hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Børsting
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Børsting
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  16:48:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg lurer litt på børster alle hestene sine hver dag?
Sånn som de dagene de har helt fri, børster dere da eller har hesten helt fri?
Selv lar jeg hestene mine få helt fri på dagen de har fri.

Om sommeren når hestene er på sommerbeite blir det jo ikke så mye børsting, siden hesten har ferie og den trenger fettlaget i pelsen til å beskytte seg mot innsekter og dårlig vær.
Jeg har hestene mine på ridende sommer beite (de står ute hele døgnet på grønt gress, men jeg trener de), og da blir de ikke så nøye børstet som ellers, så de skal få bevare fettlaget sitt.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  17:01:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Om sommeren før og etter de sendes på sommerbeite (da har de helt fri) børster jeg ikke i det hele tatt. Ellers børster jeg alltid over før jeg rir og som regel etter jeg rir, hvis ikke hesten skal slippes ut etterpå. En skikkelig puss gjør jeg en gang i blant. Når hesten har fri er det ikke alltid jeg børster den, men noen ganger tar jeg helt av og bruker tiden jeg kunne brukt til å ri på å pusse ekstra godt :)

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  00:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Den gang jeg var 13 år og en ivrig leser av Penny, fikk shettisen daglig 30 minutter strigling, og vask av øyne, nesebor og rompe. Det stod det i penny at man skule gjøre, ergo så gjorde man det

Nå, 17 år senere, har jeg fått et mer avslappa forhold til strigling. Børster han noenlunde ren før jeg skal ri, og børster vekk salmerkene etterpå. Så får han en omgang med strigla hvis han ser ut som et flis-troll når jeg skal slippe han ut om morgenen
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  01:33:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg strigler alltid godt over før jeg skal ri og før jeg skal legge på dekken. Og hvis hesten virkelig er møkkete..
Vanligvis børster jeg over en gang om dagen, men det er ofte bare for å sjekke at alt er som vanlig også, ikke nødvendigvis for at hesten skal bli ren og pen... Når man strigler kommer man lissom over hele hesten, og kan finne sår, kuler og sånn som ikke er oppdaga.
Ser ikke vitsen med å fly etter hesten med en børste bare for å børste :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  10:54:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Børster ikkje kvar dag nei. Hesten er klipt og går med dekken no på vinteren. Er derfor rein og pen så det er ikkje alltid det blir så mykje børsting. Tar heller lengre børsteøkter innimellom for kosen sin del når eg har tid og anledning til det.

Dette er mest pga att eg er ei travel åleinemor som også studerer. Derfor blir det påsaling i full fart for å kunne trene hesten mest muleg.

Børster sjølvsagt over dersom hesten er skitten osv i salleiet.

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 31/12/2004 :  08:50:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Boorster hesten min foor jeg rir, og naar jeg kommer tilbake vasker jeg han. Paa fridagene boorster jeg han ikke foor jeg slipper han ut, men om han har rulla eller er svett faar han en vask naar han kommer inn.

Hva med hover? Hvor ofte skraper dere ut av hovene? Jeg tror veldig mange glemmer aa skrape ut av hoovene. De boor gjoores selv om hesten har fri. Og naar man gjoor det boor man ogsaa skjekke at skoene sitter paa! En loos sko paa beite kan gjoore mye skader.

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  09:50:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva med hover? Hvor ofte skraper dere ut av hovene? Jeg tror veldig mange glemmer aa skrape ut av hoovene. De boor gjoores selv om hesten har fri. Og naar man gjoor det boor man ogsaa skjekke at skoene sitter paa! En loos sko paa beite kan gjoore mye skader.

Opprinnelig postet av Beauty

Det er viktig å sjekke hestens høver for eventuelle steiner etc. som kan være forårsake f.eks. knusning. Også sjekke om sko, slik at de ikke er løse er som du sier også viktig. Men for hester som lett får tørre høver skal det være veldig bra å la f.eks. fuktig leire ligge så lenge som mulig. Det vil si at man må sjekke høver, men ikke nødvendigvis rense dem for alt mulig rusk til enhver tid. Det man bør være obs på et stein og løs sko.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  13:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Jeg sjekker høver / børster av det verste før jeg setter hestene ut,og når de skal trenes børster jeg de skikkelig,og sjekker selvfølgelig høvene. Hvis hestene skal ha fri,sjekker jeg likevel høvene og børster av sagflis og annen møkk,men skrubber dem ikke skikkelig..
Børsting og stell av høver er viktig hver dag,syns nå jeg.
Det er dessuten en kjempefin måte å sjekke at alt er i orden på!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest

Redigert av - Kristin_og_Tiril den 31/12/2004 13:24:44 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  17:54:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Nå om vinteren bruker hesten min dekken hele tiden, så da strigler jeg hver dag. Lett når hesten har fri, grundigere når jeg skal ri.
Om sommeren går hesten ute hele døgnet så da børster jeg minst mulig, da hesten trenger fettlaget i pelsen som impregnering.

Hovene skraper jeg utav omtrent 3 ganger om dagen. Sjekker samtidig beina grundig.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 04/01/2005 :  05:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Børster over hesten før og etter ridetur + spyler bein hvis nødvendig, tar en grundig børstings i blant, når jeg har tid/det er nødvendig.. I dag børstet jeg ikke, hun hadde fri og bare stod i paddock hele dagen, men så over hun da jeg skiftet dekken. Sjekket beina og skrapte ut av da jeg slapp hun ut og da jeg tok hun inn. Sjekker alltid beina før/etter paddock og før/etter riding. Hun er barbert og står med dekken både ute og inne, så hun holder seg bra nå=) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/01/2005 :  23:01:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Fikk tips av ein hovslager for 10 år siden att det var lurt å la jord/leire etc ligge igjen i hoven etter rideturen for å beholde fuktigheten. Altså berre sjekke hovane for stein, men ikkje skrape utav. Dette rådet har eg fulgt og resultatet har vore gode høver på hestane mine som sjelden eller aldri er tørre/sprukne.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.