hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - krysninger???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 krysninger???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  17:37:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Hva mener dere her om og blande forskjellige hesteraser med hverandre???????? Selvfølgelig kan det skje uhell, men hvorfor er det så mange som gjør det med vilje. Det er selvføgelig kjempe fine hester det også, men hadde det ikke vært en fordel og holde de fleste rasene rene?? Hva mener dere??

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:26:30

colombus

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  17:43:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe feil i å blande raser. Så lenge man har papirer på rasehestene bør jo det gå greit. Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/12/2002 :  17:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med colombus!

Ser ikke noe galt i å krysse rasene.
Men jeg ser jo også det at det kanskje hadde vært greit å ha rasene rene, men det er for vanskelig å gjennomføre allikevel!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  23:23:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
mm.. helt greit med blandingsraser, men som dere andre sier her, så kan det være greit å ha rasene rene!

Gå til toppen av siden

nibok

Skrevet - 25/12/2002 :  18:42:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ifølge lov om hudsyravl med tilhørende forskrifter om dyr av hestefamilien, er det ikke tillatt å krysse raser unntatt innenfor organisert avl av ridehester og sportsponnier. Disse rasene organiseres innenfor foreningene Norsk Varmblod og Norsk Ponniavlsforening, så enhver som tenker på krysningsavl bør kontakte disse før en foretar noen bedekning. Avl er vanskelig nok på rene raser! Selvsagt kan en krysning også bli både fin og anvendelig, men det blir et ganske stort sjansespill. En kan ikke velge hvilke egenskaper en vil ha fra den ene og den andre, og en får sjelden noe midtimellom heller!
Jeg anbefaler alle å holde seg til rene raser (eller altså organiserte blandinger som ovenfor) hvis en skal avle. Hvis en ønsker en "bedre" hest enn den man har, så kan man enten avle videre innen rasen og håpe å forbedre den der, eller man kan selge hesten og kjøpe en ny som svarer bedre til ens egne ønsker.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  23:39:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg ser ikke noe i veien med å blande hesteraser. kommer mange fine konkurranse hester ut av det. og det er ikke noe problem med rene raser heller, for det er mange som bare avler rene hesteraser. det er nok av rene raser, ta det med ro.

Gå til toppen av siden

Volla Vikki

» VIP

Skrevet - 30/12/2002 :  02:03:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er greit så lenge man ikke avler videre på disse kryssningene...

mvh Gine
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  21:17:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange plasser så er det ganske vanskelig å få tak i en renraset hingst av samme rase som hoppa er. Det er en av mange grunner til at avommet blir en blanding.
Hviss du f.eks har en 3/2`er ponni og vil ha en stor 1`er ponni,kan du f.eks blande med en fullblods,varmblods.. Ganske mange som gjør det.
Mange som blander for å få hesten høyere,lavere..'
Fjording/varmblods er kansje ikke den beste blandinger,men går fint med araber,new forest el. synes jeg :o)
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  21:29:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
har sett mange fine krysninger jeg, som feks den ene ponnien på stallen (coco på vipen min) er en krysning av fullblods og new forest.kat. 1 ponni, kan bli ovr grensen til hest, er nå 145 cm. 4 år, kan vokse litt til. kjempenydelig! har en slags fullblods kropp og en new forests størrelse og en fullblods lærevilje og en new forests rolige karakter. en nermest perfekt blanding! men det er selvsagt ikke alle som er like heldige

*helene*
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  01:31:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg støtter ikke krysningsavl i utgangspunktet. Har man en renraset hest selv bør man krysse den med en av samme rase så man får et avkom som kan registreres. Har man en hummer og kanari selv står man litt friere.

Jeg mener det er til det beste for alt norsk avlsarbeid hvis man kan holde systemet noenlunde "rent".

Det er en grunn til at vi har premiering av hester , rett og slett for å finne frem hvilke hester som egner seg til å avle på. Det er mange hester (spes. hingster selvsagt) som ikke kommer igjennom nåløyet for å oppnå kåring, og da kan man spørre seg om grunnen. Den kan være så mangt. Det er som regel mer sikkert å kjøpe en hest/ ponni med kjent avstamning.

En løsning som kanskje burde vært tatt i bruk er at alle hester skal registreres og merkes (chip), og opprette et eget register for disse krysningene. Da hadde man kanskje hatt en litt bedre oversikt. Og de fleste er også ganske interessert i å vite litt om hesten sin (historie, foreldre, eventuelle søsken m.m.). Ofte dukker det opp ukjente krysninger som er super gode, og det hadde jo vært morsomt å vite hvor disse kom i fra. Kanskje norsk avl har oversett noen gode emner?

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  16:49:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av min hester er en varmblods traver. For to år siden krysset jeg henne med vilje med en nydelig welch cob, og i fjor kom resultatet: En nydelig hingst med fint ekstriør og fine bevegelser, han har araber "knekk" på nesen og ser ut som en welch, dyp rød med lys man og hale, hvite sokker, nydelig.

Grunnen til dette var at jeg ville ha et føll etter henne som ikke var så typisk traver og med bedre bevegelser, altså en fin hobby hest.
Men han kommer aldri til å avles videre på og skal kastreres om kort tid.

Kryssninger er helt ok for meg, men man bør samtidig holde rasene rene og ikke legge inn kryssninger i rase avlen. Men til privat bruk ser jeg ikke noe gale i kryssninger.
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2003 :  21:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal folk på død og liv blande raser?
Om de ønsker seg en hest med spesielle egenskaper og eksteriør, er jo det tryggeste å kjøpe en hest av den rasen som oppfyller de kravene kjøperen har.

Jeg har selv en araberhingst som går i avel.
Annonserte på siden her og hest.no etter hopper.
Fikk masse useriøse svar, og en del svar fra folk som ville blande sine hopper med araber.
Det virker som om folk tror at de får en araber uansett hva de blander den med.

Fjordinger, lyngshester, dølahester, kald- varmblodstravere, diverse blandingshester og til og med ei shettishoppe har jeg blitt forespurt om å bedekke.

Hvorfor blande raser som på hver sin måte er fine og anvendelige?
Ta fjordingen feks, jeg kan ikke skjønne at noen vil bedekke ei fjordhoppe med en araber!
Fjordingen er jo gjennom mange år med arbeid blitt en flott rase med gode egenskaper.

Jeg har sett en del blandinger med araber i seg, langt fra alle var særlig vellykkede.
Man vet mindre om utfallet ved å blande raser, enn ved renraset avel.

Nei jeg er i hvertfall ikke for å avle helt ukritisk, og blande hummer og kanari!

Anette
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 23/05/2003 :  22:28:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp kjøpt ei Gelderhoppe, hun hører med til KWPN men er en kraftigere type enn dem vi vanligvis forbinder med hollandsk varmblods. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å krysse henne med f.eks. en slik lettere KWPN. Det blir jo en blanding, men det blir jo samme blodet på en måte.

Jeg mener det er en fordel å holde rasene ganske reine (ikke krysse araber med fjording...), men de fleste raser er jo et resultat av kryssede raser, så om man krysser med en av dem er det vel greit?

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 23/05/2003 :  22:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vill bare si at jeg har sett et par hester som var kryssninger mellom fjording og araber, og det virket som om disse hestene hadde arvet de beste egenskapene fra begge sider. Altså bedre en både fjordingen og araberen på alle områder.
Dette var hester som jeg virkelig kunne tenkt meg å ha selv:)

En annen ting er at i løp av de årene jeg har drevet med hest så har jeg erfart at kryssninger ofte har bedre helse. Dette på grunn av at raser med lukket stambok ofte har mer eller mindre innavl i blodet.
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2003 :  01:38:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Å benytte hingster av annen rase løser jo ikke akkurat problemet med innavl da. Da sitter man jo uansett der med et avkom som ikke tilhører noe bestemt raseforbund - en hest som offisielt ikke eksisterer. De fleste forbund har vel også regler for hvor nære slektninger hoppe og hingst kan være. Men vi ser jo et klart problem i f.eks Kaldblodsen som flyter over av Elding avkom.

Det er for mange dårlige hopper i norsk avl, ingen tvil om det. Om noen med bra hopper begynner å bruke hingster fra andre forbund bidrar de til å ødelegge sin rase. At noen få personer utsetter hoppene for slike "ulykker" vil ikke spille så stor rolle, men hva når flere tenker på den måten. Er det ikke da bedre å gå inn for å skape så gode representanter for sin rase som mulig - fremfor å bidra til å ødelegge målrettet avlsarbeid? Om man ønsker andre egenskaper enn hva rasen har så får man heller "bytte" rase da.

Husk at innenfor alle raseforbund sitter det mange ildsjeler som sliter og jobber for å gjøre rasen best mulig. Hvorfor ødelegge et slikt påbegynt arbeid når man heller kan bidra til å gjøre det bedre?

Det er en grunn til at vi har utstillinger i Norge, rett og slett for å luke ut hester som ikke er egnet til å sette i avl. Og dem er det mange av. Er din hoppe egnet, og på hvilke grunnlag?

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 24/05/2003 :  11:55:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man ødelegger ikke en rase av å krysse noen individer av en rase med en annen rase, hvem har sagt at man må bruke kryssningene videre i avlen. Vist man hoder de rene for seg selv skalder jo ikke kryssningene renavlen på noen måte:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.