hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spise snø?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Spise snø?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Linda T

Norway
Innlegg: 4

Skrevet - 04/02/2003 :  21:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)

Vet noen hvordan det fungerer med hester som går ute i snøen hele dagen?? spiser de snø for å slukke tørsten?? skal man ikke "vanne" dem på jordet?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg er hestepasser for ei hoppe med føll(føllet er 7 md og dier litt ennå)
Jeg vanner alltid ute på jordet og hestene er kjempetørste når jeg kommer med vann til dem. Synes jo det høres forferdelig logisk ut at de må ha vann ....de klarer vel ikke spise seg utørst???det går ikke ann i mitt "lille" hode men, nå kommer hestepersoner som har holdt på mye mer på med hester enn meg og, de påstar at det er bare tull å "vanne" dem og, følgelig finner jeg vannkaret deres nedsnødd i ei grop på jordet når jeg kommer. Helt uaksepttabelt mener jeg.
Nå lurer jeg på om dere hestekyndige mennesker kan svare fort fort fort på hvem det er som har "rett" skriv forståelig for jeg blir å printe ut svarene :)
Tusen takk på forhånd.

Linda.

P.s eieren går på skole laang unna så hestene er fordelt på 3 st.




:)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:00:22

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 04/02/2003 :  22:08:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hesten klarer ikke å spise så store mengder snø at tørsten blir slukket.

Gjør et lite eksprement. Smelt en bøtte med snø og se hvor mye vann du får. Resultatet blir at det blir veldig lite vann ut av store mengder snø. Ikke all snø egner seg å spise heller. F.eks. Snø med skare, eller skitten snø. Du bør altså vanne hestene på beite.

Jeg er kanskje ikke den supereksperten du er ute etter.. Men i debatten "Dyrevernet mot utegang i Norge?" skrev Torunn Knævelsrud et innelgg som foretok seg nettopp det du spørr om her. Du kan lese hennes svar her (litt nede på siden. Du finner navnet hennes, og svar på spørmålet ditt under svar på spørsmål 1). Torunn Knævelsrud er ansatt som veterinær hos Distriktsveterinæren i Oslo og Follo og sekretær hos Dyrevernnemnda i Oslo, Asker og Bærum. Tror dette en en superekspert som kan gi gode svar. Print ut det hun skrev!

--
spoff
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway
Innlegg: 152

Skrevet - 05/02/2003 :  09:00:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Det er sant som Spoff sier... En hest faar ikke dekket "vannbehovet" sitt av bare aa spise snoe. Hvis hestene er kjempeteorste naar du setter ut vann til dem boer du ta det opp med eierne! En hest skal jo helst ikke gaa aa vaere toerst. Skriv ut de sidene som Spoff linka til og vis de til eierne av hestene. Kanskje de tar til fornuft da? Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 05/02/2003 :  10:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og en annen ting: Det er kjempeviktig at hoppa får nok vann når hun i tillegg til å holde seg selv i gang dier føllet! Hoppa trenger jo vann både til seg selv og føllet, og kvaliteten på melka avhenger av at hun får nok vann. Bra at du vanner! Fortsett med det, og snakk gjerne med eierne igjen. Godt tenkt forresten. Man skal ikke ta alt folk sier for god fisk :).

En måte å se om hesten er uttørret på, er å klype den i huden feks. på halsen. Huden skal sprette tilbake med en gang slik at den blir helt glatt og fin.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway
Innlegg: 247

Skrevet - 05/02/2003 :  14:39:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
For hesten min står og likker snø når jeg pusser henne ute, og når hun står i en liten innheling med rekkverker(nøen legger seg der:p) noen ganger gjir eg henne vann i en bøtte, men hun vil ikke ha det... hvorfor? til spørsmålet ditt: gi hestene vann på beite i tillegg!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 05/02/2003 :  15:02:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til kaja1988
Tipper det er litt sånn som da jeg var liten.. Og sikkert som flere da de var små. Å spise snø er "veldig godt", og jeg har nok spist mye snø selv om jeg ikke har vært tørst. Det er jo en litt morsom/annerledes kosistens, og litt morsomt når det smelter på tunga. Kanskje hesten din har samme oppfatning? Har selv vært borti flere hester som spiser snø selv om de ikke er tørste.

Men nå har jeg sluttet med å spise snø da

Sikkert mange hester som spiser snø, men å slukke tørsten på snø går ikke. Så tilgang på vann enten hele tida, eller ofte med jevne mellomrom når de står ute er viktig (ofte litt vanskelig med vann siden det fryser, men da får en tilby vann av og til istedet).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 05/02/2003 :  20:14:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Husk å gi LUNKENT vann, og ikke iskaldt vann rett fra krana.
Hestene unngår å drikke for mye kaldt vann når de står ute i kulda. Det kan også bidra til økt fare for kolikk å drikke iskaldt vann når det er kaldt, da det fører til nedkjøling av tarmsystemet... Noe som så fører til at fordøyelsen går langsommere eller stopper opp.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.