hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan får man en hest/ponni til å gå på tøylen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvordan får man en hest/ponni til å gå på tøylen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Doffeloffen

Skrevet - 20/12/2004 :  20:23:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hvordan jeg skal få en hest/ponni til å gå på tøylen?

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/12/2004 :  22:47:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du!

Synes for det første at du burde hatt en instruktør som kunne hjulpet deg, fulgt med på utviklingen din, og som ikke minst kan se hva slags nivå du ligger på ifht ridningen. Man kan godt fortelle deg her inne hvordan du skal få en hest på tøylen rent teknisk, men en instruktør vil kunne hjelpe deg bedre ved å rettlede deg underveis.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/12/2004 :  00:19:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er et stort tema, og dette emne finnes flere steder her på hm.
Å ri en hest kan man aldri lære ut fra en bok/tekst, men her har jeg sakset et lite utdrag fra et eldre innlegg jeg har skrevet som egentlig er svar på noe annet, men kanskje du kan dra nytte av det...

Heisan!

Jeg ville så absolutt lært hesten å gå på tøylen og være lydig ovenfor vekt,sjenkel og tøyle før jeg hadde begynt å hoppe med den uansett høyde.
Det du slurver unna med nå får du igjen for senere da hesten ikke kan det grunnleggende!
Det hjelper ikke at jeg forteller deg her og nå hvordan du skal få hesten på tøylen, dette er noe du må lære deg først og som kalles "rytter-følelse", deretter lærer du hesten det..

Å forstå hvordan du rir en hest på tøylen og hvordan det skal føles "oppdager" du bare plutselig en dag, og det glemmer du aldri!
Det er en herlig følelse,og derifra jobber du videre med å "time" hjelperne dine og korrigeringer mer nøyaktig.
Jeg ville oppsøkt hjelp og trent litt intenst en periode så lærer du dette litt fortere.

I grove trekk skal hesten vike unna for bittet når du legger sjenklene rundt den.
Da slipper den bittet,krummer nakken og bruker ryggen og bakbena og setter de godt innunder seg uten og øke tempo.
Den korter inn kroppen og strekker/løfter bena opp og frem.
Å få en hest på tøylen er målet ved all ridning så det er mye mer komplisert enn det jeg skriver her.

Men,en hest som ikke går på tøylen setter opp hodet og senker/svaier ryggen og dermed sitter du på hestens skjelett og dette sliter voldsomt iforhold til en som krummer ryggen,da sitter du nemlig på musklene og dermed "varer" hesten lenger.

Et lite tankekors kanskje??..Lykke til!

Hilsen Nancy.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 24/12/2004 :  12:10:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurte på en ting jeg..hvor lang tid bruker folk på å få hesten på tøylen. Jeg bruker nesten en time jeg fordi hesten er så gammel og stiv. Hva er vanlig å bruke? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2004 :  00:29:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
En viss form får jeg når jeg begynner å samle tøylene. Kommer jo også an på arbeidet i timen, men krever at hesten går sånn rimelig stabilt etter oppvarmingen. Har også ridd gamle og/eller stive hester- de går i en viss form de også, men det er jo selvsagt begrensninger på hvor mye man kan kreve. Er jo bedre å ta et steg av gangen, enn å tvinge formen igjennom og dermed gjør problemet større:)
Hege Gå til toppen av siden

Ingvild88

Norway

Skrevet - 02/01/2005 :  22:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det avhenger helt på hesten du rir,på hvor lang tid enn bruker på å få hesten til å gå på bittet.Jeg rir 3 forskjellige hester,å 2 av de bruker jeg sikkert bare 10-15 min på å få dem til å bøye seg,mens den andre må jeg kansje holde på 1-2 timer! Men han er gammel,og ganske stiv.

Jeg tror også som sagt at du må få hjelp av noen som har mer erfaring,viss du ikke får hesten din til å gå på bittet.

Ingvild Eidheim :) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.