hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trening av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 trening av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  01:30:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å avslutte for meg selv, så har jeg bare snakket generelt, og prøvd å vinkle det inn på den opprinnelige debatten om føll. Har bare prøvd å poengtere at man kan ty til andre metoder enn "vold", og med det mener jeg at man "denger" uhemmet løs på hesten med slag (feks på hodet) eller spark. Og det tror jeg de fleste her er enige om:)
Hege Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  01:37:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Real Storm; Jeg vet ikke når og om Stefan skal holde kurs. Skal sjekke det ut og legge det inn i GB'n din... :-)

Edit; har lagt igjen hilsen i din GB...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 15/12/2004 01:51:09 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/12/2004 :  12:02:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må nesten le av hele diskusjonen jeg
Skal være enig med Cowgirlchris, mye adrenalin her ja.

For å prøve å oppsummere hele debatten så kan jeg si at den i utgangspunktet dreide seg om trening av føll, ( den debatten har flyttet til trening av føll 2 på div) noe den strengt tatt ikke gjør nå?
Hvorvidt Real Storm og jeg er enige uten at vi innrømmer det, får være opp til enhver som leser å avgjøre.
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har holdt meg veldig til det ene ytterpunktet i denne debatten mer eller mindre bevisst.
Jeg påstår ikke at jeg er noen ekspert på NH, men har referert til såkalte eksperter for å komme med innlegg som er relevante for debatten.
Utgangspunktet for min iherdige og adrenalinfyllte tilstedeværelse i denne debatten var et råd Real Storm ga Roxira allerede på første (eller andre) siden.
Min mening og poeng i denne debatten var at fysisk avstraffelse av hest ikke er noen løsning, en burde ty til "eksperthjelp" om hesten er så agressiv eller vanskelig at man føler dressurpisken er eneste løsning.
Jeg mener uansett at ingen her inne på forumet har noen forutsetning for å råde andre til å slå hesten sin på bakgrunn av det de leser her, det blir noe sånt noe som " den døve hjelper den blinde" -opplegg.
Jeg tror også at i de fleste tilfeller hvor hester blir straffet på en fysisk måte ikke har "fortjent" det, og man da etablerer et mer eller mindre anstrengt og utrygt forhold til hesten.
Jeg skal ikke påstå at jeg aldri i min tid har straffet en hest fysisk på den ene eller andre måten, men det jeg tør påstå er at jeg i ettertid har ønsket at jeg ikke hadde vært så utålmodig, stresset, blind for signaler osv fordi jeg da kunne funnet andre løsninger. Hastverk er lastverk og av skade blir man klok eller noe sånt noe...
Jeg tror nok de fleste her inne vil være enig med meg når jeg sier at vi hestefolk yter hestene våre mye urettferdighet, det er ikke dermed sagt at jeg mener at vi skal gå rundt med konstant dårlig samvittighet, men kanskje bli litt mer bevisst på hvordan vi behandler hestene våre og hvorfor?
Jeg tror de aller færreste hester( hvis noen i det hele tatt?) "trenger" fysisk avstraffelse, og inntil jeg kan si at jeg er en ekspert på hestens atferd og reaksjonsmønstre, tror jeg at jeg vil bruke og lære mer av de for meg litt mer "safe" metodene.

Vil bare legge til avslutningsvis at jeg tror ikke du "denger" løs på hestene dine i tide og utide Real Storm, jeg tror heller ikke at du er et dårlig hestemenneske på bakgrunn av denne debatten.
Det jeg tror ,er at vi har forskjellige erfaringer når det gjelder ytterpunktene som har med hest å gjøre, og at vi handler deretter.

Hadde forøvrig vært ok med et emne hvor vi faktisk kunne diskutere peronlige erfaringer ifht. til det med de berømte "ytterpunktene".

En liten ting til slutt: Cowgirlchris, som moderator gjorde du en bra jobb til tross for "adrenalintåka" her inne

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 17/12/2004 :  10:52:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et lite innlegg..
Dersom en hest biter/sparker ol. Har man et tydelig lederskapsprob!!
En hest skal ha respekt ikke være redd og underkastet. Respekten skal også være gjensidig.
Jeg mener det er veldig feil å slå et føll (og voksne også) i hode! Den er en baby, og skjønner ikke så mye av oss mennesker ennå. Vi må lære den rolig og bestemt hva som er lov og ikke.
Har hatt mange føll, og jeg lar de ikke bite el leke med mennesker. Når de er helt små Flytter man føllet bort fra seg når den har uønsket adferd. Den skal ikke gå på deg, nappe, steile mot deg el lign.
Det viktigste av alt er å ikke ta selvrespekten fra dyret. Som tidligere sagt blir de store og kan virkelig gjøre skade om de vil. I de aller fleste tilfeller er ikke hester i utgangspunktet slemme (finnes unntak) men feilbehandling kan ødlegge mye.
Mener at i det øyeblikket man må ty til vold mot et dyr har man tapt selv. Kan fint sette de på plass uten å slå!
En annen ting er at man har jo noen hesteraser som er mer selvtenkende enn andre. Så man skal være litt forsiktig med hva man gjør,, en dag kan hesten faktisk snu seg å ta deg!
Særlig en hingst. Jeg mener at hingster er absolutt det enkleste å holde på med. om man bruker hode!!
Synes det var mange fornuftige innlegg her selv om sinnene kokte litt innimellom. Godt at de fleste er imot å slå hesten
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.