hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesteferie
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hesteferie
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  19:55:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Jeg har lenge hatt lyst til å dra på rideferie til Island, og har fått brosjyrer i posten i dag (med pris for første gang) og da ser jeg at prisen er håreisende 8000,- for 2 dager og en natt. Dette vil si to dager på hesteryggen. For meg som er student er dette uaktuelt, og jeg kunne godt tenkt meg å bli borte i 7 dager. 5 dager med riding hadde vært fint. (da er vi oppe i ca 13000 hvis det skulle blitt Island)

Har også tittet på noen reiseilbud fra xxl sport, til f.eks danmark hvor de skulle ha 2500-3000 for en uke. Men jeg syntes opplegget rundt var litt dårlig (lagt opp mest for litt eldre følte jeg)
Jeg lurte da på om noen hadde en erfaring med dette? Kunne godt tenkt meg å betalt 4-5000 for en slik tur.
Det jeg har mest lyst til da er å starte i et punkt og ri over flere dager og komme frem til et annet sted. Det går jo selvfølgelig å bo på et sted og ri forskjellige turer hver dag, men vil foretrekke den over.
Noen som vet om andre tilbydere av slike turer f.eks.

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  20:33:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja det er dyrt med hesteferie! Og lite av tilbud her i Norge. Kan jo se på de svenske http://www.hastsportresor.se eller http://www.greenways.se om du finner noe i din prisklasse, men det er ganske dyrt

Hvis det er island du er mest interesstert i, kan du gå på Islandske turistsider og se om de har noen gode tilbud. Se f.eks på http://www.icelandvisitor.com og http://www.icetourist.is under tours and activities, der finnes det informasjon om rideturer.

Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  21:38:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Tusen takk for link til gode sider! :)
"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 07/12/2004 :  21:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anbefaler deg å ta en titt på http://www.hastsportresor.se Bestill katalogen deres, svært mye fristende der!! Her kan man velge en hesteferie i mange forsellige land. Med alle de forskjellige ridegreinene.

Jeg har ikke vært i kontakt med de selv, får bare en katalog i halvåret (uten at jeg vet hvorfor..), men jeg vil i allefall betrakte dette "firmaet" som seriøst. Men det finnes mange innenfor reiseliv som ikke er fullt så seriøse, så det lønner seg å sjekke nøye ut alt for man eventuelt bestemmer seg for å bestille noe.
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  22:02:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
ja har bestilt katalogen. Tittet på siden og det var mange FLOTTE reisemål der. Synd de var så dyre. Syntes liksom 4-5000 er ganske mye penger, så hadde regnet med å få en fin tur for det. Er liksom ikke noen mellomting. Enten er det fra 8000 eller så er det til rundt 3000, og da er liksom ikke turene helt det jeg er ute etter :/
Ingen her som har vært på en slik tur da?

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen" Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/12/2004 :  22:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har utrolig lyst til å reise til Egypt og ri en 100% helegypter i ørkenen!
( dere må bare le men det er noe som fascinerer meg med akkurat det) Antagelig ville dette blitt en forholdsvis lang og utrolig kostbar reise, men det kunne jo tenkes at noen av dere her inne hadde noen tips?( utenom å vinne i lotto eller gifte meg med en sheik)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 08/12/2004 :  08:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke vært på Island, men har reist med http://www.hastsportresor.se til Ungarn (bilder på min VIP). Drømmen er vel egentlig i å ri på præriene i Amerika eller over grønne sletter i Irland (...kanskje også fra slott til slott i Frankrike...) men når økonomien setter visse begrensninger så ble det Ungarn i første omgang. Rideferier til "lavkost" land (som Ungarn, Romania osv) blir naturlig nok billigere enn til f.eks Island som jo er på nivå med Norge (om ikke dyrere). I perioder av livet (..håper det snart går over...) er 3-6000 kr mange penger, men ser man litt stort på det så får man jo ganske "mye" for pengene... Kost, losji, riding 3-5 timer om dagen (kanskje lengre om du rir fra sted til sted...) og eventuelle andre fritidstilbud reisearrangøren legger opp til.
Flyreise er ikke inkl i prisene fra Hästsportresor så velger du å reise med dem bestill både tur og fly i god tid.- Da oppnår du best pris. Mener å huske at jeg betalte ca 2000 T/R Ungarn og det er til å leve med.
Oppfatter nevnte selskap som en seriøs aktør på markedet.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  13:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irland, Shetland, Påskeøyene (er det det de heter`?) og Island må være drømmen ass... Vill og vakker natur! :D:D

Tenk å ri fra slott til slott a!!! Oh lala ...
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  15:15:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk tittet på slike fra "slott til slott" turer men det ble litt for dyrt liksom
Shetland er et sted jeg også kunne tenkt meg å dra til.
Opal hvordan var opplegget? Hvordan var det når dere ikke red osv? Fortell fortell :D

synes det hadde vært veldig greit med noe i Danmark f.eks. da blir jo ikke reisen all verden liksom. Går til og med an å kjøre egen bil bort.

Opal

» VIP

Skrevet - 08/12/2004 :  16:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
BabyLunah: Tror du mener Orkenøyene (+)..eller? Påskeøya er den Tor Heyerdahl "oppdaget"...Tro'kke det er hest der....

Ixnay: Ang rideferie i Ungarn så er det greit når jeg ser tilbake på det, men det var perioder underveis hvor humør og mot ikke var på topp. Vi hadde meldt oss på en intensiv uke med hopping (som det så fint het i brosjyren), men var aldri i nærheten av et hinder....(kommer tilbake til det). Mannen som drev stedet hadde akkurat vært hjerteoperert og var avhengig av å bruke innleid arbeidskraft (ei ung jente fra Finland) til guiding på turer. Tror kanskje turene hadde vært "bedre" dersom han som var lommekjent i området ledet.

Ba om å få en litt livlig hest og fikk først et monster som er noe av det strieste jeg har ridd i hele mitt liv! Når man i tillegg er litt dressurtante og bare har ridd i rolige former i ridehus de siste årene ble det en BRÅ overgang med VELDIG friske galopper på en hest du følte du hadde null kontroll over... Tok litt tid å innarbeide hvilken rekke det var tryggest/lurest å ri i for å unngå alt for mye "kommæsj". Byttet bort horrorhesten dag to (puh) og fikk en hoppe som var snill og litt skvetten, men heller det.... Det vil jo alltid være nivåforskjeller på en gruppe med ryttere (vi var 8 stk) og det var spesielt en svensk dame i 40årene som på sett og vis "ødela" for oss andre... Hun var engstelig, selv om hun hadde den snilleste hesten. Selv når vi red i relativt rolig galopp ropte hun og skrek at vi måtte stoppe. Hun hoppet til og med av hesten en gang (i fart!!) for hu følte ikke at hun hadde kontroll. (hun falt forøvrig av to ganger også..)... Tror det var mye pga henne at det ikke ble noe hopping (+at sjefen sjøl hadde vært syk...og ikke red sammen med oss).

Stor PLUSS til stedet for veldig fint og ridevennelig terreng. Lange uendelige sletter og grusveier. Kunne løpe så lenge av gangen at beina dovna helt bort (litt ute av trening..JA!). Red to økter stort sett hver dag (på slutten var man så sliten at man nesten rulla ut av salen..) på ca 1,5-2 timer. Red langtur en dag med innlagt pause på et vertshus (drakk et lite glass øl mens jeg satt på hesteryggen..det har jeg ikke gjort før..Hm).

Hestene var stort sett lette fullblods/halvblodstyper. Greie for det meste men IKKE trafikksikre (trenger ikke være det på bøgda i Ungarn) og ikke helt kusikre bestandig (det trenger en Ungarsk hest være!)...Holdt meg i salen hele uka selv om det var nære på en gang i møte med en behornet jurbekledd skapning som sa MØØ....

Hadde tilbud om å dra å se på Ungarsk hesteoppvisning men det ble det aldri noe av. Dagstur til en by i nærheten og til hovedstaden Budapest ble gjennomført etter planen...
Vi måtte ikke gjøre noe selv (hestene stod til og med ferdig oppsalet...). tror de var redd noen skulle gjøre noe galt...

Utover ridingen var det lite og ingenting annet å finne på om kveldene enn å sitte og skravle og drikke litt..Ble veldig godt kjent med ei svensk jente og holder kontakt med henne enda.. Greit de fleste kvelder å bare sitte på terrassen for man var DØNN sliten, men savnet vel noe litt sosialt.... Stedet var langt ute i gokk så det var ingen by /tettsteder man kunne komme seg til for egen maskin...Maten var god men MEKTIG (utrolig mye kjøttmat...)

Var der i juni så det var enda ikke den helt store heten selv om det var varmt nok .Puh!

Nuvel. Sånn summa summarum så var det en fin tur... Hva du enn velger så sjekk at rytterene deles i grupper etter nivå/ferdigheter for en som ikke helt henger med ødelegger så mye for de andre....

Hva er du ute etter ved en rideferie? Turer? Dressur? Sprang? Litt av alt??? Opplevelser utenom de på hesteryggen (ferieflørt...)

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  16:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehehhe...Orkenøyene het det kanskje...Hm.. husker ikke helt :P Geografi er ikke mitt sterkeste felt.

Jeg mener ihvertfall der hvor de store steinstatuene er.. de eldgamle som ingen vet med sikkerhet hvor kommer fra...Husker at han Ian Wright typen fra travel-channel red rundt blant de statuene engang :P
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  19:04:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
takk for langt bra innlegg! Kjempe greit å få høre andre sine erfaringer med sånt liksom! Hørtes jo greit ut da :)
kjedelig med en rytter som ødelegger for gruppen, det skjønner jeg veldig godt
Jeg kunne godt tenkt meg å ri dressur. Men jeg skal ha med kjæresten min og han skal også ri, så vi er ute etter kun turer :) Kunne veldig godt tenkt meg et sted med variert natur for å få mest mulig ut av det liksom :D (Derfor veldig lyst til å dra til Island, men ikke med de prisene)

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 08/12/2004 19:05:57 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2004 :  20:33:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid hatt lyst til å dra på rideferie til Irland, men finner aldri noen å reise meg, og tør ikke reise alene *pysete* Har tenkt på det de siste tre årene, men har aldri blitt noe av.

Har også veldig lyst til å reise på safari i Afrika, til hest. Men det får bli litt senere ;)

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 09/12/2004 :  09:39:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det så variert natur på Island? Har egentlig alltid innbildt meg at det var relativt likt overalt...nesten iallefall..Fant noen bilder:

http://vester.no/irene/island2004_dag34.htm

Så jo greit ut (ville ikke hatt regnvær!!!!) selv om jeg ville foretrukket en dusj istednfor våt serviett!!! Nå er vi jo forskjellige og jeg er ikke spesielt fascinert av Island/islandshester så det hadde uansett blitt feil for meg å dra dit. Kikket på:

http://www.hastsportresor.se/

Der er det turer til Bulgaria (relativt rimelig -fra 4500-5400) for en uke enten fra sted til sted eller med base på en gård. Tror ikke facilitetene kan være så mye dårligere enn ei koie på Island...Huff, jeg er nok ikke lagd for å sove i telt og leve enkelt skjønner jeg.... Dessuten er jo land som Ungarn og Bulgaria veldig rimelige for oss rike (hm...) nordmenn hvis man skulle ha overskudd til shopping....

Tror man skal ta med en klype salt det som blir fremstilt i katalogene til reiseselskapene og være litt åpen for at virkeligheten er litt annerledes...

Får være flink jente å spare Ixnay og lykke til med å velge tur uansett hvor den går....
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  22:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opal, de bildene fra Island så jo bare fantastiske ut da!!! :-O
Så vilt og trolsk...
Kunne vært tatt rett ut av en fantasyfilm eller noe... *drømme seg bort*

Aff... Ixnay, nå smitta du meg med reiselyst. :P
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2004 :  11:38:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Babylunah: Hehe det må jo være utrolig deilig da :D

Opal: Jeg har sett noen helt sinnsykt fantastiske bilder fra Island med fosser og elver og andre fantastiske ting, men tror nok de er tatt av proff fotograf og de vet jo hva de skal gjøre for å få ting til å se utrolig flott ut liksom... Men synes også at de bildene du viste var veldig fine. Men tror ikke jeg hadde betalt DEN prisen for å dra til Island. Har fortsatt lyst, men vurderer nå andre steder i enda større grad.

Vi bor jo i et ganske så flott land vi også, så det burde jo være mulig å finne noen fine sånne turer her :D
Men får se, på hestresor var det VELDIG mye som fristet. Bare å begynne å spare som du sier :D
Det er vanskelig å være flink jente.. Mye gøy man kan bruke penger på :P

Redigert da jeg så at opal var blitt til opla :P Ser ut som det er en tendens for det her ;)

Redigert av - Ixnay den 10/12/2004 13:18:52 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.