hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hest på helfor? Er det noe problem?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Hest på helfor? Er det noe problem?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Magette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  15:37:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
På stallen der jeg var før (for en stund tilbake), var det en dame som ville ha hest på helfor i tillegg til den hesten hun hadde. Det første tilbudet hun fikk, var en 100% frisk kaldblodshoppe (husker ikke alderen) tidligere traver, og var nå brukt som spranghest. Hesten var glad i å springe, så den måtte få springe hver dag..
Hun dama hadde denne hesten på prøve for å se om hun ville ha den. Men det viste seg at denne hesten var så halt, at den kunne nesten ikke gå! Når en rei denne hesten, gikk det som en hakkemaskin. Det eneste den kunne, var å springe. Det var vel så vondt i beina, at den prøvde å springe bort fra "det vonde". Denne hesten var jo frisk, sa de...

Hun prøvde en gang til, og fikk tak i en kaldblodshoppe (tidligere traver. Var nå skolehest) Denne hesten måtte også få springe hele tiden. Og på rideskolen hadde denne hesten, KALDBLODS blitt ridd med ISLANDSHESTSAL!! (går det ann?) Denne hesten var tynn og "vill" i øynene. Da den kom til stallen (dama ville jo gjerne prøve en stund og se om hun fikk den til..) Det viste seg det at denne også var veldig halt.

To hester til kom det (kaldblodser, tidligere travere. Som ble brukt til sprang) Det samme med dem. De var også halte, veldig halte.

Er de fleste hestene som blir satt bort på fòr halte? Jeg må si at fire halte hester på rad, er mye. Er folk så blinde at de ikke ser at hestene er halte/har det vondt? Hvorfor sier de at hestene er friske? Tenk om en veldig uvitende person tok hesten, og bare "pøste på" med trening osv. Tenk på hvor vondt hesten har det! Den kan jo bli farlig!

Hva mener dere?

Redigert av Brynja den 21/02/2003 15:59:22

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:08:24

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  16:33:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Det er jo helt sykt! Det kan jo ha noe med at de var gamle travere. de pleier ofte og bli fort halte... Ikke alle hester som setttes bort er halte/syke, men det er nok noe i det du sier. Det virker ikke som om noen mennesker tenker på hestene sine i det hele tatt! Sykt spør du meg...

Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 23/02/2003 :  20:07:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man burde være skeptisk til tidligere travere altså. Jeg ville ikke hatt en tidligere traver. Ikke at andre hester også kan ha skader, og 4 på rad er jo ekstremt tilfeldig!

Men at hun heller ikke leita etter en som ikke har gått trav...
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 23/02/2003 :  20:32:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :)

Ingen av de hestene jeg har hatt på helfor har vært halte, men de har vært "syke i hodet" som mange vil kalle det.
De har hatt det litt vanskelig og krever derfor en masse tid.
Jeg hadde en sportsponni hoppe på helfor. Hun var veldig redd for hodet sitt så jeg klarte nesten ikke å få på grimen/hodelaget. Hun hoppa og spratt hele tiden, men etterhvert som vi ble bedre kjent så gikk det seg til. Hun var en "enmannshest". Ikke bare-bare når man skulle reise bort og sånn da!
Da for tiden var over så skulle jeg ringe eieren og fortelle hvor fin denne hesten her var blitt fikk jeg aldri tak i eieren. Jeg hadde sagt opp stallplassen. (3 mnd oppsigelse) Så jeg var uten stallplass. Jeg hadde heldogvis en snill nabo som sa at hesten kunne gå i hagen der. (1 mål)
Det var på sommeren så vi trengte ikke noen stall.
Siden jeg ikke fikk tak i eieren måtte jeg jo bare ha denne hesten her på "evig-helfor"
Jeg solgte henne for ca 3 år siden.
Hun gikk LB dressur og 115-120 cm sprang. Jeg solgte henne for kun 15.000,- for en eller annen dag så så kunne jo denne nervøsheten komme tilbake. Litt av grunnen til at jeg solgte henne så billig var jo at jeg solgte henne til en som bodde like ved meg. Så jeg kommer for å hilse på henne ganske ofte.
Jeg treffer eieren ofte på butikken og sånn også. Veldig koselig det!
Den tidligere eieren til sportsponnien var så useriøs. Hun satt jo bare bort hesten og ville ikke ha den tilbake. Hadde jeg bare fått snakket med henne så kunne jeg jo kanskje hatt den litt lengere også.Jeg hadde hun på "evig-helfor" i ca 4 år for det var ikke så lett å selge henne. jeg ville ha noen som var veldig rolige, som bodde like ved meg, som hadde rikelig med tid og sånn.. De nye eierne bruker nesten 20 min bare for å få på hodelaget. Hun hopper bra i sprang, og river aldri. Hun hopper kun forsiktig over. Det er dressur hun liker best selv om hun er flinkest i sprang.
Denne hesten er det ikke så lett å dra på stevner med siden hun er livredd for høyttalere.. Men hun er jo på noen stevner..

Dette var min lille historie..

Mange klemmer fra Lille_troll
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  20:57:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Ser ingen problemer jeg, med å ha en hest på helfor...selv eier jeg tre hester og har en på helfor i tillegg. Men det er klart viktig å skrive kontrakt med eiere over hvem som har ansvar for hva, og å opprettholde en god dialog hele veien. Selv låner jeg hesten av "sjefen" min når jeg jobber på rideleir, og vi kjenner hverandre såpass godt til at jeg stoler på henne og hun stoler på meg, og da er det bare fryd og gammen å ha en ekstra hest!

Ellers er det IKKE galt for en kaldblods å bli ridd med en islandshestsal! En islandshestsal er ikke skadelig for hesterygger, den er veldig lik en dressursal, friskjør skuldrene til hesten bedre enn en allroundsal, og en god islandssal slår hvilken som helst Stubben og Opal.....Har selv ridd utallige hester med min islandssal, blant annet en kaldblods jeg red inn ; det gikk som smurt det, null ryggproblemer, gode steg, ledige skuldre og en DIGG opplevelse å ri med.

Jeg tror ikke de fleste hester som blir satt bort på for er halte.
Det kommer mer ann på hvem som setter bort, og hva hestene brukes til ellers. Og hvorfor....
Tidsmangel-hester er sikkert supre, for å ikke snakke om hester som brukes i sommersesongen, og settes vekk på for om vinteren. Har bare hatt gode erfaringer med dette, og hvis det skjærer seg, har de ofte en ny hest på lager du kan låne. Er du uheldig med eier, og han sender deg dårlige hester - så dropp han!
Alle de hestene jeg har hatt på for har vært friske, snille og morsomme hester jeg savner den dag i dag!

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  21:17:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
de setter vel bort hestene på hel for
for at de ikke takler dem selv... dødsteit og helt
sykt..nikita det er ikke alle x-travere som blir ofte halte..
eller syke!!!!!! -godtfred-
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 25/02/2003 :  20:31:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvsagt er jeg fult klar over at ikke alle x-travere er halte! Hadde selv en som hadde gått mye på travbanen, og var ikke syk eller halt en eneste dag, solgte han da han var 15 år.

Vil bare si at folk flest sette ikke bort hesten sin fordi de ikke takler den. For de fleste (noen mister jo interessen) tror jeg at andre ting kommer inn i livet som gjør at man må gi avkall på hesten. Studier, unger, etablering o.l. Vi snakker jo om jenter stort sett i alderen fra 15 år og oppover. Mye skole på gang her og etterhvert unger og hjem.

Må nå desverre sette hesten min ut på for eller selge henne fordi jeg skal kjøpe hus. Trist som det, men jeg kan ikke gjøre noe ved det! Hesten min er virkelig en god allround hest (lettdøl) og jeg vil så gjerne fortsette å ha henne. Men når pengene ikke strekker til, så er det liksom ikke noe å gjøre med. Det er og blir en stor utgiftspost,- det med hest!

Jeg for min del kommer til å skaffe meg hest igjen seinere i livet, når jeg jo ikke.

Men til tema: Jeg tror fortsatt ikke at folk setter bort halte hester, ikke at mange gjør det. Enten er de ikke klar over det eller hesten har ikke haltet før. En dag må jo være den første, en er selvsølgelig veldig uheldig om denne dagen skulle være første dagen hos evt. kjøper, men tilfeldigheter skjer.

Jeg ville aldri sendt en hest avgårde med skader. Jeg hadde i hvert fall opplyst om det, og folk som skal ha hest på for vil jo ikke ha en halt hest. Da måtte en prøve en selge den til slaktepris (som jeg mener er på sin plass hvis hesten er kronisk halt) eller da gi den bort til slutt hvis man ikke fikk solgt den (hvis noen ville ha den) Ellers er det jo en siste utvei, jeg lever ikke på gata for at hesten skal få leve. Kall meg egoist, men mennesket først.

Fy skam seg de som ikke opplyser om skader hesten har når man skal sette den bort på for eller selge den! De som gjør dette skjønner ikke hvor vondt de gjør!
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 26/02/2003 :  09:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg tror hun dama som fikk fire halte hester var veldig uheldig.

Selv jobber jeg litt med rideleier, og de fleste av de hesta blir satt bort på helfor på vinteren. Den ene hesten strakk en muskel like før den skulle sendes til forverten. Vi ville ikke sende bort en hest som var halt så vi hadde han hjemme på gården til han ble helt frisk igjen. (forvert har denne hesten fast hver vinter).

Ikke alltid like gøy å være den som må sette bort hesta heller. Ene hesten vi satte bort kom seg ut av stallen en natt og fikk i seg 15 liter kraftfor. Det holdt på å gå virkelig galt...

En annen gang fikk vi hjem en hest fordi jenta som hadde han ikke taklet han. Han kom hjem skamklipt (kort man på kaldblods er ikke noe særlig - heller ikke avklipt hovskjegg) Og med for stramt hodelag og bitt på vranga! - hvis det var sånn han var blitt ridd var det ikke rart hesten var uregjerlig. Han er vanligvis en veldig enkel hest å ha med å gjøre - alle kan ri han.

Men heldigvis klarer de fleste forvertene å ta godt vare på hesta.

Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 01/03/2003 :  11:42:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest på helfor (lot meg lure) Eieren garanterte at hesten var rolig og gjorde aldri noen ting og at hun gikk kjempe fint sammen med andre hester og sånn. Men når vi fikk henne var alt helt annerdledes, hun kan ikke gå sammen med andre hester fordi hun bare sparker dem og hun har allerede ødelagt en hest der jeg hadde henne. Og hun må stå inne hele tida hvis hingste innhegninga er opptatt (det er det eneste stedet hun kan gå uten og stikke av). Og når jeg rir henne så bare løper hun ut hele tiden (hun har blitt mye bedre, men allikevel) Og eieren hennes nekter og ta henne tilbake, jeg brakk beinet for noen uker siden og kan ikke ri på lenge så nå må hun bare stå hele dagen... Er det ikke sykt??? Gå til toppen av siden

mssixty
» VIP

Skrevet - 13/03/2003 :  21:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg lurer bare på om hvordan man kan forsikre seg om at den hesten man skal ha på for,faktisk har samme gemytt som du har blitt lovet!
Går det an å skrive dette inn i kontrakten på en måte?
Jeg har ingen mulighet for å prøveri hesten jeg skal ha på for,så jeg vil gjerne forsikre meg om at hesten er den samme som jeg har blitt fortalt!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2003 :  21:43:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er viktig å få med oppsigelsestid og returklausul i kontrakten. Returklausul sikrer at du kan sende hesten tilbake om den viser seg å være annerledes enn du fikk opplyst. (Ligner på angrefrist.)
Oppsigelsestid (1 til 3 måneder alt etter hvor lett det vil bli for eieren å få tak i stallplass/evt. selge eller få satt hesten bort til noen annen) gir deg trygghet som fórvert, og eieren kan også si opp når han/hun ønsker det med samme oppsigelsestid. Man MÅ ikke ha hesten hele oppsigelsestida hvis begge er enige om returen, men det gjør det greiere for begge parter å ha en max-frist på det.

Til deg som sitter med brukket bein og en hest du ikke har glede av:
Eieren kan ikke nekte å ta hesten tilbake når du sier opp fóravtalen.
Hvis du har oppsigelsestid kan du når denne er gått ut reise og levere hesten tilbake. Ring og gi beskjed om at du kommer (ikke diskutér det, bare si fra.) og at du hvis eieren ikke møter opp vil sette hesten på stallen hans/hennes eller binde den et egnet sted.
Eller slipp den i hagen hjemme hos eieren...
Møter ikke eieren opp, finn noen annen til å ta over til eier kommer. Hvis ikke, bind hesten/sett den på stallen og ring eier på ny og si fra. Får du ikke tak i eieren kan du jo få noen som kjenner vedkommende til å ringe eller reise og hente han/henne, eller du kan informere politiet om problemet med å få tak i eieren av en hest som står "forlatt" der og der... Det er faktisk eieren som står ansvarlig for hesten, ikke du!

God bedring!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 14/03/2003 :  08:39:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Når det gjelder psyken til hesten man har på for går det ikke ann å lage en "avtale" på dette. De hesten jeg driver med på sommeren, fungerer supert til dette bruket. De går lange turer på fjellet og står sammen i en stor flokk uten problemer.
Men så kommer de til en forryter og blir kanskje ikke brukt så mye som om sommeren. Da kan hesten bli både stri og vanskelig.

Har forvert problemer med hesten kan de levere tilbake hesten før kontraktstiden går ut. Det er bedre at vi får tilbake hesten og at den heller vil bli stående ubrukt, eller vi finner en ny forvert, enn at den ikke skal ha det bra der den er.

Vi besøker også hesta i løpet av den tiden de er satt bort på for. Vi vil jo hesta kun det beste, og vil derfor forsikre oss om at de har det bra. Vi ønsker heller ikke å komme på kant med forverter, så vi prøver å yte litt service ovenfor dem også. Vil de f.eks. prøve en annen hest er dette helt greit.

Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 16/03/2003 :  22:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg har nå er hest jeg har på for. Eieren er i England i 2 år og i disse to årene er det jeg som har han. Jeg har ikke gått i noen form for "salat" eller har noe problemer med hest på for. Dette er nok allikevel første og siste gangen jeg har hest på for, da det vil bli vanskelig om to år å ta farvel.

Uansett, det er dessverre mye "dritt" ute blant "hestekjente" som skal ha bort hesten sin for en lett "måte", men dette gjelder jo selvsagt ikke alle!!! Hun som fikk fire halte hester har vært maks uheldig og dette er ikke bra (eller holdbart) at ting skal være slik.

Jeg håper iallfall at hun til slutt fikk en uhalt, frisk hest å kose seg med
Gå til toppen av siden

hahaha

» VIP

Skrevet - 12/10/2003 :  14:02:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde hedde hest på for, en varmblods. hun var blit prøvd som traver men hun ble det ikke noe traver av nei... Hun var ikke halt eller noe men hun har hadd to ALOVOLIGE skader i begge bakbeina... hun hadde blit spent i hasen på ene bakbene og på den andre hadde hun sat seg fast i 1 teug og sjert seg sjikkelig opp.... hun kunne ikke brukes på lenge... men når jeg fikk henne var hun frisk som en fisk bortset fra at hun kunne ha ont i ene bakfoten hvis jeg galopperte i fullgalopp flerehundre meter, noe som jeg aldri jorde... hun skadet seg når jeg hadde henne også men ikke så alvolig som de to andre... nå har hun bare en fot som er skadefri...

jeg har nå en kalblods på for. hun var traver hun også... etter atom vinter... hun har aldri vært halt mens jeg har holdpå med henne.... eller så lenge jeg har vist om henne heter det vel.... så hun som hadde hestene som var halt var uheldig kan man si....

jeg skal ha hest på for så lenge jeg ikke kan få egen eller ikke har råd til egen hest...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/10/2003 :  00:37:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Slik uflaks er jo veldig sjeldent da, men det finnes mange heste-eiere som finner ut at hesten ikke kan fungere lenger som feks.konkurransehest pga.slitasje-skader,og så vil de helst ikke avlive eller selge, så da blir hesten satt ut på helfor i stedet.Dette er forsåvidt greit,men da er det jo UHYRE viktig at den som evt.skal ha hesten, må vite om dens begrensede bruk,og det er EIERS ansvar!!!

Det finnes nok desverre de hesteeiere som ikke vil innse hvor skadet hesten er, og derfor prøver de som en slags siste utvei og sette den vekk for å se hvordan det går, og kanskje trekke ut tiden litt ang.å ta en avgjørelse på om hesten bør få slippe eller evt.behandles.Det er forferdelig leit at en uskyldig person, skal måtte bli"innvolvert" i dette som egentlig er heste-eiers problem og ansvar!

Derfor,ta en vet.sjekk og lag en skikkelig kontrakt, før du tar på deg hesten.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.