hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Definisjonen på en forrytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Definisjonen på en forrytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Linda T

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  19:39:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, kan noen hjelpe meg i å definere en for rytter? og han/hennes
oppgaver??
Har en liten diskusjon gående på det emnet og vi er noe uenige i hva en for rytter skal gjøre i å med denne faktisk BETALER.

-Linda-

:)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:08:54

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  21:48:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Tja... jeg er forrytter, og mine oppgaver er å trene hesten, møkke, blande for, pusse utstyr en gang i blant++ egentlig det meste. Jeg kan ri både sprang, dresssur og på tur. Vet ikke om det var dette du lurte på, men jeg kan jo svare;)

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 07/03/2003 :  10:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Det jeg forbinder med en forrytter:

En forrytter er ansvarlig for hesten de dagene den har hesten. Dvs alt daglige stell.

Jeg mener eier kan til en viss grad bestemme hva hesen skal brukes til, men i og med at forrytter betaler skal forrytter også ha sitt å si hva det angår hesten. Hadde forrytter ikke betalt ville det være greit for eier å bestemme helt over hva forrytter/hetspasser skal gjøre med hesten.

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2003 :  21:05:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
var forrytter før og mine oppgaver var og møkke ut, fore, noen ganger ta inn\ut hestene og ri og jeg hadde alt annsvare for hesten (hvis det skjedde noe m hesten mens jeg hadde den).. jeg betalte og red 2 ganger i mnd, syns det var en grei ordning! Jeg red for det meste tur fordi det ikke var noen ridebane i nærheten..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 12/03/2003 :  15:35:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
En fôrrytter skal gjøre det med hesten som eieren hadde gjort uten fôrrytter. En fôrrytter skal da ta av seg det daglige stellet, ri, og måke hvis det er det som innebærer det vanlige stellet.

Jeg rir, steller, måker og skifter vann.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Linda T

Norway

Skrevet - 12/03/2003 :  23:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, igjen :)

Sitter og titter på svarene :) takk så langt.

Jeg mener : en for rytter skal

møkke
strigle
ri
ta inn/ut hesten
fore
vanne
dekken av/på
o.s.v så lenge det har med hestens velvære den dagen å gjøre.

Ellers ting som foreks. pusse sal, grime, male box, vaske dekken osv har ingenting med en forrytters dag å gjøre.
Da kan man få seg stallhjelp som kan hjelpe til og få betaling i form av ridning o.l.
Hilsen Linda :)

P.S om eieren hadde spurt om hjelp til puss av foreks. sal hadde jeg hjulpet.....men, det skal ikke inngå i mine plikter som forrytter.

:)
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2003 :  23:31:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
helt enig med deg linda

Gå til toppen av siden

*Kathrine*

» VIP

Skrevet - 11/09/2003 :  21:54:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Det forrytteren til min hest gjør, er å trene hesten(for d meste dressur), pusse utstyr annen hver månede(+-), møkke hvis hun er der i helger eller på helligdager, passe på at hesten er frisk og fin når hun forlater stallen=)

Kathrine
Gå til toppen av siden

ida89

» VIP

Skrevet - 26/09/2003 :  08:51:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! jeg har hest på for og mitt ansvar er å ri og stelle hesten, møkke og pusse utstyr en gang i blandt Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  09:49:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
"Ellers ting som foreks. pusse sal, grime, male box, vaske dekken osv har ingenting med en forrytters dag å gjøre."

Det har det vel? For meg er en forrytter en person som skal ha ansvar på lik linje med eieren. Følgelig skal ting deles likt mellom dem også, også "kjedelige" oppgaver.

Hadde jeg hatt forrytter hadde jeg forlangt å finne utstyret i samme forfatning som jeg forlot det. Det vil si RENT.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/09/2003 :  13:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så absolutt enig med vixi!!!!

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 26/09/2003 :  13:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter min menig er en forrytter som deler likt med eieren på alle utgifter (1/2 for) og disponerer hesten halvparten av tiden.
En forrytter skal også ta sin del av de kjedelige oppgavene,f.eks bland for, vaske dekken,sjabrak,bandager o.l og evt pusse sal,hodelag annen hver gang.
Men en forrytter har også de samme rettighetene mht å ri,starte stevner o.l. Dette er det ikke så mange hesteeiere som er innstilt på,da synes jeg man heller burde skaffe seg en hestepasser som får betalt i form av penger eller turridning.
Skal man ha en til å utvikle hesten bør man skaffe seg en berider.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2003 :  23:10:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er også enig i at forrytter også skal ta del i "drittarbeidet". Og jeg er enig i at forrytter som betaler sin andel av stalleia bør få lov til å ri på tur, ri på bane (dressur og evnt sprang om hesten trenes i sprang), starte stevner og ri for instruksjon på lik linje som eier. Nå er jo interessene også litt avgjørende.. Man må f.eks. ikke på død og liv dele sprangen (om den ene parten ikke ønsker sprang f.eks), og om den ene parten ønsker å ta mer del i en ting, og den andre godtar det så er det selvfølgelig greit. La si forrytter ønsker å ri på tur av egen interesse.. Ok.

Men det som likevel forundrer meg er at veldig mange mener at dette er rett her. Men i annonsene finner man nesten bare hester for turrinding, eller om du først finner en hest du kan ri på banen så er det snakk om en dag tur og en dag bane dersom det f.eks. er aktuelt med baneridning (som om eier rir annenhver dag på tur og bane..). Og så ønsker de forrytter med erfaring.. Som sagt før, så synes jeg det ikke er så rart at ikke alle finner forrytter på 1-2-3. Alt for mange prakker "den kjedelige ridningen" over på forrytter, og etter min mening burde du da ha hestepasser, eller inngå en billigere avtale med en rytter som f.eks. rir en dag bane og en dag tur. Desverre er det ikke slik..

En annen ting jeg synes er litt spess når jeg leser annonser om hester som settes bort på for er f.eks. slik (en tenkt annonse): Spranghest settes bort på for (som tittel på annonsen). Så presenteres hesten som en fin og flott spranghest som hopper sånn og sånn, og veldig fin. Til slutt står det at hesten ønsker forrytter for turridning.. Da er vel hestens sprangevner ubetydelige mener nå jeg . Samme type annonse så jeg også for en eldre GP-dressurhest (den fanget riktignok min interesse fort, men jeg er jo ikke interessert i å ri denne hesten på tur. Så litt bom..).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 27/09/2003 :  01:05:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er helt enig med deg Spoff,det er mange rare annonser å se.
Tror dette kommer av at mange av økonomiske grunner søker etter en forrytter,men egentlig burde ha en berider eller en hestepasser.Men en berider koster jo endel,og en hestepasser jobber jo gjerne gratis for å få ri litt på tur.Det er klart det sikkert er fristende å få tak i en hestepasser,som i tilegg er villig til å betale for seg som en forrytter,men det blir jo helt feil.Her må hesteeierene ta ansvar,det er alt for mange som lar seg utnytte.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.