe litt mer av da...men vet jeg kan bedre liksom!
Gå til toppen av siden

elizz
» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2005 :  15:40:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseelizz  Svar med kopi av melding
Hey!!
Uff, stakkar deg... det må være grusomt! Det er nok mange med det problemet. Kan du ikke prøve å få med deg en du stoler på når du skal i stallen? At du kan prøve å bli kjent med de andre hestene også. Prøv å klappe dem rolig og snakk til dem. Hvis du er redd, kan du ta med deg vennen din inn i boksen. Flott at du er glad i den Dølahesten. Hvis du først blir venn med den, blir du nok mindre redd andre hester.

Lykke til!!!!

Elisabet:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.