hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Svarte fjordinger...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Svarte fjordinger...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/12/2004 :  14:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prikkete fjordinger !!?
Hehe... det må ha sett spesielt ut...

Har hørt at fjordingen oppbrinnelig var veldig lettbygget, men at den ble avlet til å bli tyngre og kraftigere for å bli mere effektiv i jordbruket.... stemmer det ?
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 13/12/2004 :  08:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det stemmer...derfor er det "litt" irriterende med alle de som mener fjordingen blir ødelagt i avlen nå når det satses på lettere typer:-) jaja... Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  16:25:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Det har vel nesten alltid eksistert to typer av fjordhesten, lett og tung. Jeg synes det er kjempebra at man idag også kan avle fram smidige og lette fjordhester, ikke bare de tunge og sterke. Jeg foretrekker helt klart litt blanding av de to typene, men må jeg velge blir det helt klart den gammeldagse, tunge fjordhesten som betyr mest for meg!

Prikkete fjordhester ja.. har hørt om bare noen få forekomster av akkurat den! Det var altså en av de skitne fargene som kom etter all den blandingen mellom fjordhest og dølehest.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  22:24:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg hadde foretrukket fjordinger av lett type jeg :)

Er det stor forskjell på de to typene ?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  22:40:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tja, den ene er lett og den andre er tung, hehe. ;) Samme finnes hos Haflingere også, både en lett sportstype og en tung arbeidstype; onkelen og kusina mi har hatt Halfingere av begge typer.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  15:06:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Artig å høre at det har eksistert svarte fjordinger! Så var det sikkert sant som bestefar sa da, at det var en svart fjording de hadde hjemme på gården i gamle dager. Trodde den svarte hesten med ståman i hans gamle album var en liten lettbygd dølahest med klippet man jeg Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/12/2004 :  15:44:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Dagros: Det kunne jo alltids vært en dølehest, men om bildet er tatt mellom 1850 og 1940 er nok sjansene store for at det er en fjordhest!

Bodi-Aina-og-Hagalin

» VIP

Skrevet - 14/12/2004 :  16:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg red en gang en sølvaktig fjording med mørke tegninger /sokker om du vil. når solen var på henne var det som sølv.. huldra het hun og er nok den peneste fjordingen jeg har sett med mine blå øyne. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  15:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hun var nok renraset, for det finnes grå fjordhester med mørke bein. Morsomt å se at så mange har interesse for fjordhesten!

Skogstroll

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  18:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ninna, høres pent ut... :)
Er det det som heter gråblakk?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  15:42:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Om hesten er sølvfarget/grå, gjerne med svarte bein, kalles det gråblakk ja.

Jeg synes helt personlig at grå fjordhester er helt utrolig vakkert! Min favoritt blant de grå er helt klart Lunner Gråen!

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/12/2004 :  16:54:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Lunner Gråen er fin han, men det er ikkje beina hans. Ville aldri brukt ein hest med 6 poeng på bein på min hoppe uansett kor bra han ellers er. Beina er kjempeviktig på hesten. Uten bein ingen hest.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  15:31:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sant det, men nå mente jeg at han var min favoritt p.g.a. den vakre fargen + det gode lynnet..... Han har noe dårlige bein ja, jeg ville nok heller ikke ha brukt han på min hoppe, for det finnes jo så mange flotte hingster der ute som har gode bein

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2004 :  21:08:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har hatt 3 fjordinger, ei hoppe, en valakk og et hingsteføll Faren til hingsteføllet er renraset grå fjording! Så gråe fjordinger finnes.. men de er ikke så populære og vanlige blant fjordinger ennå:(
Men svarte, de har jeg bare hørt om:)

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 03/01/2005 :  09:06:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
De grå fjordingene er bare utrolig søte, har en på fôr; Lunner Grom. Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.