hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Chili

» VIP

Skrevet - 24/11/2004 :  16:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir en araber og nå vil gjerne eieren at den skal bli barfothest. I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen synspunkter på/erfaringer med NÅR på året det i tilfelle er best å begynne? Hesten er i aktiv trening, og planen var i utgangspunktet at jeg skulle ut å starte LA med den til våren. Hesten går forresten ute ca 8-12 timer hver dag, i en luftegård som akkurat nå er dekket av snø, men som ellers er ganske gjørmete, og bare tørker opp i lange perioder uten regn.
Personlig er jeg litt skeptisk til "barfot-gospelet", men hvis hesten nå skal bli barfot er det jo i min interesse at overgangen blir smidigst mulig.

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2004 :  10:17:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Barfotgospelet? Tror kanskje de fleste som driver med barfot ville være mer positive til å hjelpe deg hvis du lot være å komme med slike slengbemerkninger

Men nok om det. Snø er veldig snilt for hovene, så derfor er vinteren en fin tid å begynne å venne til hesten å gå uten sko. På snøføre slipper man evt sårbeinthet, og hovene slites ikke ned for mye. Hover som har vært skodd lenge er ofte lite slitesterke. Hovslageren mente hesten min hadde sterke hover før, og han mista aldri hovvegg om skoene falt av. Men i forhold til den solide hovveggen som vokser ned nå var "gammelhoven" skrøpelig til sammenligning. Det hadde vært velig greit å tatt denne perioden med lite slitesterk hov til vinteren.
Hvilket underlag rir du på? Snø er som sagt ikke noe problem, siden det ikke gir sårbeinthet. Det er heller ikke spesielt glatt, selv om snøen er hardpakka av mye biltrafikk. På is bør du bruke boots med brodder. Og på grovt, hardt underlag må man regne med å bruke boots hvis ikke hesten er heldig å ha knallgode hover med en gang.
Med hensyn på konkurranse til våren er det også en fordel at skoene tas av nå.
Lykke til
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/11/2004 :  11:03:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bare et spørsmål fra meg - litt off topic:
Om man tar av skoene nå, så blir vel hesten vant til det myke, gode underlaget snø må være? (Hadde det ikke vært så sinnsykt kaldt, hadde det faktisk sett deilig ut å løpe over snøen barbent ;-). Hva skjer da når det tiner og asfalt/grus kommer til syne?
Jeg har litt vanskelig for å tro at høvene blir herdet av den myke snøen - og at de ved hjelp av dette er klar for asfalt/grus uten å bli sårbeint.
Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 25/11/2004 :  17:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir praktisk talt bare på bane, men de to andre som rir hesten rir praktisk talt bare på tur, da noe på asfalt for å komme til skogen, og så på grusveier stort sett.

Har det forresten noe å si hvor gammel hesten er? Aragon er 12 år.

Det med barfot-gospelet var litt ironisk ment, det var derfor det sto i anførselstegn. Og det har jo en tendens til å bli veldig sterke fraksjoner her på dette området.

Redigert av - Chili den 25/11/2004 17:46:24 Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 02/12/2004 :  10:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg vet ikke helt når det er best å fjerne skoene, så det skal jeg ikke si noe om..
Men kan si hvordan vi gjorde det!

Vi fikk begge hestene barfottrimmet i februar måned, og har aldri hatt problemer med sårbenthet hos noen av de. Men jeg tror nok heller ikke høvene blir så herdet av å gå på den myke snøen.. Men vet at hos andre med barfothester har snøen "rensket opp" høvene.. Husker ikke helt, men det var hvertfall noe positivt..
Der hestene mine går er det og blitt masse søle nå etter alt regnet, synes ikke akkurat at det er det beste for høvene og trampe rundt i uansett sko eller ikke, så vi fyller igjen med grus så godt vi kan..
Men hos de fleste er det jo søle på høsten..? Nesten ikke til å unngå..

Vet at det er mange hester som må gjennom en overgangs periode, men da kan du vel bruke boots? Har ikke hørt noe om at ikke det er lov på stevner..

Lykke til og god jul!!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.