hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hoppe og føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 hoppe og føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  19:22:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvor mange føll "på rad" (rett etter føllig for så å bedekke på nytt) mener dere en hoppe kan klare. Hva er et "max" hos dere?

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:45:25

Braga

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  20:55:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene jeg har på fôr går drektige hvert år, hvis de ikke går tomme da. De blir vel bedekka når de får brunst for første gang etter følling. Jeg synes egentlig at en hoppe bør få et år fri innimellom. De jeg har får ikke det, men det er jo ikke noe som jeg bestemmer da. Men det er ikke no problem for en hest å gå drektig hvert år. Har ikke merka no på de jeg har iallefall.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  21:35:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Enig i det at hoppene bør ideelt sett få et friår mellom hvert føll slik at de kan bygge seg skikkelig opp, få opp holdet og kanskje trenes litt for å få opp generell kondisjon og muskelmasse. Men de som har føllhopper ser nok ikke slik på det... Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2003 :  16:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia.. Synes også at avlshoppene bør bli bedekket 2. hvert år,men de fleste oppdretterene beddekker hoppen vert år da...
Er hesten ganske gammel,så bør de bli bedekt hvert år,for et års opphold kan føre til at hoppen ikke tar seg neste år igjen..
Gå til toppen av siden

c",)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  17:53:29  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingc  Svar med kopi av melding
hos oss er det vanelig at hoppene er drektige hvert år, hvis de tar seg da slvfølgelig. dette er travere Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  22:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Den jeg har som er lånt bort på for fikk sitt fjerde nå i natt. Hun skal nå ha pause, i hvertfall 1 år. Hesten er skapt for å gå drektig hvert år hvis ikke noe spesielt skjer. Men jeg tror nok de har godt av en pause av og til.

Det finnes mange hopper som har både 15 og 20 avkom i løpet av livet sitt. Har sett avkomslister på en del av de svenske halvblods "elite" hoppene. De har ofte blitt bedekt vært år fra de var 3 til sin død. Og nå har de jo begynt å bedekke 2 åringer også. De beste plukkes vel ut til embryo overføring - helt sprøtt! Det er klart at det er penger som styrer da.

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  14:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Ikke det at jeg noen gang har hatt ei drektig hoppe (enda hvertfall), men jeg har hatt ei varmblodstraver hoppe på 20 år som hadde gått konstant i avl i mange år og ikke blitt brukt. DET er i hvertfall ikke bra, men det er jo som noen av dere sier, at hester er laget for å gå drektige, men da bør de trenes! De tar sikkert ikke "skade" av et år fri innimellom heller ;o) Gå til toppen av siden

lille my:)
» VIP

Skrevet - 19/06/2003 :  11:56:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden hoppa går drektig i 11 mnd, og har føllet med seg i nesten 1 år, synes jeg det er riktig med fritid. jeg synes ikke man skal bedekke hoppa nesten med en gang etter følling. når mor og barn er avvent fra hverandre, bør mor få fri i 2-3 mnd før neste bedekking. det er nok tid til event.reparasjoner og hvile (husk at ho hviler jo i begynnelsen av drektighetstiden også...) men det er det jeg mener om vanlige hopper..

avlshopper kan jo bli bedekka ca.en mnd etter følling, altså det vil si slutten av drektighetsåret/begynnelsen av "nyåret"..
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  05:08:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hopper går drektige i omkring 11 måneder ja, men de fleste tar da fra føllet før det er 1 år. Avvenning foregår normalt når føllet er fra 4-6 måneder, ettersom hoppas hold.

Foretrekker å avvenne rundt 5-6 måneder. Da er ofte hoppa "forsynt" av den lille, mange hopper taper seg også i kroppsfett da mye av energien går til å lage melk.

Hoppene som skal bedekkes på nytt blir som regel bedekt på 30-dagers brunsten. Noen få velger føllbrunsten. Bedekning på føllbrunsten har en litt større fare for tidlig fosterdød.

Det er greit vi tukler med hestekroppen, men hoppa sier selv i fra når det er nok. Enten blir hun ikke drektig, ellers så blir føllet aborterte - gjerne tidlig i drektigheten.

Les "Å få føll" - den tar opp det mest grunnleggende

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.