hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ditt verste fall?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ditt verste fall?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2005 :  22:44:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
mitt verste fall var vel da jeg skulle ri en liten shettlandsponni.. hune dreiv åtullaå bukke å steila med de som redhenne, så jeg skulle prøve å få henne til.. det endte med at ponnien steilet rundt og jeg havnet med foten under henne.. men det gikk heldigvis bra da...men det er det som sitter mest i meg.. skummelt:(
men fikk lov il å trene ponnien ei stund og hun ble den drømmeponnien(lærte henne horsemanship).. kunne ri henne uten noe, å kunne stort sett gjøre det meste med henne.. skikkli søt ponni=)hun var bare forvira.. men det var en ganske skummel opplevelse.. kan ikke tenke meg å oppleve det igejn....

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  22:11:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har vært utrolig heldig med mine fall; det verste som har skjedd til nå er at pusten har blitt stått ut av meg. *bank i bordet*

Jeg ramlet av i dag, eller både jeg og hesten ramlet så det ble ikke så langt ned til bakken. Langet selvsagt oppi noen brennesler, men ellers helt uten skrammer..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  13:07:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hmm...
mitt værste fall må vær når æ va nybeggyner, å hesten begynt å galopper, æ datt av ,å hesten sparka mæ i leppa *åuu*

Jaja.. har no falt av en del, men d har gått bra !! Ingen brudd enda=)

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  16:22:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Det verste fallet mitt var vel da jeg skulle hoppe stuss for første gang med en x varmblodstraver.Det var da vi fant ut han har en enorm sprang kapasitet. Han hoppe de to første hindrene i et, det var jo ike jeg forberedt på, så jeg tok salto over hesten og landa med hendene rundt halsen hans mens jeg løp bakover:P. Heldigvis tok han det ganske med ro, og siden hindrene ikke var høyere enn 40som klarte jeg løpe over det siste.

Men det var et sånt fall at jeg kunne ikke gjøre noe annet en å le, jeg fortod jo ikke hva som hadde skjedd før hesten hadde stoppa igjen og eieren kom bort med tårer i øynene for å spør om det gikk bra:P
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2005 :  13:01:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Huff.. Har bare hatt et stygt fall, var på et stevne med hoppa mi for noen år siden! Fikk et uventet bråstopp, og gikk på trynet over nakken på hesten, landa med ryggen i noen hinderbommer.. Ble litt forslått i ryggen, men hadde en del vondt i ryggen etter det..

I går holdt jeg nesten på å bli utsatt for noe som kunne blitt stygt! Var ute å red på den nye hesten min, holder på med innridning, så han er ikke helt trygg enda. Det vet jeg jo så godt! Alikevel fant jeg ut at vi skulle ha en kort tur på en smal skogsvei, tenkte det var mer interessant og givende for hesten enn å bare bli ridd på grusveier hele tiden. Joda.. Tydeligvis.. Men så kom vi til en liten myr, regnet med at dette skulle gå problem fritt, vi skulle bare ri 100 m til etter den lille myra! Men, idet vi kom bort til myra, merket jeg at han sakket litt ned, gjekk sørget for mer fremdrift; men da skjedde det: Han fikk panikk og hoppet i rundt, rygget i et tre, og ble helt forskrekket og stresset.. Jeg gikk av og roet han litt ned.. Vendte han i rundt, og satte meg på igjen, han stressa veldig, men jeg bestemte meg for å ri en litt annen vei, slik at han skjønnte at han ikke skulle få gå hjem hvis han nektet å gå et sted, vi red et stykke videre, og ettersom han ikke snudde videre, snudde jeg han før han fikk tenkt så mye på tanken en gang til. Han stressa fortsatt, tydeligvis etter den lille episoden ved myra. Bestemte meg for å stoppe han engang til, ga han en "time out", hvor han skulle få roe seg litt. Men nei, det gjor tydeligvis bare vondt verre! Han steila opp på to, loddrett opp med meg på! En, to, tre ganger steila han! Jeg klarte heldigvis å klamre meg fast, aner ikke hvordan! Men jeg klarte på et eller annet vis å gjøre en brå bevegelse med høyre ankel, og da ble det jammen meg vondt i foten min ja! Nå vi kom ut på veien igjen, tok han alt helt piano.. Når jeg kom hjem merka jeg ikke særlig, men når jeg våkna opp i dag, var ankelen hoven og kjempevond! Den verker og verker! Så nå er det rett til legevakten :(
Setter pekefingeren mot meg selv, det var min feil at dette skjedde! SÅ heretter må jeg ta litt mer hensyn til at han rett og slett ikke tåler så mye før han blir veldig stresser.. Kommer til å begynne å jobbe med å lære han å bøye nakken, en tomms stopp, slik at han f.eks ikke vil ha mulighet til å steile på den måten igjen, dersom han skulle forsøke seg på det igjen..
Men jeg skal nok komme meg raskt oppi salen igjen! Det skjedde jo igår!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 06/08/2005 :  14:39:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke hatt så mange vonde fall egentlig. De gangene det har sett værst ut har det egentlig godt ganske bra.

Men det som må være det verste fallet var i danmark i påsken. Jeg var egentlig syk, men hadde veldig lyst til å ut å ri, for rett i nærheten så var det noen som drev med turridning på islandshester, hvor de galopperte på stranda og sånn, så det måtte jeg jo bare være med på. Siden jeg var syk var jeg også svært forkjøla og vær gang jeg pusta litt hardt inn for at ikke det skulle renne fra nesa, skvatt hesten. Så skulle vi galoppere etterhvert og så klarte jo selvfølgelig jeg og min nese å lage lyder som skremte hesten, så den begynte å løpe forbi de andre hestene og siden jeg var syk hadde jeg ikke så mye "styrke" til å stoppe hesten heller, så det endte med at jeg falt av i noen gresstuster. Høres ikke noe ille ut, men jeg hadde blåmerker over hele beina så det er faktisk det fallet som har vært værst. Men nå har jeg lært det at jeg ikke må ri når jeg er syk!
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  18:50:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Mitt verste fall?..

Jeg har falt av utrolig mye,men har alltid kommet bra fra det! Har alltid brukt hjelm,og hadd "fall-timer" :p

Men før jul i år,datt jeg av hesten min,og jeg brakk halebeinet og fikk skrubbsår over store deler av meg :p

Hesten min,som forøvrig er solgt nå=,[(ikke pga. fallet.),var utrolig på å kaste av folk! Kasta av alle!
Men,uansett:

Jeg og bestevenninna mi skulle ut på en koselig tur i skogen før jul. Hesten min var litt dum å ri på tur,skvatt og løp ut.
Vi hadde en kjempetur,og skulle "bare" utforske en sti..
Vi skrittet innover en litt smal sti,med veldig tettbevokst skog,da hesten min plutselig hiver seg inn i skogen,og jeg må hive meg bakover for å ikke bli slått ned av alle greinene,som för forbi oss i vill fart. Knær ble skumpa bort utallige trær(au!),før vi endelig kommer ut igjen(etter 10 minutter),og jeg skal sette meg opp. Da steiler hesten min,bukker etterpå,og sender meg stadig lenger og lenger ned.. Jeg faller av ved bakbeina hennes,men henger fast i den ene stigbøylen. Etter noen meter løsner jeg,og hesten løper hjem(langt hjem!),mens jeg blir liggende med knekt halebein og vondt "over alt".

Den koselige turen vår endte med to stykker på en veldig snill fjording,noe som i og for seg var koselig det og! =)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2005 :  19:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri skada meg alvorlig, men i vinter/vår falt jeg av og slo venstre hofta tre ganger på ei uke (to ganger på hest, og en gang ved snørekjøring etter scooter). Kjente ikke noe særlig etter de to første fallene, og heller ikke med en gang etter det tredje, satte meg opp på hesten og rei videre, og kjente først hvor vondt jeg hadde når jeg gikk av hesten. Gikk og halta på en fot som gjorde så vondt at jeg nesten ikke kunne legge vekt på den i et par dager, så gikk det over av seg selv.

Det morsomste fallet jeg har hatt var vel i fjor høst, vi var på tur på skolen, og red på en sti i skogen. Det var skikkelig vått og gjørmete på stien. Langs stien sto det masse små bjørketrær, disse sto ganske tett inntil stien. Jeg fikk et tre mellom meg og hesten, mens hesten fortsatte .og gå, fikk jeg flere og flere trær mellom beina mine og hesten, og til slutt endte det med at trærne ikke spratt fort nok vekk igjen, og jeg ble hengende igjen mens hesten gikk videre. Jeg lande på alle fire i gjørma...:p
Gå til toppen av siden

Kjazza

Skrevet - 08/08/2005 :  01:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er så heldig at jeg aldri har ramlet av! Men har bare ridd i et år da, så det kommer vel. Bank i bordet
Har holdt på å ramle av noen ganger, enten når hesten har snublet eller falt ned på knærne. Gruer meg skikkelig til min første gang, men håper det går bra.
Gå til toppen av siden

***Impressive Big Bang***

» VIP

Skrevet - 13/08/2005 :  00:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Tengte jeg skulle skrive om en gang tidlig i vår jeg var ute på tur med hesten min. Jeg ridde barbak, og vi skrittet helt rolig over en falt åker. Plutselig snubler Biggen så og si på flatmarka, og jeg detter framover med hodet først.. Glad jeg alltid rir med hjelm for å si det sånn! Neste dag var halle fjeset mitt dobbelt så stort som den andre halvdelen, og det var så vidt jeg så noe på det ene øyet, for ansiktet var så hovent Og et par uker etter det var ansiktet mitt ganske fargerikt hehe.. så det jeg vill fram til her er at det er ganske domt å ri uten hjem, for det kan faktisk skje alvorlige ting når du mist venter det...
Hilsen fra Marte og Biggen
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  16:24:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
hei=)
Jeg har detti av en hel del ganger opp igjennom tiden.. men har aldri gjort noe spess annet enn å briste halebeinet*(ikke deilig), helt til forige sommer da.. Da var jeg på sprang kurs med gamle hesten min, lady.. Vi hoppet 110 ell 1m bane (husker ikke helt) og midt i banen mistet jeg stigbøylene mine og hoppet fordet, datt da av ETTER hinderet da vi svingte over til neste hinder og landet på knerne.. jeg knuste da kneskålen min i tre deler så det var ikke helt godt.. men det gjorde ikke så sinnsykt vondt med engang da jeg hadde chaps som sikkert holdt det sammen litt.. fullførte sprang banen og rei hjem før jeg reiste til lege vakta.. der var det da en danske som sa at jeg bare hadde slått kneet litt så det blei bra.. hehe.. så jeg prøvde meg da på sprangtimen neste dag oxo:P dum som jeg er da så syns jeg ikke at jeg kunne droppe den da jeg allerede hadde betalt.. hehe.. men klarte ikke fullføre den.. etter helga reiste vi til porsgrunn og tok ms (det det heter? rønken i sånn trommel..hehe..) og fikk da vite at det ikke var langt i fra at jeg måtte opperer inn ny kneskål... kneskader er no dritt, blir aldri bra igjen.. tar kjempe lang tid.. plager meg enda, ett år senere

mvh ronja&connie
Gå til toppen av siden

Hedda&Junita

» VIP

Skrevet - 13/08/2005 :  18:21:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke hatt så mange fæle fall egentlig,men kan jo fortelle om den første gangen jeg falt av :P Skulle ri på en fullblods som heter Sid's song på rideleir..vi galopperte på storvolte på ridebanen,og på den åpne delen av volta lå det en haug med bommer,tønner osv som jeg måtte ri utenom..vi ble ikke helt enige om vi skulle gå innenfor eller utenfor,så jeg svingte han innenfor mens han gikk utenfor..Det endte med at jeg kom i ubalanse,og falt inn i gjerdet :P Fikk slått ut pusten,og fikk ganske vondt i ryggen en stund etterpå..

En annen gang red jeg på en shetlandsponni som heter Montus(hadde han på helfôr),og plutselig 'stakk' han ut i galopp(tok noen galoppsteg bare :P) Jeg falt framover,og forstuet lillefingeren min :P Hadde noen flere fall fra han også,men da slo jeg meg ikke..

Hesten min har jeg falt av bare 1 gang,og det var da jeg skulle galoppere barbak på jordet :P(har gjort det 1000vis av ganger før,og det har gått helt fint :P) Kom i ubalanse,og Junita stoppet ikke med en gang..derfor falt jeg over hodet på henne ;p Slo meg ikke der heller..
Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  18:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jippi, et tema jeg liker godt! I løpet av mine 4 år som aktiv rytter har jeg vel hatt en del fall. Utrolig nok så ridde jeg først 2 år på rideskole uten et eneste fall, så det var jeg ikke helt fornøyd med.

Et komisk fall var da jeg red på jordet med en araber, og den plutselig begynte å bukke. Jeg mistet kontrollen og den galopperte vilt rundt. Den slang seg opp på den asfalterte veien med et bukk inkludert hvor jeg fløy av og landet på ROMPA, noe jeg selv ikke helt kan fatte hvordan har gått til. Bevisene er hullene i ridebuksa etter asfalten, og jeg har fått utrolig mange spørmsål hvordan de kan ha havnet der. For om det er mange som lander på akkuratt stedet vil jeg banne på at det neppe er.

Fallet med mest alvorlig utfall, i følge meg, var forrige uke da jeg rett og slett ble kastet av hesten som følge av ren idioti og utenksomhet fra min side. Jeg satt nemlig på ponnien mens hun forsynte seg av gresset med frie tøyler. Dette var etter en mounted games trening og vi holdt på å rydde opp. Derfor var jeg så smart at jeg kastet en isboks inn i trætne, noe ponnien skvatt av, og galopperte dermed av sted i full fart. Jeg landet utrolig hardt på ryggen, pusten ble mildt sagt slått ut av meg (utrolig ekkel følese når man knapt nok klarer å få inn og ut luft fordi jeg anspente meg til de grader pga. av smertene i hele ryggen.)
Jepp, det gjorde vondt å ri, men ri ble jeg nødt til helga etter på konkurransen som jeg aldri livet skulle gå glipp av. På banen var tankene et helt annet sted enn på ryggen, så det gikk. Her jeg sitter i dag har jeg fortsatt vondt, når jeg sitter, ligger og ikke minst rir! (Liker forresten ikke leger, men alvorlig er det neppe).

2 uker før der igjen ble jeg løpt ned av ponnien under et mislykket påhoppforsøk. Snublet og kom innunder hestebena, ble trampet kraftig på begge bena mine men det så nok verre ut for tilskuerne enn det egentlig var. Også dette var før en konkurransehelg, så jeg latet som om smertene ikke var der lsik at ingen skulle tro jeg hadde det for vondt til å ri.
Armen min ble like før tråkket på under et fall, og her ble det stort sår med betennesle (har et kult arr der nå).

Klem fra Vibeke
Heldigvis har jeg aldri vært utsatt for noe virkelig alvorlige skader. På min første rideleir (som også var de første gangene rompa mi satt i salen) endte uka med forstuet arm.

*VIBO* Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2005 :  18:32:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, vibeke, jeg lander så og si alltid på rompa. Sikkert derfor jeg aldri har fått noe seriøse skader, rompa tar av for fallet :D
Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 13/08/2005 :  22:00:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min historie er rimelig lik "Roxira" sin,ganske rart egentlig...

Da jeg jobbet på et ridesenter for noen år tilbake, skulle jeg og en kollega kjøre to travere på skritte-tur i skogen. Hesten min hadde en raskere gange enn den andre, så jeg lå hele tiden litt foran. Da vi kjørte i sandtaket, ble det litt vel humpete - iallefall for kollegaen min. Hun klarte å hoppe ut av setet( vi kjørte sulkyèr) og landet på den plastikken som hindrer sand ol til å sprute på oss. Festene til plastikken røyk, og hun datt ned på bakken. hesten hennes fikk panikk, og satt i full galopp fremover, som sagt forbi hesten min. Hesten min ble totalt stresset, og stod å trippet. Jeg tenkte da -"Skal jeg prøve å roe hesten ved å sitte her i sulkyen? - Eller hoppe av og gå frem til henne og prøve å roe henne der"? Fryktet at hesten ville fly ut idèt jeg gikk ut, så jeg ble sittende i sulkyen. Men det hjalp ikke så mye, og værre ble det...

I enden av veien kom den andre hesten,ut av skogen i full galopp med bare deler av seletøyet. Vogna ble revet av i skogen!
Hesten satte kursen mot oss, og hesten min fikk helt panikk og snudde tvert og løpte i full fart etter den andre hesten.( Forståelig, siden hester er flokkdyr) Jeg er en person som holder hodet kaldt i nesten enhver situasjon, og prøvde å roe hesten ved å snakke rooolig, og lirke pent i tømmene. Men - helt til det gikk opp for meg, at det var umulig å få stoppet hesten.. Jeg skrek høyt "NEEEEEEEI" , og idet svartnet det nesten for meg, og så likkista mi ligge i enden av veien...

Flaks i uflaks løp den første hesten til høyre,en brå sving og min fulgte etter. I den brå svingen ble jeg kastet ut av sulkyèn i full fart!!!
For bare noen meter lenger vekk, var det en dyp kløft. Den kom selvfølgelig overraskende på hestene, så de fikk hoppet klumsete over. Men med en sulky hengenes bak, og rett i et tre, gikk det jo dritt. Sulkyèn ble revet i tusen biter, og mesteparten av seletøyet ble hengenes igjen i treet.

Da jeg fikk reist meg opp, så jeg bare hesten min løp bortover.
Jeg var øm i kroppen, men følte meg rimelig bra i formen. Siden vi ikke hadde med oss mobil, måtte kollegaen min gå opp på ridesenteret for å hente hjelp, mens jeg prøvde å finne hesten min.

Tror jeg gikk en halvtime før de kom, så fikk gått en del kilometer.
Vi fant hesten min, den var fin i formen, men hadde skadet høven ol. Husker ikke helt. den andre hesten fant vi inne i en skog, fin i formen.

Senere, på slutten av arbeidsdagen, da jeg hldt på å feie gulvet, fikk jeg brått sinnsyke smerter i høyre skulder & arm. Klarte ikke feie engang. Ble bare værre & værre utover dagen, så jeg endte opp med å være sykmeldt i 2 uker.
Var så på jobb i en uke, da sprakk rykken min *AU*
Satt meg ned på en stol, og da jeg skulle reise meg opp, knaste det i korsryggen. Klarte ikke reise meg opp, aldri hatt så vondt i hele mitt liv.
Så da endte det med sykmelding på to uker - igjen...

Og etter denne ulykken, sliter jeg med smerter i ryggen og nakken. bekkenet mitt forflyttet også på seg, så det blir vel bekkenløsning på med under graviditeten *huff*
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.