hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - betennelse i kodeledd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 betennelse i kodeledd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liza=)

» VIP

Skrevet - 12/12/2004 :  19:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
den stakkars hesten min har betennelse i 3 av kodeleddene e d någen her så vett någe om dette??? glad for svar
hilsen bekymret hesteeier

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  21:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med at hesten har blitt undersøkt av en dyrlege, så hva sier i såfall dyrelgen? Er veldig vanskelig å svare når du ikke skriver mer om situasjonen! Hvor gammel hesten er, hva/hvor mye den brukes, hvorfor den har betennelse osv osv!
Hege Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 12/12/2004 :  23:05:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten blir mye brukt så la den få fri noen uker, sett bena i grönnsåpevann minst en halvtime hver dag og bruk varmebandasjer om nettene, i tillegg til å fölge dyrlegens instrukser. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/12/2004 :  00:35:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver lite om dette og hva veterinæren har sagt..?
Men jeg ser du er veldig ung, så jeg skal ta meg tid å prøve å forklare så godt jeg kan utifra det du har skrevet.
(Vet det kan være vansklig å få med seg alt når en veterinær messer i vei..)

Betennelse i kodene er det vi kaller kode eller hovleddsbetennelse.

Kodeleddsbetennelse er "slitasje-gikt" i hestens ledd.
Dette oppstår på grunn av lengre tids overbelastning ved trening.
Disse skadene er en slitasje på brusken i leddet, nydannelser på leddets knokel og leddkapselen fortykkes slik at det blir nedsatt bevegelighet i dette leddet.

Kronisk kodeleddsbetennelse er altså en videreutvikling av akutt leddbetennelse.
At den blir kronisk oppstår etter at hesten over lengre tid har hatt leddbetennelse men rytter ikke har merket det, og derav har hesten ikke fått tilstrekkelig hvile og behandling.
Det oppstår da kroniske forandringer i leddet som reduserer bevegeligheten og hesten vil gå urent eller halte.
Kodeleddsbetennelse er typisk at har vært tilstede over lengre tid før det blir kronisk, og det er da det ser mørkt ut...

Symptomer på (kronisk) kodeleddsbetennelse:

*Hesten kan gå ureint.
*Hesten kan være direkte halt.
*Hesten kan være stiv og vansklig å bøye.
*Hesten går dårligere på ene volta/hånda enn andre.
*Hesten er usamarbeidsvillig og presterer dårligere.
*Hesten kan også ha galle/r (væskeansamlinger)i kodeleddet.Dette kjennes ut som små myke "buler" mellom pipa og gaffelbåndet i høyde med koden.

Denne diagnosen synes på røntgen, og er det ikke blitt borte etter gjentatte behandlinger, betegnes dette som værende kroniske leddskader.

Det er vansklig å helbrede disse kroniske betennelsene/skadene i leddet.
I forbindelse med kronisk kodeleddsbetennelse har også de fleste hester en akutt leddbetennelse, som kan behandles.
Ved behandling av den akutte leddbetennelsen vil man se en tydlig forbedring, men (om) den kroniske er der fortsatt og vil komme tilbake før eller senere.
Akutt kodeleddsbetennelse behandles med medisin som sprøytes inn i leddet.
Man kan også bla. bruke kosttilskudd som Cortaflex,(fås kjøpt i de fleste velutstyrte hestebutikker) men hvorvidt det hjelper avhenger fra hest til hest.

Om hesten din har fått diagnosen kronisk leddbetennelse, er fremtidsutsiktene dårlige.
Du må da belage deg på at hesten kun kan brukes i et begrenset omfang.
Hesten vil ikke klare å bli arbeidet/trent som før og risikoen for at den igjen skal gå urent eller halte er stor....

Mange hesteeiere ignorerer at hesten går litt ureint, og skylder på stivhet og muskler..
Derfor er det hester i dag med leddbetennelser som fortsatt blir ridd,(for ikke alle halter,de kan jo "bare" gå litt ureint før de blir varme..) de vil da få disse kroniske kodeledd-slitasjeskadene og hesten vil ikke prestere like bra lenger og "karrieren" er over....

Se etter fyllning/galle ved pipa og gaffelbåndet, og kontakt veterinær selv om ikke hesten er "stokk-halt", men har symptomene som beskrevet over.Det er trolig kodeleddsbetennelse pga. overbelastning/slitasje....

Om det er konstantert at hesten din har betennelser i 3 av 4 bein/koder, er jeg redd at dette er oppdaget/behandlet for sent og skadeomfanget er blitt veldig omfattende.Det vil jeg tro at vetrinæren har informert deg om, eller?
Som du sikkert selv forstår, blir det ytterligere skader om hesten ikke får behandling eller det blir oppdaget, og betennelser i 3 av 4 bein er kanskje et resultat av dette...

Rådfør deg med vetrinæren om du lurer på noe, dette er omfattende slitasjeskader som ikke vil gå bort av seg selv...

Lykke til!

(Desverre har ikke grønnsåpe-vann og bandasjer behandlings-virkning i denne sammenheng.)

Redigert av - xxxx den 13/12/2004 06:22:41 Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 13/12/2004 :  12:32:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant det er akutt leddbetennelse så har grönnsåpe og bandasjer virkning pga. blodsirkulasjon og varme som gjör at hesten ikke har det vondt.

Den medisinen som blir spröytet inn i kodeleddet er KORTISON og jeg ville heller hatt en halt hest enn å spröytet leddet med dette.

Ved akutt betennelse kan også arnika eller kortison SALVE hjelpe.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/12/2004 :  14:55:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vatican....Du er nok litt naiv om du tror grønnsåpa gjør;- så hesten ikke har vondt lenger- som du skriver.....

Leddbetennelser er nemlig en sykdomstilstand som berører leddets indre deler.
Leddbetennelse fremprovoseres etter en skade i leddkapselen rundt selve leddet.
Skaden på leddkapselen gjør da at denne blir "utett", og gjør at hvite blodlegemer trenger inn i leddhulen og bryter ned leddvæsken, som da blir tynn og for dårlig.
Det er den som "smører" leddet slik at bevegeligheten opprettholdes, og den kan ikke erstattes med grønnsåpe...!

De hvite blodlegemene inneholder stoffer som er meget skadelige og bryter ned leddbrusken igjen om ikke hesten blir behandlet med medisiner i tide.

Leddbrusken er uten nerver og er dermed følelsesløs.
Derfor kan denne så lett ødelegges om man ikke oppdager eller behandler det i tide!
For å finne ut hvilket ledd som er betent må veterinæren bedøve ned ett ledd av gangen, dette kalles blokader og slik kan man stille en eksakt diagnose og hvor det sitter.

Grønnsåpe og bandasje kan sikkert ha en positiv virkning på andre mildere forbigående overanstrengelser/overtråkk, men desverre helbreder det ikke denne diagnosen som er en innvendig skade. Og du oppsøker heller veterinær enn å tro at du vet hvor skaden sitter/er og legger på grønnsåpeomslag...

Kortison er forøvrig det sterkeste middelet som blir brukt om ikke andre medikamenter fungerer først.
(Mennesker med forkalkninger i nakke osv. får også kortisonbehandling om ikke annet hjelper.)
Det finnes mange medikamenter som de bruker i dag og som fungerer bra om det ikke er blitt kronisk.
Noen av medikamentene er også forebyggende, det var bare "i gamle dager" vi kun brukte kortison.

Ved en akutt leddbetennelse som blir behandlet ved å sprøyte inn medisin direkte i leddet, holder som regel 1 behandling.
Noen må gjenta det etter 14 dager, men de fleste slipper om dette er et "vanlig" tilfelle på en hest som ikke er gammel og har andre slitaskeskader.

Som jeg skrev er betennelser i kodeleddet en diagnose som på sikt ofte vender tilbake/forverres pga. nedsatt bevegelighet i leddet pga. knokel forandringer osv. og de blir ofte kroniske da hesten har gått slik lenge.
Grønnsåpe kan derfor ikke trekke inn og fjerne disse forandringene i selve leddet, man må nok bruke "sterkere skyts", eller godta at hesten ikke lenger tåler treningsmengden.

Thats life....

Redigert av - xxxx den 13/12/2004 15:18:20 Gå til toppen av siden

Sipsey
» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  14:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan også ta kontakt med en homeopat og få han/hun til å fjerne ÅRSAKEN til problemene. Kortison tar symptomene, men gjør ikke noe med årsaken. Homeopatmedisin går dypere inn og det er derfor mindre sjanse for å få sykdommen igjen.
~Vi må alle bidra for å få en bedre verden~ Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/12/2004 :  15:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så sant som det er sagt! Du må finne årsaken først og fremst. Dersom hesten har problemer med 3 av 4 bein, så kan det være det 4 benet som egentlig er problemet. Hesten prøver å avlaste dette, og det igjen fører til overbelastning på de andre bena.

Kortison og sprøyting kan nok hjelpe, men dersom du ikke klarer å finne ut hvorfor hesten blir overbelastet så kommer du ingen vei. Problemet kommer bare tilbake. Ofte kan årsaken sitte lenger oppe, skulder, rygg osv., men veterinær sjekker bare beina og finner ikke noe annet enn overbelastningen.

Man skal ikke tenke slik at det er bedre at hesten går halt enn at man sprøyter. Det å sprøyte i seg selv er ikke noe problem, det er dersom man gjentatte ganger sprøyter uten å vite hvorfor man hele tiden må gjenta behandlingen. Da er det noe galt med hesten, og man bør finne andre måter å trene den eller la være. Ikke bare la hesten gå og ha vondt, for så å sprøyte for å holde den gående en stund til.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  15:15:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Årsaken til leddbetennelser er ofte at hesten har blitt brukt for mye på hardt underlag, eller at hovene kan være feil beskåret/feil skodd. Homeopater har mye for seg de, men akkurat i slike tilfeller kan de nok ikke trylle vekk årsakene Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2004 :  15:48:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt korrekt Dagros.

Denne diagnosen er forholdsvis vanlig og man har mye kunnskap om den.
Årsaken er slitasje og treningsmengde hesten ikke tåler.

Redigert av - xxxx den 14/12/2004 15:54:14 Gå til toppen av siden

Live77

Skrevet - 16/12/2004 :  10:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat hatt en hest med leddbetennelse i begge frambein,og det kan være langt mer alvorlig enn man kanskje kan tro. Jeg skulle selge hesten og tok en full sjekk. Hesten var ikke utgangshalt, men ved bøying var den 3 grader i det ene og2 i det andre beinet. Konkulsjonen var å reise til Bjerke og sjekke opp mer nøyaktig med røntgen og hele pakka.Ble kortisoninnsprøtning og hanekam. Hele historien endte med bokshvile en uke(med kun leie i 10 min pr dag), så ut i bitteliten paddock i 2 uker(uten andre hester for å unngå løping/herjing), og så vanlig paddock 4.uken. Driver fortsatt med opptrening for å unngå overbelastning igjen.....rimelig kjiipt.
Så ta det på alvor....sjekk det nøye. Bedre med litt for lang hvile enn litt for lite.
Gå til toppen av siden

Liza=)

» VIP

Skrevet - 16/12/2004 :  22:08:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
først vil jeg si tusen takk for alle svar..nå ble jeg litt redd altså..kan hesten i vertse fall bli avlivet?
jeg har hatt hesten inne til rønken og bøyeprøver inne på forus hesteklinikk. hesten var veldig halt, det var ikke gått forkalkning i det (fjho) den fikk en behandling for litt over to uker siden og skal ha samme behandlingen om et par dager.. hesten er forresten 5 år.
den ble trent ganske hard i to uker (pga stevne) og hesten min er veldig ivrig og sammarbeider godt..på treningene merket jeg ingenting, derfor er jeg redd for at jeg har oppdagt det for sent.. men dyrlegene sier at hvis behandlingen virker som den skal vil hesten bli bra igjen, men kan ikke ris sprang med.. og på toppen av det hele:
* * *
mandagen (to dager etter stevnet) kom det en ny hest til stallen. de tre hestene ble sluppet ut sammen på beite. den nye hesten var sint og hadde høy rang, og da ble det komplinkasjoner, det endte med at hestene sprang ned jerdet (heldigvis var den andre marka de "brøyt" seg over på inngjerdet) da var hesten min uheldig og fikk strømmtråden rudt foten..hun slapp med to dype kuttsår et på hver side av pipen på høyre frammfot, etter en ukes tid uten at sårene begynte å gro tilkallet jeg dyrlege og fikk instrukser av han) hesten stod i boksen i to uker.
poenget:
hesten ble trent hard i to uker..rett etter stevnet ble den skadet.. og i og med disse sårene så haltet hesten naturligvis, og da var det jo på grunn av sårene.. da visste jo ikke jeg at hun i tillegg hadde betennelse i kodeleddene...forstår...
jeg ¨åper bare at hesten slipper å bli avlivet jeg...snufs..
mvh trist hesteeier
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/12/2004 :  06:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei miss carina!

Utifra det du skriver tror jeg ikke hesten må avlives, men vi snakker om redusert bruk.
Og jeg ser av hva du skriver at de faktisk behandler hesten slik jeg skrev her tidligere,(direkte innsprøyning av lindrende medisin i leddene med 14 dagers mellomrom hvis alvorlig) hvilket betyr at diagnosen jeg skrev om er den aktuelle.

Som jeg også har skrevet før, tror jeg da du må tilpasse treningsmengden etter hva hesten tåler og ikke tåler og høre på veterinæren.

*Enkelte raser er også mer utsatte enn andre pga. beinstilling/skjelett eller for dårlig/gal hovpleie som også har vært nevnt her.
*For dårlig hovpleie er når skoingen bryter beinets naturlige linjer.
For lange høver/lave drakter/gal beinstilling hvor hesten får feilbelastningpå koden/drakta/hovleddet er høyrisiko relatert til kodeledssbetennelse.
*I tilegg har dårlig underlag som ujevnt og hardt, også en negativ betydning, da leddet feil/overbelastes.
*Om hesten heller ikke er i god fysisk form, vil den bli sliten og derav dårligere til å koordinere bevegelsene og sette beina på riktig sted.
Noe som øker risikoen for overtråkk.Og det holder med kun en gang...

Det er kombinasjoner av flere ting som dette som oftest utvikler leddbetennelser.

Denne diagnosen er ikke å spøke med, og det har du sikkert forstått allerede på veterinæren som har sagt at uansett om medisinen faktisk virker, kan ikke hesten hoppes mer.

Den er veldig ung og det er noe tidlig for slike betennelser grunnet overanstrengelser i så mange ledd.Det bærer preg av for hard trening/bruk, noen hester tåler mer andre mindre.
Sån er det bare dessverre, så da må man vurdere om en sterkere/friskere hest vil være mer aktuell til ditt bruk.

Du får ta tiden til hjelp.
Den vil trenge lang hvile og du kan nok bruke den igjen, men som nevnt med begrensninger som også veterinæren har fortalt deg allerede.

Forhold deg til hva veterinærene,bøyeprøver og røntgenbildene forteller.
Å ha hest innebærer desverre mange vansklige avgjørelser som må tas.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 17/12/2004 07:27:56 Gå til toppen av siden

Liza=)

» VIP

Skrevet - 17/12/2004 :  16:16:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..
tusen takk for all hjelp..
hesten tålte tydeligvis ikke sprangridningen.. hvis medesinen virker. HVOR bra tror DU den vil bli ijen? det virket som om du har peiling innenfor dette feltet.. jeg fårstår jo at hesten ikke kan ris sprang med, men kan den ris over lett caveletteri?
takk
m.v.h hesteeier
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/12/2004 :  14:20:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen vetrinær, men har alltid hatt stor intresse innenfor dette med tanke på å bruke det til egen fordel.
Og i løpet av over 20 år erfarer man noe, både positivt og negativt.

Vi her på forumet kan kun gi råd utifra det som blir skrevet, ingen tilfeller er eksakt like og virkeligheten ser ikke vi her fra sidelinja..

Jeg synes som jeg har skrevet før, at du bør forholde deg til veterinæren som behandler hesten din.
Er det ting/ord veterinæren forteller som du ikke forstår, kan du jo bare spørre oss men de som behandler hesten vet best!

Om hesten kan ris over cavaletter, trave,galoppere,klatre osv. vil tiden vise.Nå må den først få en lang hvilepause og behandling.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 19/12/2004 :  10:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes hesten var veldig ung til å ha såpass alvorlig ben slittasje. Den har nok gått og feilbelastet over lengere tid. Ville ikke tro at den får betennelse i 3 ben av 14 dagers trening til stevne.
Har du hatt den lenge? Dette kan jo ha vært der en stund. Tenkte på hvordan den har blitt trent tidligere.
Jeg hadde en hingst jeg kjøpte som 6 åring. Han haltet ikke men da jeg hadde vært på ferie i 3 uker og han hadde hatt fri merket jeg når jeg kom tilbake at han var kort i steget. Han var holdt igang fra han ble innridd som 3 åring til denne ferien min.
Jeg kjørte avgårde og tok bilder av bena hans, og det viste seg at han var blitt så overbelastet ant under innridning at bena var ødelagt. (han kunne se at dette var en gammel skade da man har 2 punkter med bløtvev i haseleddet og disse ikke eksisterte mer...)
Så han gikk som turhest til han var 12, da måtte jeg desverre avlive han.
Heldigvis for at han fikk fri de ukene, ellers vet man ikke hvor lang tid det ville tatt før dette slo ut så vi merket det. Han har såklart hatt vondt men har blitt så vant til det..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.