hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - huff og huff!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 huff og huff!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

charmen*
» VIP

Skrevet - 02/12/2004 :  21:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen ganger når jeg rir så får jeg bare ikke til! Jeg klemmer alt jeg kan med beina (får krampe tilogmed innimellom) og prøver å bøye hesten i nakken. Men hesten detter bare innover. Jeg vet godt at jeg må få større muskler i bein og armer. Noen ganger føler jeg meg rett og slett som en komplett idiot og når jeg ikke får til er det jo ikke noe morro.
vær så snill dere...jeg trenger hjelp!! pliis skriv noen tips. lurer også på om noen vet om noen fine øvelser for å styrke musklene mine????
håper på svar.
takk på forhånd.
hilsen klovn vs. svekling!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  22:29:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Offa, kjenner til følelsen. Noen ganger føler jeg ikke at jeg ikke har kommet noe lenger enn der jeg var når jeg var 9år. Jeg har alltid vært tynn og svak og er ikke i spesielt god form sånn generelt sett, har lært meg etterhvert å bruke/fordele vekta mi for å stoppe/kontrollere hester istedet for å bruke muskler, så lurer meg litt unna. Jeg får også ofte krampe i beina når jeg rir, jeg og, osm regel akkurat når hesten reagerer, så jeg må holde foten låst i krampe, au au :S.

Er vel ikke annet å gjøre enn å drive styrketrening, egentlig. Hvis du kjenner noen i videregående, har ihvertfall skolene i Rogaland en gymbok, Gymnos, som har bilder og beskrivelser til øvelser som både tøyer og styrker de forskjellige musklene. Se om du kan få tak i en sånn slags bok og se på øvelsene til leggene og armer. Vet at det er veldig lite fristende å drive med gym-øvelser utenom gymtimen, men det er nesten det som må til. :P

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/12/2004 :  23:01:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har funnet ut at selv om det kan virke som at problemet er enten hender eller sjenkler, så ligger det gjerne i setet. Det å sitte dypt og rett i salen, oppreist samtidig som man er avslappet, har alt å si. For hvis sjenkelen sier "gå frem" mens setet sier "stopp", så blir det jo ikke lett for hesten å skjønne hva man egentlig vil.. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  23:19:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er også sant, det er for eksempel så mye lettere for hesten å dra tøylene ut av hendene hvis du har "knekk" i ryggen. Rygg og mage musklene er store muskler som du kan bruke og som du automatisk trener når du rir. Som nevnt kan du "jukse" ved å bruke vekta, det kreves egentlig ikke mye muskler når man rir for det er så mye annet som spiller inn. Men som du nevner, krampe i beina er ikke kjekt og er man i generell god form er blir det mye lettere, også ellers i hverdagen.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 02/12/2004 :  23:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror koordinasjon og balanse for de aller fleste er et mye større problem enn muskelstyrke. Hvis hesten skjønner at den skal gå frem for sjenkel, og er villig til å gjøre det, så trengs det ikke mye sjenkel for å få en reaksjon. Men hvis man derimot ikke sitter riktig og kan koordinere hjelperne sine, så er det umulig å gi korrekte hjelpere til hesten. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/12/2004 :  23:37:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det stemmer veldig bra, men - det er et stort men her.
Det går an å være så svak i bena at det virkelig ikke funker, for sånn er jeg nå. Jeg har dog en skade som gjør at den høyre foten min er ekstremt svak. Dette gjør at jeg foreksempel har vanskligheter med å fatte galopp der hvor høyrefoten skal være aktiv, vanskligheter med sjenkelvikninger, versader o.a. Det funker rett og slett ikke.

Det jeg gjør når dette skjer, er å ta hesten ned - gjøre noe annet som jeg vet at både jeg og hesten klarer, gjøre dette til hesten gjør det riktig og så legge inn en skrittepause. Når foten min 'lever' igjen, prøver jeg igjen - og jeg gir meg ikke før jeg har fått det riktig.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  00:04:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Å ri krever ein del også av rytter, både styrke, utholdenhet, koordinasjon, balanse, bevegelighet m.m. Men eg vil ikkje akkurat anbefale nokon uten spesielt gode kunnskaper om det å starte med masse styrketrening på egenhånd. Det kan lett gå galt.

Dessuten gjelder det å vere tolmodig. Ting tar tid. Det tar tid å bygge muskler. Ri masse, på fleire hester om mulig, og hold deg i fysisk aktivitet så skal du sjå att det kommer seg. Vist du vil bli god så er det ikkje nok å trene hesten, du må også trene deg sjølv.

Som eligj seier. Balanse og koordinasjon er viktig. Når det er på plass kommer masse av det andre også.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  08:05:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så personer med svake muskler i beina kan ikke ri en hest i samling ? Hm..

Har alltid lært at ridning skal være lett og uanstrengende for rytteren jeg. Og at alle tegn skal være fine og myke.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  09:46:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tror det går mer på, hva heter det, statisk styrke? Utholdende styrke? Har ikke helt roen på uttrykkene. Dvs, pumpe muskler og ridning passer ikke sammen, men er man svakere på f.eks den ene siden, som formosissima nevner, merker man det fort når man rir. Ettersom man rir med hælen ned og mye trykk på den leggmusklen man bruker da, får man lett krampe hvis man sitter og arbeider mye, selv med små, lette bevegelser. Uttøying og oppvarming er viktig, akkurat som med hester. Seriøs styrketrening bør man ikke gjøre selv nei, men det finnes enkle øvelser som hvemsomhelst kan gjøre, litt sånn i det daglige liv. Gå trappen istedet for heisen, f. eks ;) :P

For de som har skader/ikke er i så god form, er vel sykling, svømming og ridning er veldig greie idretter for det er liten sjanse for overbelastninger og skader (hvis man ser bortifra falle av og drukning :P), samtidig som de trener store muskelgrupper. (ryttere har jo ofte veldig god og rett rygg)

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  12:51:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
svømming trener alt untatt legger i biceps har jeg hørt :D Så det må vel være midt i blinken.

Yoga , pilates og andre "alternative" treningsformer bruker statisk styrketrening. Itilegg blir man jo smidig og får god kroppsbeherskelse..
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 03/12/2004 :  14:37:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
er vel bare tull det folk sier om at ridning ikke er trim; "man sitter jo bare der". Jeg er helt ødelagt etter en treningsøkt på hesteryggen jeg.(jeg er ikke dårlig form da jeg trener så å si hver dag i tillegg til ridningen). Også har jeg en rideintruktør som sjeldent gir pauser. *phu*
Redigert av - Nefertiti den 03/12/2004 14:38:59 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  14:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er trim ja, men man skal ikke måte bruke råe fysiske krefter til å få hesten til å adlyde.... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  15:34:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, enig, ridning er absolutt trim, ihvertfall for de som driver med trening innen en eller flere gren. De som tror det bare er å sitte der, har ikke prøvd det sjøl :P Men om alle andre idretter, må man trene seg opp gradvis ridning også. Lange dagsturer på hest finner mange som ikke har prøvd ridning før ut er veldig slitsomt, selv om man "bare sitter der".
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 03/12/2004 :  15:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er trim ja, men man skal ikke måte bruke råe fysiske krefter til å få hesten til å adlyde....

Sitter ikke akkurat og driver med vold da. Men å få hesten til å jobbe, holde en stabil volte, drive den frem når den slakker av og å følge bevegelsene i f.eks lettridning osv en times tid er ganske tungt.

Redigert av - Nefertiti den 03/12/2004 16:08:07 Gå til toppen av siden

charmen*
» VIP

Skrevet - 03/12/2004 :  16:16:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Tusentakk for mange fine svar
jeg har altid fått skryt for god sits, men alikevel får jeg det bare ikke til når jeg skal bøye hesten i en volte
armer og bein bare krangler!! hehe
jeg presser alt jeg kan med beinet, men det stopper jo opp et sted, og det jeg presser er tydlighvis ikke nok!! hmm...ikke noe særlig å sykkle nå midt på vinteren, men jeg skal gjøre så godt jeg kan
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  18:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Du sier du presser og presser med sjenkel, men får ikke svar; Tips; Ikke sitt og press, hester går instinktivt mot trykk, og vil da se på den sjenkelen din som en veldig fin ting man kan støtte seg mot for å slippe å bære seg selv, dvs arbeide selv, gi den heller et lite kakk med sjenkel, da vil den flytte seg unna (som når noen skubber deg, vil du skyves unna, men hvis noen presser seg mot deg, vil også du presse tilbake, hester gjør akkurat det samme). Det samme gjelder med bittet, drar hesten, eller legger seg på bittet, er det ingen vits for oss å dra i den andre enden, alle vet vel hvem som til syvende og sist er sterkest. Lær hesten å vike for trykk.

Jeg gidder ihvertfall ikke å bære hesten min rundt på banen, det får den gjøre selv Og min hest er nå blitt så fin på tøylen at jeg omtrent ikke holder ett gram i hendene når jeg rir, og likevel går den godt samlet og bærer seg riktig (i høyere klasser kreves selvsagt større grad av samling, men det er nok mulig å ri på samme måte der også) Bruker forsåvidt nesten ikke sjenkel heller når jeg rir, bruker sete/vekt for å gi hesten beskjed om å gå ulike øvelser. Ett av måle med ridningen er jo at det skal bli enklere og enklere for rytter, hesten skal reagere på "mikroskopiske" signal

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 03/12/2004 18:31:13 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.