hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvem tror du lærer raskest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvem tror du lærer raskest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 28/12/2004 :  13:32:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare for gøy, men hvem tror dere lærer fortest/kan mest av en som har ridd fra hun var f.eks 5 år til hun var 13, i forhold til en person som har ridd fra hun var 13 til f.eks 20?

eventuelt skriv hvorfor du tror det....

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  14:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer vel helt an på personens egenskaper, interesser og tidligere erfaringer vil jeg tro :)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  16:05:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med BabyLunah! Talent har mye å si! Også hvilke hester man rir på, hvilke instruktører man har, hvor ofte man rir. Jo eldre man blir, jo mer forstår man vel også, har i allefall mer erfaring på ulike områder og generelt lettere for å konsentrere seg. Man har også en sterkere fysikk og mulig bedre kroppsbeherskelse når man blir eldre. Jeg red fra jeg var 6-7 år til jeg var 13, så hadde jeg en pause på 4 1/2 år, og begynte da å ri igjen da jeg var 17 1/2 år. Tror nok jeg var litt over gjennomsnittet da jeg var yngre (men det kan jo komme av at jeg red flere dager i uken og for flinke instruktører osv), men rytterfølelsen og den virkelige ridningen føler jeg ikke har kommet før de siste årene, og spesielt etter at jeg kjøpte meg hest:)

Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  16:54:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis man kan tenke seg at begge har lik interesse og utgangspunkt, vil jeg si begge lærer mye, men på forskjellige måter. Den som lærer å ri fra 13-20 kommer mye forterte i gang og mestrer ting fortere enn en yngre person. Når du er 5-8år er du for svak og har for korte bein til å virkelig ri en hest skikkelig, men hvis man som allerede ung får de grunnleggende tingene på plass kommer de helt automatisk og man slipper å slite med elementære ting når man skal videre.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  19:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En annen ting jeg vil si om denne saken er at tid i år, måneder eller dager har lite med hvor langt du kan nå. Noen blir aldri veldig gode, fordi de mangler det nødvendige talentet og de riktige ressursene. Noen har heller ikke det som mål ved ridningen, men har kanskje andre mål her i verden som er vel så viktige å nå (samtidig som hester og ridning betyr svært mye for en). Jeg synes det er viktig å ikke bestandig fokusere på hvem som er best. Med hest har vi til felles at vi får mye glede, og om det er med en flott konkurransehest som man farter land og strand rundt med, eller om det er en koselig fjording man tasser rundt i skogen med, synes jeg begge deler er å ha like stor respekt for.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 28/12/2004 :  20:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting som er viktig når det gjelder å lære å ri er teoretisk hvordan man skal ri de forskjellige øvelsene.Det har uten tvil en eldre person enn en femåring mest forutsetning for å lære.
En annen ting og uten tvil det viktigste når det gjelder ridning er rytterfølse,det er ikke noe man kan lære,enten er man født med det eller ikke.Men jo lengre man rir hvis man ikke er født med det,jo mer lærer man å lese hesten.
Man lærer aldri ridning som 5 åring,jeg begynte å ri som 4 åring og da gikk det mest i å sitte på hesten i de forskjellige gangartene,stelle o.l.Man får da en stor fordel,lære å følge hestens bevegelse i tidlig alder.Som 5 åring er man heller ikke redd for å falle av,noe ofte de som skal lære å ri i voksen alder (30+) er.
Men jeg tror hvis du tar to personer med lik rytterfølse,en på 5 og en på 13 og lar begge ri i x antall år tror jeg uten tvil den som startet som 13 åring har kommet lengst.Pga at den har størst forutsetning for å ta inn ting og konsentrese seg og huske.
Men tenk deg begge som 20 åringer,da vil jo den som begynte tidlig ha en stor fordel.da den har fått leke seg med hest,blitt trygg og fått det inn med morsmelken.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  11:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Som dei fleste andre seier her. Ein 5 åring vil vel mest sitte på hesten og bli "transportert rundt" Mens ein på 13 år etterkvart vil kunne fortså ein del meir.

Likevel er det jo så absolutt bra å begynne å ri tidlegast muleg. Da vil man ha betre forutsetninger for å kunne bli ein god rytter dersom man har dei riktige ressursane osv.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.