hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva slags hesteforsikring har dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hva slags hesteforsikring har dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ponnimamma

Skrevet - 24/10/2004 :  17:47:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har forsøkt å finne ut hva som finnes av hesteforsikringer, men på nettet finner jeg ingen andre selskaper som driver med dette enn Gjensidige Nor.

Denne forsikringen høres ikke alt for fordelaktig ut. En såkalt "Utvidet veterinærutgiftsforsikring" (det finnes også noe som heter "veterinærutgiftsforsikring", men den dekker så å si ingenting) av en ridehest til 40 000 koster 2000 kr. i året. En hest (kategori 1 ponni) med litt utdannelse koster fort mer enn 40 000, altså blir forsikringen enda dyrere. Denne forsikringen dekker ikke medisiner, og det er sikkert en rekke andre ting den ikke dekker heller? Dessuten virker det som den maksimale utbetalingen pr. år er kr. 20 000. Dekker det utgiftene hvis hesten din f.eks. brekker beinet? Neppe...
Altså er det tydeligvis meningen at hesten bare skal avlives hvis den blir alvorlig skadet, og man bør dermed ha en "Dødsrisikoforsikring" som koster kr. 1500 (eller betraktelig mer) i året. Er ikke noe av poenget med forsikring å redde gode hester som med behandling kan bli friske? Skal hester komdemneres som om de var bilvrak? Man skal kanskje ikke forvente at forsikringsselskap har samvittighet.

Spørsmålet er om denne forsikringen egentlig er verdt pengene? Det er en egenandel på min. kr. 1500 pr. utbetaling, kan det tenkes at man har mer igjen for å sette den årlige forsikringssummen i fondssparing? Dette høres kanskje ansvarsløst ut, men jeg spør fordi min erfaring med forsikringsselskap i andre sammenhenger er at du alltid blir lurt.

Har dere disse forsikringene? Bruker dere den mye? Til hva? (er klar over at dette vil være meget individuelt, men vil være glad for å få noen eksempler) Får dere utbetalt det dere skal ha uten problemer, eller benytter forsikringsselskapet alle muligheter til å lage vanskeligheter?
Finnes det andre selskaper enn Gjensidige Nor, som har litt mer fordelaktige forsikringer?

Gjensidige Nor tilbyr ingen ansvarsforsikring - altså en forsikring som dekker skade hesten gjør på mennesker, dyr, fast eiendom og gjenstander (jeg vet at det ikke skal skje - hesten skal være lydig - men forsikring er jo for å gardere seg mot de tingene som ikke skal skje). Man må jo nesten ha en slik forsikring? Særlig når hesten skal stå i en stall og ikke hjemme hos deg selv. Leste et sted at innboforsikringen din vil dekke dette, men det har jeg mine tvil om. Noen som har erfaring med dette?

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  18:20:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg betaler ca 7000 i året for forsikring. Jeg har utvidet på det jeg kan utvide, men jeg har delt opp "grunn" forsikringen, så hadde jeg forsikret for hele summen, hadde den blitt rådyr..
Jeg personlig har aldri "hatt bruk" for den, men jeg vet om flere som har fått igjen penger etter behandlinger o.l.
Tror forresten IF også har hesteforsikring nå.

Ansvarsforsikring må komme utenom ja, men ma bør vel sjekke opp med forsikringsselskapet om hva denne dekker. Jeg har iallefall en ansvarsforsikring som dekker "hesteskader".

Hege Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 24/10/2004 :  18:30:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har mine hester fullforsikret.
Dvs veterinær,ansvar,bruksverdi,dødsrisiko og internasjonal transport forsikring.
Så hvis hesten blir skadet eller skader noe eller noen dekkes alle utgifter minus egenandel.Jeg har også bruksverdiforsikring,dvs hvis hesten ikke kan brukes til formålet sitt,men evt kan brukes som ridehest får jeg utbetalt differansen.Og evt skade på transport utenfor Norge dekkes også.
Er hesten FEI registrert kan du evt forsikre den i Tryg eller gjennom DRF i Danmark eller f.eks L'loyds i England.

Redigert av - Nickeline den 24/10/2004 18:39:35 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2004 :  18:43:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har utvidet vet. dekning og livsforsikring. Vet. dekningen er på inntil 20.000.- PR. SKADETILFELLE. Altså ikke pr. år. Jeg betaler med glede for alle mine tre hester. Travhesten får jeg noe rabatt på forsikringen på pga travforbundets avtale.
Gjensidige har også unghestrabatt ut året hesten fyller 3.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 24/10/2004 :  19:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men er ikke 20 000 pr. skadetilfelle for lite? Hvis hesten f.eks. må gjennomgå en større operasjon, være på en veterinærklinikk en tid, etc. er ikke det veldig dyrt? Jeg tenker sånn at hovedagrumentet for å ha forsikring er at man aldri skal komme i den situasjonen at man må avlive hesten fordi man ikke kan betale veterinærutgiftene. Det er en situasjon jeg i utgangspunktet vil strekke meg langt for å unngå.

Og jeg kan ikke hjelpe for at jeg tviler på den Gjensidige-forsikringen: Siden egenandelen er på minimun 1500 går jeg ut fra at en "ordinær" veterinærkonsultasjon sjelden koster over 1500. Eller? Og hvis hesten f.eks. feiler et eller annet som det er vanskelig å finne ut av slik at den må gjennomgå en rekke undersøkelser og kanskje behandling hvor effekten ikke kan dokumenteres "vitenskapelig" tror jeg nok forsikrigsselskapet vil vri seg unna å utbetale noe som helst. Og hva hvis hesten får kverke, eller andre smitsomme sykdommer, dekker forskringen dette, eller har de lagt inn en eller annen smart paragraf som definerer det som "naturkatastrofe"?
Hvis man betaler 7000 i året (som hege.jo skriver) Hvis man sparer disse pengene i 3 år, har man 21 000, som man selv disponerer over. Det høres på mange måter tryggere ut...

De firmaene i Danmark og England du nevner, Nickeline, har de en høyere max grense? Men de er kanskje for internasjonale konkurransehester, og koster deretter? Kan du sende en link til nettsidene deres?
(FEI pass = reg. i NPA + ponnimåling + kr. 600 til Norsk rytterforbund?)

Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 24/10/2004 :  22:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen max grense på veterinær,og egenandel på ca 2000,- Og som jeg synes er viktigst bruksverdi og død.Og hesten er forsikret ut fra hestens reelle verdi,og som snittpris på forsikringspremie kan man regne ca 10%,dvs 10000,- i premie pr 100000,- hest (priser fra gjensidige).Dette er forsikringer som er beregnet på hester med verdi over 50000,- under 50000,- har man ordinær hesteforsikring,og hva den inneholder er jeg usikker på.
FEI pass = internasjonalt pass.Billigere avtaler i utenlandske selskap f.eks:
www.tryg.dk www.kdh.dk (de driver kun med hesteforsikring) eller gjennom DRF www.rideforbund.dk L'loyds har jeg ingen link til.
Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 25/10/2004 :  11:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringte Gjensidige, de sa at det ikke eksisterte noen veterinærforsikring som ikke hadde max-utbetaling på 20 000 (og det var pr. år, ikke pr. skadetilfelle), men likevel har du det, Nickeline??? Har denne forsikringen et navn?
På den annen side var ikke denne forsikringen avhengig av hestens verdi, men kostet 2000 pr. år uansett, dermed står den litt mer i forhold til prisen.
Men de krever bøyeprøve for å tegne forsikring, er det greit å ta det eller er det skadelig for hesten? Trodde dette var noe man mer og mindre hadde sluttet med, men det står også omtalt i "Hestehold i praksis", som om det var noe helt vanlig.

Jeg ser ellers at mine indikasjoner om at forsikringsselskap er svindlere lengre oppe, samtidig som jeg nevner Gjensidige kan misoppfattes. Så jeg vil presisere at mine negative erfaringer ikke gjelder dem - det jeg har hatt å gjøre med dem har faktisk forløpt raskt og greit, og i henhold til avtale.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  11:21:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dette med forsikringer innen hest generelt er vanskelig. Jeg ringte rundt til en del forsikringsselskaper i sommer, for å finne en passende forsikring for noen som driver med turistridning i liten skala. Svarene jeg fikk var at jeg burde ringe NRYF å høre med dem. Som sagt så gjort, av NRYF får jeg beskjed om å ringe til forsikringsselskapene - siden de ikke vet nooe om dette.
Synes i grunn det hadde vært greit om NRYF hadde visst litt om de forskjellige forsikringstypene, andre idrettsforbund pleier å være behjelplige med dette.

Litt off-topic, kanskje.
Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 25/10/2004 :  11:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.
Ja,jeg har ingen begrensning på veterinærutgifter.Hesten er fullforsikret,dødsrisiko,ansvar,veterinær,transport i alle land og bruksverdiforsikret.
De krever for denne type forsikring stor veterinærkontroll som inneholder røntgen og eller bøyeprøver,hjerte,lunge,syn,arbeidsprøve mht hjerte,lunge,blodprøver mm,og man skal ikke ha noen anmerkninger for å få den.Dette er en forsikring som er beregnet på forholdsvis dyre hester,og da vil de vel gjøre mer for å få de friske i.o.m at man har bruksverdiforsikring.
Dette er en dyr forsikring,og man betaler høy premie,så det er jo en vurderingssak.Men personlig ville jeg aldri tatt sjansen på ikke å ha forsikring.
Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 25/10/2004 :  12:29:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merkelig da, at ikke forsikringsselskapet selv har oversikt over hva de tilbyr... Kanskje er denne forsikringen for dyr uansett, men det hadde jo vært greit å få den nødvendige informasjonen til å vurdere det. Men de skulle sende meg noen papirer, så det kan jo hende det står mer der enn hva de oppgir på nett og telefon.

Ellers er jeg helt enig i at det hadde vært veldig fint om NRYF kunne legg ut informasjon om dette, og andre ting vedrørende det administrative ved kjøp av hest, på sidene sine. De ligger rikitig nok salgskontrakt her

http://www.rytter.no/files/{46A46836-9824-4980-8EC2-6CAA6C141341}.doc

Og det står om hesteregistrering her

http://www.rytter.no/t2.asp?p=47791

Det som står om hesteregistrering gir ikke akkurat fullstendig informasjon om emnet for den som ikke er inne i det fra før.
Men det står jo på baksiden av "Hestehold i praksis" at det tar 3 generasjoner å bli et ordentlig "hestemenneske", så da er man vel advart om at det vil ta en del tid før man finner ut av både det ene og det andre...
Gå til toppen av siden

Nickeline

» VIP

Skrevet - 25/10/2004 :  12:35:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Ja da får du sikkert tilbud om den.

Redigert av - Nickeline den 25/10/2004 12:37:06 Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 25/10/2004 :  22:48:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har, og har alltid hatt, Gjensidige.
Har utvidet veterinærforsikring og livsforsikring.
Har heldigvis aldri hatt bruk for noen av dem, men kunne aldri i livet tenke meg å ha hest uten forsikring. Hva gjør jeg da hvis hesten brekker beinet og må opereres for mangfoldige tusen? Har liksom ikke ubegrensede midler til disposisjon heller, og slakt er helt uaktuelt i den grad det kan unngås, så da synes jeg faktisk forsikring er en 'billig forsikring'.

Ps. Forøvrig så løy jeg to ganger i teksten over... Jeg har faktisk 'hatt bruk for' forsikring èn gang - men da hadde jeg 'glemt å forsikre'... (Prokrastinering er jeg nemlig en mester i) Tåpelig, men jeg fikk den lærepenga jeg fortjente.
Hesten hadde i det tilfellet måttet bli avlivet uansett, men hadde jeg hatt forsikring, så hadde jeg i det minste sittet igjen med litt mer enn bare utgifter.

Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 25/10/2004 :  23:54:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men det jeg altså lurer på er om 20 000 er nok hvis hesten brekker beinet. Vil ikke den nødvendige behandlingen fort koste betydelig mer? Og i så fall er man jo faktisk IKKE forsikret mot slike situasjoner! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2004 :  00:43:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er "kjip" å betale masse i året hvis man aldri får bruk for forsikringen, MEN det er utrolig kjekt hvis man må avlive hesten. Jeg tør rett og slett ikke satse på at det går bra, for jeg har ikke lyst til å tape så mye penger!
Hege Gå til toppen av siden

ponnimamma

Skrevet - 26/10/2004 :  09:08:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men man kan jo bare ha "dødsrisikoforsikringen", som vil dekke det.

Men i og med at den utvidete veterinærforsikringen koster 2000 samme hva hesten er verdt, så er den jo ikke ikke så dyr som jeg trodde. Og det er kanskje ikke så ofte at hesten skader seg for over 20 000 at man skal bekymre seg for det, men det ville jo vært i de tilfellene at man virkelig trenger forsikring.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 29/10/2004 :  00:40:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har nettopp fått tilbud på forsikring på hestene jeg skal kjøpe. Synes du skal ta kontakt med gjensidige (oppsøk et kontor!), så de kan plotte inn all nødvendig informasjon og gi deg et eksakt tilbud. Det er fort gjort, og da gjelder prisen for din hest.
Når det gjelder veterinærattest, gjelder det bare når du skal forsikre hesten for over 25000. Skal du ikke det, trenger du ikke bry deg med veterinæren i det hele tatt.

Forøvrig har jeg lyst til å skryte av gjensidige. de er veldig flinke, og selv om ikke alle har like god greie på hest, får de raskt tak i noen som vet "alt". De har vært kjempehyggelige i alle mine henvendelser og spørsmål.. Har heldigvis ikke hatt bruk for forsikringen ennå, men jeg tar ikke sjansen på å droppe den heller....

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.