hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Champion Gull
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Champion Gull
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  09:55:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har prøvd (og feila) når det gjelder forskjellige fôrtyper til hesten min. Har vært innom kli, betfôr, havre, bygg (kokt og pellets), energi, komplett, green power etc! Har hatt litt vanskeligheter med å finne noe som han fungerte godt med. Noe la han skikkelig på seg av, andre ting ble han skikkelig sprek av og noen ting ble han rett og slett daff av.

Men nå vettu, nå har jeg funnet noe han fungerer utrolig godt med - Champion Gull! Han legger ikke på seg (har veldig lett for det, og han er stor nok fra før), han er sprek og alltid oppegående, men alikevel kontrollerbar og han trives med maten sin. Han liker det veldig godt.

Spørsmålet mitt er nå om Gull holder som fôr alene, eller må jeg kombinere med noe annet? f.eks havre? Eller om det er noe jeg bør være obs på mht Gull.

Kristine

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

jalla

Skrevet - 15/10/2004 :  11:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!

Jeg vet ikke noe særlig om dette jeg heller, men prøver å få tak i mest mulig informasjon om dette med fòring, men det er neimen ikke lett..

Problemet med hesten min, er at den er altfor feit. Den trenes ca 6 dager i uka, men blir veldig fort daff dersom det ikke er riktig fòring. Jeg vurderer å prøve CHAMPION ENERGI eller GULL, men vil skaffe meg mere informasjon før jeg setter i gang med fòringen.

Nå har jeg (igjen) sjekket opp både GULL og ENERGI.

GULL:
Fòr for hester i hardtrening og konkurranser. Benyttet riktig mengde som eneste kraftfòr i tillegg til havreog/eller bygg sammen med grovfòr gir en korrekt mengde med balansert dose med vitaminer, mineraler og fiber fra vegetabilske rådvarer.

ENERGI:
Fòr til voksne hester i trening. Er sammensatt for å balansere fòrrasjonen til hester i trening og høgt aktivitetsnivå. Er ikke tilsatt havre, men er spesielt komponert for fòrrasjoner der havre og/eller bygg inngår. Er det ledende fòret innen trav- og ridesporten.

Jeg for min del vil heller prøve ENERGI. Hesten er bare til hobbybruk, og da holder det egentlig med KOMPLETT (har etter mange "undersøkelser" funnet ut at komplett og havre ikke bør gis sammen, da det blir for mye stivelse.)Men hesten blir veldig daff av bare komplett, og har mye lettere for å legge på seg.

Hvor mye GULL får hesten? Det kan være nødvendig med multitilskudd i tillegg dersom den får nok til "bare" vedlikeholdsfòringen.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  20:45:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Pr dags dato får han 500 gram morgen og 500 gram kveld + annet fôr i tillegg. Poenget er det at jeg vil kutte ut det andre fôret og heller bare kjøre GULL. Og havre, ettersom det er med i stall-leia og jeg med andre ord ikke får noen andre utgifter en til GULL.

Han blir trent veldig hardt ( dressur 2-3 dager i uken, både med og uten trener + 4-5 dager i uka med sprang/turridning etc.)

Som sagt legger han alt for fort på seg, og etter beite har han hatt DEN vommagen. Sto de tre siste ukene av beitetiden (dagsbeite, hvor han alikevel ble ridd hver dag) pga at han ble sømstukken, fikk betennelse og måtte stå. Nå er han i full gang igjen og han blir tynnere og tynnere. Eller, han har aldri vært fet, men han har alltid hatt en god mage. Spes etter beite :) Men jeg er også fullt klar over at han må ha litt fett på kroppen så han får bygget noen muskler. Litt utenom det her nå, men alikevel :)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  20:56:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vi gir gull sammen med energy og havre fra felleskjøpet + chaff, samme med flere hester på forskjellige staller, så tror nok ikke det er noe problem og gi sammen med annet for ihvertfall. Kan jo gi havre sammen med gull, som du sier, sånn at det ikke blir for ensidig og kanskje litt lite.

Jeg gir, i tillegg til noe chaff, en halv liter havre, en halv liter energy til middag og kvelds + en liter gull til kvelds (husker ikke i gram/kg) til stor 1er ponni som går lett trening, denne forplanen er satt opp av noen som har peiling og det fungerer fint. :)

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 15/10/2004 :  21:37:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Vurderer sterkt å bruke havre sammen med gull, men jeg er stygt redd jeg får en utrolig sprek hest. Men, vi får se. Jeg får nesten prøve meg frem
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 15/10/2004 :  22:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg kjøpte en sekk energi i dag, og vil prøve meg frem med det. Og gir litt havre i tillegg tenker jeg.

Huff, jeg vet så altfor godt hvordan det er med VOM etter beite... Men nå er det trening (og slanking)! Vomma skal bort

Fikk foresten et hefte om fòring av hest hos felleskjøpet, ta jontakt med nærmeste felleskjøp dere også, kan være en del tips å få der.
Synes det er veldig vanskelig å få tak i informasjon og stoff om fòring av hest...

Noen som har noen gode linker eller bøker??
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 16/10/2004 :  21:23:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
jalla: hvor dypt ønsker du å gå i dette? Jeg har igrunn bare navn på bøker på engelsk som krever at du har en veldig interesse for emnet (ellers vil du ikke orke å lese det, det er rimelig "tunge" bøker)

Dersom du ønsker kan du kontakte meg på msn (yvonne_lange@hotmail.com) så kan se mine egenskrevne greier på norsk. Kanskje litt lettere, forholdsvis dyptgående, men likevell forståelig om man setter seg litt ned.

Mange hestebøker har et kapittel om grunnleggende fôring, men etter min mening blir man ikke voldsomt mye klokere av det
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 16/10/2004 :  22:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

xxxoooxxx: Synes dette med fòring er veldig interessant, så her tar jeg i mot alt av stoff Men dessverre så er jeg svært dårlig i engelsk, så engelske bøker er ikke noe for meg tror jeg.... (!)
Men kom gjerne med det du hadde skrevet selv. Skriver ut og samler inn alt stoff om fòring som jeg kommer over.

Har ikke msn (jeg er helt idiot med data), men kan du ikke heller sende med en mail? tullmus@hotmail.com

takker for svar
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/10/2004 :  18:15:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Bruker gull på hoppa mi.. Svært lite riktig nok, men er utrolig fornøyd!!

Siden fjordingen ikke er av den slankeste typen funker det perfekt med gull!! Hun legger ikke på seg av det & for nok energi (heller ikke for mye energi!) av fòret !
Passer meg perfekt

Therese
Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2004 :  11:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan bruke havre og bygg sammen med gull, men ikke noe annet. gull er laget slik at du kun skal bruke det, og evnt. havre og pellets...
~ida marie~ Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 06/11/2004 :  19:25:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Heisann!
Bruker Champion Gull og hel havre til hesten min. Han er en kaldblods, passe sprek hest. Han får 2l gull og 1,5l hel havre om dagen. Dette fungerer supert, og hesten er kjempefin!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.