hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - betennelse i kodeledd
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 betennelse i kodeledd
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liza=)

» VIP

Skrevet - 19/12/2004 :  22:03:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk,takk..
er vedig usikker på hvor lenge dette har vart, og jeg tror heller ikke at det skyldes kun de 14 dagene med trening, men jeg tror at på disse ukene slo betennelsen virkelig rot, og da hun hadde stått på boksen i så lang tid pga annen skade så kom symptomene frem...
du "..." (du hadde ikke et nick) sier at tiden vil vise om hesten kan trave galoppere, klatre gå over caveletter osv...TRAVE, GALOPPERE...??? kan det henne at den ikkke kan traves å galopperes med mere?
skal selge hesten om ikke så lenge (ikke kun pga dette, men fordi den er for liten for meg...hvor mye kan jeg regne med å få for den dersom behandlingen virker??
selføgelig så rådfrer jeg meg med en vetrinær, og jeg skjønner jo at du ikke er en, men du hadde så mye info om dette...så jeg spør i vei jeg
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/12/2004 :  22:40:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva hesten er verdt som ridehest etter at behandlinger og rekovalenstid er over er umulig å si nå.
Spør veterinæren om dette når den tid kommer.

Hvorvidt den kan trenes i bakkearbeid,galopperes osv. forteller også veterinæren deg når hesten som sagt er ferdig behadlet, det er for tidlig å si noe om nå.
Uansett vet du jo at den ikke kan hoppes mer,så du må regne med nedsatt bruksområde uansett, og det reduserer seff også prisen om den skal selges videre.

Du får nok bare ta tiden til hjelp nå å smøre deg med tålmodighet, så får du nok svar etterhvert og kan planlegge fremtiden.
Gå til toppen av siden

Liza=)

» VIP

Skrevet - 21/12/2004 :  19:21:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, skal selge hesten til en god venninde som hadde hesten før meg,
håper jo da at hesten blir bra igjen...er 10.000 for mye forlangt? altså, etter det dyrlegene sier vil hun sansynligvis bli bra igjen, men det forutsier jo at behandlingen virker da, er som sagt ikke helt inne i dette men prøver så godt eg kan den første behandlingen hun fikk var den billigste (ikke vet eg, leverte bare hesten på klinikken så sa eg at de måtte bestemma ka så va best for hesten) imorgen kommer vetrinæren å setter en litt dyrere behandlin i bena, dvs han deler en sprøyte på 3 ben og etter ca to uker skal hu ha den billigste igjen, og etter dette var det stor mulighet for at den ble så å si helt frisk igjen...kan dette stemme?
klem*
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/12/2004 :  21:00:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt tidligere er det ingen som kan vite om hesten blir bra nok eller evt. ikke, før den har fått tilstrekkelige behandlinger og hvile.
Dette kan ta flere måneder.
Derfor kan man heller ikke sette noen pris på hesten enda, det er altfor tidlig å bestemme noe som helst.

Smør deg med tålmodighet nå å la hesten få tiden den trenger.
Gå til toppen av siden

Liza=)

» VIP

Skrevet - 06/01/2005 :  22:56:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
tenkte eg bare sko fortella dokke kossen d går me hesten nå, dyrlegen fant ingenting på bøyeprøvene! har netopp flyttet stall, første dag eg slapp hoppa mi ut sammen me de andre hestene sprang de litt rundt, kan dette ha fått kosekvenser? dette skjedde etter dyrlegebesøket, har ikke merket noe halthet i det siste, ridde en 5 min tur i dag, og hun virket fin, men hun gikk urent hjemmover, men veien hjem var nedoverbakke +...eg tror hu va ganske sulten, hu e et matvrak:) (hadde ikje fått mat på et par timer
å ijen, takk for all jelp!
klem hesteeier
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/01/2005 :  23:14:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke alt synes på en bøyeprøve,(de spår ofte mer om fremtiden enn nåtiden..) og om hesten gikk urent hjem etter kun en 5 min. ridetur, tyder det på at noe gjør vondt et eller annet sted.

Skulle ikke denne hesten røntges da den hadde betennelse i 3 kodeledd ???

Redigert av - xxxx den 06/01/2005 23:16:18 Gå til toppen av siden

Liza=)

» VIP

Skrevet - 07/01/2005 :  20:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei..skal ikke til rønken nei, kan hende at hun bare er stiv..toss alt..hun har jo stått i ro i 2 mnd..de andre i stallen sa at de ikke kunne se halthet men det så ut som om hun var stiv i musklaturen..hva mener du? jeg har ikke kapasitet til å reise til klinikker å ta rønken..:(
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/01/2005 :  00:56:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sett denne hesten og har ikke hørt hva veterinæren har sagt, derfor sier jeg som jeg har gjort hele tiden; hør på hva veterinæren sier og forhold deg til det.

Går hesten ureint/stivt eller viser tegn til tilbakevendene plager,må du/dere tenke på hestens helse og ikke hva du har kapasitet til og ikke...
(Det må jo være voksne som kan transportere hesten, du er jo ikke gammel nok til det...)

Regner med at veterinæren er såpass oppegående at han/hun ville sendt hesten inn til nærmere undersøkelse igjen om han/hun ikke har fortalt deg noe annet...

Lykke til videre, og tenk på hestens beste!

Redigert av - xxxx den 08/01/2005 01:02:21 Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 25/02/2005 :  22:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå blei jeg utrolig urolig her.. huff! nå fikk jeg vondt inni meg altså..
hesten min fikk akutt betennelse i ett av kodeleddene for noen år tilbake. Vi fikk beskjed at hun skulle hvile en måneds tid, for så å begynne å trene rolig igjen. Men betennelsen gikk ikke bort, og veterinæren sa at det var bare å bruke hesten så lenge hun ikke haltet!(dette er en utrolig dyktig veterinær. Har hatt enda en veterinær på henne, men hun sa heller ikke noe slikt) og nå skriver dere at det er så ille! Hesten min fyller i alle beina! Uavhengig av treningsmengde... I bakbeina er det antagelig fordi hun har såpass rette haser (så det blir ekstra stor belastning på dem) og i kodeleddene bak fordi hun hadde en skade i ene bakbeinet og stod på tre bein..

Å.. nå blei jeg seriøs lei meg..er det noe jeg kan gjøre nå? Forebyggende og bedre bevegelse og alt det andre dere nevnte?

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  12:46:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
En av våre hester fikk også kodeleddsbetennelse, og vi reiste inn til Forus Hesteklinikk. Han tok en grundig undersøkelse av hesten, og etter en times vurderinger fant han ut at hesten var 1 grad halt på tre bein.
Det endte med hanekam-behandling, to uker på box og deretter 30min. leietur før han skulle beg. og gå ute litt.
Han ble helt 100% frisk igjen, og går nå aktivt innen distanse.
Jeg spurte veterinæren om han kommer til og ha en svakhet i bena nå pga dette, men han sier nei.
Så jeg tror selv at det er viktig og ta hensyn til treningen, tenke og planlegge treningen, og ta det litt forsiktig så går det nok bra

Vet du med sikkerhet at fyllingene kommer av betennlese i kodene? Min hest fyller også lett når han står på stallen, men det forsvinner når han kommer ut og får bevege seg. Er det slik med din hest eller?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 01/03/2005 12:52:48 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/03/2005 :  02:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bente71:
"Vanlige stallfyllninger" oppstår oftest i bakbeina eller alle 4 beina .
Det kommer når hesten blir stående rolig på boks pga dårlig blodsirkulasjon, og blir borte når hesten beveger seg igjen.
Som regel helt ufarlig av det jeg vet og har erfart.

Redigert av - xxxx den 14/03/2005 02:14:39 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/03/2005 :  09:11:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja stemmer det. Det er slik han har det.
Var ganske usikker fra starten av, men etter og ha snakket med veterinæren min forstod jeg at det ikke var noe farligt fatt

Etter og ha skiftet for er han blitt mye bedre med fyllingene Heldigvis.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.