hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Og hva med betalingen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Og hva med betalingen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  19:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja i forhold til alder er det store forskjeller, men poenget er vel at ingen 13 åringer (for å ta det som eksempel) er beridere:)
Og man lar aldri en forrytter "gjøre som man vil", det er ansvarsløst som hesteier! Selvsagt bør man ha tilitt, men man avtaler jo med hver enkelt forrytter hva som skal gjøres. Jeg har hatt en forrytter som sto ganske fritt til å ri på bakken/tur, mens de andre forrytterne mine ville ri på tur, og det passet meg fint siden jeg red treninger/stevner de andre dagene. For min egen del så har jeg ikke hatt tid til å ri på tur, jeg har måttet brukt de dagene jeg har hatt på å trene hesten på bakken/sprang. Men for andre blir de glad hvis de får en forrytter som vil ri hesten på bakken osv. Sånn sett er det alltid forskjeller på hva hesteeirer og forryttere vil, og så lenge alle blir fornøyde, er det vel egentlig ikke så stort problem:)

Hege Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  21:45:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tror det er dagen for meg på å gjøre meg misforstått..:(

Trodde jeg skrev ganske tydelig at jeg ikke mente noe stygt mot 13 åringer...klart alle kan ha meninger. Har faktisk hatt en forrytter på 13 år, og var veldig fornøyd med hu! Men om hu (eller andre) skulle krevd penger av meg for å ri hesten min, hadde det blitt helt feil..

Og nei, selvsagt lar man ikke en forrytter gjøre som man vil... Skrev jo også at når man er forrytter må ta sikte på hva hesten kan brukes til. Tar det faktisk som en selvfølge at en hesteeier ikke leier bort hesten sin til hvem som helst, og at forrytter og eier har avtaler seg imellom hva som skjer og hva som skal gjøres... Sier ikke det seg selv at det må være en dialog mellom de to partene?? Jeg som eier må jo vite hvordan hesten min er blitt ridd dagen før... det er levende dyr vi snakker om her!

Melder meg ut av den debatten her nå... vanskelig å ikke bli misforstått her inne.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  22:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ikke ment mot deg Anette, mente generelt og fordi weingi sa at man kun kan ta betaling fra en forrytter som skal ri på tur, hvis den får gjøre hva den vil og ri så lenge man vil. Var det jeg var uenig i!
Hege Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  23:31:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ok :)
Det er jeg helt enig med deg i...

Egentlig er sånne debatter som dette rimelig håpløse...vi kommer ikke til enighet uansett!
Som jeg sa; det er en evig "krangel" mellom hesteeiere og forryttere...:)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 28/12/2004 :  00:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har halvforryttere, Jeg egentlig ikke MÅ ha jeg tar 25 kr pr. gang uten ridebane så da blir det kun turridning, selvfölgelig kan de väre med på stevner og slikt men de fleste har ikke foreldre som vil kjöre hestene rundt.
Grunnen til at jeg har forryttere er at dette er avlshopper som hadde blitt veldig lite brukt av meg og da er det bedre for hesten å få regelmessig mosjon, grunnen til at jeg tar betalt er at det koster mer for meg å ha folk til å ri hestene enn hvis hestene kun hadde värt brukt en gang i uka.
Jeg syns dette er en grei ordning er det noen som ikke vil betale det det koster å eie hest, ri hest eller generelt drive med hest så syns jeg bare de får ta gratis arbeidet og heller la väre å klage fordi det er dyrt å ri.
Hvorfor skal en hesteeier holde "13" åringer med hest gratis ? det syns jeg blir feil, og alle må også huske at all erfaring med hest er bra hvis en skal drive med hest og dermed gjör også hesteeierne halvforyttere en tjeneste ved at de får erfaring.
Gå til toppen av siden

Girlygirl=)

» VIP

Skrevet - 28/12/2004 :  21:04:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
sorry Anette! men det "hørtes" ut som at du kritiserte på en måte at vi ikke visste noe..hehe, hvis du skjønner..:)
ja, jeg ville IKKE tatt betalt for å være fôrrytter, det er tross alt jeg som leier en hest, jeg ville heller gjort det gratis eller betalt litt isteden..men det jeg sa: 700 kr en gang i uka for en ridetur..det er mye...:s
og, ja, Vatican, erfaring er bedre enn penger!!
hvis jeg forstod det riktig..;)
Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 30/12/2004 :  15:16:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett nok anonnser og kommunisert med hesteeiere som krever betaling for at tenåringjenter gjør en jobb for dem. Noen av disse synes å ha lite hestekunnskap også, så man vil neppe lære noe av dem - tvert i mot. Problemet er vel at de før eller senere får napp, for det er så mange hesteinteresserte jenter som strekker seg veldig langt for å ha en fôrhest.

Men når det gjelder det om at hestepassere skal ha betalt: Jeg har en datter på 13 som tidligere har vært hestepasser for privathester og assistent på rideskole. For det har hun faktisk fått betalt; i ridetimer, lånt hest for å ri på tur med, etc. Det er jo faktisk betaling, det! Kanskje ikke så mye omregnet til timebetaling, men neppe verre enn en jente på samme alder ville fått om hun jobbet et annet sted. Og hestepasser-jobben oppleves jo dessuten stort sett bare som hyggelig

Nå har hun fått seg en fôrhest som vi betaler nokså mye for. Det er mange måter å se det på, det skrives lengre opp i debatten her at det at det koster å ha hest ikke er noe argument. Men for fôrrytteren koster det jo mindre å betale for å ha hest noen dager i uken, enn for hele uken, dessuten sitter man ikke med ansvaret for hesten, så jeg synes dette er fordelaktig, og er kjempelykkelig for at vi etter lang tids leting fant denne fôrhesten. Denne avtalen er som å ha hest halve uken (får bl.a. konkurrere), men det betyr ikke "å kunne gjøre som man vil" disse dagene, for en hest må jo ha et treningopplegg tilpasset dens alder og kunnskapsnivå, og siden hesteeieren (forhåpentligvis!) er den som har mest hestekunnskap er det jo bare en fordel at hun tar ansvaret for dette.
Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 02/01/2005 :  06:28:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betaler 1000kr mnd'en for å ha forhest 3 gr i uken, det synes jeg er veldig greit..har veldig mye frihet, bestemmer selv om jeg vil ri bane el tur, for instruksjon (som jeg betaler), om jeg vil starte osv.. Jeg ser jo på meg selv som 'voksen' og ansvarlig (er 22), sikkert litt derfor jeg får såpass mye frihet. Det er som sagt tidligere stor forskjell på hestepasser og forytter, jeg hadde ikke vært intr i å betale noe særlig hvis jeg hver dag fikk beskjed om hva jeg skulle gjøre..selvfølgelig kan ikke hesten f.eks hoppes hver dag, men hvis jeg betaler finner jeg meg ikke i å f.eks bare få ri tur, jeg vil ha noe ut av det selv og. Gå til toppen av siden

*Frøydis*

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  08:40:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå til toppen av siden

*Frøydis*

» VIP

Skrevet - 31/08/2005 :  08:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er fôrrytter for en ponni 3 ganger i uka,og betaler 1200 kr pr mnd for det. Egentlig skulle jeg betale 1800 for det,i forhold til stalleia.
Hesteeieren betaler jo stalleien for hesten sin selv om hun/han bare rir på tur,hvorfor skal ikke jeg som fôrrytter også betale? Er selvfølgelig enig i at hvis du eier hesten og ikke klarer og trene den selv, og har noen til og trene den,skal ikke de betale (hvertfall ikke like mye) for og ri. Men hvis man rir på time eller tur,og hesteeieren kunne klart det like bra som deg,hvorfor skal du da ikke betale din del av hesten?!?

Hilsen en som liker å gi litt tilbake for det jeg får.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  09:06:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg syntes det er helt fair å betale for seg som forrytter, såfremt man får bruke hesten som sin egen de dagene man har den. Jeg betaler selv 900,- pr. måned for 2 dager i uken og annenhver helg. Jeg rir på treninger og disponerer hesten som jeg vil de dagene jeg har han. Når man tenker etter -på ridesentre med tilgang på ridehus osv koster det fort 4-5000 kroner i måneden å ha holde en hest. Dette inkluderer da selvsagt stalleie, for, ridebane, skoing, veterinær osv. Skulle vi delt på det ut i fra hvor mange dager jeg har hesten skulle jeg vel ha betalt 2000 kroner. Men eier trenger en som kan ta seg av hesten de dagene hun ikke har mulighet til å være der, så sånn sett gjør jeg henne en "tjeneste" og. Jeg syntes det er helt fair å betale såpass. Jeg forstår ikke helt at forryttere mener de skal få ri hestene gratis, da det koster en del å ha hesten. Jeg vet også at mange hesteeiere er avhengig av å få litt penger for det for å få det til å gå rundt. Det er ikke noe argument at hestehold er dyrt og at man må ha råd til dette uten forrytter. Det er likevel noe helt annet å eie hest med forrytter noen ganger i uken enn å være forrytter selv. Så forryttere - slutt å syte, det koster å drive med hest - og det er bare rett og rimelig at vi må betale for det. Dette forutsetter selvsagt at vi kan bruke hesten "som vår egen" de dagene vi har den.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2005 :  17:03:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har satt bort hesten min på halvfôr. Ikke bare på grunn av at jeg har liten tid, men også fordi jeg går på skole og har lite penger. Har ikke lyst til å selge hesten min fordi jeg har litt dårlig råd, og tyr da til andre metoder. Nemlig å sette hesten bort på halvfôr for en rimelig penge. Skulle gjerne satt han bort gratis jeg, men som sakt er det pga økonomi jeg setter han bort. Og på stallen hesten min står er det tilgang på ridehus, ridebane og mye annet. Da er det vel rett og rimelig å betale litt for seg. Litt rart å disponere gratis ridehus hvertfall.
Det kommer jo litt ann på hvorfor man setter bort hesten om man skal ta betaling eller ikke. Opp til hver enkelt vil jeg si.

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

Sissel Alise

Skrevet - 09/09/2005 :  18:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner ikke hvorfor dere definerer det som en "jobb" jeg. Er ikke dette deres kjære hobby? Dette er er 100% frivillig! Alle vet at med ridning så følger det med møkking og stell. Det er ytterst få her i landet som bare rir. (Er det i det hele tatt noen?!?)

Selvsagt synes jeg fôrryttere skal betale for seg. Hvorfor skal de ikke det?

Men selvsagt skal det også være opp til hver enkelt heste-eier om de VIL ta betalt.

Denne debatten har vært "aktiv" så lenge jeg har holdt på med hest (det nærmer seg 20 år) og jeg begynner egentlig å bli litt lei av den. De heste-eierene som tar betalt av fôrryttere finner seg fôrryttere som synes det er greit å betale for seg. Og de heste-eierene som ikke tar betalt har ryttere som rir gratis. Enkelt og greit :o)

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  19:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
rideskoler som leier ut hester på tur tar betalt... grunnen til at folk tar seg betalt er vel fordi de kan.. etterspørselen er ganske stor ( hvertfall her jeg bor)

Gå til toppen av siden

Veronika B

» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  08:19:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar betalt av mine förryttere, sånn har det alltid fungert her jeg bor, og både jeg og rytterne er fornøyde.

Har tre stykker som har ham en dag hver, de betaler 800 kr i måneden, men en av dem betaler 200 fordi hun hjelper til så mye.

Förrytter MØKKER! KOSER! Og STELLER med hesten! Selv om de betaler så HAR de hesten og ansvaret med den den dagen.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.