hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Alt det kjedelige med å ha hest"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 "Alt det kjedelige med å ha hest"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 07/01/2005 :  11:46:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
...Jeg skrur opp radioen i stallen og fryder meg over litt "tid for meg selv", både når jeg møkker, pusser hest, pusser utstyr eller bare pussler rundt. For meg er hest rekreasjon i en ellers så stressa hverdag - og da ikke bare ridingen, men alt som følger med. Er det et ORK å stelle det dyret man har, bør man finne seg en annen hobby - som ikke krever omsorg, for det er jo det det er ( om ikke kunne jo dyrene bare ha stått i møkka si og gått med stivt og møkkete seletøy!!!) Gå til toppen av siden

sadie

» VIP

Skrevet - 09/01/2005 :  08:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nettopp begynt med hester igjen etter mange års pause, og synes ALT er kjekt=) Bruker glatt halve dagen i stallen selv om jeg bare skal ri en time.. slipper inn&ut, melder meg friviliig til fôringen og står og duller med hesten i paddocken i en halvtime før jeg tar hun inn=) Gå til toppen av siden

Buskeline

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2005 :  10:00:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBuskeline  Send %s1% en ICQ meldingBuskeline  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBuskeline  Svar med kopi av melding
Alt det kjedelige med å ha hest? Tja, det er jo ikke så mange ting det da syns jeg. En av de tingene jeg virkelig syns er kjedelig det er når hesten har skadet seg, eller er blitt syk og du MÅ ha tak i dyrlegen og denne ikke tar telefonen. Det er "kjedelig" det.

Møkking, pussing av utstyr/hest, foring, ut og inn slipp osv, det er jo bare kos!
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 08/02/2005 :  19:01:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med Amillion
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Vildemor90

Skrevet - 19/08/2005 :  12:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig;)
Det er mye mer en bare ridning når du holder på med hest, og syntes man dette er Gørr kjederlig, så burde man ikke ha hest.!!
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  13:52:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg syns alt arbeidet med hest er kjempekoslig, det er myye verre ting med å eie en hest, enn alt "det kjedelige".
Da tenker jeg på alle bekymringer, sykdommer, utgifter++ Arbeidet hører med, på lik linje som riding og betaling av stalleie.
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  14:32:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
det eneste som er virkelig kjedelig, det er å måtte stable stikkende høy i 20 +++ grader midt på sommeren..ugh... Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 19/08/2005 :  16:43:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Finnes det noe kjedelig ved det å ha hest?
Jeg har begge hestene mine hjemme på gården og gjør ALT selv, fra møkking,pussing,foring, sette opp gjerder, pusse opp stall, pusse utstyr , treninga osv osv. Personlig liker jeg alt, ville ikke hatt det noe annerledes:)

Har man hest så har man hest, og ligger lidenskapen for hester så nært hjerterota som det gjør hos mange av oss så finnes det ikke noe kjedelig ved å ha hest!

edit for å rette på skriveleifer!

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Redigert av - LiseLorentzen den 19/08/2005 16:44:51 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  16:54:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I utgangspunktet en gammel debatt da..

Det jeg har hørt at er livets undergang ved å ha hest er når den f.eks. er halt. Greit, jeg skal ta til meg at det er kjedelig å ha en hest som alltid er halt, som du aldri får brukt. Det blir dyrt, og du får aldri ut de gledene du virkelig er ute etter ved å ha hest.

Men jeg skulle være overlykkelig takknemmelig om min situasjon faktisk var den at jeg hadde hatt en hest, om den så skulle vise seg å bli halt for en kortere periode før eller siden. Man kan ikke regne med at hesten bestandig er 100% frisk, og det er bedre med en hest enn ingen hest.. Det er iallfall slik jeg ser det. Men man ser jo alt fra den situasjonen man er. Så lenge hesten ikke er evig halt (for da er jeg også enig i at det er kjedelig), blir jeg igrunn bare svært skuffa over de som klager i tide og utide om dette luksusproblemet jeg gjerne skulle hatt på min hest, om jeg så bare hadde hatt hesten..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/08/2005 :  00:59:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
spoff: Jeg tror du har et litt feil inntrykk av hva som er problemet når man har en skadd hest. (Eventuelt diskuterer du noe helt annet enn hva som er temaet her, jeg vet ikke.) De fleste jeg kjenner som har hatt en skadd hest, innkludert meg selv, bekymrer seg ikke for at man må gjøre "alt det kjedelige" (som møkking og stell) i en periode uten at man får i å gjøre slikt som er "gøy". De fleste er nok mer bekymret for hesten sin, man tenker på at den kanskje har vondt, kanskje den må stå inne en periode (noen hester blir da frustrerte og løper rundt i boksen, noe som er ganske vondt å se på), og så er man naturligvis redd for at ting kan gå galt i prosessen (infeksjoner og andre komplikasjoner) - både med tanke på hestens velferd, og i noen tilfeller i tillegg at det er en mulighet for at en økonomisk investering kan gå i dass.

Er det en ting man ikke tenker på i en slik situasjon, så er det bagateller som møkking og stell.. Det gjør man gjerne for at en syk eller skadd hest skal ha det så bra som mulig.

Eventuelt var ditt poeng bare å påpeke at hvis man er så heldig å faktisk ha en hest, så har man bare godt av å ha litt problemer, for eksempel en alvorlig sparkskade med over en måneds treningsavbrudd, slik at man ikke har det for lett her i livet. I så fall er du kanskje litt utenfor debatten?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  01:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
eligj: Jeg tror du tolker mitt poeng helt feil. Jeg snakker forøvrig generelt.

Og jeg skulle gjerne hatt en halt hest.. Om den ikke var kronisk halt iallfall. Det er langt fra kjedeligere å ha halt hest enn å ikke ha noen hest. For ingen hest, det er kjedelig det..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 20/08/2005 01:26:25 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/08/2005 :  01:48:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
spoff: Du får forklare litt nærmere da. Slik at jeg forstår bedre hva du mener.

Og naturligvis snakker du som vanlig generelt.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  07:24:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har:
1. Sagt at det er selvfølgelig kjedelig om det er litt mer alvorlig ved det. Heldigvis er det slik det også er med oss mennesker.. Kroppen leger seg som regel selv.

Jeg har:
2. Sagt at man kan ikke vente at en hest er 100% frisk bestandig. Saken er ikke at jeg ønsker meg en syk hest, men at jeg tar det for gitt at man før eller siden vil vente at hesten skader seg, men som regel med det resultat at den blir frisk igjen.

Jeg har:
3. Et kjempeønske her i verden, og det kommer forran det meste av hva jeg ønsker. En egen hest, en hest man kan ha som sin, delta på treninger med i den grad man ønsker, sette opp treningsplaner for, utvikle seg ridemessig med, starte stevner på, ha det fulle ansvare ved, føle at man jobber i riktig retning med, opplever fremgang og resultater med. Det får man ikke i langt nær i samme grad ved å være forrytter, og det er veldig kjedelig. Da er faktisk drømmen å ha ansvaret for en egen hest, selv om man må leve med den risikoen (som antagelig også oppstår før eller siden i ulik grad) at hesten kanskje er halt en periode, eller syk/ute av trening på andre måter. Det er selvfølgelig kjedelig dersom man har hest at hesten ikke er i form til å yte maksimalt, men jeg ville faktisk heller hatt en halt hest på stallen, enn ingen hest. Iallfall så lenge den stortsett holdt seg frisk. Å ha hest er forøvrig mye mer enn å bare ri, selv om det selvfølgelig vil være min hovedgrunn til at man eventuelt anskaffer seg hest. Men jeg synes faktisk det også er hyggelig å dra i stallen, og stelle med hesten. Kanskje gjøre de tingene folk synes er "kjedelig". Men om man bestandig skulle hatt hest for å bare stelle med den som syk, så hadde jeg også vært enig i at det var kanskje kjedeligere enn å være forrytter, uten å eie ansvar overhode. De ulike situasjonene har begge sine bakdeler, men det er enkelte ting man aldri oppnår som forrytter, og det er iallfall endel av disse tingene jeg virkelig savner på det punktet jeg har kommet i min ridning. Og da synes jeg iallfall at det blir et luksusproblem for alle disse som klager over hvor kjedelig det er når man ikke får ridd på et par uker av ulike grunner.. Man har jo faktisk hest, og det tilbudet jeg per dags dato, aldri vil få. Jeg savner det sterkt.

Men selvfølgelig.. Noen skulle ønsket hesten bort og kvitt den dagen den er syk, og det er lov til å ha ulike meninger om det også.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  10:04:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
Jeg syntes alt med hester å gjøre er morsom,selv møkking og foring!
Men det må jo gjøres,og de som ikke syntes noe om møkking eller foring burde ikke ha hest!
Vel nesten så.....

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/08/2005 :  10:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
spoff: ok, da tok jeg nok helt feil angående hva du mente...

Å ha en syk hest er dessverre en del av "det kjedelige" med å ha hest. Man må akseptere at det kan skje, men det betyr ikke at man må synes det er greit allikevel.

Generelt tror jeg man skal være forsiktig med å måle og dømme andres bekymringer ut i fra egen situasjon. De som har hatt en alvorlig syk eller skadd hest, vet at det ikke føles særlig bra. Det som er verst i situasjonen er usikkerheten. En helingsprosess er aldri helt forutsigbar. Selv et tilsynelatende overflatisk sår kan plutselig blusse opp og bli betent. Hvis man står der med en hest med hull i kneet, eller et verkende sår i magen, eller en annen potensielt farlig skade, så er det ganske normalt å bekymre seg over dette. Det er naturligvis ikke nødvendig at alle andre skal være like opptatt av situasjonen, men at noen kaller det et "luksusproblem", ut i fra at de ikke er så heldige å ha hest selv, kan oppleves som provoserende.

Redigert av - eligj den 20/08/2005 11:53:57 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.