hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høy
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høy
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway
Innlegg: 460

Skrevet - 11/03/2003 :  19:20:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt mange av de som sier at deres hester ikke tåler høy fra rundballer (innpakket i plastik), men at de må være i terninger.

Dette hørest veldig rart ut fra min side. Hva er galt med høy i rundballer? Noen som vet det?




Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:39:43

Chaconne

» VIP

Norway
Innlegg: 145

Skrevet - 11/03/2003 :  20:54:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg har selv ikke hørt om det, men det kan komme av at det er noen typer rundballer (siloballer) de tilsetter noe greier.. kan hende det er det hestene reagerer på.. ble litt uklart men..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Braga

Norway
Innlegg: 101

Skrevet - 11/03/2003 :  20:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan hende at de tilsetter maursyre i rundballer, slik at de skal holde lenger eller no sånt. Det er ikke no særlig bra for hesten. Det er mer egna til fôr til kuer. Det er ikke sikkert de tilsetter det i små baller, siden de blir brukt opp fortere. Tror det er no med den maursyre-greia.....

Gå til toppen av siden

Magette

Norway
Innlegg: 460

Skrevet - 11/03/2003 :  21:21:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Helt vanlig høy-uten syre e.l.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 11/03/2003 :  22:45:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Silohøy som vanligvis er pakket inn i rundballer er tilsatt maursyre for å holde lengre i fuktig tilstand. Jeg er kjent med at noen hester blir veldig løse i magen av silohøy. Rett og slett fordi de ikke tårler tilsetninga av maursyre. Av praktiske og hygieniske årsaker sier man da at hesten ikke tårler rundballehøy (som er silohøy).

Mulig det finnes andre ting som hester reagerer på, men fenomenet med løs mage er såpass vanlig at det finnes vanligvis en eller annen hest med denne reaksjonen på en større stall. Men selvfølgelig.. De fleste hester tårler det.


--
spoff
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway
Innlegg: 221

Skrevet - 12/03/2003 :  23:18:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jag tror ikke det er noe værre enn vanlig høy. Høystøvet fra en vanlig høyball er en stor grunn til at mange hester har astma. Min hest har astma på grunn av dette... Egentlig burde alle hester ha vannet høy..
(min mening da)

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway
Innlegg: 73

Skrevet - 13/03/2003 :  07:24:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt enig med spoff. Men det er ikke alle rundballer som blir tilsatt syre.Dessuten finnes det mange typer ensileringsmidler,ikke bare maursyre som er den sterkeste. Det finnes biologiske ensileringsmidler også.Grunnen til at ikke alle bruker enileringsmiddel i rundballer er at de er helt tette og godt pakka. Det er mer i silolegging man bruker feks syre,dette for å få den rette gjæringa slik at uønskde bakterier dør. Silo og rundballe egner seg like godt til hester som andre dyr,men det vil alltid være noen som har en litt følsom mage. Da får eier vurdere å bruke tørrhøy. Event mikse med både silo og høy.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.