hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Alt det kjedelige med å ha hest"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 "Alt det kjedelige med å ha hest"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  19:30:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er det bare jeg som blir oppgitt når jeg hører denne setningen?
Har en del "bekjente" som gjerne kommer med dette i tide og utide. For det er jo så kjedelig, alt dette kjedelige med å ha hest. Dette "kjedelige" er gjerne klasifisert som møkking, fôring og i de verste tilfellene - pussing.

Ærlig talt, har man hest har man hest. Har man et barn har man et barn (for å dra en ligning). Man lar ikke være å stelle det fordi man ikke gidder og synes det er kjedelig.

Jeg innrømmer at møkking ikke er direkte artig, men det er en fin metode for å følge med i hestens helse. Fôrblandingen vil jeg gjøre selv. På den måten har jeg kontroll over at hesten får det den skal ha - når den skal ha det. Og puss? Essensielt.

Men mange ser ut til å synes at det er helt greit å få den lille jenten som uansett ikke har egen hest, eller stallpersonalet til å gjøre dette. Èn ting er når noe av dette er inkludert i stalleien, da er det jo greit nok - men det jeg mener er når folk begynner å mase på andre om at de skal gjøre dette for dem.. :-s

Synspunkter? Er det så kjedelig?

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  20:56:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ingenting er mer kjedelig enn du selv gjør det til. Om det er kjedelig å møkke, arranger møkkekonkurranse, hvem klarer å møkke fortest og best? Er også enig med deg Formosissima, det er en fin måte å sjekke om noe kanskje er galt, å ordne fôr er jo ingenting, det går jo på null komma niks (minus når man er lav å på henge langt over, evt. krype oppi fôrkassene for å få tak i fôret :\), og pussing er jo bare kos, og også en finfin måte å vite at hesten har det som den skal. Det har jo noe med å knytte bånd til hesten også, og lære den å kjenne, og at den lærer deg å kjenne. Syntes det for det meste bare er kos jeg :) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  20:59:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke det er kjedelig. Møkking, for, skifte dekken og sånt går helt av seg selv, tenker ikke over det en gang, det er bare noe som må gjøres. Blir liksom akkurat som å spise og sove; det er ikke så kjekt akkurat, men man gjør det helt naturlig og tenker ikke over det, hehe.

Når det gjelder hestehold er det ikke snakk om å ikke møkke ut en dag fordi man ikke gidder, sånt skal gjøres. Det syntes jeg er bare bra, da lærer man rutine og ansvar. Det med å kunne ta ansvar er det viktigste man lærer av hesten.

Ellers er det ikke noe galt i å hjelpe hverandre, heller. Har venninnen min dårlig tid møkker jeg gladelig ut for henne en dag, så gjør hun gjerne meg en tjeneste en annen gang. Slepper ut andre sine hester hele tiden fordi jeg gjerne vil at hesten min skal ha noen å leke med ute, så slepper andre folk ut hesten min for meg andre dager.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  21:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det er mange som blir skuffet når de kjøper seg hest og finner ut at mesteparten av tiden bruker man på , ja akkurat ,møkking, foring og stell
Nå er jeg i den situasjonen at hesten min står i helpensjon pga av at jeg studerer, men det hender faktisk at jeg tar greipa og møkker( senest i dag) fordi jeg synes det er litt trivelig, og det hører med til det å ha hest.
For ca ti år siden jobbet jeg på sprangstall/ stutteri og da kunne det hende at jeg innimellom hadde femten- tyve bokser å møkke morgen, lunch og ettermiddag. Hendte det ble litt kjedelig men da tok jeg tida på meg selv, så var det bare om å gjøre å slå sin egen rec uten å slurve

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  21:46:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har eine hesten min heime i garasjen så da må eg jo gjøre alt sjølv. Synest overhode ikkje det er kjedelig. Synest heller det er god avkobling å gå ut i stallen om kveldane når ungane er lagt. Så kan eg stå der og møkke og fore og pusse på hesten. Det gjør godt å komme seg ut litt i frisk luft og gjøre noko.

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  00:48:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Er enig med de andre her. Synes ikke det er kjedelig å møkke :) Synes det er litt koselig og det er jo en del av det å holde på med hest liksom

Når det kommer til strigling så koser jeg meg bare når jeg strigler :) Synes det er en utrolig kos måte å tilbringe tid med hesten.

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  09:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det er en sur jævel av en hest man skal strigle er det ikke no koselig. Da pleier det å gå fort unna med børstinga :P

Men bortsett fra det synes jeg stallarbeid er koselig. Spesielt hvis det er flere folk i stallen :D
Og å pusle rundt hester som er snille og greie er jo bare kjempehyggelig :)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  23:14:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Stallarbeid er ikke verst det. Jeg "kjenner" også folk der tilsynelatende alt, utenom selve ridningen, er et ork. De ser på meg som om jeg er halvgal da jeg faktisk syns det er helt greit, til og med litt morro, å pusse utstyr og møkke ut. Jeg kan finne på og møkke ut hele stallen.

Ingenting er så kjekt som å ha en ren (så langt det lar seg gjøre) og ryddig stall og hest.

Det jeg syns er den seigeste jobben er møkkplukking i luftegården. Dette tror jeg kommer av at jeg aldri har hatt treng for å gjøre før de siste årene. Før hadde nemlig hesten(e) stort, stort tumleområde året rundt.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2004 :  00:30:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
heyhey!:P
jeg synes ofte det er ridningen som er et ork:P tidskrevende;) men når jeg begynner er det selvfølgelig gøy:D:D elsker å ha hest fordeom selom det er stress avogtil!!:P *loOzepå*

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

hesterytteren

Skrevet - 25/12/2004 :  15:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
er vell enig i at det er like kjedli som man gjør det til ;)

men der forhesten min står, er det 13 spilt.. og hvis jeg er så dum da, at jeg sier at jeg kommer dagen etterpå, er det ALDRI flidd inni der når jeg kommer! og det er ca 1 trillbår *sånne vanlige på en måte* til hver hest, med MØKK! og da har jeg spurt meg selv noen ganger om hvorfor jeg gjør det.. jeg får jo ikke noe igjen for det uansett.. og ridelæreren min sier at "du flir væll før du rir Maria?!!" å da er det ikke nokk å fli til den hesten jeg har på for.. nej da, da skal ALLE 13 hestene flies til..! det er vell også grunnen til at JEG syns fli'ing er kjedlig.. men det rare er at det ikke er kjedlig til den hesten jeg har på for i det heletatt..! :P
Gå til toppen av siden

annelena

Skrevet - 28/12/2004 :  16:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med dere som sier at møkking og annet stell er gøy! Det er jo det som kreves med å ha hest, enkelt og greit! Man føler jo at man gir hesten noe fint igjen for alle de flotte rideturene, der den har slitt seg opp bakker og fjell for deg. Er ikke det riktig da?Jo, det er vl ingen som vil påstå at det er lite jobb med å ha hest?!Det går i allefall to, om ikke mere timer med til stell pr. dag, i TILLEGG til trening og mosjonering. Men et skulle vel ellers bare mangle?!Flott at du tar opp dette, Formosissima, for det er jo ett velldig aktuelt tema i dagens hesteverden. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/12/2004 :  01:52:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Alt det kjedelige med å ha hest??
Hmm... det vil jeg ikke si er noe som har med hesten å gjøre. Møkking og stell er bare en del av det å ha hest, akkurat på samme måte som at man må vaske huset i blant :) Noen dager er bare ALT er ork...
Det kjedelige med å ha hest, synes jeg er å ikke kunne bli med på hyttetur f.eks. fordi ingen kan passe hesten, eller å ikke kunne dra på ferie langt avgårde (for å komme raskt hjem hvis noe skjer)... eller å måtte dra hjem fra fest isteden for å sove over, fordi noen må fore og slippe ut hesten. I de situasjonene er det jo godt å ha foreldre og søsken som er veldig snille og stiller opp :)

MEN - Det er jo verdt det! Ville ikke byttet ut hestene og stallen min mot alt i verden :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  01:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg har hestene mine hjemme og gjør alt arbeidet med dem selv, bortsett fra å ri.
Jeg rir ikke lengre pga dårlig helse, men gjør alt i stallen samt bakketrening og kjøring.
Og alt dette koser jeg meg med!
Men mange synes jeg er rimelig teit som har hest når jeg ikke kan ri lengre...

Mine 2 hestepassere bruker det meste av tiden her på hestene siden jeg ordner i stallen selv.
Det synes jeg er ok, hestene setter pris på ekstra oppmerksomhet.

Det er en del hesteeiere som ikke liker stallarbeidet, personlig synes jeg de går glipp av noe.
Man får god kontakt med hestene ved å at det daglige stellet selv.
Mine hester og arbeidet med dem er terapi, tror ikke jeg kunne levd uten dem!

Anette Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2004 :  15:29:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!

Må føye meg inn i den rekka som synes stallarbeid er gøy! =)
Jobbet i to år på en gård før jeg fikk hest. Det var for å "lære" at hest ikke er bare ridning og kos. Dette er jeg kjempetakknemlig for i dag, og de var de jeg jobbet hos som solgte meg hesten =)
Må vel ha gjort det bra nok da???
Har gjerne hesten inne når jeg møkker, og utstyret pusser jeg så fort det er møkkete.. Koselig det å sitte inne i stallen meg hesten ved siden av seg og pusse utstyr mens radioen står på og vinden uler ute. Det værste er kanskje å ri når det blåser og høljer ned på samme tid. Men det hører med det også.
Pussing er en av de beste tingene på jord. Hva er vel bedre enn å gjøre bestevennen din til en vakker sjønnhet??? hehe

Hest er arbeid, arbeid er gøy, ikkeno arbeid ingen glede.. =p
mvh stallfrøkna..

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  21:57:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Har også hørt det.
Jeg og moren min driver en liten rideskole med 4 hester hjemme på gården,og jeg bruker gladelig hele dagen i stallen.
Møkking er kanskje ikke det morsomste i verden,som sagt her før,men det er en bra måte å sjekke om föret passer hesten, at den drikker nok osv. Dessuten syns jeg det er fint å møkke,føler at jeg får gjort noe i gjengjeld som hestene setter pris på.

Og det er trivelig å sette inn hestene i nymøkkede bokser. Föring gjør jeg hver dag,selv,for å se at de får i seg hva de trenger. Og,ærllig talt,finnes det noe bedre enn en nypusset og fornøyd hest i en ren boks som gomler i seg høy? Neppe..

At folk syns pussing er drittjobb er det verste jeg har hørt. Jeg børster samtlige hester hver dag,og bruker ofte god tid på det. Syns det er viktig å sjekke at de har det bra,visitering også.
Dessuten skaper det bånd mellom hest og menneske.

Noen ting er mer morsomme enn andre,også i stallen,men jeg,og andre jeg kjenner,stortrives med arbeidet i stallen,og bruker hvert ledige minutt der,sammen med hestene..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 07/01/2005 :  09:26:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hei.
Helt enig med mottargumentene her. Det er ikke kjedelig og skal ikke være kjedelig å tilbringe tid med hesten, så du får møkket, pusset, blandet fôr,skifte dekken etc.

ca.3/4 av tiden du er hos hesten bør gå/skal gå med til å møkke, stelle, etc.Det som blir sett på som det kjedelige.. ca.1/4 av tiden er det du bruker på å mosjonere, det som mange ser på det morsomste.
Hos oss har vi folk som jobber dag inn og dag ut,de er kjempe flinke, men de gjør ikke vår jobb. De møkker hestene til de som driver stedet, noe som er forståelig, da de rir mange hester pr. dag pluss mange timer, de har rett og slett ikke tid, også saler de på et par hester noen ganger og møkker for treningshestene. De fôrer morgen, lunsj og kveld, og de fleste oppstallører blander fôr og sette frem i bøtter. Høyet blir ikke lagt frem, men det står klart og tydelig på et enormt antall lister hva alle hester skal ha, så det er ingen sjangs å missforstå hva hestene skal ha.

De som syns det er kjedelig med møkking, pussing, skifte dekken, fôring og får andre til å gjøre dette bør vurdere å skaffe seg en annen hobby!!!

Lykke til videre

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.