hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips til dem som har tenkt å kjøpe ex-traver.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Gode tips!
 Tips til dem som har tenkt å kjøpe ex-traver.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anki15

» VIP

Skrevet - 04/11/2004 :  14:19:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke så lurt av nybegynnere å kjøbe ex-traver...
ex-travere har ikke de rette musklene til å galopere, siden de er blitt trent opp til å trave...
Vi måtte longerte vår hest men det er jo bare kjekt...

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 07/11/2004 :  23:15:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig! x traver er ikke for nybegynnere.... Men de kan omskoleres, men da må man vite hva man gjør!!
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2004 :  05:57:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Ex-travere kan være så mangt. Ikke alle er uregjerlige villdyr som hele tiden stresser for å beinfly av sted i en rasende fart, og mange er lette å få i rolig galopp også. Det finnes også en del som selges billig fordi at de er for rolige til å være løpshester. Mange er riktignok "litt av en håndfull" å ri, men det blir feil å dra alle over en kam. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2004 :  10:12:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Synes dette er sagt veldig uklart, jeg.
Man skjærer alle ex-travere over én kam, og sier at de ikke er for nybegynnere. Hva er en nybegynner forresten, og burde nybegynnere HA egen hest?

Jeg har sett utrolig mange bra ex-travere. Lette å håndtere, greie og snille, transport er en lek og hovslager ingen problemer i det hele tatt. Alt koker ned til hvordan hesten har hatt det før, og hvor hesten har vært. Jeg tror "hobbytraverne", altså dem eid av amatører og som har vært familiehest hjemme hos noen, ofte er mere hyggelige og omgjengelige (sosiale) overfor oss mennesker enn dem eid og oppstallet på profesjonelle travstaller. Men selvfølgelig er det sikkert store forskjeller der også, siden hesten i seg selv har arvbart gemytt som vil ha noe å si for personligheten.

Jeg har hatt 3 vbl.travere og 2 kbl.travere, og ingen av dem var uregjerlige og vanskelige å ri eller lignende. Varmblodstraverne slet riktignok litt mere med å forstå at de HADDE LOV å galoppere, mens kaldblodsene ikke hadde store problemer med hverken å fatte galopp eller holde den. Dette var ex-travere fra 5 år og opp til 12. De tre varmblodsene solgte jeg senere til førstegangs hesteeiere, og de fikk ingen problemer med hestene, heller tvert i mot. De falt fullstendig for deres personlighet og vennlighet. Den ene kaldblodsen har jeg beholdt, for slik en kjempekoseklump skal en lete lenge etter! Han elsker folk, og setter jeg en liten unge på ryggen hans blir han en statue for at den lille skal sitte trygt.

Men selvfølgelig, alle hester kan få problemer i feil hender... Og skal nybegynnere kjøpe seg hest i det hele tatt? Eller bør de starte som fórryttere til de får litt erfaring i baklomma?

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 18/11/2004 :  12:00:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
veldig bra skrevet cowgirlchris!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 19/11/2004 :  12:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med cowgirlchris her.
Har selv en koseklump av en varmblodstraver! (han er ikke innkjørt engang, så kanskje litt bedre utgangspunkt ift. ridning)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

La Tamm

» VIP

Skrevet - 19/11/2004 :  22:31:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes ingen burde kjøpe avdanket travere eller galopphest, det er der mange ulykker finner sted.
det er alt for mange foreldre som kjøper en avdanket traver til ungen sin fordi det er det billigste, så setter de ungene opp å værse god å ri!
kjøp en læremester til nybegynner, en traver har mye energi og må trenes på en riktig å ansvarlig måte.
malin
Gå til toppen av siden

La Tamm

» VIP

Skrevet - 19/11/2004 :  22:34:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
ble kanskje litt feil skrivd.
travere kan blir fine hobby hester og noen konkurransehester med riktig trening;).. men synes det er teit at foreldre velger det til ungene sine pågrunn av at det er billig!!
men gjør man det riktig, så har jeg ikke noe imot det.
men selv ville jeg ikke valgt en traver.
men det ers ikkert mye smak og behag
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/11/2004 :  15:08:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
travere er så mangt...blir ganske irritert over at folk som regel må slenge dritt til ex travere...finnes da mange travere som ikke bærer travhest preget....men skal man ha hest, må man kunne en del....og er en del som bare syns hester er pene og vil ha en sånn....
og foreldrene burde kanskje tenke seg om før de kjøper hest til ungen?

Gå til toppen av siden

anki15

» VIP

Skrevet - 18/12/2004 :  12:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok ingen her som rakker ned på x-travere.
Alle hester har sin egen personlighet, om de er x-travere eller ikke...

Jeg ville bare gi et lite råd til de som har tenkt å kjøpe sin egen hest for første gang, og slipper å slite med å få en x-traver til å galopere...
Noen liker å jobbe med en hest og liker utfordringer, andre liker bare å ha det enkelt...

Mente ikke noe "negativt"
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2004 :  14:06:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Du har helt rett og det er et godt råd. Virker som det faktisk er en del som kjøper ex-traver som første hest og sliter mye med hesten. Kjenner til flere tilfeller av det, og det ender som regel galt..
Gå til toppen av siden

Cathrine_Myhre

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2004 :  16:05:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCathrine_Myhre  Svar med kopi av melding
Hei !

Min første hest er en x-traver... vi hadde mye trøbbel i begynnelsen men nå er han blitt en veldig god ride og kjøre hest.
Men er enig i at det kanskje ikke er det beste for de som skal kjøpe hest for første gang, det er mye jobb i begynnelsen, var i hvertfall det her. Å da kan jo litt av interessen gå over i frustrasjon... vi hadde mange tunge dager.

Chatrine & Shanin

Har endelig oppdatert sida mi. Litt om meg, dyra mine og et fotoalbum :)

www.carpenoctem.akasha.name
Gå til toppen av siden

SyrdalsTroll

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2005 :  15:45:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSyrdalsTroll  Svar med kopi av melding
helo...!

asså første hest må jo ikkje nødvendivis være en sån kjempe snill hest...
kommer jo mye ann på kor lenge du har holdt på med hester før då...
hadde en traver, når han sluttet i løp ogsånt, eg hadde INGEN problemer med han... (hadde ikkje det før heller då..) hesten var like snill som før... :)
men dette e jo forsjellig fra hest til hest...

*Janne*

Janne Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.