hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Brodder som sitter fast..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Brodder som sitter fast..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  20:13:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!

Sliter litt med denne vinteren gitt..
Broddene er nesten helt nedslitt, og jeg får dem ikke av!
Men jeg har fått av en på hvert ben på høyresiden. Men da jeg drev på med dette oppdaget jeg at dee broddene jeg hadde kjøpt var en anelse høyere enn de som satt på! Kan dette gjøre noen skade?
Nå er det en brodd på hver sko som ikke går ned i bakken. Altså, kun tre brodder. Jeg er redd for at dette kan gjøre skade pga. ugjevn flate for bena og hoven..
Noen meninger om det??

Mvh Ane =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

eligj

Skrevet - 27/12/2004 :  15:21:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis broddene er veldig slitt, så har hesten kanskje gått så lenge at det er på tide å sko snart?

Jeg har ikke så mye greie på slikt, men jeg vil tro at hvis det er stor forskjell i høyden på broddene, så kan det påvirke hesten hvis du går mye på for eksempel asfalt. Men på en ridebane, eller ute i snø eller annet mykt underlag, spiller det sikkert ingen rolle.

På den annen side, kan det være veldig farlig å skli på isen.. (har prøvd, og det anbefales ikke).
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  15:39:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis det er meningen at broddene skal skrus av etter hver gang du bruker dem, bør du få hjelp av noen til å ta dem av, ellers er det ikke rart de blir fort slitt. Hvis du syntes det er stress å skru av å på brodder, kan du spør hovslageren om han kan ta på sko med fastskrudde brodder.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  23:01:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er bra for hesten hvis bare noen av broddene sitter i, hvertfall ikke hvis han beveger seg mye på plant og fast underlag, siden foten får den samme skjevheten ved hver skritt. Hvis han går i snøen, i ulendt terreng eller på en myk ridebane tror jeg ikke det er like skadelig.
Et tips før neste skoing med brodder: Ta litt olje på jengene før broddene skrus inn i skoen! Da er de lettere å skru ut igjen. Minuset er at de løsner lettere, så det er lurt å gå over å stramme evt løse brodder jevnlig. Når de er helt nedslitt er det nesten umulig å få dem av. Ikaros slet ut noen av broddene på bare to-tre uker hvis det var barfrost, så jeg skjønner problemet. Hvis du bruker travsko så har disse seks istedet for fire brodder, og da slites hver brodd mindre. Sko med faste brodder er mye mer slitesterke, men hvis de først slites går det jo ikke an å bytte dem ut.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  11:42:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Har hørt at folk skryter mye av såkalte "gullsko". Disse har fastmonterte brodder. Ellers ville jeg skrudd inn og ut broddene etter hvert. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  18:23:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!

Skal høre med hovslageren hva han har av utstyr og hvilke muligheter jeg har. Blida har ikke gått så veldig lenge med disse skoene, men det har vært barfrost..
Har bestemt meg for å sko opp igjen fortsest mulig, og sette på nye sko. Kan heller slite ut de hun har nå når våren kommer og jeg ikke trenger brodder.
Ikke mye fristendes å risikere hestebena for unødig skade =)
Har hatt nok problemer med de bena alt.. =)

Tusen takk for svar!! =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2004 :  18:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med såkalte "klinkbrodder"? De hamres fast i skoene, og i følge smeder jeg har snakket med, sitter de bom fast. Jeg prøvde meg med skru første perioden i vinter, men på grunn av det samme problemet du har, gikk jeg over på disse klinkene. Han som skor hesten min, sier at han utelukkende skor med klink, og at ingen har klaget på at de løsner eller faller av. Han lar enten broddene sitte ved omskoing, eller han borrer dem ut og skifter. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2004 :  19:24:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
eligj: Er det det samme som ved gullsko m/faste brodder? Ponnien "min" har brukt gullsko de siste 4 år og er veldig fornøyd med det. Aldri noe problem å ri uansett hvor isete det er og de sitter helt fast. Må bare være forsiktig så han ikke tråkker på folk/andre hester. :P
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2004 :  21:35:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
MissEva: Godt mulig det er samme opplegg som med gullskoene du snakker om, men jeg (og mange andre) bruker disse broddene på helt vanlige sko. Broddene er "faste" på den måten at smeden setter dem på, og så sitter de fast til smeden eventuelt bytter dem ut. Man trenger altså ikke skru..

Problemet med skrubroddene er som kjent at hvis man er for sen med å skru dem ut, og de har blitt slitt for mye, har man ikke nubbsjans å få dem ut. Men jeg opplevde at selv de som ikke var helt nedslitt satt så hardt at jeg ikke greide å skru dem løs. (Kan jo være at man får det til hvis man er litt sterkere enn meg selvfølgelig ;) ) Dermed fikk jeg bare skifta de som var løse, og de nye broddene var da noe høyere enn de gamle. Så nå går jeg for klink, med mindre de viser seg å falle ut (noe smeden har lovet at ikke skal skje).
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 28/12/2004 :  21:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten: Jeg tror ikke det er vanlig at folk skrur av og på brodder om vinteren. Såvidt jeg har fått med meg, så lar man skrubroddene sitte på til de løsner, eller blir slitt, og så skifter dem. Om sommeren derimot, er det ikke helt uvanlig å ha skrubrodder som man setter på når det trengs, for eksempel hvis man skal på stevne på en glatt gressbane. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/12/2004 :  22:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker travsko med klinka brodder jeg. 6 brodder pr hov. Klinkebroddene sitter helt fast, og er mye mere slitesterke enn de vanlige skrubroddene. Det er allefall min erfaring.
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  10:48:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kanskje klinka brodder er noe å prøve =)
Har de fleste hovslagere det i bilen, eller er det lurt å spørre først?
Hvis jeg må ordne selv, kjøpes de i vanlige hestebutikker?
Var på ridetur i går, og fant fort ut at bambi på isen er ikke morsom å sitte på...

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  11:38:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Bruker også sko med klinkbrodder. Ikkje travsko med faste brodder, men vanlege ridesko med klinkbrodder i. Har brukt desse i 5-6 vintrer no og er kjempefornøyd med dei. Broddane er veldig slitesterke og varer som regel heile vinteren. Har aldri opplevd att dei har falt av eller liknande.

Er nok ikkje alle hovslagere som bruker desse endå så det er ikkje sikkert hovslageren din har slike sko. Du får spørre han og gi han tips om att dette er verdt å bruke.

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 29/12/2004 :  12:05:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anbefaler deg å ta kontakt med hovslageren din i god tid på forhånd. Er ikke alle hovslagere som bruker dem, og de kan kanskje være litt vanskelige å få tak i på noen få dagers varsel.
Men ene hovslageren her i distrikte har også "laga" dem selv, altså vanlige sommersko og borret hull og klinka i broddene selv. Det er et hælvetes arbeid, så hovslageren blir nok glad for å kunne kjøpe dem, i stedet for å lage dem selv;)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.