hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann ute om vinteren?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Vann ute om vinteren?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 12/11/2004 :  16:35:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første: I alle fall for mennesker, gjelder det at av elektrolyttene vi har i kroppen, er det natrium, som er i vanlig salt, vi har mest av, og som derfor er viktigst å tilføre. Men blås nå i elektrolyttene da.

Poenget er at det skal være et visst forhold mellom salt og vann. Er det for lite salt i kroppen, renner vannet ut, for at balansen skal bli riktig igjen, det stemmer. Men: Hvis det er for lite vann i kroppen, betyr det at det relativt sett er for mye salt i henhold til denne saltbalansen, altså må man tilføre vann for at balansen skal bli riktig (dessuten trenger hesten å ha en viss mengde vann i kroppen for ikke å bli dehydrert).

Hester (og mennesker) må altså ha en viss mengde salt i kroppen for å holde på vannet. Men det betyr altså at hvis hesten har for lite vann i kroppen, og passelig mye salt, så er det vann man må tilføre for å rette opp balansen, ikke salt!

Hester trenger mange mange liter vann i løpet av et døgn, jeg tror det er over 50 liter eller noe slikt. Videre trenger den litt salt. Hvis hesten din har gått ute i 5 timer om vinteren uten vann, hva tror du det er den mangler? Salt eller vann? Det aller aller mest sannsynlige, er at den er tørst fordi den ikke har drukket vann på 5 timer. Gir man salt til en tørst hest som allerede har nok salt i kroppen men for lite vann, blir den ENDA TØRSTERE! Vær så snill å ikke gjøre dette mot hestene deres!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/11/2004 :  17:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har saltslikkestein så holder vel det? Eller ? Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2004 :  19:04:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg fyller opp store dunker med lunkent/kroppsvarmt vann når jeg setter dem ut. Da holder det seg stort sett uten å bunnfryse til de tas inn igjen. Da tømmer jeg ut det som er igjen så det ikke bare blir en diger isklump.

Line, som gir hestene saltstein inne.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/11/2004 :  19:08:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For det første: I alle fall for mennesker, gjelder det at av elektrolyttene vi har i kroppen, er det natrium, som er i vanlig salt, vi har mest av, og som derfor er viktigst å tilføre. Men blås nå i elektrolyttene da.

Poenget er at det skal være et visst forhold mellom salt og vann. Er det for lite salt i kroppen, renner vannet ut, for at balansen skal bli riktig igjen, det stemmer. Men: Hvis det er for lite vann i kroppen, betyr det at det relativt sett er for mye salt i henhold til denne saltbalansen, altså må man tilføre vann for at balansen skal bli riktig (dessuten trenger hesten å ha en viss mengde vann i kroppen for ikke å bli dehydrert).

Hester (og mennesker) må altså ha en viss mengde salt i kroppen for å holde på vannet. Men det betyr altså at hvis hesten har for lite vann i kroppen, og passelig mye salt, så er det vann man må tilføre for å rette opp balansen, ikke salt!

Hester trenger mange mange liter vann i løpet av et døgn, jeg tror det er over 50 liter eller noe slikt. Videre trenger den litt salt. Hvis hesten din har gått ute i 5 timer om vinteren uten vann, hva tror du det er den mangler? Salt eller vann? Det aller aller mest sannsynlige, er at den er tørst fordi den ikke har drukket vann på 5 timer. Gir man salt til en tørst hest som allerede har nok salt i kroppen men for lite vann, blir den ENDA TØRSTERE! Vær så snill å ikke gjøre dette mot hestene deres!

Opprinnelig postet av eligj

Tror vel vi i bunn og grunn er ganske enig

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2004 :  21:20:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, ser det har "tatt av" en saltdiskusjon her! Og det var jo ikke helt meningen fra min side...! Jeg mente absolutt ikke at man skal menge på med masse salt for at hesten skal drikke mer! Men som det er poengtert her, er det viktig å gi salt eller elektrolytter (som jeg gir) for å opprettholde balansen! Bare tenk på når vi mennseker spiser potetgull, vi blir jo utorlig tørste da! Så siden saltet binder vannet, vil den jo automatisk ha i seg vann for å få balansert det opp.
Litt out of toppic, men det er vel vanlig:)

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/11/2004 :  09:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt artig med de diskusjonene som går litt langt synes jeg. Lærer mye av å leke detektiv he he
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 06/01/2005 :  10:00:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det ingen som forhandler slikt i Norge??:

http://www.statelinetack.com/global/product_list.jsp?ASSORTMENT%3C%3East_id=2534374302024176&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302035684&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524441774017&CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198673316920&bmUID=1105002031157

..eller er det??
Gå til toppen av siden

Stalldrivern

Skrevet - 11/01/2005 :  23:47:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStalldrivern  Svar med kopi av melding
Hei Opal.

Jeg ble litt lei av all vannbæringen om morgningen, så jeg lagde oppvarmede bøtter selv. Det fungerer veldig greit. Vannet fryser ikke i løpet av dagen, men om det er vann igjen om natten kan det bli en liten tynn ishinne om det er kaldere en 5/10 kuldegrader. Det er derimot ikke noe mot før.

Skal se om jeg ikke kan komme tilbake med hvordan jeg gjorde det :-) Det ble i allefall billigere en å kjøpe fra utlandet.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 12/01/2005 :  08:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Så en annonse i Hestesport om vanndunker som var oppvrmnet... Det sto ikke noe særlig om produktet i annonsen men man kunne ringe å få mer informasjon!

Jeg kan se om jeg finner igjen dette bladet å legge ut det som sto i annonsen her!!

Har selv fundert å kjøpe en sånn!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2005 :  16:11:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har hatt hestene mine på utegang i hele vinter,og har ingen større problemer med vann. Tidligere ga jeg varmt vann,men det varme vannet vil faktisk etterhvert bli raskere avkjølt enn det kalde pga. stort oksygeninnhold. Hestene får kaldt vann til hvert måltid,og det skal være ganske kjølig for at det skal bli så kaldt at de ikke får hull på isen selv. Vi har en gummiball oppi,den dytter de på. Hester er ikke så dumme,tok ikke lang tid før de skjønte dette. Tror også at det er en fordel at de har et litt høyt kar å drikke fra,vårt fryser ikke helt til.
Etter arbeid får de ikke helt kaldt vann,vil ikke risikere kolikk,men de tar ikke skade av det kalde vannet ellers.

Oppvarmede automater kan bestilles hos leverandører til landbruket. Kjøttfe i kaldtfjøs bruker som regel dette. De er litt kostbare i innkjøp og krever litt kobling og graving av rør,men er en topp investering dersom man er avhengig av stor vanntilførsel ute. Eks. på leverandør er Boje på Mysen.
MVH Kine
Gå til toppen av siden

Lovy1990

Skrevet - 22/01/2005 :  13:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har pleid å ta inn hestene litt innemellom (som til foring, trening), og ingen har blitt dehydrert enda! Gir også salt, og det gjør jo at hesten drikker mer.
Er vel ikke mye vits i å sette ut vann om vinteren, iallefall ikke når det er kjempe kaldt, for det legger jo seg raskt en ishinne på toppen, og hele bøtta fryser fort.

Opprinnelig postet av hege.jo

Ikke for å pirke men saltet gjør at vannet i kroppen binder seg og hesten nyttegjør seg vannet bedre Salt er noe som ofte blir gitt som tilskudd(havsalt) til hester som går hardt og svetter mye.

Opprinnelig postet av Renegate

Neon galopphester jeg kjenner får ofte litt salt noen dager før løp for å drikke mer vann, og derfor rense kroppen og få i seg mer veske så de er klare til løpet. Dette fungerer helt supert.
Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 24/01/2005 :  13:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lærte på skolen at varmt vann fryser fortere enn kaldt... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.