hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - huff og huff!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 huff og huff!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

jalla

Skrevet - 03/12/2004 :  19:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke nødvendigvis du som er så svak, det kan like så godt være at hesten ikke gidder å vike for sjenkelen din. Gi hesten en liten smekk med pisken (på samme side som den ikke viker unna), eller det kan være nok å bare pirke den på ræva. Da skjønner den at han kan ikke fortsette med å ignorere sjenkelen og blir (forhåpentligvis) lydigere neste gang den skal vike for sjenkelen.

Jeg er ikke noen stor tilhenger av pisken, men den kan være et nyttig hjelpemiddel til korrigering av hesten.
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2004 :  19:32:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir du med sporer? Det kan være at hesten din er litt sjenkeldød? Det skal selvfølgelig alltid være mulig å ri hesten uten, ellers er man ikke en god rytter (litt løst sagt, det er ikke nødvendligvis alltid sånn). Men om du bruker sporer slipper hesten at man maser sånn på den.

Er veldig enig i det Natalie S sier. Gi den et kikk med sjenklene for at den skal våkne, det skal ikke være nødvendig at du sitter der og presser og presser og sliter. Hesten vil gå der det er mykt og for at det skal skje må du være myk først. Slapp av og for all del ikke tving hesten med deg.

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 03/12/2004 :  22:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mage og ryggmuskler er de musklene man virkelig trenger når man rir. Det er mage og ryggmuskler som holder deg på plass i setet, som gjør at du kan følge hesten naturlig, og i neste omgang at du kan bruke de andre hjelperne riktig.

Ellers viktig poeng som blir nevnt: At man ikke skal sitte og klemme og klemme i det uendelige. Hvis hesten går med konstant trykk fra sjenkel, slutter den etter hvert å lyde. Man bør heller prøve å gi kvikk sjenkelhjelp, og i rett tid! Timing er veldig viktig, ett sekund for sent, og sjenkeltrykket mister effekt.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 04/12/2004 :  13:02:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det finst ei bok om dette emnet:

I form til hest (Styrketræning og strækøvelser forryttere) av Dr. Helmut Lötzerich og Matthias Bojer. Utgitt av Aschehoug Dansk Forlag.

Blant annet Ludger Beerbaum er medvirkende i boka med masse illustrasjonsfoto og forord.

Absolutt ei bok det kan vere nyttig å lese.

Den er på dansk.

Gå til toppen av siden

charmen*
» VIP

Skrevet - 07/12/2004 :  14:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen
tusen takk for alle svar
skal prøve ut jeg hihi
klm
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 07/12/2004 :  15:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det viktigste er når du gir beskjed om å vike til side for sjenkel.Et lett trykk på siden den skal vike fra i det han han løfter bakbenet fra bakken på den siden(gå mot venstre:når høyre bak er på vei opp).Hvordan skal den kunne vike til siden om du gir beskjed når benet er på vei ned?Vil den ikke bibeholde sidebevegelsen med 1 kort trykk,repeter i travtakten hver gang bakbenet er på vei opp.Vil den da ikke vike,legg til pisken,men kun når bakbenet er på vei opp,hvis ikke blir det teknisk umulig for hesten å ta korrigeringen riktig,og den blir straffet for noe den ikke kan gjøre noe med. Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 15/12/2004 :  14:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som jeg skulle sagt det selv Natalie Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  19:33:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som jeg skulle sagt det selv Natalie

Opprinnelig postet av Chevaleresse

Hehe.. Er noen som har mast litt ang akkurat det der serru..

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 16/12/2004 :  08:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Husk at man overhode ikke skal bruke armmuskler når man rir.. det går jo direkte i munnen på hesten. Klart en fordel å være sterk i bena, men som andre sier her er mage/rygg og sits vel så viktig.
Er hesten din alltid stiv og lite samarbeidsvillig så kan det jo være du skulle hatt en equiterapaut til å se på henne. Den kan jo ha noen låsninger som gjør det vanskelig og vondt for henne å bøye. Jeg hadde det på halvbloden min. FIkk ikke satt henne igang etter beite, hun ville ikke noe. Men 2 behandlinger så var det som en annen hest. Kanskje noe du skulle prøve? Husk ellers at det er like viktig å støtte på utvendig side når hesten "faller" inn som å presse den utover.
Lykke til
Gå til toppen av siden

charmen*
» VIP

Skrevet - 16/12/2004 :  16:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
det er bare det at når veninna mi på 22 satt seg opp og skulle prøve (i tilfelle det var hesten) så gikk ho kjempefint, så det er ikke hesten men meg som ikke får til. Veldig frustrerende
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  17:29:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Husk att det tar tid å lære seg å ri med riktige hjelpere. Det blir vi vel sånn sett aldri ferdig med. Vi lærer så lenge vi lever heiter det. Vær tolmodig og tren seriøst så skal du sjå att du får det til etterkvart.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 16/12/2004 :  18:41:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får du instruksjon? Ellers er jo det veldig fint å få hjelp. Lettere å rette på feil når det står noen på bakken og ser på.
Da er det jo tydelig at du har tenkt på at det kan være noe med hesten.
Noe som kan være til hjelp hvis hesten ikke vil høre er at du rir på 8 tall, og har litt tempo skifte. Øker og senker tempo. Det får hesten til å følge med på hva du gjør. Ri på storvolter og øke og minske str på voltene. Bruk da skjenkler og vekten din.
Bare du er tålmodig kommer nok dette til å løsne skal du se.!!
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 17/12/2004 :  10:46:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å få hesten til å jobbe riktig, har veldig mye med timing av hjelpere å gjøre. Man må kjapt registrere hva som er i ferd med å skje, og så må gjernen gi signal ut til riktige muskler sånn at disse reagerer riktig. Dette tar TID å lære seg, og i starten trenger man en god instruktør... Man kan desverre ikke lære dette over nettet eller gjennom en bok... Det viktigste i starten er at du lærer deg å kjenne hva som skjer når du rir. Som f.eks tempo, detter hesten inn eller ut osv. Ridning er mer følelse enn teknikk, og for at følelsen skal få utvikle seg må man begynne å kjenne etter. En fin øvelse for å lære seg å kjenne, er å prøve å kjenne hvilket bein hesten flytter. F.eks kjenne at NÅ går innvendig bakfot frem, osv...

Lykke til i allefall!

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

charmen*
» VIP

Skrevet - 21/12/2004 :  17:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
takk igjen for alle svar
Har en kjempeflink insrtuktør. Er bare så ille når ho om og om igjen prøver å forklare og jeg sitter der og ikke får til
Syns så synd på ho! Jeg får det liksom aldri til det greiene der.
Er vel bare å øve videre, men....huh...virkelig frustrerende!
Gå til toppen av siden

luvehorses&ponies

» VIP

Skrevet - 28/12/2004 :  13:54:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
har samme problemet selv....føler meg skikkelig dum på ridetimer og sånn når jg ikke klarer og bøye hetsen skikkelig og sånt....prøver å bruke sjenklene men lir ofte fort sliten Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.