hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ikke alle hester kan være barfothester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 ikke alle hester kan være barfothester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

keldysh

Skrevet - 30/11/2004 :  19:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sikkert flott med barfot hest for de som har hester som tåler å gå uten sko og for de som slipper å ri på asfalt og grus hele tiden. Det jeg derimot ikke liker er folk som påstår at nesten alle hester kan gå uten sko. Tanta mi har ei 2 år gammel hoppe. Hun har aldri hatt sko på og går kun ute på beite. Likevel er hun litt sårbeint når vi skal leie henne de 3 mentrene på grusen fra beitet til stallen. Hvordan skulle hun bli om vi hadde begynt å ri henne på hardt underlag? Det hadde ikke gått. Jeg kjenner også en annen hest som har gått uten sko i 9 år nå fordi den er redd for å bli skodd og den blir sårbeint etter 10 min på grusen! Og hva gjør dere om vinteren? Jeg hadde ikke tatt sjansen å ri ut på holka uten brodder. Jeg tror heller ikke på at hesten får forlenget livet av å gå uten sko. Hesten til kusinen min har gått med sko i 27 år og hatt en aktiv sprangkarriere og han har helt skadefrie bein.
Som sagt, fint med barfot for dere som slipper å tenke på hardt underlag og hard bruk av hesten, men vær så snill ikke snakk om det som m det er en løsning på alle problemer for det er det absolutt ikke.

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  20:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
HELT ENIG!!!!!!!!!!!!!!!! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/11/2004 :  23:12:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei, det kan hende ikkje alle hester kan bli barfot. Og berre så det er sagt. Eg driver ikkje med barfot sjølv, men eg har prøvd å sette meg litt inn i kva det dreier seg om. Det trur eg ikkje du har gjort så veldig mykje. Vist du leser litt i debattane her på sida så kan du sikkert finne ut att dei fleste anbefaler boots med brodder på glatt vinterføre. Ikkje det att eg har prøvd det, men vil tru att det ganske sikkert kan fungere like godt som sko med brodder. I tillegg blir vel dei fleste barfothester skåret på ein spesiell måte slik att den lettere skal tåle å gå barfot. Det dreier seg ikkje berre om å gå uten sko.

Den 2 åringen du nemner bør no uansett ikkje bli skodd endå etter mi meining. Det er best å vente med skoing lengst mulig. Da får du også ein hov som er av betre kvalitet.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  08:39:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er fordi den lever på mykt underlag at den ømmer når den trår på grus. Dessuten kommer det veldig ann på hvordan høvene er beskjært. F. eks. har de fleste hester for lange høver. Dette gir strekk i lamellene. Hovbeinet synker litt ned og sålen blir flat. Med slike høver er det vondt å tråkke på skarpe steiner. Det er også en stor mulighet for at hesten har sopp i stråle og eller lameller. Dette er ekstremt vanlig på hester som lever i vårt våte klima. Dette gjør også vondt når hesten tråkker på hardt eller skarpt underlag. En frisk hov lander på hælen først og ruller framover. Lander den med tåa først, kan dette tyde på smerter i hælen.

I stede for å kun konkludere med at denne hesten ikke kan gå barfot, synes jeg dere bør prøve å finne ut HVORFOR den ømmer seg. Sansynligheten er ganske stor for at det er et løslig probem.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2004 :  10:07:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hesten har ikke sko og ømmer når den kommer fra beitet og skal gå på grusen. Konlusjon: den kan ikke fungere som barfothest
Har du ikke tenkt på at det kanskje er manglende tilrettelegging som gjør hesten sårbeint? Som Frøya sier, når hesten hele tiden oppholder seg på mykt gress, vil ikke det gi den nødvendige herdingen av hovene til å plutselig måtte tåle grusveier. Man trenger selvsagt ikke å gruse ned hele beitet, men hvis det er hardt underlag der hesten oppholder seg mye, feks. under et skyggefullt tre om sommeren, eller ved rundballen om vinteren, vil hoven venne seg til å tåle mer enn gressunderlag. Og har man ikke mulighet til å legge forholdene til rette så hoven får herdet seg, ja da bruker man boots hvis man skal ri etter grusveien
En viktig del av det å ha barfothest er å sette seg inn i hvorfor hesten evt blir sårbeint. Det er sjeldent det i utgangspunktet hesten det er noe galt med hvis det ikke fungerer. Det kan være fôringen, beskjæring av høvene, underlag der den oppholder seg, manglende bevegelse mm. Det blir for enkelt å bare konludere med at det aldri fungerer uten sko på en hest fordi at den ikke fungerer under nåværende forhold. De fleste hester kan fungere uten sko, de har bare ikke eiere som har mulighet eller ork til å legge ting til rette. Greit nok det, mange hester har det helt sikkert bedre med sko, så lenge ikke forholdene ligger til rette for å kunne bruke den uten sko. Men skyld ikke på hesten da
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.