hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Diare
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Diare
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  18:57:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har en ponni som sliter med diare... Men kun når gresset forsvinner! Om sommeren er han nesten helt fin, kun løs i magen hvis han stresser seg opp.
Vi har prøvd det meste og er snart tom for råd... Alle mener det er feil foring... Men når hesten ikke engang tåler å få høy alene så kan det ikke være det!!
Dyrlegene finner ikke ut hva det er.

Er det noen som kan hjelpe meg??

Skal nå prøve sitron i vannet, og funker ikke det skal jeg høre om akupunktur vil hjelpe...
Noen som vet om andre midler?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

jalla

Skrevet - 04/11/2004 :  19:58:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har rett og slett ikke peiling, men hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med en dyrlege eller ring til veterinærhøyskolen i oslo. Der er det noen som kan hjelpe deg mye bedre bedre enn det vi kan her.. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/11/2004 :  23:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skriver den får diare etterat gresset forsvinner.
Du skriver også at det kun er når den stresser seg opp...

Øhhh, "stresser den seg opp når gresset forsvinner", eller er det kun ved stress???

Bare lurte....Er det når den stresser seg opp som du skriver, skyldes det vel trening eller stallmiljø.

Er det kun etter beiteslutt så er det vel kanskje beroligende ute på beite og ikke ellers uten konstant tilgang på gress..?
(Gress virker beroligende på mange hester med litt "frynsete nerver, og de finner roen.)

Ikke vet jeg helt sikkert, men da skjønner jeg jo hvorfor kanskje ikke veterinærene finner det ut så lenge det ikke er for-allergi o.lign., men heller relatert til miljø...

Bare et tanke som slo meg..
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  23:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du greier å få hesten til å spise surmelk så funket dette bra på min hest, men det er ikke mange hester som vil ha det. Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  23:41:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du skriver den får diare etterat gresset forsvinner.
Du skriver også at det kun er når den stresser seg opp...

Øhhh, "stresser den seg opp når gresset forsvinner", eller er det kun ved stress???

Opprinnelig postet av Gr8 ride

Ponnien får diare når man bruker den, og den stresser veldig på tur... Eller når man er på stevne med ham tenkte jeg på når jeg skrev: at han nesten er helt fin om sommeren, kun løs i magen hvis han stresser seg opp

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  07:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..hadde en x traver som var slik du beskriver. Jeg miljø trente han. Brukte lang tid på å stelle han, sele på osv. Noen ganger tok jeg han bare ut for å børste på han og gi litt kos. Og når vi hadde vært på tur, brukte jeg lang tid på å stelle han da også. Han ble faktisk en mye mindre stressa hest. Fikk snudd det til en positiv ting å bli brukt, ikke et jag. Misforstå meg rett:) jeg mener ikke at du stresser el jager hesten din. Men kanskje han har hatt et litt stressa liv tidligere??

El så vil jeg anbefale akupuntur, jeg har brukt d selv på hest, og sett positive resultater for d meste:)

En spranghest jeg var passer for en tid, hadde også diare. Men det var konstant, og var kronisk trambetenelse. Hun måtte få sprøyter av dyrlegen, det hjelp en tid, men kom alltid tilbake.

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

AnineogMr.Andrew

» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  14:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig at en logisk forklaring KAN være at ponnien din "stresser" på seg løs mage....vi mennesker kan jo også bli løse i magen av stress Det er alikevel etter min oppfatning lurt å sjekke det opp grundig!! Du sier mer eller mindre at han får diare når han brukes - altså når han blir varm, høyere puls ol. kan jo være faktorer der ( lik stress) som utløser mageproblemet. ..men jeg hadde ikke tatt sjangsen på å "se det ann", jeg har mistet en ponni med problem mage en gang for mye!!! Veterinær høgskolen var et godt råd!
God helg
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/11/2004 :  19:26:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Diare over lang tid er meget alvorlig, jeg ville få sjekket dette snarest. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/11/2004 :  21:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Magesår? En hest som stresser konstant kan lett pådra seg magesår. Det kan være vanskelig å oppdage magesår, så du må undersøke for det spesielt. Det vil ikke vise på en vanlig undersøkelse. Om hesten ikke tåler høy engang er det alvorlig.

Jeg ville også fått en equi tereapeut til å sjekke hesten. Fordi jeg synes enkelte veterinærer setter seg litt fast i sine rutiner, og ikke tenker like alternativt alltid Jeg har iallefall god erfaring med å få sjekket hesten av flere enn bare veterinær.

Men hvorfor stresser hesten da? Dette kan veldig godt ha sammenheng med smerter, og noe du bør finne utav og få gjort noe med! Som det ble sagt, hester som stresser kan pådra seg diare pga det. En stressa hest er uansett ikke noe godt utgangspunkt for noe. Så få gjort noe med det! Om det ikke er pga smerter i kroppen eller feil utstyr, så må du se på hvordan ehsten blir trent og om det kan gjøres noe her.

Det er ikke alltid let å finne løsningen. Det kan være mange ulike faktorer som er inne i bildet. Ofte er det en ting som fører til at hesten får utslag i noe helt annet. Problemer i høver som fører til smerter i skuldre, som fører til at hesten blir vanskelig å ri/stresser, som kan føre til problemer med mages f.eks. Finne utslagsgivende faktor, det er ikke alltid like lett Men få hesten grundig undersøkt, ikke bare for mageproblemer, men ellers i kroppen også. Tenkt på dine rutiner i forbindelse med trening, stallmiljø osv. Håper du finner utav det!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  22:35:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ponnien var sånn da den var føll også.... Da gikk han jo kun på morsmelk... Og etterhvert gress og høy.

Hele sommeren er han fin. Han blir KUN dårlig hvis vi rir og det er en stressende tur.. Ikke hver gang vi rir.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/11/2004 :  22:53:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ettersom jeg har skjønt har du en del forskjellige mennesker som rir på denne ponnien (sies så i andre poster i allefall). Hvis denne hesten får diare ved stress, ville jeg først og fremst kuttet ned på antallet mennesker den har med å gjøre. Mange mennesker hele tiden = stress.
Og som andre her sier, tenk miljø og tenk veterinær. Evt. flytt hesten til en annen, roligere stall - om enn ikke permanent, så midlertidig, for å se om dette fungerer.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2004 :  01:11:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ettersom jeg har skjønt har du en del forskjellige mennesker som rir på denne ponnien (sies så i andre poster i allefall). Hvis denne hesten får diare ved stress, ville jeg først og fremst kuttet ned på antallet mennesker den har med å gjøre. Mange mennesker hele tiden = stress.
Og som andre her sier, tenk miljø og tenk veterinær. Evt. flytt hesten til en annen, roligere stall - om enn ikke permanent, så midlertidig, for å se om dette fungerer.

Opprinnelig postet av Formosissima

Da ponnien var føll og frem til 3 åring sto han på utegang og ble håndtert av to mennesker. Det var svært få oppstallører på denne stallen, og ponnien ble ikke utsatt for noe stress i det hele tatt. Han var like dårlig i magen da!!

Er derfor jeg ikke skjønner hva det er, og når ikke veterinærene finner noe heller

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 06/11/2004 :  10:24:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm...vil anbefale behandling av ponnyen. Akupuntur? Noe er tydeligvis ikke som det skal, og slik kan den ikke gå.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/11/2004 :  22:37:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmmm...vil anbefale behandling av ponnyen. Akupuntur? Noe er tydeligvis ikke som det skal, og slik kan den ikke gå.

Opprinnelig postet av Norm Rigel

Er akupunktur jeg har fundert på også nå!
Kan ikke så mye om akupunktur selv, kun hørt og lest hva det kan hjelpe mot.
Har brukt akupunktur på den ene hesten min som sliter med skade i den ene skulderen etter en feilskoing som 3 åring, og det har gitt veldig bra resultater...

Får ringe akupunktøren jeg har brukt før å spørre litt jeg.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.