hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann ute om vinteren?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Vann ute om vinteren?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 07/11/2004 :  20:12:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester må ha vann ute hvis de går ute i flere timer. Hos oss fyller de vann i bøtter ute. Men hvordan gjør dere det om vinteren når vannet fryser? Der hvor jeg har hesten min, blir det gjerne 20-25 minus om vinteren, og da fryser vannet fort.

Har hørt at det er lurt å legge noe flytende, feks. en ball, i bøtta ute. Da skal det være lettere å hindre at alt fryser. I tillegg må vel isen knuses når hesten slippes ut. Men hvis det er 20 minus, så bunnfryser vel bøtta i løpet av noen timer?

Og vær så snill å ikke si at hestene kan spise snø om vinteren, for det er ikke nok. Det må hundre bøtter med snø til for å tilsvare en bøtte med vann.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2004 :  21:00:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har pleid å ta inn hestene litt innemellom (som til foring, trening), og ingen har blitt dehydrert enda! Gir også salt, og det gjør jo at hesten drikker mer.
Er vel ikke mye vits i å sette ut vann om vinteren, iallefall ikke når det er kjempe kaldt, for det legger jo seg raskt en ishinne på toppen, og hele bøtta fryser fort.

Hege Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 07/11/2004 :  22:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan fylle er gammelt badekar e.l. med varmt vann (ikke for varmt, selvsagt). Det tar lengre tid før dette fryser, og når det er kaldt ute foretrekker hestene at vannet er litt varmt. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 07/11/2004 :  23:20:18  Vis profil  Svar med kopi av melding

Bor selv på en plass hvor det ofte er -20 og der omkring, men det tar nok litt tid før bøtta bunnfryser helt, tar ganske mange timer egentlig

Fyll opp noen bøtter med varmt vann, og legg noe flytende oppi (som hesten ikke kan spise selvfølgelig!). Da tar det mye lenger tid før vannet fryser!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2004 :  01:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
For å hindre at vannet fryser går det an å bruke f.eks en kalvedrikkvarmer å sette oppi. Det går også an å legge varmekabler rundt vannbeholderen på utsiden, og isolere med et eller annet utenpå der igjen. Man må ha en form for oppvarming for å hindre at det fryser, men det er også en del man kan gjøre for at fryingen utsettes noen timer. Man kan la vannet være lunkent når man setter det ut, isolere med f.eks. isolasjonsmatter, gamle dekken eller rett og slett snø, eller som ha en flytedings oppi. Eller man kan la slangen ligge oppi og renne litt hele tiden, men det blir litt isete og glatt rundt kanskje. Så er det lurt å tømme bøtta om kvelden når hestene tas inn, så man slipper og tine ut isen før nytt vann skal fylles i dagen etter Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/11/2004 :  09:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har pleid å ta inn hestene litt innemellom (som til foring, trening), og ingen har blitt dehydrert enda! Gir også salt, og det gjør jo at hesten drikker mer.
Er vel ikke mye vits i å sette ut vann om vinteren, iallefall ikke når det er kjempe kaldt, for det legger jo seg raskt en ishinne på toppen, og hele bøtta fryser fort.

Opprinnelig postet av hege.jo

Ikke for å pirke men saltet gjør at vannet i kroppen binder seg og hesten nyttegjør seg vannet bedre Salt er noe som ofte blir gitt som tilskudd(havsalt) til hester som går hardt og svetter mye.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/11/2004 :  08:46:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ikke for å pirke men saltet gjør at vannet i kroppen binder seg og hesten nyttegjør seg vannet bedre Salt er noe som ofte blir gitt som tilskudd(havsalt) til hester som går hardt og svetter mye.
Opprinnelig postet av Renegate

Dette tror jeg er litt misforstått. Hester trenger litt salt, det er riktig. Jeg tror salt er nødvendig for å opprettholde elekrrolytt-balansen i kroppen.

Grunnen til at man gir hester som svetter salt, er at når hesten svetter, så tappes kroppen for salt raskt fordi saltet renner ut med svetten. Da må man gi litt salt for å rette opp balansen igjen. Det er ikke for at den skal nyttiggjøre seg bedre av vannet. Jeg tror faktisk det er omvendt: Når saltet binder vannet, blir man jo bare mer tørst, fordi vannet man har i kroppen er bundet til salt.

Har man salt i vannet til hesten, skal man i alle fall være forsiktig, og passe på at det man har i vannet + det man evt gir ved siden av, ikke blir mer enn det hesten trenger. Personlig synes jeg å ha salt i vannet ikke er en god ide, fordi salt vann ikke virker særlig tørstestillende hvis hesten er tørst, men ikke trenger salt (det synes jeg i alle fall selv, det smaker jo ikke særlig godt med salt vann).
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  09:30:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Renegate

Dette tror jeg er litt misforstått. Hester trenger litt salt, det er riktig. Jeg tror salt er nødvendig for å opprettholde elekrrolytt-balansen i kroppen.

Grunnen til at man gir hester som svetter salt, er at når hesten svetter, så tappes kroppen for salt raskt fordi saltet renner ut med svetten. Da må man gi litt salt for å rette opp balansen igjen. Det er ikke for at den skal nyttiggjøre seg bedre av vannet. Jeg tror faktisk det er omvendt: Når saltet binder vannet, blir man jo bare mer tørst, fordi vannet man har i kroppen er bundet til salt.

Har man salt i vannet til hesten, skal man i alle fall være forsiktig, og passe på at det man har i vannet + det man evt gir ved siden av, ikke blir mer enn det hesten trenger. Personlig synes jeg å ha salt i vannet ikke er en god ide, fordi salt vann ikke virker særlig tørstestillende hvis hesten er tørst, men ikke trenger salt (det synes jeg i alle fall selv, det smaker jo ikke særlig godt med salt vann).

Opprinnelig postet av eligj

Ordla meg kanskje litt klønete......
Måtte inn og redigere litt jeg nå.......skriver utrolig klønete i dag
Om hesten blir mer tørst av å få vanlig bordsalt/havsalt har jeg ingen formening om, vet bare at salt binder vannet i kroppen. Har selv aldri brukt salt i vannet til min hest, men på konkurransestallen jeg jobbet på for en del år tilbake ga vi elektrolytter på varme dager/ etter stevner, altså når det var fare for evt.væskemangel/saltmangel.
Ble så utrolig nysgjerrig på innholdet i elektrolytter at jeg undersøkte litt rundt omkring ang temaet. Det jeg fant ut var at elektrolytter er en fellesbetegnelse på salter/stoffer som hesten har naturlig i kroppen.
Det å bruke rent bordsalt/havsalt er ikke tilstrekkelig for å opprettholde elektrolyttbalansen etter hard jobbing/ diare/ekstreme klimaforhold osv da dette inneholder som oftest kun Natriumklorid, mens to andre viktige stoffer som Kalium og Magnesium ikke finnes i vanlig salt.( Kalium er viktig for bl.a nerve- og muskelfunksjon)
De elektrolyttilskuddene man får kjøpt er nøye sammensatt med de riktige stoffene, og må tilpasses etter hvor mye hesten får i seg av de samme stoffene i kraftfor, saltstein osv. De stedene jeg fant som solgte elektrolytter( med bl.a kalium som innhold) anbefalte bruk både før og etter hard trening/konkurranse, mens en annen side som omhandlet hest/ helse frarådet bruk av elektrolytter før konkurranse da Kalium- og Glykoseinnholdet( Glykose øker opptakelsesevnen av elektrolytter) kunne føre til dårligere prestasjon.

Så jeg vet ikke jeg, må jo nesten være fysiker for å finne ut hvor mye elektrolytter en skal gi
Vi er utrolig langt vekk fra det opprinnelige temaet nå ikke sant.........?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 10/11/2004 14:29:13 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2004 :  20:42:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:Ikke for å pirke men saltet gjør at vannet i kroppen binder seg og hesten nyttegjør seg vannet bedre Salt er noe som ofte blir gitt som tilskudd(havsalt) til hester som går hardt og svetter mye.

Når man har trent og svetta veldig mye er det ikke alltid man klarer å drikke seg utørst på vann etterpå. Det renner liksom rett igjennom og man er forblir like tørst. Men får man i seg litt salt ordner det seg, og kroppen klarer å ta opp vannet.
Skal prøve om jeg husker noe fra biologien på skolen, arrester meg hvis det blir helt feil for det er skrekkelig mange år siden jeg satt ved pulten:Vi har en slags "saltsensor" i hjernen, og saltinnholdet bestemmer hvor mye tiss som utskilles i nyrene. Hvis vi drikker mye vann tynnes blodet ut og saltinnholdet blir lavt, og hjernen gir beskjed til nyrene om å skille ut mer tiss. Og motsatt, hvis vi drikker for lite blir blodvolumet mindre og saltere. Når vi er dehydrert og samtidig har svetta ut mye salt ,vil ikke kroppen ta opp vann siden dens saltmålinger er lave, og det normalt betyr at vi inneholder nok vann. Derfor må det salt til for å rette opp balansen når vi har mista mye av både salt og vann. Vil tro det samme gjelder for hester som har vært ute og trena skikkelig også
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2004 :  00:14:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Nå får man kjøpt slike vannkarr som holder en hvis temeratur og gjør at vannet ikke fryser. Eller noe sånt er ikke helt sikker på hvordan dette funker, så en annonse i hestesport om dette og der sto det veldig lite og kun et telefon nr. Sto ikke priser eller noe. Kjipt de ikke har noen internett side hvor man kan lese mer om det.

Tenkte jeg skulle ringe å forhøre meg litt om produktet men har enda ikke fått surret meg til det.

Det var i siste hestesport det sto i ... Husker jo seff ikke hvilket nr det var heller i skrivende stund da men...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 11/11/2004 :  09:42:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med eligj! Når saltet binder vannet, blir man jo bare mer tørst, fordi vannet man har i kroppen er bundet til salt. Bare tenk dere hvor tørste dere blir etter å ha spist spekemat... Til mere man drikker da, jo tørstere blir man egentlig.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2004 :  16:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat jalla: "Når saltet binder vannet, blir man jo bare mer tørst, fordi vannet man har i kroppen er bundet til salt."

Tror du må utdype dette litt jalla, ser ikke helt logikken din her jeg.....

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/11/2004 :  16:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poenget er vel helst at hesten skal ha akkurat så mye salt (og andre elektrolytter) at balansen er riktig. For mye salt: Hesten blir tørst. Derfor bør man ikke helle nedpå med salt i den tro at hesten da nyttiggjør seg bedre av vannet (for å overdrive en smule).

Om vinteren, når hesten går ute, svetter den sjelden slik at den taper kroppsveske, altså er det ingen grunn til å gi mer salt enn det den trenger for vanlig vedlikehold (som er ganske lite egentlig). Det er kun når hesten svetter, at man gir ekstra, fordi saltene renner ut med svetten.

Men en annen ting: Det blir meg fortalt at hvis hesten får silo ute om vinteren, behøver man ikke å gi vann i tillegg, fordi silo inneholder mye vann. Men jeg kan ikke helt skjønne at et par kg silo skal kunne inneholde flere liter vann. Synspunkter?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2004 :  17:30:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går en diskusjon under emnet foring på det med silo eligji. Jeg driver med litt "research" ang silo om dagen(oppheng..) og det er enormt med mengder vann i en del silo, kommer tilbake med mer info om det senere.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 11/11/2004 :  21:39:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare tenk logisk, og se svaret til eligj.

Silo inneholder mye vann ja, men det kommer an på hver enkelt silo. Jeg ville allefall satt ut vann i tillegg uansett.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/11/2004 :  09:53:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror vel at hele diskusjonen ang salt, vann og elektrolytter begynner å bli rimelig uoversiktlig?
Ettersom jeg har forstått så kan man ikke gi vanlig salt ( havsalt, bordsalt) for å erstatte saltene/ elektrolyttene som går tapt under en hard treningsøkt, da innholdet i vanlig salt ikke inneholder alle de stoffene som hesten mister ved svetting. Min konklusjon blir at grunnen til at man gir hesten vanlig salt er for at det skal binde vannet i kroppen ( se Dagros svar: "det renner rett igjennom"), altså kun ift det med væsketap og ikke elektrolyttbalansen som eligji hevder.
Tror hesteeiere generelt skal være forsiktig med bruk av salt når de ikke vet mengden hesten trenger, som eligji sier, det er ikke bare å pøse på.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.