hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - trening av føll
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 trening av føll
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

troypija

» VIP

Skrevet - 24/11/2004 :  11:34:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen tips om trening av føll?
Jeg trener et føll på ca. 5 måneder.
Hun kan bli striglet,tatt hovene på, ha grime,stå i egen boks og bli leid (det siste er hun ikke så god til når hun er alene)
Please gi meg tips!
Jeg har hatt heste i ca.10 år nå, men har ikke hadd timer på rideskole (det finnes ingen der jeg bor,nærmeste er i Bodø...ca. 20-30 mil unna!)
det er jeg som har trent føllet hittil (med litt hjelp fra "fagpersoner")
Jeg vil gjerne ha tips om trenings metoder, men jeg er i mot i hesten slå (hard). Jeg synes det er greit i gi den et lite klaps på mulen hvis den biter eller klyper meg.

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  11:45:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Vil bare si at føll (spes hingsteføll) ofte biter og napper for å leke, og når du gir et lite klaps vil den ofte ta det som at du er med på leken og dermed fortsette (eller den blir redd deg, noe som heller ikke er ønskelig), bedre å lære føllet å holde avstand når du ber om det (slik som i en hesteflokk), slik at den ikke får tak i deg. Nå har ikke jeg trent føll selv, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer i praksis. Tips; Mener Ellen Ofstad har skrevet om følltrening og diverse på www.hest.no:) Lykke til:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/11/2004 :  19:11:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei troyjenta!

Må først få si at det er et stort ansvar du har tatt på deg.

Siden du virker så usikker på hva du skal gjøre tror jeg nesten jeg vil anbefale deg å kontakte et stutteri e.l. som har kompetente hestefolk som kan gi deg noen gode råd. Det ville vært en fordel å ha denne personen i nærheten slik at han/ hun kunne kommet innom deg da det er lettere å gi råd når man har sett hesten/ føllet. En må være klar over at selv om føll kan se ut som" nusselige små kosebamser" så vil de engang bli store og høyst sannsynlig bære preg av behandlingen de fikk som føll. Hvis det blir vanskelig for deg å få tak i kyndige hestefolk der du bor så vil jeg i det minste anbefale deg å kjøpe en bok om trening av føll/ unghester/ natural horsemanship o.l. Finnes mange kloke ord mellom to permer

Vil bare nevne helt til slutt at det er fyfy å klaske til eller slå en hest i hodet, såfremt du ikke vil ha en hest som er redd for hodet sitt, og det regner jeg med at du ikke vil?

Ønsker deg masse lykke til med føllet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 04/12/2004 :  18:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo, dette var mye ris fra en som ikke kjenner meg...
Jeg er ikke såååå uerfaren som d skal ha det til, jeg har trent føll før.
Og det at jeg vil ha tips om trening er fordi jeg er intressert i å høre om andre metoder, men det betyr nødvendigvis ikke at jeg vil bruke metodene.
Og det med å slå et føll i hode er jeg enig i,men har jeg noen gang nevt å slå et føll i hode?
Nei, jeg sa bare at jeg synes det er greit å gi føllet et lite klaps på mulen hvis det biter eller napper hardt!
Foresten så er det bra at du sier i fra om hva du synes, men jeg synes kankje du tok litt for hard i der...
Bare et lite spørsmål til deg:

Har du noen gang trent føll selv?

Kooz og klem fra en som er litt fornermet.

Ja, ja... kankje jeg tok meg lit nær
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/12/2004 :  19:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke hvorfor du tar deg så nær av innlegget mitt, det var ikke ment som kritikk
Etter min mening er et " klaps" på mulen en negativ handling mot hestens hode på lik linje med et slag.
Og ja jeg har trent føll selv, det er kanskje derfor jeg er så "streng"

Men uansett: Lykke til!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/12/2004 :  19:17:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen erfaring i å trene føll, men så vidt jeg skjønner så er det jo vanlig trening for at de skal få "vett i forhold til mennesker" det er snakk om å gjøre når man er så liten som den du har er. Derfor syns jeg både Natalie og Renegate kom med gode forslag: Kjøpe bøker, kontakte noen som "kan" osv. selvom man ikke er uerfaren så er det ofte bedre å ha en bok med bilder i eller noen å ringe til enn de tips og råd man kan få i skreven form på internett. Du må også huske på at vi bare kan ta utgangspunkt i det du skriver, og synse utfra det, dermed kan det godt hende noen tror du kan mindre enn du kan eller visa versa, slik er det bare, og det er like greit å ikke ta seg så nær av det

En annen ting du sikkert ikke kan begynne å trene for tidlig er jo da å gå på henger (om du tenkte i de baner at det var mer ting du skulle trent på.)

lykke til iallfall!! Antar det kommer flere innom her etterhvert med mer fornuftige svar enn det jeg kan komme med :) (utenom de to over som også har mer fornuftige svar enn meg;))

Guro
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 06/12/2004 :  12:03:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
det gjør ikke noen, som sagt så tok jeg meg litt nær av det du skrev, men, men....det gjør ikke noe...
Jeg har masse hestebøker og jeg har snakket med noen som har greie på hester, men jeg hvet ikke om noen stuteri...hvet du om noen?
takk for tipsen!
Hvordan trente du foresten "ditt" føll?
Kankje jeg kan bruke di samme metoden på mitt føll...
Hilsen en taknemelig føll trener
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  15:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt i orden troyjenta
Burde vel egentlig skrevet på eksamensoppgaven min nå men jeg kan kjapt dele min erfaring med deg.

Det begynner å bli noen år siden jeg jobbet på stutteri/ drev på med føll, men jeg husker nok litt
For det første så kan man sammenlikne trening av føll og unghester med å oppdra et barn. De skal forberedes til et liv hvor det er mange ting/ situasjoner å forholde seg til, det er derfor etter min mening viktig å forsiktig introdusere de for " det voksne livet".

Jeg ser fra ditt tidligere innlegg at du allerede har øvd på å ta høver, strigle, stå i egen boks osv, og det er kjempefint så fortsett med de tingene også.
Jeg er veldig opptatt av at man skal etablere en god og tillitsfull kontakt mellom hest og den som håndterer, og er av den oppfatning av at man skal berøre hesten mye. Vi har vel alle en gang vært borti hester som er livredde for ørene sine, og tror mye av det kunne vært ungått om de fra tidlig alder hadde blitt lært at hender ikke er farlige. For å spesifisere det litt mer: det du kan gjøre er å stryke hesten over ørene, la den bli vant til at hendene dine ikke er farlige for den. Dette gjelder ikke bare ørene men resten av hodet, bena osv og dette er noe som etter min mening ikke kan gjøres for mye.
Når det gjelder det å bli leid alene og ikke like det så godt, så er jo det ganske forståelig, hun blir tatt med vekk fra "flokken". Hvis hun er helt umulig å leie så tror jeg at jeg ville hatt henne inne i en liten luftegård eller i boksen hennes uten at du holder henne i noe tau og uten altfor mye som kan distrahere henne. La henne komme bort til deg og ikke omvendt, dette krever i noen tilfeller stor tålmodighet Når du har fått hennes oppmerksomhet kan du prøve å gå en meter eller to vekk fra henne, og har du først fått hennes oppmerksomhet så vil hun mest sannsynlig følge etter deg. Når du har øvet på dette en stund kan du feste et leietau i grimen som er såpass langt at du kan gå et par meter unna henne uten at det strammer til grimen, målet er igjen at hun skal komme til deg. Hvis du drar eller holder igjen i tauet vil du mest sannsynlig oppleve at hun protesterer, gradvis kan du dra i leietauet for at hun skal kjenne trykket uten å få panikk. Dette må introduseres gradvis, det finnes ingen kjappe løsninger som er gode etter min mening. Hvis du er tålmodig og ikke bruker leietauet for mye( drar, holder igjen osv) vil du mest sannsynlig få en hest du strengt tatt ikke hadde behøvd leietau på for å leie.
Når du har kommet dithen at du har en "leibar" hest kan du gå turer med henne, introdusere kommandoord til bruk for senere ved f.eks longering, her gjelder fortsatt reglene om masse tålmodighet
Men fy søren så nydelig det er å løpe med et uredd føll!
Kunne skrevet masse her men det har jeg dessverre ikke tid til pga eksamen, bare nevner fort at du kan legge på henne voilock( og er det skummelt så begynn med en liten klut!) legg på henne en liten lett sal( uten gjort ) når du tror hun er klar for det.

Masse lykke til

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  18:28:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vil bare nevne helt til slutt at det er fyfy å klaske til eller slå en hest i hodet, såfremt du ikke vil ha en hest som er redd for hodet sitt, og det regner jeg med at du ikke vil?

Opprinnelig postet av Renegate

Dette må jeg si at kan slå begge veier, her tror jeg rett og slett at man må se ann personligheten til hesten!!

En hest som er nervøs/skeptisk fra før vil det være dumt å gi et klask i ansiktet.
Men en hest som overhodet ikke finnes redd noe, tåler det....
Mine hester har fått seg en klask på mulen når de biter!! De hestene jeg har som er litt mer skeptiske for seg et lite knips... Og tro meg, hesten skjønner bedre enn dere tror hvorfor det knipset/ den klasken kom!!

Ingen av mine hester er redd for hode sitt, hadde faktisk vært fint om noen av de hadde vært litt mer forsiktig med hodet sitt, så hadde jeg kanskje sluppet å bekymre meg over at de skal skade seg halvt i hjel når de trer hodet sitt overallt. Noe hestene mine er flinke til er å lukte på strøm gjerdet, og de lærer jo aldri!! Litt slitsomt å skal få på en hest grima som absolut MÅ bortpå strømgjerdet, og hvis de da skulle klare å være nær blir de jo redde og da er det fort gjort å ble rent ned!!

Hesten lærer fort hva som er rett og galt, og når den har gjort noe galt er det etterhvert nok med å heve stemmen til de så skjønner de med en gang at: Å, ja... Stemmer det, det var jo ikke lov...
Og hesten lærer seg oxo forskjell på oss mennesker når vi er sint på hesten og når vi ikke er det!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  20:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første snakker vi her om føll Roxira! Og ikke kom og fortell meg at du tjener noe på å klaske til eller slå en hest i hodet, det blir rett og slett for dumt! I likhet med kommunikasjon mellom mennesker, finnes det også dårlige og lite gjennomtenkte måter å kommunisere på når det gjelder hest også.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For det første snakker vi her om føll Roxira! Og ikke kom og fortell meg at du tjener noe på å klaske til eller slå en hest i hodet, det blir rett og slett for dumt! I likhet med kommunikasjon mellom mennesker, finnes det også dårlige og lite gjennomtenkte måter å kommunisere på når det gjelder hest også.

Opprinnelig postet av Renegate

Vet det er snakk om føll, først og fremst her... Men de fleste jeg kjenner gir føllet en liten knips på nesa når de biter...

Jeg snakker ikke om å slå en hest i hodet! Snakker her om en liten klask eller fik... Og et knips!!
Norlandshesten min biter som fy, og han får seg en når han biter... For jeg vil ikke ha noe av denne uvanen...

Jeg vil gjerne at du forteller meg hvordan jeg skal få ham til å slutte å bite/ eller skjønne at det er fy å bite på en annen måte...
Husk dette er en ponni som er smartere enn mennesker til tider!!

*Venter i spenning på forklaring hvordan denne hesten skal settes på plass*

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første så er det noe som heter å avvise/ støte vekk hesten i tilfeller hvor den har en uakseptabel oppførsel.( se i div. hestebøker som omhandler hest i flokk)
Det virker som du fra tidligere innlegg jeg har lest som du har skrevet er opptatt av å vise hesten at du er sjef, og det er greit nok det.
Da regner jeg med at du overfor hesten din ser deg selv som "lederen i flokken"? Hester har en helt annen smertegrense enn oss mennesker, og av den grunn er det ikke graden du knipser eller klasker til hesten din som er avgjørende, det er bevegelsen i seg selv.
Om du vil at hesten din skal forstå at den har gjort noe galt må du som leder avvise hesten. For bedre utdypelse av dette kan du lese noe av Monty Roberts, en mann med over femti års erfaring med ikke - fysiske avstraffelser på hesten...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:28:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Når ponnien har slike rapptuser som å ikke ville inn og bare være dritt sekk, så overser jeg ham... Men jeg bruker språket hans, som han bruker på de andre hestene på beite når de ikke gjør som han vil på ham!! Hvis en av de andre hestene prøver på noe som ikke er greit for ham så overser ham dem ikke, han galopperer etter de, og biter, sparker og hyler...
Han viser de helt tydelig at dette godtar han så aldeles meg ikke.... Jeg har aldri sett han som lederhest overse noen hest som gjør noe galt!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:34:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
I Ridehesten nr 12 - 2004 kan man lese om Monty Roberts. Det kommer vist fleire artikler om han i seinere nummer av Ridehesten.

Eg såg fleire innslag om han på tv for ein del år tilbake og eg har virkelig tru på den mannen der.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm...som regel er det en hoppe som er lederen i flokken.
Skjønner at det må være måten jeg leser svaret ditt på, men ?

"Men jeg bruker språket hans, som han bruker på de andre hestene på beite når de ikke gjør som han vil på ham!! Hvis en av de andre hestene prøver på noe som ikke er greit for ham så overser ham dem ikke, han galopperer etter de, og biter, sparker og hyler..."

opprinnelig postet av Roxira

Hvis dette er språket du bruker overfor hestene dine så burde du vurdere å få på deg brodder for det er rimelig glatt ute...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2004 :  23:44:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Vet jeg skrev det litt teit, men regnet med at folk skjønte det... Men når han biter, biter eller klyper/knipser/fiker jeg tilbake!!

Og Sparker hesten meg med vilje, ja da sparker jeg igjen!!!

Ja det høres stygt og brutalt ut, men hestene mine har sparket etter meg en gang og fått seg en igjen, og etter det har det aldri vært noe tull med sparking!!

Men jeg må innrømme at jeg sliter med å få stae norlendingen til å slutte å bite.... Han har bitt siden jeg fikk han da han var 4år og nå er han 15 og biter enda!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.