hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags hesteforsikring har dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva slags hesteforsikring har dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 29/10/2004 :  12:07:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har denne forsikringen som du snakker om "ponnimamma". Hesten min på dro seg et griffelbeinsbrudd og måtte opereres. Opr og vet utgifter kom på 27000, fikk dekt 20000 hos forsikringen og resten måtte jeg bet selv!! Hadde da også brukt opp min forsikringsverdi for det året!! Dette sjedde i januar iår! Og dermed var det jo lang tid å ikke ha noe forsikring å stole på , men nå er det heldigvis gått bra og snart er det januar!!
Husker ikke helt hav jeg bet i året for denne forsikringen...
Har hørt at det finners forsikringer som har 20000 i hvert skadetilfelle og ikke pr år som jeg har nå, men har ikke funnet ut ennå hvor det er, muligens If..?
Altså er 20000 litt lite dersom hesten brekker et bein, og ihvertfall dersom det oppstår komplikasjoner, noe det ikke gjorde hos meg.

Redigert av - MartineDagny den 29/10/2004 12:10:32 Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2004 :  00:59:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg har forsikret hestene mine hos if og de utbetaler per skade, ikke per år. Når jeg måtte operere min hest fikk jeg utbetalt de 10.000 jeg hadde forsikret for og fikk alikevel dekket en annen skade 2 mnd senere på samme hest. Så jeg syns if er noe bedre enn gjensidige. Og if forlanger heller ikke bøyeprøve for forsikring. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/10/2004 :  22:36:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akk.. Har nettopp vært i samme situasjon selv. Det som er mest frustrerende, er at forsikringsselgerne IKKE HAR PEILING på hva de selger. På direkte spørsmål som "har dere karenstid", eller "hvilke begrensninger gjelder", får man totalt feil svar, eller meget mangelfulle svar. Ekstra irriterende er det at de ikke gidder å sjekke vilkårene en gang, for å være sikre på at de svarer riktig.

Og det mest idiotiske er at selgeren ikke ville sende meg forsikringsvilkårene. De fikk jeg ikke før jeg hadde tegnet forsikringen!! I mitt tilfelle, betød det at jeg fikk en del overraskelser da jeg fikk vilkårene i posten. Et eksempel er at IF's veterinærforsikring ikke dekker behandling av luftveislidelser. Det er et unntak som BØR nevnes når man selger en hesteforsikring.

Videre må jeg si at jeg mistenker at forsikringen er altfor dyr. Når man ser nærmere på alle begrensningene og unntakene, og hva man betaler, så kan jeg ikke forstå annet enn at dette er overpriset.

Men siden jeg ikke tar sjansen på å ha hest uten å forsikre den, har jeg kjøpt bruksverdi- og veterinærforsikring i IF. I IF kan man spesifisere bruksverdi i forhold til en gren. Jeg har feks. kun bruksverdi dressur, og det er ganske mye billigere enn sprang.

Jeg vil anbefale alle som skal kjøpe hesteforsikring, å finne noen som har forsikring i IF og i Gjensidige, og lese deres vilkår. Da får man all relevant informasjon, ikke bare den informasjonen som selgeren tilfeldigvis har fått med seg.

Og forresten, bare for å gjøre det helt klart, så synes jeg altså at både IF og Gjensidige gir elendig informasjon om den tjenesten de selger. Det er helt utrolig at man i 2004 betaler mange tusen kroner uten å vite hva man egentlig kjøper..

Redigert av - eligj den 30/10/2004 22:39:40 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/10/2004 :  22:41:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.S. Jeg leste nettopp et svensk hesteblad. Der sto det at et av de svenske forsikringsselskapene som forsikrer hest, planlegger å utvide til å forsikre i norge og danmark også. Jeg håper virkelig at det skjer, for da får man kanskje inn litt sunn konkurranse og litt profesjonalitet i markedet. Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 02/11/2004 :  21:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har blitt svindlet av IF i en helt annen sak, og tapt så mye på det at jeg har ikke frivillig tenkt å ha noe mer med dem å gjøre. Det handlet blant annet om IFs holdning til fagfolk, så et tips til dere som har forsikring der er å sjekke at det virkelig er en veterinær de henviser dere til, ikke en hvilken som helst student med ekstrajobb...
Men det gjelder vel uansett hvor man har forsikring at man gjør best i å undersøke alt selv, kreve å bruke den veterinæren man velger selv, etc.

Var ellers på kurs med en veterinær i helgen og fikk mange gode grunner til at man bør ha veterinærforsikring, selv om den, som eligj sier, er alt for dyr.
Når det gjelder luftveislidelser er det hos Gjensidige sånn at for at det skal dekkes må man velge "utvidet veterinærforsikring". Kanskje de har samme system hos IF også? Helt enig i at det er et unntak som BØR nevnes, og det er nok tryggest å finne en forsikring som dekker det også.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2005 :  09:07:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Nå har Agria startet opp med dyreforsikring i Norge. Ut fra "tester" jeg har kommer over i svenske hesteblader er dette en forsikring som kommer godt ut. De informerer også om hva en slik forsikring innebærer. Slike ting er jo umulig å finne ut av via de andre forsikringsselskapene.. Iallfall før du har spyttet pengene i potten, i god tro om at du har forstått vedtektene riktig, men ikke har gjort det likevel.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/01/2005 09:08:55 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 18/01/2005 :  09:21:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Agria er vesentlig dyrere enn If/Gjensidige/Vesta..
For dødsrisiko 25 000 og utvidet veterinær forsikring skulle Agria ha over 2000 mere pr år enn det jeg betaler hos Vesta i dag....
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/01/2005 :  12:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har IF og er meget fornøyd med det.
Har også alle 3 bilene,huset + stabbur/garasje/stall og hestehengeren i samme selskap så jeg er totalkunde.
Min 4,5 årige hest er operert for totalt ca. 19.000 kr, og de dekket alt tvert uten no kims.
Har vanlig døds/ulykkesforsikring på 100.000 på hesten, og 20.000 i vet.utgifter/skadetilfelle.

Har ellers ikke noe å utsette på IF mht. til de andre forsikringene utenom hesten, aldri vært noe problem.

Nancy.

Redigert av - xxxx den 18/01/2005 12:35:42 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 18/01/2005 :  12:40:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
100 000? Blir ikke det grøsselig dyr premie i året?

Hvor mye er det "vits" å forsikre en hest for egentlig? Kjøpesum?
Bør man forhøye premien etter hvert som hesten lærer og blir mere brukelig som ridehest???
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/01/2005 :  13:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betaler ca. 5000 kr. i året på hesten.
Man må utgå fra den antatte dagsaktuelle verdien om man brått skulle miste den, og jeg får ingen ny hest tilsvarende henne for noe under den summen. Thats life....

Jeg kjøpte hesten som uhåndtert 2 åring for 70.000 kr. rett fra utegang.
Så tilvente jeg henne sal,hodelag,longering/innspenning osv osv. samt red henne skikkelig inn før jeg sendte henne videre til treneren min.
Så har han utdannet henne videre, og i dag er hun si 80% utdannet.(Som 6 åring må de gå alle øvelser på en hånd, og nå har hun gått på en hånd i ca. 3 mnd.)

Derfor er trolig verdien økt langt mer enn 30.000 som er differensialen fra prisen jeg ga og helt til nå .
Så jeg har ikke "tatt i" om du forstår, og det ville ingen vært tjent med heller.

Så verdien/forsikringssummen må seff justeres opp i samsvar med hva hesten presterer, rase og stamtavle.

Jada, ingen har påstått at hest er no billig hobby...sukk...

Redigert av - xxxx den 18/01/2005 19:02:08 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/01/2005 :  22:32:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hvor mye er det "vits" å forsikre en hest for egentlig? Kjøpesum?
Bør man forhøye premien etter hvert som hesten lærer og blir mere brukelig som ridehest???
Opprinnelig postet av Opal

Veldig godt spørsmål egentlig. I mange tilfeller bør man nok forhøye forsikringssummen hvis hesten blir betraktelig mye mer verdt. Men det kommer litt an på hvilke summer det er snakk om. Å forsikre en hest for 100.000 (bruksverdi) koster nærmere 15000 kroner i året. Hvis man har en relativt ung, frisk hest, er det ganske sannsynlig at man "taper" de pengene.

På den annen side, hvis man kjøper en litt dyr hest, la oss si over 60.000 kroner, så er det mye penger å tape hvis ulykken skulle være ute. Forsikring er i bunn og grunn et slags veddemål man inngår med forsikringsselskapet. Hvor mye man forsikrer for, blir et personlig regnestykke over hva man har råd til å betale i premie og hva man har råd til å tape. Har man flere hester, samtidig eller over flere år, lønner det seg i lengden å ikke ha bruksverdiforsikring fordi eventuelle tap sannsynligvis jevner seg ut med pengene man sparer ved å ikke ha forsikring.

Jeg kjøpte en litt dyr hest. Jeg har bruksverdiforsikring, men han er underforsikret. Dermed har jeg gode muligheter til å ikke tape alt hvis noe skjer, samtidig som jeg ikke blakker meg på å betale forsikring. For meg er det et passelig kompromiss.

Å overforsikre er i alle fall det dummeste man gjør. De fleste hester dør ikke veldig tidlig, eller mister all bruksverdi veldig tidlig. Det mest sannsynlige er tross alt at man ender opp med å betale mer til forsikringsselskapet enn det man får igjen.

Utvidet veterinærforsikring anbefaler jeg alle å ha.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/01/2005 :  23:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i mye av det du sier eligj.

Det blir å gamble uansett, slik er det jo med det meste man forsikrer...
Uansett tar jeg ikke sjansen på å forsikre for mindre enn det hesten er verdt, surt og dyrt om noe skulle skje.

I min hests gren (reining) har hestene og en relativt kort "karriere".
De går Futurity/Breeders allerede som 3 åringer, og kan da startes internasjonalt videre på lik linje som eldre hester.
I den klassiske ridningen må de vel være 4??
På grunn av de krevende øvelsene i høy fart, er risikoen for skader/uhell til tider også stor.
Jeg har også sett/hørt om hester som går rundt i slidestopen/rollbacken, ryker sener i spin, falle på hodet i de store raske sirklene osv.osv.

Det er sjelden en reiner på høyt nivå gå særlig aktivt etter den er fylt 7-10 år.
De settes ofte tidlig i avl, eller trapper ned den aktive ridningen.

Man må vel også se litt da på bruksområde og vurdere deretter.

Redigert av - xxxx den 18/01/2005 23:47:48 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.