hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Og hva med betalingen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Og hva med betalingen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Girlygirl=)

» VIP

Skrevet - 26/12/2004 :  19:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste må betale for å være fôrrytter.
Er det riktig når det er du som trenger hjelp? Brude det ikke være rytteren som får betalt når det er den personen som tar seg av hesten din, siden du har evt. lite tid?
Og hvor mye ville du tatt i betaling dersom du hadde en fôrrytter to ganger i uka?
Hvor mye ville du GITT hvis det var slik?
Takknemlig for alle svar

Kopi av melding:

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  19:34:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tja... Si det.... De fleste ryttere er forryttere fordi de gjerne vil ri, og eieren ser på det som en fordel for å slippe litt arbeid kanskje? Jeg tror ikke jeg ville krevd betaling for å låne bort hesten min noen ganger i uka, forutsett at personen var til å stole på. Da ville det jo blitt mindre arbeid på meg, og den som gjør arbeidet og låner hesten, gjør det jo frivillig... Hva jeg ville betalt/tatt i betaling vet jeg ikke.... Det får noen andre svare for... Om man skal ha hest p helfor, da forstår jeg at man må betale litt utgifter, men du spør du meg synes jeg ikke at forrytteren skal behøve å betale noe!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  22:37:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid tatt betaling for å leie ut hestene mine, og det er forsåvidt veldig vanlig generelt her i Trondheim:) Poenget er for min egen del å få inn litt penger til stalleia og for å få litt avlastning grunnet skole og jobb/noen til å ri på tur osv. Jeg tar 800 kr i måneden for 2 dager i uken, og det er regnet ut fra stalleien. Har ikke betalt andre enn beridere osv for å ri hestene mine (og de gjør ingenting annet enn å ri). Hestepasser ville jeg ikke tatt noe betaling for.
Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  23:16:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tja.. Forrytter er så mangt..

Om du rir hesten som en tjeneste for eier vil jeg ikke si at det er riktig å ta betalt.

Om du derimot får "dele" hesten med eier, synes jeg det er rett og rimelig å dele utgiftene også. Med å "dele" hesten betyr det at man som forrytter skal få ta del i hesteholdet og treningen på lik linje med eier. Selvfølgelig styrt litt av interesser og ønsker fra både hesteeier og forrytter, og fornuft ovenfor hesten. Men for min del er ikke det å ta del i turridningsbiten f.eks. to dager i uka og betale for det på noen måte en interessant måte å "dele" hesten på. Det er desverre alt for mange hesteeiere (særlig i Oslo hvor jeg har mest kjennskap til dette) som ønsker "erfaren turrytter to dager i uke, kun kr 150kr/gang". Jeg har til og med sett dette "tilbudet" til en dyrere penge..

Nå finnes det riktignok flotte turhester hvor turridning er hestens hovedbruksområde. Greit nok.. Og det finnes (også erfarne) ryttere med hovedinteresse for tur. Da ser jeg selvsagt poenget ved å dele utgiftene likt også. Men slike turhester står gjerne ikke på staller hvor en egentlig betaler mer for alle de fantastiske treningsmulighetene på det tilhørende rideanlegget (med ridehus og flotte utebaner), enn for mat til hesten. Slike hester står gjerne på en litt billigere stall med marka rett utenfor, og hvor hold neppe (iallfall svært sjelden) koster 150kr/dag. De fleste hestene i Oslo som jeg ser at søker forrytter til turridning har jo flott anlegg med ridehus etc, og man skal betale din del utfra et tilbud man ikke en gang får benytte seg av (veldig ofte).

Mitt inntrykk er at disse hestene som settes bort til turridning i større grad er sprang-, dressur- eller hobby/allroundhester hvor eier trenger litt ekstra tid, noen penger i lomma, og på den måten ønsker å tjene litt rått på den biten av treningen de likevel verdsetter minst. Og desverre (synes jeg) er mangfoldet av interesserte (om ikke nødvendigvis erfarne, men "gode nok") ryttere til stede, slik at dette faktisk er mulig å skaffe.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2004 :  23:41:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med spoff, det er forskjell mellom å bare være hestepasser og å faktisk dele på hesten. Når man betaler syntes jeg at man skal selv velge hvordan man skal ri og få noe igjen for pengene. Her omkring er folk helst bare glad til hvis noen kan ta hesten deres en gang i blant eller en fast dag i uka, og da kreves ingen betaling. Jeg har en hestepasser selv en gang i uka som tar seg av alt stellet og rir på tur, noen ganger på banen. Noen betaler gladlig for å ri en gang i blant, men utnytter hesteeiere andre ved å ta betaling for at de skal gjøre alt arbeidet med hesten, får de hanske med samvittigheten selv. Har selv hatt hest på halvfor og var fornøyd med å kunne gjøre det jeg ville på mine dager, Jeg var derfor ikke irrirert når hesten var syk og ikke kunne ris og tok heller på med ansvaret av pleie på lik linje som eieren. Eier og hestepasser/forrytter må selv bli enige om dette, og så lenge begger parter er fornøyd ser jeg ingen grunn til å klage.

Å ha en hestepasser man kan stole på veldig positivt. Det er veldig greit å ha noen til å henvende seg hvis man skal på ferie eller er syk. Skal man få ridesentere eller stallutleier til å ta seg av stellet når man er borte, må man som regel betale for det og hesten blir ofte ikke ridd, så en hestepasser er et godt alternativ. Også på stevner er det greit å ha en fast hestepasser. Gjør folk deg en tjeneste, bør man være glad til å ikke kreve betaling.

Forrytter er en grei løsning for dem som ikke kan komme seg i stallen hver dag, eller sliter med pengene. Greiest er det vel å selge, men det er ikke alltid så lett å bare kvitte seg med en god venn, heller. Skal man ha en forrytter må det være en man stoler på, som er på noenlunde likt nivå og som passer godt til hesten. Man må kunne godta å dele hesten med den andre og man skal kunne kjenne personen godt nok til at man tør overlate hesten, stellet og ridningen til dem, som om det var deres hest.

Ser at det varierer veldig fra sted til sted hva som er vanlig, man må vel også ta forholdene med i beregningen..

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  01:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil legge til at jeg har ALDRI betalt for å ri og trene hest og jeg har holdt på maaaaange år nå Ene hesten har jeg nesten sammenhengende holdt på med i 10 år og ikke betalt noe for, bortsett fra de mnd jeg hadde hesten på for! Eierne spurte og håpet at jeg ville fortsette med hesten selv om de kjøpte han JAAAA
Den 2. hesten har jeg holdt på med i ca 8 år(hjelp vi begynner å bli gamle) og det eneste jeg har betalt er dressurtreninger vi har vært med på men det syns jeg er helt ok da det er jeg som rir mest på han! Nå har jeg overtatt den "daglige driften" på denne hesten og betaler kraftforet, da eier ikke har tid nå- helt fint for meg

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  11:27:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Enig med spoff jeg også..
Synes det ville være litt drøyt å kreve betaling for å være forrytter! Da skulle du vært god til å ri og kunne tilført hesten noe. Men da heter det jo heller ikke forrytter? En forrytter betaler for seg, enkelt og greit. Hva betalingen består av er opp til partene å bli enige om..

Man må betale for å leie en hest, på lik linje som du måtte betalt om du ville leid andre ting. Å eie en hest er IKKE gratis...det er faktisk utrolig kostbart!

Synes igrunnen innlegget ditt var litt provoserende...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  11:32:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bare liten kommentar: det at det koster å ha hest er et ganske dårlig argument.. Det koster å ha hund og kanin og andre kjæledyr også, men man krever vel ikke betaling av folk som mater og går tur med hunden for en for det?
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  11:49:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig der MissEva...at det er dyrt er et ekstremt dårlig argument...skal du ha hest bør du også ha råd til å ha den uten å måtte ha forrytter...

om du trenger hjelp med hesten fordi du ikke har tid synes jeg absolutt ikke en skal ta betalt...

jeg har aldri betalt for å få ri noen av de hestene jeg har ridd oppigjennom tidene, og har ikke tenkt å begynne heller...tok heller ikke betalt da jeg hadde hest selv, fordi hun som stelte og red den 3 dager i uka hjalp meg så mye, det var betaling nok...

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  11:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville i vertfall ikke tatt betaling for at ei jente skulle ri hesten på tur 2 dager i uka...det blir for dumt at noen må betale for sånt noe... Gå til toppen av siden

Girlygirl=)

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  14:03:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med dere.
Det er en annonse her på hestemarked om at en jente vil ha fôrrytter for ponnien sin, EN gang i uka til turridning, for 700kr i måneden..den er litt vel drøy..syns det er litt lureri jeg da..hun starter sprang selv på den, og da syns jeg at turridning og hjelp en gang i uka for henne burde vært gratis!!
tilgang til ridehus er det jo på stedet, men hun skriver hovedsakelig at hun vil ha en som rir tur..
eller hva syns dere? 700kr for en ridetur en gang i uka?

---<>*Henriette*<>---
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  14:11:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ridetur en gang i uka kan en flink person få gratis av meg.. Syntes ikke det er riktig å ta betalt for en tjeneste. Men så klart, det finnes vel noen som bare ser etter en turhest og som er villig til å betale for det, men ærlig talt syntes jeg det blir litt lureri jeg også.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  15:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne diskusjonen har vi vel hatt noen ganger før, og det er vel ingen som blir enige.. Skjønner ikke hva som er "lureri" jeg da men.. Så lenge en person liker å ri på tur og vil betale for det, er det jo opp til den! Ingen som tvinger folk til å leie seg hest! Jeg har bare hatt forryttere over 16 år, og det er ikke snakk om utnyttelse osv, men at de vil leie en hest de vil ri på tur fordi de synes det er gøy!
Om man vil få inn litt penger til stalleia, få tid til å gjøre andre ting (som å gå på skole og jobbe), bør være opp til hver enkelt!

Hege Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  18:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
såklart vis du lar dem gjøre hva de vil på den ukentlige turen, og at man kan ri så lenge man vil, ja da tror jeg nok at enkelte kunne tenke seg å betale for det...

MEN; å betale for å få skritte på tur i en time...nei, det er det som blir for dumt...

forresten; hvis det er snakk om kun ksrittetur, så kan man ikke ta betalt etter hva slags hest man har, for det er så og si akkurat det samme om man rir en fjording eller en fullblodshest....

Redigert av - Mona_Wendy den 27/12/2004 18:12:19 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/12/2004 :  18:27:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
La meg utdype litt mer hva jeg mente med forrytter:
En forrytter er en som leier hesten av eieren en eller flere ganger i uka, og bruker hesten som sin egen. Altså, ingen begrensninger, men selvfølgelig i forhold til hva hesten kan brukes til. Altså, man leier en hest, og må selvfølgelig betale for seg på en eller annen måte overfor eier. Derfor argumentet med at hest er dyrt! Synes du det er riktig at den som eier hesten skal betale for din hobby? Du rir vel frivillig?

Er enig i at har man ikke råd til å betale for hesten uten å ha forrytter, bør man ikke ha hest.

En hestepasser er en som steller, måker, rir på tur når du ikke har tid osv... Da er det ikke rimelig å ta betaling, fordi personen gjør deg en tjeneste.

Hvordan eier/forrytter ordner opp seg i mellom får være opp til dem, men jeg synes i utgangspunktet at en forrytter skal regne med å betale for seg...

Og ja, denne debatten har vel vært oppe endel ganger her...litt lei jah... Det blir hesteeiere mot forryttere og omvendt, føler jeg. Og når jeg da sitter som eier, blir jeg litt provosert når jenter på 13 år (sorry, ikke ment slemt) mener de skal ha betalt for å ri hesten min. Så god tror ikke jeg en 13 åring er at jeg er villig til å betale hu for å ri hesten min.... men det er nå min mening.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Girlygirl=)

» VIP

Skrevet - 27/12/2004 :  18:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel jeg er 13, ja..og så? vi får vel ha meninger vi også? selvom vi er noen år yngre betyr det ikke at vi ikke vet noe om penger! det var bare et spørsmål om hva dere syntes om betaling, ikke om hva JEG skal! hva er da grunnen til å bli provosert???
og jeg sier ikke noe som helst om at jeg vil ha betaling!!
og ja..jeg tror jeg vet veldig godt at å ha hest er dyrt, defor har jeg ikke egen. og ferdigheter er ikke det samma som alder! hva om jeg hadde ridd siden jeg kunne gå(jeg har ikke det, men ta det som et eksempel)? da hadde jeg klart kunnet mer om ridning og slikt enn en 19 åring som har ridd i for eks. 6 år! så jeg syns ikke du skal snakke om alder her..!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.